Gefrustreerde Evenepoel haalt uit naar ex-ploegmaat Declercq: “Dat was echt smerig”
foto: Cor Vos
dinsdag 5 maart 2024 om 17:43

Gefrustreerde Evenepoel haalt uit naar ex-ploegmaat Declercq: “Dat was echt smerig”

Remco Evenepoel was op zijn zachtst gezegd niet blij na de ploegentijdrit in Parijs-Nice. De Belg leek met zijn ploeggenoten van Soudal Quick-Step op weg naar ritwinst, maar kende een stevige terugval. En dan was er onderweg nog een incident met zijn oud-ploeggenoot Tim Declercq.

Evenepoel was na afloop zichtbaar gefrustreerd in gesprek met Sporza en VTM. Daarbij moet zijn oud-ploegmaat Declercq, die tegenwoordig uitkomt voor Lidl-Trek, het ontgelden. “Hij bleef voor ons rijden in een technische bocht en ging niet aan de kant”, schetst Evenepoel. “Een bedankje aan hem. Dat was echt smerig. Tim mag dan wel een ex-ploegmaat geweest zijn, maar zoiets doe je niet. Of hij het met opzet deed? Ik hoop van niet, maar het kan wel.”

De kopman van Soudal Quick-Step baalt daarnaast van het tijdsverlies (22 seconden) op UAE Emirates, de ploeg die de snelste tijd wist te klokken aan de finish. Opvallend, want aan het tussenpunt na veertien kilometer was de Belgische formatie nog zeventien tellen sneller. Evenepoel en co kregen in het tweede deel van de ploegentijdrit echter te maken met veranderende weersomstandigheden.

“Het zat ons vandaag niet mee”
“We hadden twintig seconden voorsprong op UAE Emirates aan het tussenpunt en in het stuk naar beneden kan je bijna geen tijd verliezen. Maar het is simpel: de regen is gevallen en de wind draaide. In de laatste kilometers zijn er enkele technische bochten. Als je die met volle snelheid kunt nemen, scheelt dat toch 4 à 5 seconden per bocht.”

“Het zat ons niet mee vandaag”, is dan ook zijn conclusie. “Als je ziet dat we iedereen overklassen in het eerste deel van de tijdrit bewijst het dat onze ploeg supergoed is. Het zat nu gewoon niet mee.”

RIDE Magazine
59 Reacties
05-03-2024 17:48
Dat is gewoon dom om er bij te zeggen, hou het binnenskamers. Het zal wel waar zijn dat Declercq in de weg reed en hij spreekt vanuit de teleurstelling, maar komaan. Declercq zou echt niks gewonnen hebben door dat te doen en iedereen weet dat hij Quick-Step een warm hart toe draagt. Bijzonder zwakke reactie en een reden voor velen om niet voor Remco te supporteren.
    05-03-2024 19:40
    Jij snapt het, Wielerlover.

    Het is exact om dit soort gedrag dat ik hem niet moet. Niet vanwege zijn gedrag in de koers (hij wil altijd koers maken), maar vooral om op deze manier te reageren op ex-ploegmaats, die jaren bidons voor je hebben gehaald, je uit de wind gezet, en gejuicht hebben als je weer eens als winnaar over de streep kwam na fantastisch werk van de ploeg.
05-03-2024 17:47
Er zijn maar een paar dingen zeker in het leven. Evenepoel die iets te zeuren heeft als hij net verloren heeft is er één van. Kan er stiekem steeds meer van genieten.
    05-03-2024 17:53
    Net zoals hij zowat 50% van de koersen waar hij start wint. Daar kan ik dan weer van genieten. Zou je ook eens moeten proberen. Maar bij Remco is er altijd commentaar. Wint hij bv LBL, dan hoor je meteen dat Pogi er niet bij was ( heb dergelijke opmerkingen echter niet gehoord na de fenomenale winst van Pogi in de Strade).
    05-03-2024 17:56
    Beter opletten Koen, er zijn al petities geopperd om te zorgen dat 'de buitenaardsen' alleen mogen deelnemen als ze minstens met twee of drie aan de start staan.
    05-03-2024 17:58
    Niet helemaal fair @koen er zijn genoeg mensen die hebben aangegeven dat de mannen die het pogacar moeilijk hadden kunnen maken er niet waren. Mvdp WvA
    05-03-2024 18:23
    @koen het genieten is zeker niet negatief bedoelt, ik had in het begin van zijn carrière nog wel eens een negatief gevoel bij Remco, maar dat heb ik al lang niet meer. Het is een waanzinnige coureur, die met zijn spectaculaire manier van koersen de wedstrijden leuker maakt. Ik kan alleen ook genieten van hoe zijn winnaarsmentaliteit wel eens kan zorgen voor ongeremd gezeik als hij verloren heeft.
    05-03-2024 21:07
    Michel Wuyts 2 weken terug in podcast: we moeten wel zo eerlijk zijn om te benoemen dat de tegenstand in die LBL’s behoorlijk mager was en dat de editie van dit jaar al niet beter gaat zijn. Toppers laten LBL steeds meer links liggen.

