Froome doet opvallende oproep: “Gebruik voortaan wegfietsen in een tijdrit”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 14 februari 2022 om 14:41

Froome doet opvallende oproep: “Gebruik voortaan wegfietsen in een tijdrit”

Chris Froome heeft veel van zijn zeges te danken aan zijn tijdrijderscapaciteiten, maar de viervoudig Tourwinnaar vraagt zich nu af of het niet veiliger zou zijn als ritten tegen de klok voortaan op wegfietsen worden verreden. “Ik denk aan het grotere plaatje en de veiligheid van de atleten”, laat hij weten op zijn eigen Youtube-kanaal.

In de voorbereiding op het wegseizoen waren verschillende profrenners, waaronder ex-Tourwinnaar Egan Bernal (een ex-ploegmaat van Froome), betrokken bij ernstige verkeersongelukken. Matteo Trentin maakt zich zorgen over de situatie en nu mengt ook Froome zich in het veiligheidsdebat. “Ik hou van het fenomeen tijdrijden. Het is een kunst, een vaardigheid. Het is iets waar je ontzettend veel van moet weten. Dat is ook een van de magische dingen van het tijdrijden en de grote rondes. Het voegt een interessant element toe aan de wedstrijd.”

“Alleen, tijdritfietsen zijn niet echt bedoeld om mee op de weg te fietsen. Als er een tijdrit in de Tour is opgenomen, is het vaak een inspanning van één uur. Dat komt steeds minder vaak voor, maar om klaar te zijn voor een tijdrit van een uur, moet je erop uit met je tijdritfiets om het te simuleren. Op hoeveel wegen in de buurt is het mogelijk om een uur lang te rijden zonder verkeer, stopborden en verkeerslichten? Dat bestaat niet in de echte wereld”, legt Froome de vinger op de zere plek.

Veiligheid 
De ervaren Brit van Israel-Premier Tech schetst de gevaren. “Als je op een ligstuur ligt, heb je je handen niet bij de remmen. Je moet dan rechtop gaan zitten. Het is kortom niet echt veilig. Het geeft te denken dat er zelfs ongelukken gebeuren als je met de tijdritfiets aan het trainen bent op afgesloten wegen. Laat staan als je moet trainen op openbare wegen, met verkeer en met mensen die oversteken.”

Froome en Bernal op archiefbeeld – foto: Cor Vos

Froome pleit dan ook voor een rigoureuze verandering binnen het (weg)wielrennen. “De vraag is of het echt nodig is om met tijdritfietsen te werken in het wegwielrennen. Is het niet beter om tijdritten af te werken op wegfietsen? Dat zorgt zonder twijfel ook voor een gelijk speelveld. Het zal dan ook meer aankomen op de vaardigheden van een renner, in plaats van zaken als aerodynamica en de tijd die je heb doorgebracht in een windtunnel.”

“We moeten nu echt maatregelen nemen”
“Het is nogal ironisch dat de UCI met dingen komt om de wielersport veiliger te maken, zoals beperkingen met betrekking tot je fietshouding. Het switchen van tijdrit- naar wegfietsen is daarentegen makkelijk te introduceren. Dat zal ook veel meer impact hebben op de veiligheid van wielrenners. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een enorme fan van het tijdrijden, maar we zijn op een punt gekomen dat we logischer over onze sport moeten gaan nadenken. En echt maatregelen moeten nemen om het veiliger te maken. Voor mij is het een nadeel, maar ik denk aan het grotere plaatje en de veiligheid van de atleten”, klinkt het.

