Fuglsang: “We hebben een gigantische fout gemaakt”

zondag 21 april 2019 om 19:11

Jakob Fuglsang steekt de hand in eigen boezem dat hij en Julian Alaphilippe niet konden strijden om de winst in de Amstel Gold Race. De koplopers keken te veel naar elkaar even gaven zo in de laatste 300 meter de zege uit handen. Daar ging Mathieu van der Poel mee aan de haal. “Ik vind nog steeds dat we een gigantische fout hebben gemaakt”, zegt Fuglsang na afloop tegen WielerFlits. “Ik denk dat ik de sterkste was.”


“Ik kon met nog vijf kilometer te gaan niet geloven dat ze nog terug zouden komen. De informatie die ik kreeg via de radio was dat Kwiatkowski en de rest te ver weg waren, dus de opdracht van de ploegleiding was om niet meer op kop te komen”, zegt Fuglsang. “Ik zei toen: oké, maar dan moeten jullie mij wel blijven updaten over het verschil.”

“En toen wist opeens Kwiatkowski het gat te dichten en hij trok door. Toen zag ik een paar schaduwen achter ons, dus ik keek om en zag die gasten aan komen”, aldus de Deense kopman van Astana, die in de sprint nog derde werd. Daar kan hij tevreden mee zijn. “Maar ik vind nog steeds dat we een gigantische fout hebben gemaakt. Of de tactiek was fout om het te riskeren, omdat het eigenlijk een veilige zege of tweede plaats was. Om zo te gokken was een beetje riskant, denk ik.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

28 Reacties

maklukzat 21 april 2019 om 19:15

Of iedereen was verkeerd geïnformeerd? Tijdwaarneming klopte niet?

leor 16 21 april 2019 om 19:16

Dat verklaart veel. De koplopers waren dus slecht geïnformeerd. Leuk voor de fans van van der Poel dat hij daar van kon profiteren, maar toch vooral jammer dat de koers daardoor op een anti-climax eindigde.

TykkeThor 21 april 2019 om 19:22

Weet je wel wat dat woord betekent?

Mechanieker 21 april 2019 om 19:25

Welke wedstrijd heb jij gekeken?

leor 16 21 april 2019 om 19:30

@TykkeThor, ja.
@Mechanieker, de Amstel Gold Race 2019.

Mechanieker 21 april 2019 om 19:34

Ff luisteren naar Wilfried Peeters.
Voor de rest denk ik dat je geen wielerliefhebber bent.

Gebruikersnaam 21 april 2019 om 19:36

Het is een anticlimax indien zo’n Clarke, die in het wiel is teruggekeerd, alsnog wint, niet als degene die zelf het gat dicht reed dat doet.

UrbanSteel 21 april 2019 om 19:37

Mathieu wist ook niets van tijdverschillen, dus dat was voor iedereen gelijk.

leor 16 21 april 2019 om 19:42

@ gebruikersnaam, dat had het inderdaad nog erger gemaakt.

Burn 21 april 2019 om 20:27

Anti-climax? Het was al spannend dat Kwiatkowski terug kwam. Dat soort dingen maakt het wielrennen zo mooi. Het is alleen een anti-climax als je fan bent van één van de twee koplopers of als je niet wilt dat vd Poel wint, maar voor alle anderen was dit een stuk spannender dan een sprint tussen twee renners.

ValseTrage 22 april 2019 om 09:56

Helemaal eens met analyse van leor 16. De 2 koplopers zijn gewoon belazerd. Clarke had anders ook wel mooie winnaar geweest :).

Verweggistan 21 april 2019 om 19:20

Fuglsang heeft niets fout gedaan. Ala had gewoon door moeten rijden, ging dat sprintje toch wel winnen.

Mechanieker 21 april 2019 om 19:25

Precies, teveel gepokerd.
Had moeten rijden, wint altijd van Fuglsang.

Marcel1112 21 april 2019 om 19:26

Ja

Peter Lippens 21 april 2019 om 19:47

remembert hoe Boogaert ooit zijn Amstel heeft gewonnen. Tot 3 keer toe vanachter de rug wegspringne is op zich geen probleem maar dan kruip je als kopman niet zelf in het wiel.

Jean Dumas 21 april 2019 om 19:39

Wat ik begrijp van Deceuninck en Corendon (Sportweekend) is dat de koersinformatie en televisie wegviel in de finale, net nadat de koplopers aan het pokeren waren geslagen. Goed dat Jakob de hand in eigen boezem steekt.

Peter Lippens 21 april 2019 om 19:46

De tijdsverschillen klopte idd niet en het was vooral Fuglsang die zichzelf veel mag verwijten. Ze deden om beurten hun deel (behalve voor die Pipo van Sporza) maar Fuglsang demarreerde tot 3 keer vanachter de rug om dan de laatste 3 kms gewoon in het wiel te blijven. Heeft er bij mij gelegen, zoiets doe je gewoon niet als kopman. En tja de motards speelden vandaag ook wel hun rol zoals ook bij de dames. Maar met Mathieu wint hier wel een fenomeen en dat op een fenomenale manier.

Mwielerfan 22 april 2019 om 00:26

Euhm?

yo-eddy 22 april 2019 om 09:34

de tijdsverschillen klopten prima (kijk eens terug) er is gewoon nooit gerekend op iemand achter die nog zulke goede benen had en gewoon zonder over tactiek na te denken of naar ploegleiders te luisteren dat gat gaat dichtrammen met 8 man in zijn wiel. Durven verliezen om te kunnen winnen.

Daarbij zaten de koplopers ook gewoon stuk, zie de eindsprint waarbij ze op 4 fietslengtes worden gezet ondanks dat ze zogenaamd hadden gepokerd/uitgerust.

Tour 21 april 2019 om 20:04

Fuglsang zat gewoon kapot. Hij zag schaduwen, en in een flits trok een witte tornado voorbij. Fuglsang werd derde met ongekende rugwind. Schaduwen, gna gna gna

Johnny7 21 april 2019 om 20:12

Fuglsang en Astana hebben geen fout gemaakt. Hij deed alles goed. Heeft naar mijn mening zelfs nog te lang keihard meegereden met Alaphilippe. 99 van de 100x verlies je namelijk dik van deze man in de sprint. Toch knap dat hij nog op het podium stond.

Mwielerfan 22 april 2019 om 00:51

Hij had volgens mij beter eerder al in kunnen houden. Als kwiatkowski en trentin terugkomen heeft hij meer kans om weg te komen. Wegrijden bij 3 is meestal makkelijker dan bij 1

Ward 21 april 2019 om 20:12

Toch wel vaak terugkomend de problemen met de wedstrijdradio. Daar hebben vooral de koplopers nadeel van ondervonden (de rest reed gewoon vol voor de ereplaatsen). Los daarvan gewoon fenomenale actief van VDP!

assen 21 april 2019 om 20:29

Tijdsverschillen waren juist.
De tijdsverschillen waren met de motoren, niet met de groepen.
Heb nog nagekeken, zojuist.

Remys 22 april 2019 om 00:17

Precies, alle tijdsverschillen klopten, Alaphillipe rijd gewoon niet vol mee in de ontsnapping anders is het 2 minuten.

Velominatus 21 april 2019 om 20:35

Ik denk dat Alaphilippe meer kapot zat dan Fuglsang door had.

aardappeljager 22 april 2019 om 07:02

Dat denk ik ook. Was helemaal gevloerd. Zeker als je bedenkt dat Fuglsang gem verslaat in de sprint hier

Romāns Vainšteins 22 april 2019 om 08:04

Ik gun hem dit jaar meer dan elke andere renner de winst in LBL toe en denk dat hij Alaphilippe best kan lossen ergens op het traject Redoute-Sprimont-Valkenrots.