Geen Thibau Nys in Belgische WK-selectie voor Oostende, ook geen Lotte Kopecky

maandag 18 januari 2021 om 14:04
Geen Thibau Nys in Belgische WK-selectie voor Oostende, ook geen Lotte Kopecky

Thibau Nys ontbreekt - foto: Cor Vos

Bondscoach Sven Vanthourenhout heeft zonet in een online persmoment zijn selectie voor het WK veldrijden 2021 in Oostende bekendgemaakt. Wout van Aert en Sanne Cant voeren de selecties bij de eliterenners aan. Eén verrassing: Thibau Nys, uittredend junioren-wereldkampioen, maakt geen deel uit van de beloftenselectie.

Bij de mannen is Wout van Aert de uitgesproken kopman. Als de Belgisch kampioen zondag in Overijse de Wereldbekerzege in de wacht sleept, mag Tim Merlier als negende en extra renner mee. Zo niet, dan valt Merlier buiten de boot. Slecht nieuws is er voor Jens Adams, Tom Meeusen en Diether Sweeck. Zij doen niet mee en zijn slechts aangewezen als reserve.

Lotte Kopecky ontbreekt bij de vrouwenselectie. De winnares van zilver op het BK heeft uiteindelijk aan bondscoach Vanthourenhout aangegeven haar focus te leggen op latere doelen in het seizoen. Sanne Cant is daarmee de uitgesproken kopvrouw van de Belgische equipe.

Bij de beloftenselecties is de grootste afwezige Thibau Nys, die Vanthourenhout niet heeft kunnen overtuigen de voorbije weken en maanden. De zoon van Sven Nys, vorig jaar nog wereldkampioen bij de junioren, is aangemerkt als reserve in Oostende.

Dit zijn de Belgische selecties voor het WK veldrijden 2021

Dit artikel delen:

54 Reacties

Murcia 18 januari 2021 om 14:17

Kopecky wilde zelf niet, dan is het bij de vrouwen vrij simpel qua selectie. Bij de elite is het ook de meest logische keuze en bij de beloftes is het jammer voor Thibau maar ook niet heel verrassend gezien dit voor hem moeilijke seizoen.

HoofdIsVrij 18 januari 2021 om 14:19

Toch wel een knauw voor de kleine Nys, maar op basis van de prestaties verdienen Verstrynge en Wyseure het ook meer. Al hadden Bekaert en Camps ook wel redelijke prestaties de voorbije weken.

Thibau zal wel oververmoeid zijn of iets in die richting.

Ik had zelf Iserbyt niet meegenomen, maar ik begreep dat hij automatisch geplaatst is als EK. En Adams voor Soete.

Veleta 18 januari 2021 om 15:06

Iserbyt kun je natuurlijk niet thuis laten gezien zijn prestaties dit seizoen. Dit licht wellicht meer aan je persoonlijke voorkeur.

Michelangelo 18 januari 2021 om 15:29

Ik zou denk ik ook Adams meegenomen hebben. Is nog fris, heeft de laatste crossen laten zien om goed genoeg te zijn voor het laatste plekje, en rijdt volgens mij ook redelijk door het zand.

Maar uiteindelijk zijn dat allemaal achterhoede-discussies, want normaal gesproken komen de nummers 5 6 7 van Belgie niet in het stuk voor, tenminste niet voor de eerste plaatsen.
En als Mathieu goed weg is, dan verwacht ik dat hij meteen zorgt dat hij wegrijdt met 1 of maximaal 2 anderen, om te voorkomen dat hij in het pak genaaid wordt door de Belgen.

HoofdIsVrij 18 januari 2021 om 16:17

@Veleta

Iserbyt is ook geblesseerd, he. Kans is aanwezig dat die nog voor halverwege afstapt.

Arie den Blanken 18 januari 2021 om 17:07

Iserbyt heeft zichzelf geselecteerd door EK te worden. Haakt hij af dan mag zijn plek niet worden ingevuld door een ander.

