Froome over heroïsche Giro-aanval: “Dumoulin had het roze kunnen pakken”

Door , donderdag 20 december 2018 om 19:54

foto: Sirotti

De negentiende etappe van de voorbije Giro d’Italia is misschien wel hét orgelpunt van Chris Froome’s carrière. De Brit – die kansloos leek voor de eindzege – wist die dag de ronde op zijn kop te zetten, door een heroïsche aanval op de Finestre. “Maar als Tom Dumoulin had doorgereden, zou hij het roze hebben gepakt”, zo vertelt Froome aan Velonews.


Het Amerikaanse wielermedium komt met een uitgebreide reconstructie van die bewuste negentiende etappe. Als Froome aanvalt op de onverharde stroken van de Colle delle Finestre, is het nog ruim zeventig kilometer te gaan. Een wanhoopspoging, denken de meeste mensen. Maar Froome houdt stand.

Sterker nog: hij loopt alleen maar verder uit op een achtervolgend groepje bestaande uit Dumoulin, Miguel Ángel López, Richard Carapaz, Thibaut Pinot en diens ploegmakker Sébastian Reichenbach. Froome weet uiteindelijk een heroïsche onderneming succesvol af te ronden. De renner van Sky pakte de roze trui, die hij vervolgens niet meer afstond.

Dumoulin verloor die vrijdag ruim drie minuten op zijn Britse rivaal. “Maar als Tom in tijdritmodus was gegaan op de Finestre, had hij het roze gepakt. Hij is namelijk een betere tijdrijder. Meerdere renners in je wiel: het remt af”, is Froome van mening. “Ik geloof echt dat ik geen tijd had gepakt op Dumoulin, mocht het een man-tegen-man-gevecht zijn geweest.”

Dumoulin: “Niemand had zijn aanval verwacht”
Dumoulin zelf wil niet zo ver gaan. “Misschien heb ik een fout gemaakt, misschien ook niet. Niemand had verwacht dat Froome al zo vroeg volle bak zou gaan. Normaal rekent een groepje van vijf een enkele aanvaller in.” Die dag gebeurde dat echter niet. Met het gekende resultaat.

Dit artikel delen:

46 Reacties

Javier 20 december 2018 om 19:56

Agh ja. Als Dumoulin idd het roze gepakt zou hebben, zou Froome hem de etappe erna wel gelost hebben.

Jean Dumas 21 december 2018 om 16:21

Hij is slim die Froome. Maar 70 kilometer solo in zo'n bergrit? Dat hebben er nog niet veel gekund in de wielergeschiedenis.

west 20 december 2018 om 20:11

Weet wel zeker dat ie een fout heeft gemaakt. Over 70 kilometer dien je niet te verliezen van een eenling.

leegloper 20 december 2018 om 20:14

Juist over een afstand van 70 of 80 km kun je toch veel verliezen op een eenling?

Martin Bergstra 20 december 2018 om 20:25

Tom hield zich aan het afgesproken plan en hoopte op meer inzet van het groepje waarin hij terechtkwam.

boenk 21 december 2018 om 05:00

Net zoals enkele dagen voordien, toen hij Yates zag wegrijden, en zelf weigerde de achtervolging te leiden en verwachtte dat de andere renners voor hem de kastanjes uit het vuur zouden gaan halen.

Ab Normaal 21 december 2018 om 12:42

@boenk
Vreemde reactie. Als iemand altijd zelf in de achtervolging gaat is het Dumoulin wel.

Zjoske 21 december 2018 om 13:04

@Ab
De eerste paar trappen wel inderdaad, daarna kijkt hij al snel om waar de ondersteuning blijft.

FondriestTF3 20 december 2018 om 20:45

Achteraf is het mooi wonen

VerstandOpNul 20 december 2018 om 20:45

“Meerdere renners in je wiel: het remt af”

Is dat echt zo, qua aerodynamica?

