zondag 16 juli 2017 om 09:00

FuturumShop TourFlits #16: Draag jij altijd een helm op de fiets?

De overgangsrit naar Rodez werd een prooi voor Michael Matthews. Hoewel we vandaag gespaard bleven van grote incidenten, hebben de voorbije twee weken al de nodige slachtoffers opgeleverd. Daarom hebben we vandaag de volgende onderwerpen:

  • Le Poursuivant onderzoekt wat er in de Tour de France gebeurt met kapot materiaal
  • Maarten Tjallingii legt uit waarom hij van mening is dat je op een racefiets altijd een helm moet dragen
  • En met de prijsvraag zijn er vandaag Spiuk Altube Carbon Raceschoenen en een Spiuk Dharma Race Fietshelm te winnen te winnen

De nieuwe aflevering is te bekijken op Facebook of FuturumShop.nl/TourFlits

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
15 juli 2017 20:33
Nee, natuurlijk niet altijd. Op de stadsfiets naar 't cafe en terug niet nodig, rijd dan doorgaans niet op een racefiets.
15 juli 2017 22:01
na wat bier kan je ook onderuit gaan ;) maar op een gewone fiets vind ik het een beetje gek meestal maargoed het is wel veiliger idd, stel die 0,0002% dat een auto uit de bocht vliegt
16 juli 2017 10:14
Ik fiets altijd met helm ook tijdens mijn werk als postbezorger in de stad. Heb er al twee keer voordeel van gehad, maar heb m in het verleden één keer te weinig gedragen.
16 juli 2017 12:06
"Fietsen zonder helm MOET eigenlijk van mij" 04:30 - Maarten Tjallingi

Dit is niet wat hij bedoelde neem ik aan? Geen editor of redacteur die het is opgevallen?
16 juli 2017 12:12
@Luukvanm,
Haha, grappig om het met die nadruk te zien.
16 juli 2017 15:24
Nee, ik draag nooit een helm. De nadelen ervan worden vaak vergeten: met helm gaat een fietsers/wielrenner (onbewust) meer risico nemen en automobilisten durven hem dichter te passeren. Fietsen in een groep met helm is volgens mij een stuk gevaarlijk dan alleen fietsen zonder helm.
Alleen voor een paar keer deelname aan de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen moest ik wel een helm dragen. Ik voel me meer op mijn gemak zonder.

Al vele tienduizenden kilometers heb ik gefietst met nauwelijks incidenten. Daarbij fiets ik echt niet geheel risicoloos, wel zelfverzekerd. Meestal rijd ik tussen de 25 en 30 km/u, soms stukken wat harder. In het buitenland zal fietsen wel gevaarlijk zijn dan in Nederland en ik fiets bovendien weinig op drukke wegen of in de stad.

Hoe meer je fiets met helm hoe meer je jezelf ervan zult overtuigen dat het belangrijk is. Het is net als met schoenen. Het belang ervan zit vooral tussen de oren. Ik loop meestal blootsvoets en ik hoor elke keer weer dezelfde opmerkingen/angsten die mensen hebben die niet stroken met de werkelijkheid. Zouden kinderen worden geleerd altijd handschoenen te dragen dan zouden ze vanzelf angst krijgen om zonder handschoenen te leven.
16 juli 2017 15:40
@ AndriesW:
je bent al op je blote hoofd gevallen dat je zo loopt te raaskallen?
16 juli 2017 16:06
@achtpuntzes
Sterke drogreden waarmee je al mijn argumenten in één klap van tafel hebt geveegd!
16 juli 2017 16:22
@ AndriesW:
of je wel of geen helm draagt maakt mij echt niets uit, maar pleiten voor wielrennen zonder helm vind ik echt not done.
daarnaast gaan jouw argumenten in ieder geval niet op voor mij, ik neem niet meer risico met helm (of minder risico zonder helm) en als automobilist pas ik mijn rijgedrag niet aan bij fietsers/wielrenners met/zonder helm.
dat je al zoveel kilometers gemaakt hebt zegt niets, je hoeft maar pech te hebben dat iemand je al dan niet buiten jouw schuld van je sokken rijdt en je ongelukkig valt met je hoofd en je bent klaar met fietsen.
dus voor mij is jouw reactie puur raaskallen. even goede vrienden hoor. :)

het heeft dan wel niks met wel/geen helm te maken, maar mijn buurman reed met zo'n 10 kilometer per uur tegen een andere fietser aan met een gecompliceerde verticale beenbreuk tot gevolg, en die rijdt de rest van zijn leven in een elektrisch karretje rond want hij kan niet eens meer lopen, laat staan fietsen.
16 juli 2017 16:25
Andries, dat je met dat betoog een ander nog van drogredenen durft te betichten...
16 juli 2017 16:54
@achtpuntzes
Bedankt voor een normale reactie alsnog. Ik beschrijf mijn ervaringen en geef argumenten tegen het dragen van een helm. Mijn eigen ervaring is niet zo zeer bedoeld als argument maar ondersteunt natuurlijk wel mijn mening en persoonlijke voorkeur. En het is juist ook om onderscheid te maken voor wat betreft algemeen risico op een ongeval tussen de eenzame fietsers op het platteland en een professionele wielrenner in een peloton.

Over meer risico nemen door een fietser en jegens een fietser: dat was een uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek. Dat kun je betwisten want tegenover vele onderzoeksuitkomsten staan andere/tegenovergestelde. Maar goed, het ging dus ook om onbewust extra risico nemen dus dat het niet voor jou geldt zou ik niet al te stellig zeggen.

En ja, een keer ongelukkig op je hoofd vallen... maar het gaat om risicoafweging. Een helm kan een vals gevoel van bescherming bieden. Lees ook eens wat de Fietsersbond erover schrijft. Zo schijnt de normale fietshelm zelfs nadelig effect te kunnen hebben afhankelijk van de aard van de botsing.
Uit verkeersstatistieken blijkt ook geen of nauwelijks correlatie tussen helmplicht en voorkomen van hersenletsel. Zelfs in het professionele wielrenner is er geen dalende tendens zichtbaar sinds de helmplicht.
16 juli 2017 18:19
@ AndriesW:
heb je een link naar dat wetenschappelijk onderzoek? en ook naar die verkeersstatistieken? en graag ook nog een link naar het artikel van de fietsbond die stelt dat een helm gevaarlijker is dan zonder helm.

bij voorbaat dank. :)
16 juli 2017 18:28
@8.6
Erg storend weer als de mening niet strookt met die van een ander om met raaskallen aan te komen. Zonder helm al dalend(indiv) is verkeer veel beter hoorbaar, laat het wel of niet dragen over aan de persoon zelf en misschien schouderstukken introduceren voor de teer gebouwden waar sleutelbeenbreuk aan de orde vd dag is.
16 juli 2017 19:36
@achtpuntzes
Kijk zo kan het ook: vragen naar bronnen.

"Bij een botsing met een auto bij 40 kilometer per uur slaan hersenen hard tegen de binnenkant van de schedel. Door een helm krijgen de hersenen en hoofd geen ruimte de klap op te vangen. De schade komt van binnenuit, niet van buitenaf. Hierdoor zal de kans op zwaarder letsel juist toenemen". Lees verder bij de bron.

"Een fietshelm helpt niet bij een botsing tussen fietser en gemotoriseerd verkeer. Die illusie moeten kinderen, ouders en snelverkeer niet krijgen. Dan zou je een zware integraalhelm, zoals motorrijders op moeten zetten." Lees verder bij de bron.

Een uitgebreider artikel van de Fietsersbond over fietshelm en veiligheid met verwijzingen naar statistieken.

Artikeltje over dodelijke ongevallen tijdens wielerkoersen

Wikipedia-artikel met verzameling factoren, meningen en statistieken over het risico van hoofdletsel en effectiviteit van een fietshelm.

Reacties zijn gesloten.