Geen nieuwe video’s Tour de Tietema vanuit deze Tour: “Geen positief nieuws”

woensdag 14 juli 2021 om 19:59
Geen nieuwe video’s Tour de Tietema vanuit deze Tour: “Geen positief nieuws”

foto: Tour de Tietema

De makers van de video’s van het YouTube-kanaal Tour de Tietema zijn niet in de gelegenheid om nieuwe video’s op te nemen vanuit deze Tour de France. Dat laat oud-wielrenner Bas Tietema via een bericht op social media weten.

Dinsdag zijn alle recente video’s van Tour de Tietema geblokkeerd. Dat gebeurde op verzoek van de organisatie van de Tour de France ASO. Het betrof video’s waarin de makers van de video’s challenges uitvoeren tijdens en rondom de Tour, maar ook video’s die niets met de Tour te maken hebben, zoals een making-off video van een clip over een supporterslied voor Primož Roglič dat voorafgaand aan de ronde in Breda was opgenomen.

In een uitgebreid statement schrijven de makers van de video vandaag: “Helaas hebben we geen positief nieuws te vermelden. Onze video’s uit deze Tour de France zijn nog steeds geblokkeerd door de ASO. We hebben inmiddels een telefonisch gesprek gehad met de ASO, waarin ons is verteld dat zij een claim bij YouTube hebben ingediend wegens het schenden van de reglementen omtrent wedstrijdbeelden.”

“Zij zien geen mogelijkheid om dit op welke manier dan ook op te lossen, wat betekent dat de verdwenen video’s welke wedstrijdbeelden bevatten niet meer zichtbaar zullen worden. We respecteren deze reglementen en hebben altijd de intentie gehad om enkel verhalen te brengen buiten de traditionele wedstrijdverslaglegging om”, aldus de makers.

Excuses
Ze laten weten dat de ASO excuses heeft aangeboden voor het onaangekondigd offline halen van de video’s, alsmede het onterecht offline halen van video’s zonder wedstrijdbeelden. “Deze laatstgenoemde video’s zullen spoedig weer zichtbaar worden. Daarnaast is aangeboden om in gesprek te gaan over de toekomst. Wij waarderen deze handreiking.” De makers laten weten dat ze niet in de gelegenheid zijn om nieuwe video’s op te nemen vanuit deze Tour.

Dit artikel delen:

35 Reacties

madeinstars 14 juli 2021 om 20:05

Zonde. Ongelooflijke boomers daar bij de ASO.

Aart van Woud 14 juli 2021 om 20:46

Oké snowflake.

Turtlehead 14 juli 2021 om 20:13

Kennelijk hebben ze een dealtje moeten maken. Jammer.

Gannadier 14 juli 2021 om 20:17

Dit betekent waarschijnlijk dat ze nu licentie zullen moet kopen bij de ASO om dan volgend jaar weer legaal video’s over de Tour te kunnen maken, hopelijk komt dit goed en kunnen we volgend jaar weer genieten! Eeuwig zonde dit natuurlijk

SprintMaster 14 juli 2021 om 20:17

Belachelijk hoe ver de macht van de ASO reikt. In en in slecht.

Thijs E 14 juli 2021 om 20:34

De sneuheid van de ASO gaat boven hun vermogen om kansen te zien

SolitaryShell 14 juli 2021 om 20:44
Quote:
Excuses
Ze laten weten dat de ASO excuses heeft aangeboden voor het onaangekondigd offline halen van de video’s, alsmede het onterecht offline halen van video’s zonder wedstrijdbeelden.

Hier zou je eigenlijk gewoon een schadeclaim voor moeten indienen, maar ja, je moet ook nog weer verder met die gasten.

Nul verstand 14 juli 2021 om 20:46

Wat een droeftoeters bij de ASO. Tour de Tietema creëert toch gewoon hun eigen content en maakt geen gebruik van de belden van Eurosport en co? Daarom heel raar allemaal.

Bulcke 14 juli 2021 om 21:07

Ik ben dan toch liever naief en optimistisch. Als ik lees ‘Daarnaast is aangeboden om in gesprek te gaan over de toekomst’, ben ik vooral benieuwd of er niet wat moois uit kan komen volgend jaar en de jaren daarna.

Matje2021 14 juli 2021 om 21:32

Ik snap dit niet zo goed, zij maken toch zelf die beelden van een fietswedstrijd op de openbare weg? Dan is er toch niet zoveel aan de hand lijkt mij?