Martin Bergstra 20 december 2018 om 20:54

Nee je hebt er zelfs voordeel van
Maar het mentale is ook een belangrijk deel en je brengt de rest gratis mee

Daan 20 december 2018 om 20:56

Denk eerder mentaal

Mwielerfan 21 december 2018 om 00:53

We hebben al vaak gezien dat dumoulin mentaal niet zo sterk is als een absolute topper zou moeten zijn en hij naar andere gaat wijzen.

Pleistervocht 21 december 2018 om 09:54

We hebben ook weinig renners in het huidige peloton (Sagan en Tim Declerq zijn wellicht uitzonderingen) vaker met een legertje apathische wielzuigers opgezadeld zien zitten.

In 2014 en 2015 verloor hij nou net de Eneco Tour door wél trouwhartig locomotiefcorvee op zich te nemen.

Erica-de-moeder-van-Niki 20 december 2018 om 20:48

Wel gewoon een eerlijke en symphatieke analyse, los van de vraag of hij gelijk heeft; dat zullen we uiteraard nooit weten. De meeste renners zouden eerder naar hun eigen klasse toe redeneren….

Bastiaan Gaillard 20 december 2018 om 21:03

Geheel voorbereid plan en dan nu zeggen dat Tom roze had kunnen pakken. Geloof er weinig van.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180525_03529873

Martin Bergstra 20 december 2018 om 21:28

Staat ook niet dat hij het gepland had maar als Tom in zijn eentje de achtervolging had ingezet.
Tom tegen froome in tijdritmodus

LennartZ 20 december 2018 om 21:29

Het grootste probleem was natuurlijk dat de renners in zijn wiel om de derde plek aan het vechten waren. Als zij geen podiumplek hadden kunnen behalen dan was froome altijd bijgehaald. Nu waren Pinot, Lopez en caracaz meer bezig met de derde plek dan froome bijhalen.

SolitaryShell 20 december 2018 om 22:34

Welnee, Froome was van compleet een andere planeet die dag, op élk punt van het parcours, en wie er ook kop reed, Froome liep uit.

dikkechaap 21 december 2018 om 14:08

@SS
Exact, die dag was het verschil in vermogen tussen de twee gewoon te groot. Dan kan Dumoulin op papier wel een betere tijdrijden zijn, die dag was dat niet het geval.

Martin Bergstra 20 december 2018 om 22:40

Hij glansde helemaal

Romāns Vainšteins 20 december 2018 om 22:44

Het groepje liep gewoon niet lekker en Dumoulin raakte ervan gefrustreerd, dan komen er heel wat momentjes dat er gepraat en gekeken wordt terwijl daarvoor het monster van Wielerstein in overdrive gaat. Van de FDJ's zat Pinot op zijn tandvlees en was Reichenbach gemakeerd in de afdalingen. Lopez en Carapaz dikke bonje met elkaar en vooral bezig met de ander er in extremis afpoefen. Het is de kunst om zo'n (kut)situatie van tevoren in te zien.

Nagenoeg elke grote ronde om het AK maakt Dumoulin wel een flinke fout, tot nu toe wel allemaal eenmalige.

Vuelta 2015 > Contact verliezen afdaling / Teveel mee gaan in man-tegen-man spel om luttele secondes om dat later cash terug te betalen.
Giro 2017 > Verkeerde moment poepen / Achteraan lummelen en gecoupt worden
Giro 2018 > Nalaten het heft in eigen handen te nemen c.q. op de verkeerde metgezellen rekenen.
Tour 2018 > (volgens mij toch) verkeerde kant van de weg stoppen / opzichtig stayeren

Reken maar dat dit op zijn harddrive staat, t'is ene slimme.