HoofdIsVrij 18 januari 2021 om 14:23

Overigens wel mooi dat Renaat tijdens de persconferentie gewoon zegt dat die in zijn onderbroek zit.

rogierb 18 januari 2021 om 16:53

Ik geef de voorkeur aan een broek.

Melkzuur 18 januari 2021 om 14:29

Tim Merlier moet dus tegen zijn kopman rijden zondag.

Murcia 18 januari 2021 om 14:31

Of de andere belgen laten Wout op zeker naar de tweede plek rijden.

Wheely 18 januari 2021 om 14:45

Om dat op het WK nog een keer te doen of hem juist daar wel te ondersteunen? Ingewikkeld hoor.

HoofdIsVrij 18 januari 2021 om 14:55

Zoiets werd inderdaad door Sven Vanthourenhout gezegd wat Murcia suggereert.

blix 18 januari 2021 om 14:29

Is dat nu iets voor in de titel, die niet-selectie van Nys? Het zou m.i. pas nieuws geweest zijn mocht hij wel geselecteerd zijn, gezien zijn erg povere seizoen met veel opgaves (zeker in vergelijking met zijn leeftijdsgenootjes).

Massimo Bataille 18 januari 2021 om 15:46

Nys rijdt tegenover zijn ‘leeftijdsgenoten’ absoluut niet zo slecht hoor.
Eerst en vooral is hij ‘maar’ eerstejaars belofte en rijdt zeker degelijk rond.

Nys (18j) – Zolder 22ste -Baal 18de – Gullegem 9de – BK DNF – Mol 16de

Wyseure (20j) – Zolder 18de -Bredene 13de- – Gullegem 7de – Mol 53ste
Verstrynge (18j) – Zolder 23ste – Bredene 12de – Gullegem 8ste – BK 14de – Mol 30ste
VdBosch (21j) – Baal 24ste – BK 16de – Mol 11de
Kielich (21j) – Baal 13de – BK 12de – Mol 15de
Fernidande (20j) – Bredene 10de – BK 17de

Vandeputte is geblesseerd en lijkt me gek dat die nog 100% fit gaat geraken voor WK.
Wyseure en Verstrynge rijden voor mij geen echt betere resultaten dan Nys. Maar alle resultaten liggen eigenlijk best dicht bij elkaar.

boenk 18 januari 2021 om 20:10

De jongste die geselecteerd werd, Verstrynge, is 10 maanden ouder dan Nys.

Kopa 18 januari 2021 om 14:32

Het is ook niet zo dat hij geselecteerd moet worden omdat hij de zoon van Sven Nys is. De bondscoach kijkt puur naar prestatie en inzet, logische keus.

blix 18 januari 2021 om 14:39

Of omdat enkele documakers al een WK-aflevering van DNA Nys in gedachten hadden ;-)

Verweggistan 18 januari 2021 om 14:47

En als je ziet wie de bondscoach is, is het wel dapper om geen Nys te selecteren.

blix 18 januari 2021 om 14:50

Zeker! Extra credits voor Vanthourenhout, die ik heel hoog heb zitten als bondscoach (zowel van de veldrijders als van de wegrenners).

john 18 januari 2021 om 15:01

Als de bondscoach kijkt naar prestatie ,waar om selecteert hij dan Cant die rijd al twee jaar vierkant rond

platteprijs 18 januari 2021 om 15:08

@ john je bedoelt klaarblijkelijk dat België geen damesselectie moet afvaardigen. Als je die lijn doortrekt, staan er alleen maar Nederlanders aan het vertrek.

blix 18 januari 2021 om 15:12

Cants selectie zou niet gerechtvaardigd zijn mocht de volledige damesselectie gevuld kunnen worden met rensters die beter gepresteerd hebben dan zij. Maar zolang men niet genoeg lieden vindt die daarvoor in aanmerking komen (voorlopig zelfs niemand), heeft Sanne recht op haar stekje.