    Het valt op dat het in de media in België echt wel anders gaat dan met die fanboys hier.
    05-03-2024 21:28
    @Koen je hebt helemaal gelijk. Ik heb na de fenomenale winst in Strade Bianche niemand horen zeggen dat Pogacar er niet was.
    05-03-2024 21:40
    Ik ben een beetje klaar met dat weerstandsgebrekgeneuzel.
    Als er één een stuk eerder aankomt is dat een klasbak, niet de rest kneuzen.
    05-03-2024 22:17
    "... en dat de editie van dit jaar al niet beter gaat zijn. Toppers laten LBL steeds meer links liggen."

    Bijzondere kijk toch weer. Ik vraag me af wat dan je ijkpunt is waar al die toppers in topvorm meedoen, de Tour?

    Oké Roglic doet niet mee, maar die heeft er nu eenmaal voor gekozen om zich puur te specialiseren in het rondewerk. Vingegaard missen we ook, maar die heeft nog nooit wat van betekenis laten zien in een lange eendagsrace. Wie missen we verder in Luik? Pogacar doet mee, Evenepoel doet mee, Pïdcock doet mee, zelfs 'hét grote uithangbord van de mondiale wielersport' Matje VDP doet normaliter mee. Hoewel die bij mijn weten nog nooit een koers gewonnen heeft van 4.000 hm+, zelfs geen podium gereden. Dus of Van der Poel nu door zijn deelname het deelnemersveld ineens zoveel beter zou maken op zo'n zwaar parcours dan pakweg Healy, Vlasov, Mohoric, Carapaz, Hirschi, Almeida, Woods, Teuns, Yates of andere Powlessen (staan allen aan de start normaal gezien in aankomende LBL)? Van Aert idem, staat die met zijn tegen de 80 kilo aanschurkende lichaamsgewicht boven dergelijke namen op een parcours van 4.500 hm?

    En opnieuw: wat is je kader? Kijk eens wie meedoet in de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix? Hoeveel wereldtoppers doen er daar allemaal mee? Volgens de startlist quality van PCS in ieder geval een stuk minder dan in Luik. In '23 was LBL bv. de 5de best bezette race van het jaar, in '22 de derde best bezette van het jaar. De Ronde van Vlaanderen (11de in '23 en 18de in '22) toen trouwens mét Pogacar of Roubaix (22 in '23 en 20 in '22) staan veel verder in het lijstje.

    Ik snap ook niet hoe toppers LBL "steeds meer" links liggen. Stonden hier vroeger dan zo veel meer wereldtoppers aan de start? In de tijd van Valverde, Gerrans, Dan Martin, Poels, Jungels, Fuglsang? Was het in die jaren zoveel beter?

    Lijkt mij evengoed een nogal gekleurde kijk op de zaak. Van de 'top-6' heeft Luik er dit jaar overigens als enige voorjaarsmonument 3 aan de start normaliter. Daarnaast zie ik geen enkele klassieker die in de breedte zo'n kwaliteitsvol deelnemersveld bijeen krijgt.

    Er kunnen genoeg vraagtekens geplaatst worden bij Evenepoel, voor wie zoekt. Zijn kwaliteiten over 3 weken, zijn klimwerk in het hooggebergte, zijn kort lontje na de koers... Waarom Luik nu ineens niks meer voorstelt ten opzichte van het verleden (?) of andere monumenten, ik zie het niet zo.
    05-03-2024 22:27
    Vraag het aan Wuyts.
    05-03-2024 22:37
    Want zelf sta je weer met de mond vol tanden?
    05-03-2024 22:47
    Omdat het mijn woorden niet zijn, misschien?