Martin Bergstra 20 december 2018 om 23:05

Tom is veel te nuchter voor een bijnaam je bent toch niet die belgiesche commentator van eurosport?

boenk 21 december 2018 om 05:03

Eénmalige? Zoal tijdens Yates zijn aanval, als tijdens Froome zijn aanval in de Giro 2018, maakt hij dezelfde fout: wachten tot als het kalf verdronken is – in de hoop dat anderen het vuile werk in zijn plaats gaan opknappen.

platteprijs 21 december 2018 om 08:03

hhmmm, een combinatie van halve waarheden, beginnersfouten, tactische missers van de ploegleiding en ‘leunstoelcommentaar’. Desondanks zal hij er idd van leren.

Jacco van Stierop 20 december 2018 om 23:56

Het mooiste blijft als er tot in de lengte der dagen verschillende waarheden naast elkaar blijven bestaan. In dat opzicht vergelijkbaar met bijvoorbeeld WK weg in Florence 2013.

platteprijs 21 december 2018 om 08:04

Juist bij het afgelopen WK maakt hij een dure fout. Daar zat hij veel te ver achteraan in de groep. Dat was een dure fout van zowel Dumoulin zelf, de ploegleiding als elke Nederlandse helper in die groep.

Domestique 21 december 2018 om 22:14

Vierde of nog maar eens tweede… Want die dag was er hé-le-maal niks te doen aan Valverde.

Taliesin 22 december 2018 om 21:27

Had misschien tweede kunnen worden op het wk inderdaad, zeker niet eerste.
Sja. Uiteindelijk was het een loodzware klim waarin Tom een flinke opmars maakte, beter nog dan ik dacht, maar hij moest behoorlijk wat goedmaken op de eersten. In het begin van de klim zat hij daar gewoon niet bij, was dat een fout of kon hij toen nog niet mee?

Sajarano 21 december 2018 om 00:19

We zullen inderdaad nooit weten wat er gebeurd zou zijn als Dumoulin niet op Reichenbach en de rest had gewacht. Ik ga ervan uit dat hij de afweging heeft gemaakt dat het slimmer was om met de groep achter Froome aan te rijden en Reichenbach een deel van het werk te laten doen. Tijdens de achtervolging na de afdaling van de Finestre zag hij het gat voortdurend groter worden, bergop en bergaf. Dat moet enorm frustrerend zijn geweest. Ik vraag me af of hij toen nog in staat was geweest om bij het groepje weg te rijden. Ik vermoed van niet en de groep heeft daarna remmend gewerkt.
Ik zou willen weten wie heeft bedacht het zo te doen, Dumoulin of de ploegleiding. Daar krijgen we geen (duidelijk) antwoord op en dat zou ik graag nog eens horen. Overigens had Dumoulin helemaal geen plan, behalve kijken of Yates het zou volhouden en letten op Froome. De waarheid is er maar 1 en dat is die zoals het gegaan is. Wel is het interessant om de rit nog eens terug te kijken en te analyseren. Daar valt nog wel het een en ander uit te distilleren.

Lennimator 21 december 2018 om 00:58

Hij had moeten wachten op Oomen. Een Spaanstalige combine is niet aan Tom besteed.

velovibes 21 december 2018 om 03:38

Volgend jaar is Oomen sterk genoeg om meteen mee te gaan en zal dat probleem niet mee voorkomen want Oomen rijdt zich helemaal kapot for TD.

Mwielerfan 21 december 2018 om 00:58

Dumoulin rekende op een knecht die normaal nooit bij de beste 6 man in koers is, een neo uit Ecuador, een klassement man die de dag daarna zo zou instorten dat hij maanden niet kon koersen en op Lopez.
Twee van de vier waren vrij naïef om op te rekenen en dat er naar elkaar gekeken wordt in een achtervolging met verschillende belangen is ook niet nieuw.
Hij mist dus wedstrijd slimheid, hij zou vaker klassiekers moeten rijden waar dit man tegen man gebeuren normaal is

boenk 21 december 2018 om 05:07

Hij had al dezelfde fout gemaakt met Yates zijn ontsnapping enkele dagen eerder. Blijven wachten tot andere renners zich op kop zouden zetten, en weigeren zijn verantwoordelijkheid op te nemen.

