Fuglsang dreigt UCI met rechtszaak bij intrekken licentie Astana

maandag 20 april 2015 om 16:53
Fuglsang dreigt UCI met rechtszaak bij intrekken licentie Astana

Jakob Fuglsang heeft er geen enkel begrip voor dat de UCI dreigt om de WorldTour-licentie van zijn ploeg Astana in te trekken. De Deense renner is zelfs bereid naar de rechter te stappen als de beslissing van de licentiecommissie negatief uitvalt voor de Kazachse formatie. “Ik heb niets fout gedaan, dus als de UCI mijn baan afpakt, eindigt dat waarschijnlijk in een rechtszaak”, vertelt hij aan de Deense krant Ekstra Bladet.

Met het innemen van de WorldTour-licentie zou Astana zijn startrecht in alle grote wedstrijden kwijtraken. “Dan haken de sponsors af, want zij hebben niets aan een ploeg die de grote wedstrijden niet rijdt”, voorspelt Fuglsang. “Dan zitten wij als renners dus plotseling zonder werk.”

Volgens de ploeggenoot van Lars Boom en Lieuwe Westra is de strijdvaardigheid onder de renners van Astana groot. “Als het slecht uitpakt, verwacht ik dat wij als renners gezamenlijk een zaak aanspannen tegen de UCI. Zij pakken dan namelijk ons werk af, dus moeten zij ons ook compenseren voor het verlies dat wij lijden.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

west 20 april 2015 om 16:57

Hij heeft nog steeds een baan zonder licentie, hij heeft alleen geen werk meer. Da’s niet hetzelfde.

ikbenprocycling 20 april 2015 om 17:02

Juridisch een interessant kluifje

walkowiak 20 april 2015 om 17:09

De uci zal hier wel bang van worden

wolfje 20 april 2015 om 17:11

Juridisch inderdaad interessant, maar de slachtofferrol die Fuglsang hier aanneemt vind ik een zwaktebod als je voor een zak geld bij een dubieuze ploeg kiest

huysp 20 april 2015 om 17:11

Het ganse verhaal zal aflopen met een sisser.
Lees de UCI zal de licentie niet intrekken.
De gevolgen zouden mogelijk te groot zijn (lees mogelijke rechtszaken)

josi 20 april 2015 om 17:12

Lijkt me eerlijk gezegd vrij kansloos, de UCI hoeft en kan geen enkele individuele renner deelname aan bepaalde wedstrijden garanderen. Wellicht dat hij dan beter een rechtszaak tegen Astana aanspant, maar zolang die netjes zijn salaris uitbetalen zal ook dat niet makkelijk zijn.

Romāns Vainšteins 20 april 2015 om 17:16

Goede dreiging.

AkkaBoyD 20 april 2015 om 17:23

Van mijn part zeggen ze gewoon dat vanaf volgend seizoen de licentie is ingetrokken, want nu krijg je idd van dit soort praktijken en dan komt er weer een hele hoop juridische rompslomp.

Wim Kruithof 20 april 2015 om 17:27

wolfje +1

ze zouden ook binnen de ploeg een bom kunnen gooien. Wonder hoe ieder Astana-lid steevast de dader buiten de ploeg en renners zoekt.

Sephiroth 20 april 2015 om 17:29

Ik ben het helemaal met AkkaBoyD eens. Halverwege het seizoen eruitknikkeren gaat m gewoon niet worden. zo kort voor de tour, dan nog een hoger beroep van Astana.. tegen die tijd zijn we aan het einde van het seizoen.

@wolfje, ach dit gebeurt ook in andere werkgebieden, je gaat ergens heen voor een zak geld en laat je eruit knikkeren met een goudenhanddruk voor prutswerk…

TheBFG 20 april 2015 om 17:33

Wat is hier nou juridisch interessant aan? Dit is gewoon totale onzin.
Als mijn baas een licentie kwijt raakt om bepaalt werk uit te voeren, wie ben ik dan om dat aan te vechten bij een rechter? Ik kan hooguit een rechtzaak tegen mijn baas beginnen als blijkt dat hij mij onder valse voorwendelsen (het ging toch allemaal zo goed…) mijn contract heeft laten tekenen.

Niet dat ik geloof dat die licentie dit jaar nog ingetrokken gaat worden, maar dit is zinloos.

Daan° 20 april 2015 om 17:42

Prachtige ploeg Astana, Nibali durft tenminste aan te vallen :p

Kelder is de Man 20 april 2015 om 17:56

wolfje
slachtofferrol.. vind dat wel mee vallen. Waarschijnlijk gewoon een eerste antwoord op een vraag van een interviewer.

Arry1337 20 april 2015 om 17:57

De UCI is niet zomaar met de staat te vergelijken, dit is toch een andere situatie.

Chaba 20 april 2015 om 18:20

Wat ik hier zo irritant aan vind is dat je impliciet zegt dat de regel van de UCI om ploegen uit de WT te zetten bij herhaaldelijk doping gebruik nergens op slaat en dat het vooral loze woorden zijn dat ze er alles aan willen doen om de wielrennerij een schoon imago te geven. Maar ja lastige situatie zeker als je niets fout doet en dan ook nog op de helft van het seizoen Als je niet zomaar ergens terecht kan. Bleh

Koel 20 april 2015 om 18:28

Wanneer blijkt dat Astana zodanig tegen de regels van de UCI heeft gehandeld, dat het intrekken van de licentie gerechtvaardigd is, zal meneer Vogelzang en kornuiten een zaak tegen hun werkgever aan moeten spannen…..

John Bidon 20 april 2015 om 18:37

Succes Fuglsang maar geef je weinig kans. Je bent werknemer en in deze geen partij in het geschil. Gaat tussen Astana en UCI.

alsjewint 20 april 2015 om 18:44

Ben eigenlijk wel benieuwd of Fuglsang hiermee in zijn recht staat. Als Astana uit de WT geknikkerd wordt voor strafbare feiten waar Fuglsang niet aan deelgenomen heeft, maar die wel door de ploeg of een deel van de ploeg zijn begaan dan lijkt het mij een gevalletje jammer voor hem. Als compensatie voor hem zou hij dan naar mijn mening wel doorbetaald moeten worden , maar daar lijkt het mij juridisch gezien op te houden. Ik weet niet of een rechter rekening houdt met het feit dat hij graag koerst en het een ingrijpende maatregel voor hem zou zijn als dat hem afgenomen wordt. Ik denk niet dat die reden op zou wegen tegen het feit dat de overtreder (Astana) dan weg zou komen zonder straf om Fuglsang te behagen.

josi 20 april 2015 om 18:51

Volgende stap is dat Johnny Hoogerland een zaak tegen de ASO gaat aanspannen omdat Roompot geen uitnodiging voor de Tour heeft gekregen.

GROCERY 20 april 2015 om 18:54

Ook de huidige uci is corrupt er is al lang links en rechts betaald. De lcentie zal hoe dan ook niet worden ingetrokken. Mart moet niet zo overdreven doen over een kansloze poging van Nibali in de amstel of gaat hij na met Lance te slijmen dit nu bij onze Italiaan doen!

burgyv 20 april 2015 om 18:57

dit is als de jagers van de Japanse walvissenjacht die Greenpeace gaan aanklagen omdat ze hun werk verliezen, nietwaar?

Coldeportes 20 april 2015 om 19:02

Kansloos van Fuglsang.

De ploeg zal hem gewoon moeten doorbetalen. Hij krijgt zijn centen, maar kan geen koersen rijden. En wellicht is tussentijds overstappen dan ook mogelijk vanuit de UCI, ken de regelementen onvoldoende daaromtrent.

Edit: en laten we eerlijk zijn, als Roompot halverwege het seizoen Nibali en Aru kan overnemen, zijn ze meteen de sterkste ploeg van Nederland. Hier liggen kansen!! ;)

Giant-GreenEdge 20 april 2015 om 19:44

@wolfje

astana was met alles in orde, dus waarom is het eigen schuld als je voor die ploeg koos?

@kruithof

hij steekt nog geeneens de schuld op anderen, maar stelt wel dat hij en heel wat andere ploegmaats het niet zomaar pikken dat ze ineens geen werk meer hebben, terwijl hij en eventueel ook zij niets fout gedaan hebben. Groot gelijk heeft die jongen…

Romāns Vainšteins 20 april 2015 om 20:05

Het is gewoon een tactische dreiging met (nog meer) irritante juridische rompslomp voor de UCI mochten ze om halfbakken (en dat zijn ze, anders was er echt al wel wat gebeurd) redenen toch besluiten om de licentie in te trekken. Dit is gewoon een slimme anticipatie vanuit kamp-Astana en niet per se Fuglsang’s eigen mening/visie.

josi 20 april 2015 om 20:05

@Giant-GreenEdge
Het komt toch elke dag voor dat mensen ineens geen werk meer hebben terwijl ze niets fout hebben gedaan? In het geval van Fuglsang zou hij trouwens wellicht nog steeds werk hebben, alleen niet het werk dat hij wil. Ik begrijp heel goed dat je daarvan zou balen, maar dat betekent nog niet dat hij de UCI daarvoor verantwoordelijk kan stellen. Als de rechter zou beslissen dat de UCI een licentie niet mag intrekken omdat de renners van de ploeg in kwestie daar de dupe van zijn, is het hele licentiesysteem dus een wassen neus.

Headlines

Materiaalzone

Populair