    De teneur hier op WF is niet per se de teneur in Belgie. Met als voorbeeld een Wuyts die altijd enthousiast is over Evenepoel maar wel de behoefte voelt om die kanttekening te plaatsen.

    Luister het zelf even terug anders, want in mijn herinnering kunnen nuances verloren gaan.
    05-03-2024 22:51
    Oh oké, dus je bent het niet eens met Wuyts over LBL? Je haalde het hier gewoon aan om aan te tonen dat de teneur van Wuyts niet dezelfde is als van elke Belg die op Wielerflits reageert. Oké, duidelijk.
    05-03-2024 23:01
    Alsof het om de inhoud gaat? Een vaststaand feit is dat jij er tegenin zal gaan. Al gaat het over slechte wegen in België.
    05-03-2024 23:06
    'Alsof het om de inhoud gaat?'

    Volgens mij is mijn eerste reactie een en al inhoud. Maar zoals wel vaker lukt het je klaarblijkelijk niet om erop in te gaan?
    05-03-2024 23:24
    Alsof het jou bij mij om de inhoud gaat.
    Zoals wel vaker? Volgens mij beantwoord ik alles wat ik lees? Of zijn er nog meer dingen die je dwars zitten waar ik verantwoording over af te leggen heb?

    Wat ik denk dat Wuyts bedoelde is wat hier al vaker gesteld is : we hebben een paar hele mooie directe onderlinge duels Aert/VDP/Pog gezien. Maar nog steeds niet Eve in the mix. En dit seizoen gaan we die al niet veel meer zien want die grote jongens gaan elkaar amper tegen komen als je de programma's vergelijkt.

    Daarom haal ik het 'gewoon' even aan, want idd. het wordt zelfs door Wuyts benoemd. En die staat volgens mij niet bekend als zure WFer die alles aangrijpt om Evenepoel te tackelen. En de aanleiding was Koen zijn reactie. Maar blijven lekker alles verdraaien.
05-03-2024 17:44
Altijd maar die anderen
    05-03-2024 17:50
    Hij zegt in eerste instantie vooral dat de weersomstandigheden hen parten gespeeld moeten hebben. Hij spreekt tijdens het interview in totaal 15 seconden over Tim Declercq. En als die laatste in een bocht echt in de weg reed, dan mag hij dat toch benoemen?
    05-03-2024 17:56
    Ja hij mag het zeker benoemen, het is vooral de manier waarop. Mocht hij er nu rustig op reageren en zeggen van, "het hielp niet dat Tim daar nog wat in de weg reed, maar ik ben er zeker van dat hij dat niet met opzet deed" etc. zou er echt niets van aan te merken zijn. Maar zo is Evenepoel niet, ook een uur na de finish is hij nog echt teleurgesteld en kookt het nog een beetje, zegt dan ook altijd wat op zijn hart ligt en dan krijg je dit.
    05-03-2024 17:58
    Tuurlijk, als iemand die jarenlang zijn longen voor je uit zijn lijf gereden heeft eens een keer een bochtje in de weg rijdt, dan mag je dat gewoon benoemen.
    05-03-2024 18:06
    Ik denk nu niet dat Declercq veel heeft samen gereden met Remco. Hoewel ik me zijn reactie na LBL 2022 nog goed herinner, die man was er bijna even blij mee als Evenepoel
    05-03-2024 19:48
    25 koersdagen als ploegmaats, waarvan 4 NK's en 2 WK's en de meeste dan nog van hele tijd terug.
    Vorig jaar enkel NK samen gekoerst.
05-03-2024 18:30
Beetje de mannelijke Demi Vollering. #huilon
05-03-2024 18:18
Haha, zeurende Remco blijft zeurende Remco, aard van het beestje. Dat krijg je er niet uit, hoeveel mediatraining je er nog aan toevoegt. Het is al verbeterd met vroeger maar helemaal weg lijkt het nooit te gaan.

Het is de bluts met de buil, yin en yang. Zijn opgeblazen ego, zelfvertrouwen en geldingsdrang stuwt hem (letterlijk en figuurlijk) vooruit naar waanzinninge solo's en grootse prestaties. Maar anderzijds kan hij zich ook niet inhouden als het minder gaat, ligt het altijd (mede) aan randzaken, polariseert hij. Ik denk dat als hij zich bescheiden en nederig opstelt het ook niet werkt, hij zich niet kan opladen of die winnaarsdrang niet heeft. Het is een package deal bij hem.