Fietsr234 14 juli 2021 om 21:42

Jawel want ze verdienen er geld aan

Koers 14 juli 2021 om 21:54

Volgens mij als een koers plaatsvindt dan ‘huurt’ de organisatie de weg, daardoor zal het geen openbare weg meer zijn vermoed ik. Daarnaast zullen er regels zijn dat je geen beelden van het evenement commercieel mag gebruiken. Voelt wat raar, maar je mag bijvoorbeeld ook geen foto’s van een verlichtte Eifeltoren commercieel gebruiken, omdat het schijnbaar kunst is (overdag mag wel omdat de rechten van de Eifeltoren zelf inmiddels zijn verlopen).

Mag toch hopen dat de ASO een kanaal dat de jeugd weet te bereiken en waardoor mogelijk nieuwe kijkers ontstaan, gauw de rechten geeft.

Rufusvb 14 juli 2021 om 21:48

En nu met z’n allen massaal alle officiële content van de Tour gaan spammen met #freetdt of #freetourdetietema

evelineroos 14 juli 2021 om 21:49

Helaas ook georganiseerd door de ASO.

F4L 14 juli 2021 om 22:03

Enigszins begrijpelijk dat de ASO dit doet, maar de manier waarop is absoluut niet chique en belachelijk. Nodig die gasten gewoon uit, leg uit dat ze eigenlijk een licentie nodig hebben en probeer er samen uit te komen. Het advocatenargument zal dan wel zijn als we nu niet hard optreden staan we later niet in ons recht (o.i.d)

Grootste zwaktebod is dat de Tour op het twitteraccount nog wel de foto’s van de wheelie’s heeft geplaatst, die er zonder hun anders nooit zouden zijn gekomen.

Pole Pole 14 juli 2021 om 22:12

Hysterisch worden van bidonnetjes, schreeuwen om wheelietjes en dat op het palmares plaatsen.

Niets voor mij die flauwe geforceerde enthousiasme. Doet wat denken aan die schijtlollige radioshows. En waarschijnlijk ziet ASO het ook zo.

Schijtlollige gedoe past niet bij het monument wat de Tour is.

Rooie Jos 14 juli 2021 om 22:25

Een monument dat een langzame dood zal sterven met de steeds ouder wordende fans als er niks gebeurt. Die jongens bereiken een jong publiek, cruciaal voor het voortbestaan van de Tour de France als evenement en voor het wielrennen in het algemeen.

Thijs E 14 juli 2021 om 22:51

Als je het niks vindt, waarom kijk je dan?

Tristan0112 14 juli 2021 om 23:38

En ondertussen wel de tdt Instagram volgen, anders had je namelijk niet geweten dat ze het op het palmares hebben geplaatst…

Pole Pole 14 juli 2021 om 23:52

@Rooie Jos
Dat het dan maar een organische dood sterft. Tietema moet lekker zelf een podium zoeken om z'n kunstjes op te voeren en publiek te trekken.
@Thijs E @Tristian0112
Ik ben beide videos toevallig op youtube tegengekomen. Je geeft het een kans. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het onnozel vind. Mag dat dan niet??

Voor alle duidelijkheid. Ik volg de instagram niet.

Rooie Jos 15 juli 2021 om 10:17

Dat podium hebben ze toch ook zelf gezocht? Ze maken YouTube filmpjes, ze zitten op Instagram, ze hebben een podcast, wat mij betreft genoeg eigen podium.

tvm 14 juli 2021 om 22:17

Ik heb me niet in deze Tietema verdiept. Is het een hype? Waarom is het relevant om hierover te berichten? O is het sluikreclame? Een een-tweetje tussen Tietema en Wielerflits? Of juist een een-tweetje tussen de ASO en Tietema?

Of heeft de aso terecht ingegrepen als cultuurbewakers, de goegemeente beschermend tegen deflatie van de wielercultuur?

Kelder is de Man 14 juli 2021 om 22:23

Best veel aannames voor iemand die zich er niet in verdiept heeft.

Rooie Jos 14 juli 2021 om 22:28

Het is een van de weinige initiatieven die de conservatieve wielerwereld ten goede probeert te veranderen. De wielercultuur moet wat mij betreft niet bewaakt worden, maar met de grond gelijk gemaakt en opnieuw opgebouwd.

La Primavera 14 juli 2021 om 23:38

Na je eerste zin had je kunnen stoppen.