Michelangelo 18 januari 2021 om 15:19

Dit pleit voor de bondscoach. Ook al is hij erg close met Nys, hij kijkt naar prestaties.

@John, ook al ben ik alles behalve een Cant fan, er is op dit moment niks beters bij de Belgische dames. En als je kijkt naar de U23 selectie bij de dames, dan is het maar de vraag wanneer er wel wat komt dat de moeite waard is.

Massimo Bataille 18 januari 2021 om 15:34

John ietswat verbitterd rond Cant?
Staat nog altijd top-10 in de UCI-ranking en rijdt nog altijd rond voor die posities ook.
Als je vrouwen die constant voor top-10 rijden ( en zelfs soms top-5) moet thuis laten, dan kan je beter geen WK organiseren.

Beer 18 januari 2021 om 15:40

Als Cant niet WK-waardig is, moet je geen WK organiseren. Belachelijk en onrespectvol hoe er door sommigen over haar gesproken wordt.

Dikke Vrouw 18 januari 2021 om 17:15

John, Sanne is de beste van België dus verdient zeker selectie

thorsen 18 januari 2021 om 15:33

Toch een pijnlijk (maar hopelijk toch leerzaam) jaar voor de jonge Nys. Ik denk dat hij, zeker na die zomer challenge, op (veel) meer gehoopt had.

blix 18 januari 2021 om 15:52

Wat stelde die zomerchallenge voor? Een Mathieu die al lang niet meer op zijn crossfiets gezeten had met miniem verschil kloppen in een tijdrit over 1 rondje op de Balenberg, waar Nys elk grassprietje weet staan en elk kiezeltje weet liggen.

Wuyts bombardeerde Nys toen al haast tot een betere veldrijder dan Mathieu.

De praktijk leert ons toch wel wat anders. Ik vraag me sterk af of Nys wel dat grote talent is waar iedereen hem voor neemt. Hij leefde al op jonge leeftijd als een semi-prof (materiaal, training). Daarmee kun je als jonge renner je leeftijdsgenoten die minder voor hun vak leven doorgaans een tijdje afhouden. Maar eens ook die jongens zich op en top gaan verzorgen, wordt het moeilijker om met hen te blijven concurreren.
Ik zeg niet dat dit met Nys het geval is, maar het zou zo maar eens kunnen.

Massimo Bataille 18 januari 2021 om 16:03

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat Thibeau wel technisch begaafd is.
Is net als Mathieu opgegroeid op een fiets en kan best wel hoogstaande dingen doen met zijn fiets.
Of hij fysiek ook zo sterk kan worden zal de toekomst natuurlijk moeten uitwijzen, maar hij is nog maar 18 jaar natuurlijk. Loopt denk ik ook niet echt fysiek voor (groter, sterker etc) dan zijn leeftijdsgenoten, dus denk wel dat er nog progressie opzit.
Als je Van Aert zag op zijn 18, was het ook een fijn, mager jongentje. Is inmiddels wel een redelijke beer geworden.

blix 18 januari 2021 om 16:16

Thibau is inderdaad technisch begaafd, maar het vereist wel meer dan dat om een topper te worden (cf. Tom Meeusen).
En ik doel niet op volgroeid zijn, maar op levenswijze (eten, trainen, rusten), waar Thibau met de hulp van zijn vader enkele stappen verder staat/stond? dan zijn concurrenten.

Vanthourenhout zegt op de persconferentie van de nationale bond dat hij Verstrynge, Wyseure en anderen heeft zien evolueren de laatste weken, op training en in wedstrijd. Die jongens lijken sterker en sterker te worden naarmate het seizoen vordert. Thibau beleefde zijn hoogtepunt meteen al in Kruibeke, om nu ietwat uitgeblust? overtraind? rond te rijden. Dat is alleszins mijn analyse.

Michelangelo 18 januari 2021 om 16:17

Inderdaad te vroeg om te oordelen. Er is niet voor niets een U23 categorie, waar je vaak heel veel verschil ziet tussen jochies die net hun eerste borsthaar zien doorkomen en gasten die al compleet volgroeid zijn.