Het zal wel nooit veranderen, misschien dat hij enkel wat rustiger wordt met ouder te worden. Nuja anderzijds hebben alle kampioenen hebben dit wel in enige mate in zich, Evenepoel alleen nog wat extra.
    05-03-2024 19:11
    Remco heeft vandaag zichzelf over het paard getild.

    Gelukkig gebeurde het samen met zijn ploeg, maar 'draaide de wind' in de verkeerde richting, begon het ook nog te regenen, en reed bovendien op het einde z'n 'oude' getrouwe gangmaker in de weg.
    Meer excuses kun je niet verzinnen.
05-03-2024 17:59
Ik stel voor dat we alle coureurs vragen om aan de kant te gaan als remco nadert. Die dat niet doen krijgen strafminuten
    05-03-2024 18:48
    Hij geeft op Sporza wel toe dat hij in de weg reed en ze al een tijdje aan het roepen waren maar hij zou dat in afdaling aan 70 km u niet gehoord hebben en daarom te laat uit de weg gegaan zijn
05-03-2024 18:21
Zo'n reactie in volle emotie is natuurlijk fantastisch voor ons wielervolgers. Of het slim is van onze Remco? Nee natuurlijk niet. Op deze manier gaat het peloton zich tegen hem keren en dat is niet handig.
    05-03-2024 18:24
    Tja, het duurde nog lang voor ie ergens weer met de vingertjes ging wijzen. Zou het ooit veranderen?
    05-03-2024 18:33
    Jongens toch, doe eens ff rustig. "Het" is ondertussen allang uitgeklaard tussen Tim en Remco. Tim zegt zelf dat hij in de weg reed, maar dat hij niet gezien en gehoord had dat zijn ex-ploegmakkers eraan kwamen. Remco is zich in de bus van Lidl-Trek nog gaan excuseren bij Tim nadat ze even ervoor al via het mobieltje van Lampaert met elkaar gesproken hadden. Zo, en dan nu oogjes dicht en snaveltjes toe...slaap lekker.
    05-03-2024 18:51
    Berouw komt altijd na de zonde Velosol.
    05-03-2024 18:57
    Tim is er toch niet blij mee:

    "Remco zou mij toch moeten kennen als persoon, dat ik zoiets nooit met opzet zou doen. ‘Het kan wel’, dat vind ik een beetje jammer dat hij dat zegt."
05-03-2024 18:38
Evenepoeletje moet weer huilen over anderen. Wat een sneue jongen toch. En het gejank over de weersomstandigheden: Soudal had er 6 minuten last van. Bora en Jumbo veel meer(en Jumbo reed deel 2 ook nog sneller dan Soudal). Zou hij ooit in de spiegel kijken?
    05-03-2024 18:47
    Neen, de regen begon letterlijk voor iedereen (nou ja, voor die ploegen die regen hadden) op dezelfde afstand van de finish (bizar, ik weet het, maar het is zo). En bij SQS zouden het zelfs hagelstenen geweest zijn, al hoor ik hen dat niet aanhalen als extra excuus.
    05-03-2024 18:56
    Haha , bora en visma hadden er meer last terwijl de regen voor elk van de laatst gestarten op dezelfde plek begon en het bij soudal Quickstep zelfs hagel was en visma zou zelfs sneller gereden hebben en toch waren ze 16 sec trager in de uitslag
    06-03-2024 06:46
    @sus. Je intelligentie straalt van je reactie af. Visma lag bij het tussenpunt 21 seconden achter SQS, bij de finish was het verschil 16 sec. 21 sec is meer dan 16 sec. Visma was dus 5 seconden sneller in deel 2. Snap je of moet je het met plaatjes uitgelegd krijgen?
05-03-2024 17:56
Nu zat het tegen, in de Tour zal het misschien mee zitten. Geen zorgen, Remco.