Lalsacien 15 juli 2021 om 06:47

Volgens mij zie ik allemaal vraagtekens dus is er geen sprake van aannames!

joowii 15 juli 2021 om 06:55

@kelder:
Dit zijn nu juist géén aannames, maar vragen (weliswaar kritische). Dat moet toch kunnen? Iemand die aangeeft er onvoldoende van te weten en daarom enkele vragen stelt, opdat anderen met meer verstand daarop kunnen antwoorden.
Als dit de manier zou zijn waarop de discussies op dit forum vanaf nu gevoerd zouden worden, teken ik ervoor.

zwiggelbig 14 juli 2021 om 22:32

zelfs vrienden van me die verder nooit wielrennen kijken, kijken altijd die tour videos en volgen met veel plezier de tour erdoor en zijn steeds enthousiaster over wielrennen

Anders kijken 14 juli 2021 om 22:44

Het enigste wat ze fout deden en wat steeds grotere vormen aannam was wedstrijden in de wedstrijd organiseren en dat kan uiteraard niet. Zij hebben echter wel een perskaart en kunnen dus uitzendingen maken maar dan wel op basis van de regels van de ASO. Vandaar dat de ASO ook de filmpjes kan blokkeren en zij nu in gesprek zijn. Hier zijn twee partijen die de rand opzoeken wat kan. Benieuwd of ze er samen uit komen.

Boomie1 15 juli 2021 om 08:50

Ze zijn gewoon een bedrijf, er zit geld achter (Bioracer bv voor kleding). De heren doen niet zo maar even 3 weken een rondje door Frankrijk op eigen kosten.

Romāns Vainšteins 15 juli 2021 om 09:05

Dit zijn gewoon professionele, iets-tubers/facestatweeters dat. Hingen als een vampier aan de tour met kennelijk leuke filmpjes en worden nu aangepakt. Het beste komen ze er uit samen.

toiletduck 15 juli 2021 om 10:39

Ik snap alle verbolgen reacties eigenlijk niet zo goed, of ik begrijp de situatie verkeerd.

Als ik het goed begrijp maakt TdT zonder licenties gebruik van beelden vanuit de koers. Beelden die de ASO veel geld kosten om te produceren en waar klanten van de ASO (bv Sporza, Eurosport, NOS) veel geld voor betalen om ze te gebruiken. ASO heeft niet alleen het recht om hun intellectuele eigendom te beschermen, ze hebben tav hun klanten zelfs de plicht om dat te doen. TdT gebruikt beelden van de Tour voor video's waar ze geld mee verdienen, zonder de eigenaar van die beelden daarvoor te betalen.

Neemt niet weg dat de ASO hier een beetje als een olifant in een porseleinkast tekeer is gegaan. Aan de reactie van TdT zelf te zien, hebben ze dat ook ingezien en excuses gemaakt.

Fietsuel 15 juli 2021 om 12:21

Dat is niet correct, ze maken zelf de beelden. Maar elk beeld dat gemaakt wordt van/gedurende de koers, door wie dan ook en met welk apparaat dan ook, is volgens de statuten eigendom van de ASO. Dus ook het filmpje dat jij langs de weg maakt met je telefoon van Wout die de Ventoux op fietst. Wil jij dat filmpje delen, dan moet je een licentie bij de ASO kopen.

toiletduck 15 juli 2021 om 16:13

Oke, dank voor de nuance. Neemt niet weg dat al die andere partijen over beeldrecht van de renners beschikken en TdT niet, maar soit…

havana 15 juli 2021 om 13:06

Alhoewel ik eerst erg op de hand van TdT was, begin ik er langzamerhand toch iets anders over te denken. Achter TdT zit gewoon een (dik) verdienmodel en in dat licht is het echt niet vreemd dat ze een licentie moeten kopen net als alle andere omroepen wanneer ze koersbeelden uitzenden. Dat hoeft natuurlijk geen volledige licentie te zijn. Het kan ook een beperktere zijn, die goedkoper is.

Dat gezegd hebbende is het wel erg kinderachtig van de ASO om zonder enige aankondiging de hele boel te blokkeren inclusief de content waar niet eens wedstrijdbeelden op stonden.

Als ik de ASO was, was ik het gesprek kunnen aangegaan voor volgend jaar, en had ik dit jaar de situatie gedoogd. Daar was iedereen mee geholpen, want zoals anderen terecht opmerken bereikt TdT een publiek dat de ASO hard nodig heeft.

Headlines

Materiaalzone

Populair