Froome maakt zich in Colombia op voor seizoensdebuut

zondag 10 februari 2019 om 08:16
Froome maakt zich in Colombia op voor seizoensdebuut

foto: Cor Vos

Chris Froome begint zijn seizoen niet in Europa of Australië, maar in Zuid-Amerika. De viervoudig Tourwinnaar vertoeft op dit moment in Colombia, waar hij zal deelnemen aan de Tour Colombia 2.1 (12-17 februari). Wat we kunnen verwachten van de Brit? “Ik weet het zelf ook niet”, zo benadrukt de hoofdpersoon in kwestie.


Froome verblijft al bijna twee weken in Colombia. De reden: de renners koersen er steevast op een hoogte van tweeduizend meter. De Brit hoopt op die manier te acclimatiseren. “Het een enorme verandering, zeker als je uit Europa komt, waar je normaliter op zeeniveau koerst.”

Koersen op hoogte
De 33-jarige ronderenner ziet zichzelf dan ook niet als (top)favoriet. “Het is gissen naar mijn conditie. Ik voel me goed, maar ik kom van zeeniveau. Ik zal het moeten opnemen tegen een leger aan Colombianen, die het gewoon zijn om op hoogte te koersen. Ik zal flink mijn best moeten doen, om ze te volgen”, aldus Froome.

Misschien dat Froome zich wel leeg zal rijden voor twee Colombianen: ploeggenoten Egan Bernal en Iván Ramiro Sosa. De 22-jarige Bernal verdedigt zijn titel, nadat hij vorig jaar op knappe wijze de koers wist te winnen. “Team Sky heeft een speciale band met Colombia”, zo vertelt Froome. “Het is dan ook hét perfecte moment om het land te bezoeken.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

IlPirata 10 februari 2019 om 08:48

Toch blijft het zonde dat renners als bernal en sosa voor een ploeg als sky rijden. Had ze liever gezien als kopman/vrije rol bij een kleinere WT-formatie.

Johnny7 10 februari 2019 om 08:52

Ja ontzettend zonde want nu mag Bernal pas kopman zijn in zijn tweede grote ronde bijvoorbeeld… Echt schandalig dat had direct gemoeten in zijn eerste grote ronde natuurlijk.

IlPirata 10 februari 2019 om 10:56

@
Johnny7 Klopt, bernal was niet zo’n goed voorbeeld, die heeft het verleden jaar al laten zien. Gaat mij erom dat de vele talenten die ze hebben gekocht van mij wat beter verspreid hadden gemogen in diverse ploegen , zodat ze niet enkel moeten knechten in de sky trein. Zo’n Sivakov, Sosa etc. zie ik liever bij een kleiner team waar ze meer vrijheid krijgen. Of zoals EDF doet, Higuita laten rijpen bij een kleiner team.

Johnny7 10 februari 2019 om 11:44

Ben absoluut geen fan van Sky maar de renners krijgen daar redelijk veel vrijheid, behalve in de hoofddoelen van hun absolute kopman. Tegenwoordig trouwens kopmannen.

Sivakov, Sosa.. eerst maar eens wat laten zien. Bernal liet ook direct zien het te kunnen en krijgt genoeg kansen nu.
Daarnaast dwingen ze de renners niet om naar Sky te gaan maar kiezen ze er zelf voor. En mannen als Poels willen gewoon knecht zijn anders had hij echt al wel een kans gekregen of had hij zijn contract niet elke keer braaf verlengd.

Covadonga 10 februari 2019 om 12:09

Tjemig, wat een mooi betoog. Complimenten. Dit is dan ook wel nodig om de tunnelvisie van sommige volgers hier te doorbreken.

IlPirata 10 februari 2019 om 13:38

@Covadonga Als ik jouw berichten de laatste maanden een beetje volg, is er nog 1 met een tunnelvisie. Er zijn meer wegen naar Rome.

Covadonga 10 februari 2019 om 18:39

Verklaar je nader. In welke tunnel zit ik volgens jou?

IlPirata 10 februari 2019 om 14:18

Ik vind het gewoon attractiever voor de koers dat goede klimmers als bv.sosa, sivakov, henao (nu naar ae) rijden bij ploegen zoals, Lotto_soudal , CCC die nu geen goede klimmer/klassementsman hebben rijden.