Hup, Remco is de beste !
05-03-2024 18:51
Update 1 : Tim Declercq reageert ontgoocheld op de uitspraken van Evenepoel.
update 2: Evenepoel heeft zich geëxcuseerd
Update 3: Tim Declercq zegt “zand erover”

Zo, weer een aantal artikels bespaard!
    05-03-2024 18:56
    Ik zie toch weer 3 nieuwe artikelen ontstaan uit jouw opsomming.
    05-03-2024 19:43
    Hebben ze mij dan op zijn minst vermeld?
05-03-2024 18:59
[i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
05-03-2024 19:13
Ik mag hem wel die Remco. Winnaarsmentaliteit. Veel beter dan de sneue reacties van sommige mensen op deze site.
    05-03-2024 19:44
    Dit heeft niks te maken met winnaarsmentaliteit. Maar alles met oncollegialiteit. En disrespect voor diegenen die jaren hun ballen eraf gedraaid hebben voor jou als ploegmaat.
05-03-2024 18:00
Hij zou dat beter niet zeggen. Maar ik vermoed wel dat het waar is. Zoiets wordt immers besproken na de etappe, en als je ploeggenoten je zouden tegenspreken, ga je zoiets niet zeggen voor de camera's.
05-03-2024 18:59
Beetje PR-training voor Evenepoel zou toch wel op zijn plaats zijn. Soms is het vermakelijk, maar hier is 't vooral vrij onnodig en dom.
05-03-2024 17:46
En het gaat hier straks weer los in 3, 2, 1…

Niet handig om dit te doen, Eef. Niet handig. Ik ben wel van je frustraties mogen delen, maar soms… soms kun je beter niks zeggen. Declerq zal het toch niet expres hebben gedaan, etc.
05-03-2024 19:16
Tim is geen ex-ploeggenoot geweest van Remco. Zou namelijk betekenen dat ze ploeggenoten zijn. Het staat er als "quote", maar dan nog.
05-03-2024 21:16
Ooit zullen we horen hoe hoog de motivatie van zijn ploeggenoten in 2024 was. Het jaar nadat hij eigenlijk een overstap wilde forceren naar een ploeg met betere ploeggenoten.

En dan krijgen voetballers nog mediatraining.
05-03-2024 17:56
Benieuwd of hij het woord overklassen heeft gebruikt want dat vind ik zwaar overdreven, snelste ja overklassen onzin. Het stuk over tim declecrq is lastig beoordelen zonder beelden.
05-03-2024 18:37
Aan de ene kant heb je Evenepoel die altijd wel ergens de schuld legt van het niet winnen, niet altijd even handig.
Aan de andere kant heeft hij natuurlijk elke keer als hij niet wint 10 hijgerige journalisten die hem vragen waarom hij NIET gewonnen heeft en daar dan hun artikel over schrijven, ongeacht wat hij verder te melden heeft.

Klein beetje nuance.
    05-03-2024 18:48
    Gek genoeg hebben Pogacar. Vingegaard etc dat journalisten en uitbarstingen niet. Terwijl die toch ook relatief veel winnen. Evenepoel laat zich echter telkens weer verleiden dit soort ongecontroleerde interviews te geven.
    05-03-2024 19:05
    @FDJ
    Dan ben je zeker vergeten hoe pogacar in de tour van vorig jaar Wout van aert belachelijk maakte door hem na te doen met het woest gooien van zijn drinkbus op de grond na aankomst en hoe hij daar samen met zijn ploeggenoten de grootste lol in hadden
05-03-2024 19:32
Iedereen opzij, Remco komt voorbij. Wel handig als je een groot deel van het jaar in een peleton rijdt
05-03-2024 20:22
Zotte ros dat hij is, moet gewoon harder trappen doen.
05-03-2024 20:26
Is het friet of patat ?
05-03-2024 23:33
LOL hele dag geen tijd hiervoor gehad, dus het ‘relletje’ was mij volledig ontgaan, maar de reacties van de verschillende partijen hier waren weer fantastisch voorspelbaar. Zo heerlijk, en bij het volgende relletje staan alle zelfde reacties er allemaal weer. Zou het niemand opvallen dat deze platen heel erg grijs gedraaid zijn inmiddels, ‘t stond er allemaal al 1000 keer eerder. @Redactie tip bij het volgende relletje rondom Evenepoel, alle reacties bij dit artikel alvast copy-pasten, scheelt veel mensen veel typewerk………. ;-)
06-03-2024 04:39
4 à 5 seconden per bocht, Remco weet echt alles.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine