Fuglsang gaat weer voor podium Tour de France

donderdag 8 november 2018 om 12:13

foto: Sirotti (archief)

Jakob Fuglsang zet ook in 2019 in op het eindpodium in de Tour de France. Dat vertelt de Deense kopman van Astana tegen TV2 Sport. “Ik hoop de Tour te rijden en mijn doel zal hetzelfde zijn als dit jaar. Ik streef het podium na”, aldus Fuglsang.


Afgelopen seizoen ging Fuglsang met hoge verwachtingen naar de Franse ronde. Een maand eerder was hij tweede geworden in de Ronde van Zwitserland, wat hem het nodige vertrouwen had gegeven. Toch kon hij het niet waarmaken in Frankrijk, waar hij twaalfde werd. Het leverde kritiek op van oud-renner Chris Anker Sørensen, die aangaf dat zijn landgenoot de klassementsambities moest laten varen en moest gaan voor kleinere rondes en etappezeges.

‘De lat ligt hoog’
“Natuurlijk kan het winnen van etappes leuk zijn”, reageert Fuglsang. “Ik wil eerst zien waar het team aan denkt. Ik denk nog steeds dat ik ingezet kan worden voor het klassement. Als ik naast de grote rondes kijk, zou ik vol gaan voor het klassement in kleinere rondes. Ik ben me er goed van bewust dat het niet makkelijk zal zijn om een goed klassement in een grote ronde te rijden. De lat ligt hoog, maar ik ben al zevende geworden en ik zal proberen om nog hoger na te streven. Ik heb ook de Dauphiné gewonnen en ben goed in Zwitserland geweest.”

Het is nog maar de vraag of Fuglsang wel aan de start staat van de Tour. De wedstrijdprogramma’s zijn nog niet gemaakt en afgelopen seizoen stak Miguel Ángel López zijn neus aan het venster met podiumplekken in de Giro en de Vuelta. “Ik weet niet wat Astana van plan is, noch wat er met de nieuwe renners bij het team gaat gebeuren. Ik vind het lastig om daar iets over te zeggen”, aldus Fuglsang. Onder meer de broers Izagirre rijden volgend jaar voor Astana.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Arry1337 8 november 2018 om 12:19

Edit redactie: Bedankt, het is aangepast.

Scott Sunderland 8 november 2018 om 12:42

Alweer voor het podium ?

Alweer ja !

En gaat het nu wel lukken ?

Alweer niet nee

Sagan=hulk 8 november 2018 om 13:12

Na de Tour van vorig jaar overwoog hij nog om nooit meer een grote ronde te rijden zodat hij kon pieken naar heel wat kleine rondjes om die te winnen. Maar uiteindelijk keert de lokroep van de Tour toch altijd terug.

hartstikkebedankt 8 november 2018 om 13:24

Goede renner natuurlijk maar de stand is nu 1 keer een 7e plek in 11 uitgereden grote rondes, verder nooit top-10. Podium in de TdF lijkt me dan wat ambitieus worden inmiddels met alleen al binnen de ploeg een MAL, I. Izagirre en Bilbao die allen een minstens zo goed klassement zouden kunnen rijden. Ben benieuwd welke kansen deze volgend jaar 34 jarige renner dan nog krijgt.

Dougi 8 november 2018 om 13:29

Is dit ambitie tonen en altijd voor het hoogst mogelijke gaan of gewoon complete realiteitszin kwijt zijn?

2013 7e
2014 36e
2015 23e
2016 52e
2017 opageve
2018 12e

Mr10B 8 november 2018 om 14:27

Was in 2017 wel echt goed, na het winnen van de Dauphine stond hij tot de dag voor zijn opgave 5de in het klassement in de Tour. Ik vrees alleen voor Fuglsang dat het nooit meer dichterbij gaat worden dan dat.

tinyriconen 8 november 2018 om 16:03

Belangrijk detail:
In 2014 en 2015 was Nibali de uitgesproken kopman bij Astana, in 2016 was dat Aru.

Brabander 8 november 2018 om 14:25

Ik denk dat Chris Anker Sørensen wel gelijk heeft. Het valt toch altijd weer tegen. Terwijl ik er zelf ook wel vaak vertrouwen in had.

Binda 8 november 2018 om 16:12

Bij Fuglsang moet echt alles enorm meezitten wil hij podium rijden. Hoe zwaar is hij eigenlijk. Hij oogt altijd net iets gespierder en dus zwaarder dan de concurrentie in het hooggebergte.
Als ik Fuglsang zou heten zou ik mij richten op Parijs-Nice en de ronde van Zwitserland.

Titaantje 8 november 2018 om 16:58

2017 had hij pech, daar had het misschien, met veel geluk gekund. maar ik denk dat hij bergop uiteindelijk gewoon tekort komt en dat een plek tussen 5 en 10 zijn max is. een focus op kleinere rondes zou nog aardig zijn. en hij doet het erg goed in eendagswedstrijden, maar wint ze helaas maar zelden. Zou kunnen probereen een karpets of rui costa achtig palmares te maken de komende twee jaar.

tendam 8 november 2018 om 17:35

Ik kan me herinneren dat hij in de afgelopen Tour klaagde dat hij wel in vorm was maar er toch elke bergrit kansloos werd afgereden. Logisch natuurlijk dat je dan het volgend jaar podium rijden als doel stelt!?

williams 8 november 2018 om 17:48

Hij kan misschien een clubje oprichten met Porte ?

west 8 november 2018 om 22:00

Nou ja.. Mollema denkt ook nog steeds dat ie kopman voor de Tour is… Je kan ook met LtD, De Marchi en De la Parte als ronderenners moeten starten… Of je helemaal Scheel hebben betaald voor Aru…. Of het van Cavendish en Meintjes moeten hebben… Of als Lotto-Soudal achttal voornamelijk erg je best doen in de vroege vlucht… Of bij Katusha rijden…. Dus het kan altijd erger.
Maar realistisch is inderdaad anders.

vlaamse ardennen 9 november 2018 om 06:25

Laat dat maar aan Miguel Angel Lopez over Jakob!