Als ik me niet vergis verloor hij een aantal jaren geleden ook op een vergelijkbare manier de Eneco tour van Tim Wellens. Wellens die in de laatste kilometers verder bleef uitlopen op Dumoulin en Boom, beiden betere tijdrijders.

Martin Bergstra 21 december 2018 om 07:10

Tom is begonnen als tijdrijder en heeft een enorme sprong gemaakt naar het hoogste goed in het wielrennen namelijk een klassements renner.
Natuurlijk zullen er achteraf fouten gemaakt zijn maar als twee keer tweede word in ongelooflijk zware rondes in een jaar kan je spreken dat het een enorm succes is.
Toch grappig dat vanuit een land waar al heel lang geen klassements renner is gekomen steeds kritiek komt.

Merlinappa 21 december 2018 om 07:49

Boenk;

Jij hebt zelf nooit in koers gezeten ofwel? Altijd eerst het bordje van je tegenstander leeg eten indien mogelijk. Daarnaast kan je soms ook gewoon niet beter en dan kan je het nog altijd maar beter doen laten lijken alsof je pokert.

miguelon 21 december 2018 om 08:04

Je kan dat natuurlijk ten eeuwigen tijde blijven wijten aan Reichenbach, tactiek, koersen voor een derde plaats…
Feit is dat Dumoulin die dag ofwel te zwak ofwel te laf was om Froome te counteren…. Punt.

Johnny7 21 december 2018 om 09:02

Grote onzin van Froome. Wat hij liet zien die dag is gewoon niet zuiver.

Een ander punt is, en dat reken ik zowel Dumoulin als Sunweb aan, is dat het sinds de Vuelta van 2015 al duidelijk is dat Tom meerdere meesterknechten nodig heeft voor situaties als die dag! Ze snappen het gewoon niet en dat is heel erg kwalijk te nemen. Nu hebben ze Roche aangetrokken en dat is gewoon lachwekkend. Ja Kelderman en Oomen gaan zogenaamd mee nou ik betwijfel het, eerst zien dan geloven.

Viktrodriguez 21 december 2018 om 09:38

Ik denk uiteindelijk dat het grote breekpunt was dat Froome duidelijk van tevoren wist wat hij moest doen en hem te wachten stond, terwijl Dumoulin daarop moest anticiperen zonder die voorkennis van het plan van Sky.

VerstandOpNul 21 december 2018 om 11:04

Ik denk dat Dumoulin de Giro gewonnen had als Yates niet had meegereden..

Wheely 21 december 2018 om 11:11

“Achteraf is het mooi wonen”

kielabokki 21 december 2018 om 11:16

Die Froome zegt ook alleen maar wat het publiek wil horen hè. Gentleman, maar je kunt overdrijven.

Tripodboom 21 december 2018 om 13:58

Ik heb het al eens eerder gezegd, ik denk niet dat het iets met tactiek te maken had” ik denk dat Sky de vier medevluchters gewoon meer bood om niet te rijden dan Sunweb om wel te rijden! Het is tenslotte wel wielrennen, waar zulke praktijken niet ongebruikelijk zijn. De vier medevluchters waren voortdurend aan het overleggen met de ploegleiders. En als ze op kop kwamen deden ze dat halfslachtig!

SprintMaster 21 december 2018 om 14:30

Froome en de Giro, over 15 jaar zal blijken dat dit allemaal fake was. Tijdens een grote ronde kun je niet herstellen van een zware knieblessure.

evos01 22 december 2018 om 07:44

Laten we alvast naar 2019 kijken.
Laatste seizoen SKY?!!!
Tom moet hoogte stage’s blijven doen,geld voor meerdere renners o.a Froome.
Ik wens iedereen een geslaagd wielerseizoen 2019!!
ENJOY!!!!!

  • 1
  • 2