‘Fusie Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma komt er niet, ook Amazon haakt af’
foto: Cor Vos
vrijdag 6 oktober 2023 om 14:25

‘Fusie Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma komt er niet, ook Amazon haakt af’

Breaking De veelbesproken fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma gaat er volgens Sporza toch niet komen. Ze melden dat manager Patrick Lefevere en geldschieter Zdenek Bakala toch samen zouden doorgaan tot en met 2025.

WielerFlits heeft inmiddels een bevestiging van direct betrokkenen dat de fusie van de baan is. Er was vooral ongenoegen bij enkele partners en sponsors van de ploegen over het samengaan van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Vanmiddag werden de renners en het personeel van Jumbo-Visma ingelicht dat er van een fusie geen sprake zal zijn.

Voor de camera van Sporza reageerde ploegleider Davide Bramati van Soudal Quick-Step opgelucht: “Dit is goed nieuws voor iedereen. Niet enkel voor ons, maar ook voor het wielrennen zelf. Dat zullen veel mensen in de wielerwereld wel beamen.”

“Ik denk dat het duidelijk is en dat is voor iedereen het beste zo”, aldus Frans Maassen, ploegleider van Jumbo-Visma tegenover Het Nieuwsblad.

Afgelopen zaterdag vertelde Lefevere nog het volgende in zijn column in Het Nieuwsblad: “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”

Volgens Sporza zouden Lefevere en Bakala nu hun project tot het einde van 2025 dan toch verderzetten. Wel zou Bakala willen afbouwen en zouden nieuwe extra investeringen om de ploeg rond Remco Evenepoel te versterken niet langer mogelijk zijn.

Deze nieuwe wending komt er nadat Lefevere afgelopen week de plannen rond de fusie nog bevestigde. “Richard Plugge en ik hebben een uurtje gepraat. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Robert van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”

Dat de onderhandelingen over een mogelijke fusie al redelijk vergevorderd waren, bewijzen de gesprekken tussen Jumbo-Visma en Specialized, het fietsenmerk van Soudal Quick-Step dat verbonden is met Remco Evenepoel. Ook met Evenepoel zelf zat de Nederlandse ploeg al rond de tafel. Terwijl Richard Plugge de internationale wielerunie UCI al op de hoogte had gebracht van de plannen.

Update om 16.45 uur: Amazon haakt af
Ook Amazon is afgehaakt als co-sponsor, bevestigen bronnen aan WielerFlits nadat het AD dit als eerste naar buiten bracht. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf zou een van de belangrijke sponsoren zijn geweest voor de nieuwe fusieploeg.

Amazon zou geen titelsponsor zijn geworden, maar wel co-sponsor. Deze nieuwe samenwerking zal er dus niet komen na de recente wending.

RIDE Magazine
302 Reacties
06-10-2023 15:20
En al die arme renners die een ander contract hebben getekend.
    06-10-2023 16:03
    Al die arme renners die geen ander contract hebben getekend ;)
06-10-2023 15:25
SQS heeft behalve Landa nauwelijks en renners die ze makkelijk weer kwijt konden juist geen renners aangetrokken... En wat er voor activiteit achter de schermen is geweest na de LOI weten we gewoon niet.
06-10-2023 15:26
Super, familie Evenepoel heerlijk, gelukkig niet bij onze mooie ploeg, levert enkel elke dag problemen. Bij ineos heeft ventje ook geen knechten waar hij kan strijden tegen Pogacar en Vingegaard
    06-10-2023 17:46
    Tja familie Evenepoel moet nu zwijgen en trachten ze rimpels glad te strijken. PL is man van het woord en trouw. Deed alles om klimploeg te upgraden wat gelukt is met een Landa en van Wilder erbij plus de resterende knechten die oa in Giro en Vuelta goed presteerden. Maar PL beseft ook dat het moeilijk wordt want Bakala zal er zuur om zijn tenzij hij ook de stekker eruit trok omdat hij wellicht te weinig aandelen Blanco terug kreeg??? Bakala wilde al langer van de bodemloze put af en het was Patrick Evenepoel die deze zomer met zijn agressieve weeklaag Bakala de kast op kreeg en PL moet alles maar proberen bij elkaar te houden.

    Was PL niet zo begaan met zijn personeel of was er een andere bestuurder met 20% aandeel geweest had die mogelijk al veel eerder de stekker eruit getrokken.
06-10-2023 16:15
Ben nog niet helemaal bekomen van dit circus. Een week of langer een stortvloed aan informatie over de transfusie van killerbees en wolven. Dat kon natuurlijk nooit goed gaan vanuit de natuur geredeneerd. Ook hier niet op Wielerflits. Al die emoties voor niks. En de verliezer lijkt voor nu Plugge te zijn. Zn hand onbewust wat overspeeld met Amazon waardoor Lefèvre wat nijdig werd en alles alsnog bij het oude blijft. Alhoewel met Ama en zonen erbij het budget wel enkele miljoenen gestegen zal zijn voor 2024.

De andere gamechanger is toch Roglic. Hij is een beetje de Tadic van Jumbo Visma he. Pakt ook schalen en biezen. Uitebroeks als vervanger wellicht. Er zal nog wel iets uit de hoge hoed komen bij JV. Kan niet anders.
    06-10-2023 17:23
    Uijtdebroeks wordt intussen gemeld bij FdJ op X/Twitter
06-10-2023 16:33
Plugge kan nog weleens een juridisch punt hebben, als die Letter of Intent enige waarde heeft.
    06-10-2023 16:40
    Letters of Intent zijn over het algemeen niet bindend.
    06-10-2023 18:18
    Volgens het AD is Plugge degene die de stekker eruit heeft getrokken omdat hij vond dat Jumbo-Visma er als the bad guy uitzag in de publieke opinie.
    06-10-2023 19:25
    Dan is Plugge een lomperik, nu verliest hij Soudal, wellicht ook hierdoor Amazon en REV. Immers het kwaad was al geschied dat veranderd niet meer en was het over paar dagen rond met een uitvoerige persconferentie waar dan zeker weten veel pers bij is en REV had hij uitstekend eea kunnen uitleggen.

    Nu blijven veel ??? over en verliest hij meer dan imago wat zo weer opgepoetst kon worden.


    Ik heb vaker Plugge bestempeld als geen zakenman en relatie manager. Ja opbouw ploeg is geweldig maar schrijf ik meer toe aan Zeeman en Frits van Eerd en Robert van der Wallen die jaren geleden de aanpak van met name Zeeman zagen zitten. Dacht nog even Amazon heeft hij goed gedaan maar was ook al niet initieel zijn verdienste. En nu blijven slechts verliezers achter aan beide zijden. Was het doorgegaan was Blanco dik winnaar met Soudal, REV en wellicht Amazon erbij wat hij slecht gemanged heeft door te weinig met Amazon in contact te zijn waardoor Amazon het warme gevoel verloor. ( hoor ik net) En als het door was gegaan had dus ook PL restant doorstart gehad en ook hij wellicht alsnog komend jaren, jaar met licentie ploeg kunnen verkopen per 2 Jan 2025 wat met contract zelfs volgende maand al kan waarin overdracht 2 Jan 2025 staat. Had PL dubbel gecasht want rond betekent dat zijn sponsoren komend jaar zouden dekken. En was ook personeel beter af geweest. Wie wijs is en kan vertrekt komende tijd.
    06-10-2023 19:42
    PS. PON leverancier van auto's en meer materiaal en fietsen. Waarmee zo begrijp ik nu Plugge in onderhandeling was voor langetermijn en waar ze zelfs al enige ploegen presentaties gegeven hebben. HOE haal je het dan in je hoofd als er gesprekken lopen dat PON het gat van Jumbo mogelijk gaat vullen om dan met Specialized te gaan praten. Ook al betalen die groot deel salaris REV. PON moet dan maar even meewerken en Cervelo afvoeren wat van hun is.

    Tjonge jonge, echt het amateurisme Plugge. Van der Wallen, ouwe autoboer, jijnzit er toch ook bij of moet je Plugge dergelijke taken uit zijn handen nemen. Plugge, journalist die uiteindelijk geld bij elkaar kreeg en heel goede vakmensen die feitenlijk zorgden voor de groei. Het team is zo groot gegroeid en had tot nu toe zoveel geld dat veel kon. Intern lopen er veel ex sporters op allerlei functies rond van de Johan Cruijff academie die kliek groeide omdat ze elkaar voorkeur geven boven mensen met meer ervaring en vooral,capaciteiten wat op enkele plekken absoluut zo is. Alleen omdat er geld is daarom is dat probleem altijd blijven bestaan. De CEO ziet het zelf niet eens, 100 man,, beter grofweg 50 buiten alle renners om intern aan de slag en dat al niet zien. Dan begrijp ik dat je niet aan zag komen dat ook PON dreigde zich langzaam terug te trekken door de Specialized fratsen....
    07-10-2023 09:23
    Lefevere heeft gezegd dat zijn renners met doorlopend contract naar een andere ploeg mogen uitzien. Blijkt nu voorbarig te zijn, maar kan wel een punt worden als bijvoorbeeld Flipje zegt: ik wil weg.
    07-10-2023 10:44
    @ Jean Moeten ze echt rouwig zijn als Alaphilippe vertrekt? Hij lijkt zijn beste tijd gehad te hebben, dus zijn salaris drukt vermoedelijk onevenredig zwaar op de begroting. Als hij weg gaat, komt er ruimte voor het aantrekken van anderen, bijvoorbeeld in steun voor Evenepoel in het rondewerk.
06-10-2023 16:47
Ik vond het vooral niet zo Wolfpackerig. Vooral de renners waren hier niet zo best uit gekomen vrees ik. Vooral ook de Soudal renners zullen zich er echt niet lekker bij hebben gevoeld. Vanuit Lefevre begrijp ik het heel goed. Dit was voor hem goed scenario geweest. Lekker met pensioen.
06-10-2023 16:48
In huize Evenepoel hebben ze nog wat noten te kraken, want ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat nog twee jaar rijden voor SQ als een serieuze optie wordt gezien.
    06-10-2023 16:58
    De intentie van Lefevere en Bakala lijkt om er op termijn uit te stappen, dus het laten afkopen van het contract lijkt me niet ondenkbaar. Belemmeringen kunnen wel in sponsorcontracten zitten, bijvoorbeeld Soudal of Specialized die de aanwezigheid van Evenepoel eisen.
06-10-2023 16:56
"Amazon zou geen titelsponsor zijn geworden, maar wel co-sponsor. Deze nieuwe samenwerking zal er dus niet komen na de recente wending." Ze wilden er dus per se Evenepoel bij, en nu dat niet zo is, trekken ze zich terug?
06-10-2023 17:48
Ze hollen gillend weg....soapserie
06-10-2023 17:49
Amazon heeft nu een scenario voor een bestseller boek en opvolgende blockbuster.


Wacht in spanning af.
    06-10-2023 17:53
    Kan SQS Amazon nu niet binnenhengelen als sponsor? ;)
06-10-2023 18:07
Amazon zijn opportunisten, echt Amerikaans, die kopen succes waar ze bij willen horen en zijn bang voor rimpels in het water, negatieve publiciteit. Vanwege 15 oktober moest eea snel anders had men beter eerst Amazon op contract binnen moeten trekken en daarna maar bijschaven mbt wie welke plaats op het shirt krijgt. Deze hele soap in de internationale pers zag er slecht uit. Jammer dat het niet binnenkamers bleef. Hoewel een ieder bijna hoopt op een mooi sterk "Quickstep" zie ik hiertoe nu een geringe kans op termijn, helaas. Daarom was het beter al met al was dit doorgegaan. Nu hebben twee partijen schade.

Amazon zou 5 jaar instappen, Soudal had ook het lange termijnplan. 15 miljoen Soudal minimaal en Amazon ook werd gezegd 20 miljoen ook 5 jaar maar stel het was toch 15 mm dan nog een mislopen van 150.000.000 €uro. Zou die 20 miljoen van Amazon voor 5 jaar zijn geweest of 3 want (geen hoofdsponsor wat ook werd verteld) dan loopt men nog altijd 95 miljoen mis.
06-10-2023 18:26
Alles is al gezegd, storm in gala water
06-10-2023 19:58
Deel 2 van "Het Plan" kan binnenkort geschreven worden: "Het plan in duigen"
07-10-2023 07:52
En PON?
07-10-2023 12:41
Amazonder
06-10-2023 14:30
Dit is de opmaat naar een hoop nieuwe geruchten. Wat gebeurt er met Evenepoel, is Julian al een fiets aan het bestellen bij Total, welke minstens 3 renners gaan er naar TJV, waarmee vult Ineos de selectie. En wat nu met Amazon enz...
    06-10-2023 22:28
    Zal wel lachen zijn als Amazon nu naar Soudal gaat met 15 milj.
06-10-2023 14:44
Ronellenfitsch, door wie is wat aangetoond dan? Een letter of intent die vervolgens maanden/weken in de la is blijven liggen? het is gewoon sensatiezucht en het genereren van clicks (omzet). Wielerflits is een bedrijf.
06-10-2023 15:26
Leuk, zeg! Ik begrijp alleen niet dat wielerflits de 'schuld' krijgt van het geheel. Het is toch de taak van het journaille om nieuwtjes de wereld in te helpen? Wellicht hadden ze wat meer wederhoor kunnen plegen, of dat wat explicieter hebben moeten vermelden. Verder is de wat sensationele toon die gezet werd overgenomen door zowat alle media, dus dat kun je ze ook niet persoonlijk aanmeten. Daarnaast is het niet gezegd dat die toon misplaatst was. Van de aankomst valt de rit niet af te lezen: misschien waren ze heel ver onderweg naar de samenkomst, maar is het op wat laatste puntjes afgeketst, misschien zelfs vanwege de naderende UCI-deadline...? Het is nu wachten op de memoires (Ik zou er als amazon een mocumentary van maken)...
06-10-2023 15:39
We moeten Wielerflits juist dankbaar zijn. Hun bom onder de onderhandelingen met de voortijdige berichtgeving heeft de wielersport van een fiasco gered. Wel hier en daar nog wat collateral damage, maar niets wat niet opgelost kan worden.
    06-10-2023 15:45
    Welnee. Dat zit 'm geheel en al bij Amazon. Of Emmezon, zo u wilt.
    06-10-2023 15:46
    Ik ben het knipoogje vergeten ;)
06-10-2023 16:02
Kritiek op Wielerflits slaat nergens op. Dat is de boodschapper omver schieten. De site had knap de scoop van vergaande besprekingen over een fusie.
Hooguit kan ik me voorstellen dat ze zich hebben laten gebruiken door beide ploegen. Die konden door het nieuws te laten lekken wellicht even kijken hoe het nieuws zou vallen onder de wielerfans. Niet zo goed dus.
06-10-2023 16:39
Het bericht van het AD maakt wel veel uit. Als Amazon samenhing met samengaan, betekent het dat TJV nog één jaar heeft om een nieuwe sponsor te vinden om niet met een enorm gat te worden geconfronteerd. Werk aan de winkel dus voor Plugge.
    06-10-2023 16:44
    Volgens het AD vergroot Pon toch hun rol en wordt dat de co-sponsor van Visma? Met een omzet van 10 miljard euro is dat een rijke sponsor.
    06-10-2023 16:48
    @ghostwriter: je hebt gelijk. Ik had meer dan de kop moeten lezen. Neemt niet weg dat een uitbreiding van het budget waarschijnlijk een nieuwe sponsor vergt. Daarnaast ben ik benieuwd of PON voor onbetaaltde tijd het budget vergroot of dat dat tijdelijk is. Hoe dan ook geeft het TJV - anders dan ik aangaf - tijd om verder te zoeken.
    06-10-2023 17:47
    Bovendien smeert Jumbo het bedrag dat ze komend jaar zouden inleggen over 3 jaar uit, dus dat geld is niet weg.
06-10-2023 17:45
Vrij logisch. Als PON meer gaat betalen, prima voor Jumbo.

Evenepoel vindt z’n plek wel, waarschijnlijk buiten Lefevre. Soap gaat gewoon door, waarbij de laatste reacties zo van Wielerflits.be af lijken te komen.
06-10-2023 18:30
Beste Plugge & Co: On ne peut avoir le beurre et l'argent du beurre.
Lang leve Soudal - Quick-Step !
    06-10-2023 19:53
    Et les fesses de la Soudière!
06-10-2023 22:26
Ik ben benieuwd hoe het nu met JV gaat nu amazon is afgehaakt. Zal vast nog wel een leuke sponsor komen en jumbo zit nog vast tot eind 2024 als sponsor. Dat geeft ze wat ruimte in de zoektocht.
06-10-2023 14:33
Beetje goedkoop om nou af te geven op Wielerflits. Dat er serieus is gesproken over een vorm van samengaan tussen TJV en SQS is volgens mij door niemand betwist, sterker nog door Lefevre gewoon bevestigd. Er lag een letter of intent. Dat was nieuws. Wielerflits heeft dat nieuws met veel bombarie gebracht. Wellicht is zij hier of daar iets te veel meegegaan met wat haar bronnen met een agenda haar vertelden en uiteraard hebben zij maximaal bericht over het nieuws om ook maximale aandacht voor haarzelf te genereren, maar Wielerflits heeft niet voor onzekerheid gezorgd. Dat was met name SQS door te praten over samen te gaan met TJV zonder haar renners en ander personeel in te lichten. Niet voor niets zijn er nooit berichten geweest over renners en verzorgers van TJV die zich zorgen maakten. Hoe zou dat nou toch komen?
    06-10-2023 14:43
    @madeinstars: ik kan niet beoordelen hoe dichtbij de deal was. Ik neem aan dat jij dat ook niet kan. Ik blijf erbij dat het niet Wielerflits is die de onzekerheid heeft veroorzaakt. Ook als Wielerflits vanaf het begin zou hebben (geweten en geschreven) dat er een letter of intent lag, maar dat nog niets zeker was, dan was er veel onzekerheid geweest. Ik vermoed dat die onzekerheid er vooral was bij SQS, want we hebben geen piep gehoord van de renners en ander personeel van TJV.
    06-10-2023 14:44
    Maar het prematuur uitlekken van de plannen kan wel mede oorzaak zijn voor het uiteindelijke afbreken ervan.
    En zo was de berichtgeving door Wielerflits een self-defeating prophecy: a prediction that prevents what it predicts from happening.
    06-10-2023 14:47
    @Maillot à pois: dat zou inderdaad kunnen. Wat ook kan is dat er los van publiciteit kinken in de kabel gekomen zijn.
    06-10-2023 14:54
    Volledig mee eens, ze hadden gewoon gelijk. Er werd gesproken over een fusie. Ze zijn sportjournalisten mbt tot wielrennen, dit nieuws moet gebracht worden wat de impact dan ook heeft voor sommige. Zou toch mooi zijn als je Pieter Omtzicht gaat verwijten dat hij zich vastgebeten heeft in het toeslagenschandaal want oei oei dat bracht toch wel impact met zich mee voor sommige.
    06-10-2023 15:09
    @madeinstars: "Het woord fusie heeft Wielerflits echt zelf verzonnen. Van een fusie is nooit sprake geweest [...]"

    Zowel over het eerste als het tweede weet je volgens mij ook niet hoe het zit. Het kan best zijn dat er de intentie was om te fuseren, maar er vervolgens onoverkomenlijke obstakels bleken te zijn en het plan evolueerde in een andere vorm van samenwerking. En zelf als dat niet zo is, weet je niet of Wielerflits het woord fusie heeft verzonnen. Je lijkt zelf te doen wat je Wielerflits verwijt: iets inlezen in de feiten waarvan je niet weet of dat zo is.
    06-10-2023 15:14
    Ik vind het een prima vergelijking, iemand bracht de waarheid op tafel. Dan kun je diegene niet verwijten dat er onzekerheid komt.
    Diegene die de waarheid probeert achter te houden die is schuld.
    Een LOI is zeker niet alles, maar is ook niet niks. Er waren wel degelijk plannen om van 2 teams 1 team te maken.
    En dan diegene die het nieuws naar buiten brengt, wat andere onder het tapijt wilde houden, verwijten maken. Totale onzin.
    06-10-2023 15:17
    Citaat Sporza: "Team Jumbo - Visma en Soudal - Quick Step hadden in de zomer een intentieverklaring tot een fusie ondertekend"

    Oftwel, er was niet alleen sprake van een fusie, dat idee was zo serieus dat er een (niet bindend) document is ondertekend dat dat het plan was. Dus zoals Bart zegt staat het inmiddels vast dat Wielerflits gelijk had dat er een fusie zat aan te komen en wordt dat niet anders nu het niet doorgaat.

    Verder weten we niet hoe dichtbij het realiseren van en fusie of een andere vorm van samenwerking is geweest. In ieder geval niet zo dichtbij dat het is doorgegaan, maar meer weten we voor nu nog niet.

Reacties zijn gesloten.