Nys jr zit op dit moment meer in de categorie die nog hard op zoek is naar zijn eeste borsthaar dan in de groep van volgroeide kerels. Technisch vaardig genoeg, conditioneel ook prima in orde, maar het plaatje is nog niet compleet.

Pas als hij 3 jaar verder is kun je denk ik een oordeel geven of het een crosser gaat zijn wiens motor groot genoeg is, of dat hij blijft hangen in de categorie Meeusen / Vd Haar (en mogelijk ook Iserbyt): uitstekende crossers met hele specifieke kwaliteiten, maar zonder de echt grote motor. Goed genoeg om her en der mooie prijzen mee te pakken, maar niet om erbovenuit te steken zoals zijn pa.

Beer 18 januari 2021 om 15:35

Vermeersch & Merlier hoeven er voor mij niet bij. Uiteindelijk zijn het ploegmaats/knechten van VDP en dat hebben we op een WK natuurlijk niet nodig als het doel is om met van Aert de titel te pakken. Zoveel indruk hebben ze dit veldritseizoen ook niet gemaakt. Soete vind ik dan weer wel een must. Trainingsmaat van van Aert en best goed in het zand; al moet ik toegeven dat hij in Mol afgelopen weekend wat tegenviel. Adams voor Vermeersch had het voor mij beter gemaakt.

Lalsacien 18 januari 2021 om 16:51

Als het argument ploegmaats van elkaar is tussen rijders van verschillende landen dan kun je de helft thuislaten….

Beer 18 januari 2021 om 17:10

Het gaat hier over veldrijden, een sport met op dit ogenblik 2 kanshebbers op goud. Het enige wat voor het Belgische team van belang is, is van Aert ondersteunen. Volgens mij kan dat het best zonder ploegmaats van die andere favoriet, zeker als de renners in kwestie weinig gepresteerd hebben.

Michelangelo 18 januari 2021 om 17:13

Merlier verandert van het dikste maatje van Wout in (EDIT VOOR BEER: BONDGENOOT VAN) staatsvijand nummer 1 door de kleur van zijn t-shirt. Tenminste volgens sommigen hier.

Uiteindelijk denk ik dat zowel Merlier als Vermeersch gewoon hun land zullen vertegenwoordigen. Maar ze zullen bij een normale start en met Mathieu in normale doen geen enkele rol van betekenis gaan spelen bij het WK. Gewoon omdat Mathieu zal proberen om er meteen een lap op te geven om de mogelijkheid van Belgisch ploegenspel te elimineren. Zoals Wout dat deed met de sausmannen op het BK.

platteprijs 18 januari 2021 om 17:28

Adams heeft door ziekte amper wedstrijden gereden. Wordt 15e op het BK. Totaal geen reden om hem te selecteren. Van Aert is eerste man en Vermeersch en Merlier zullen hem steunen als ze daar een kans toe krijgen. Maar geloof me maar dat Mettepenningen zijn jongens meegeeft dat als ze ook maar een kleine kans op de titel hebben, dat ze daar voor moeten gaan. Bij de Nederlandse dames ga je hetzelfde krijgen, al liggen de onderlinge krachtsverhoudingen daar iets anders dan bij de Vlaamse mannenselectie.

Beer 18 januari 2021 om 17:38

Schrijf ik ergens dat Merlier staatsvijand nummer 1 is Michel.? Gelieve me niets aan te wrijven wat er niet is.

Lalsacien 18 januari 2021 om 21:34

@Beer je ziet hem wel als een gevaar voor van Aert.

Beer 18 januari 2021 om 21:40

Helemaal niet. Ik vind enkel dat hij niet thuis hoort in de best mogelijke Belgische selectie rond van Aert.

Fast Freddy 18 januari 2021 om 22:03

Bespeur ik hier een Roglic-syndroompje?

Thijs E 18 januari 2021 om 22:14

Er komt een knalstart, wrs Vermeersch en Merlier vanaf de tweede rij, dus ik schat in dat alleen Merlier bij de voorsten de eerste bocht induikt.

Dan de eerste ronde vlammen, wat gunstig is voor WVA én VDP. Met name zandcross is rijden op de voorposten, zodat je niet achter iemand klem komt te zitten als die vastrijdt.

Lalsacien 19 januari 2021 om 07:40

@Beer " Vermeersch & Merlier hoeven er voor mij niet bij. Uiteindelijk zijn het ploegmaats/knechten van VDP" en ondanks het woord uiteindelijk is dit je eerste argument.

Gala 18 januari 2021 om 16:44

Ik hoop dat Kopecky hier geen spijt van krijgt want ik schat dat de OS – één van haar hoofddoelen voor 2021 – niet door zulen gaan.

Massimo Bataille 18 januari 2021 om 16:53

Ik denk niet dat Kopecky zal wakker liggen van een eventuele 10de of 15de plaats op het WK veldrijden.
Moest ze kunnen meedoen voor top-5 of zelfs podium, zou het al andere koek zijn.
Ze crosst omdat ze het plezant vindt en het blijkbaar goeie manier van trainen is.

Thijs E 18 januari 2021 om 22:10

Kopecky komt volgend crossseizoen wel terug, met een andere planning en echte doelen. Zoals de kaarten er nu voor liggen zie ik haar als Cants grootste bedreiging voor BK2022.

Theo Bovengemiddelkamp 19 januari 2021 om 10:54

Ik denk ook dat Kopecky volgend seizoen weer gaat crossen en het iets ‘professioneler’ zal aanpakken. Brand heeft er ook een paar seizoenen over gedaan om te staan waar ze nu staat.

harryjohan71 18 januari 2021 om 18:02

Sven Nys is het niet eens met de bondscoach. Thibau is volgens hem in uitstekende vorm en goed voor top 5. Ik ben wel benieuwd waar de Nederlanders en Belgen eindigen bij de beloften.

Thijs E 18 januari 2021 om 22:11

Hangt een beetje van het parkoers af hoe het gaat, maar Ronhaar en met name Kamp draaien goed dit seizoen.

Gala 19 januari 2021 om 06:53

Harryjohan71
Ik ken het beloftenveldrijden niet zo heel goed (mede omdat er dit jaar geen aparte wedstrijden zijn gereden).
Behalve de Nederlanders Ronhaar en Kamp en enkele Belgen, welke andere landen kunnen nog een kandidaat-winnaar afleveren?

harryjohan71 19 januari 2021 om 09:11

Engeland met Thomas Mein en Ben Turner
Zwitserland met Kevin Kuhn

Verweggistan 19 januari 2021 om 09:40

Kuhn is geen belofte meer.

Flanders 18 januari 2021 om 18:28

Wat met de gebroken ruggewervel van Niels Vandeputte ? Geen cross gereden sinds 12 december 2020.

Theo Bovengemiddelkamp 19 januari 2021 om 10:51

Ik denk dat de lat voor Nys wat hoog is gelegd de voorgaande seizoenen. Een reality soap, aan tafel bij Vive le Velo, de schrijvende pers, lofzang van Wuyts, zijn vader die roept dat hij op die leeftijd nog niet zo goed was, enz. Hij wordt neer gezet als iemand die al gearriveerd is, terwijl hij in feite nog niks heeft bewezen.

Ik geloof ook wel in zijn talent en het fysieke ongemak zal ook zeker een rol spelen. Maar als je op training zo goed bent tussen de grote jongens en het in wedstrijden er niet uit komt, dan denk ik dat hij het mentaal ook niet makkelijk heeft momenteel. Door al die aandacht wordt er ook wel wat van hem verwacht natuurlijk.

Richard van Hoof 20 januari 2021 om 08:25

Sporters over het paard tillen zijn de Belgen heel goed in. Er zijn er zo al meer in de vernieling beland.

Headlines

Materiaalzone

Populair