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
72 Reacties
14-02-2022 14:46
Dat had Fignon ook wel gewild in 1989.
    14-02-2022 17:40
    Ja, de UCI/ASO hebben toen willens en wetens meegewerkt aan een zeer onrechtvaardig verloop van de Tour. Feitelijk is toen de ellende met het tijdrijden begonnen. Uiteindelijk heeft de UCI wel wat eisen (limieten) gesteld aan weg- en tijdritfiets, maar eigenlijk kwam het nooit meer goed. De kritiekloze massa slikt het allemaal voor zoete koek, dat de wielersport een hybride vorm van F1 geworden is. Men raakt er zelfs opgewonden van dat de CdA dankzij technisch vernuft en windtunnelmetingen een paar procentjes in waarde daalt, terwijl de wielrenner in kwestie geen milliliter zuurstof per minuut extra weet om te zetten in kinetische energie.
14-02-2022 14:51
Ik ben ook wel een grote fan van tijdrijden ( en vooral TTT) en geef toe die tijdritfietsen zijn toch wel nog iets mooier dan de gewone fietsen, maar ik heb wel iets met het idee van Froome.
Ik denk eigenlijk vooral dat er iets moet mogelijk zijn om TT fietsen te verbieden in het openbare verkeer. Als ze dus moeten trainen met de TT fiets dat dit op soort afgesloten gebied moet zijn.
Want als de UCI hun schijnheiligheid willen hoog houden qua veiligheid, dan is dit toch wel een niet onbelangrijk feit. Je mag duizend (onzinnige) dingen niet doen qua veiligheid maar op een fiets met beperkte wendbaarheid en remmen aan hoge snelheid fietsen met je kop naar de grond is dan wel ok.
    14-02-2022 15:04
    Gaan we straks ook een maximale snelheid instellen voor de veiligheid van de renners? Waar kan je als wielrenner nou 55 per uur fietsen zonder dat het gevaarlijk is? Gaan we ook pelotonrijden verbieden? Waar kan je nou als wielrenner oefenen met het samenrijden met 100+ man op de openbare weg? Als je deze redenatie doortrekt maak je alleen maar duidelijk hoe kunstmatig het is, niks is te repliceren. Niet zo aanstellen en gewoon fietsen.
    14-02-2022 15:57
    Er zijn genoeg plekken waar je kan oefenen. Genoef verlaten vliegvelden. Er zijn genoeg race circuits die gebruikt kunnen worden.
    Gewoon een beetje logisch nadenken en je vind genoeg plekken.
14-02-2022 14:55
Pidcock refereerde ook al aan het gevaar van TT fietsen: https://www.ciclismointernacional.com/tom-pidcock-se-esta-volviendo-peligroso-entrenar-en-bicicletas-de-contrarreloj/
Ben benieuwd of de grote fietsenmerken te veel invloed hebben om zoiets mogelijk te maken, een tijdritfiets is iets waarmee verschil gemaakt kan worden, wat dan weer goed afstraalt op het merk. Voor de kleinere merken zou het een zege kunnen zijn dat ze niet ook per se een goede tijdritfiets hoeven te ontwikkelen waar toch nauwelijks markt voor is.
14-02-2022 14:57
Van mij mogen tijdritten op wegfietsen wel terugkomen. Het moet niet op F1 gaan lijken, waar de duurste auto de beste kansen heeft. Zeker als trainen op die tijdritfietsen steeds gevaarlijker blijkt.
    14-02-2022 15:09
    Eens! Allemaal op afgetrapte stadsfietsen laten rijden! Geen F1 taferelen en een stadsfiets is veel veiliger!
    14-02-2022 15:12
    het trainen op een tijdritfiets is helemaal niet gevaarlijk. De omgeving waar ze het doen kan gevaarlijk zijn. Er zijn circuits waar je kan trainen, oude verlaten vliegvelden Fietsclubs met wielerbanen etc.
    Keuze genoeg (mischien dat de fiets van Froome nu niet zo god is als toen hij nog voor Sky fietste?)
14-02-2022 14:58
Ik ben een beetje klaar met dit eeuwige gejank van wielrenners over veiligheid. Met het volle verstand is er gekozen voor het doen van een sport, sporten heeft risico's. Je maakt er je beroep van, maar gaat dan klagen over die risico's? Het leven en sport in het speciaal is nou eenmaal geen veilige plek. Dat gejammer ben ik nu dan ook wel zat. Uiteindelijk zit het halve peloton aan ketonen waarvan de lange termijnwerking onbekend is en is er jarenlang doping gebruikt wat aantoonbaar slecht is. Niet zeuren maar fietsen, daarvoor worden jullie betaald. Vinden jullie het te gevaarlijk? Dan stop je ermee. Vallen hoort bij de sport en ook bij de charme van de sport.
    14-02-2022 15:11
    Wow. Dapper van achter je toetsenbord... Om dan vervolgens Wheely te verwijten geen voelsprieten te hebben voor ontevredenheid bij de mensen... Goed bezig!
    14-02-2022 15:30
    Typisch deze inhoudsloze reactie.
    14-02-2022 16:07
    inhoudsloos? je maakt me nieuwsgierig. Hoeveel UCI koersen (minimaal x.2 (Uci2.2, Uci1.2) heb je op een tijdritfiets gereden? Een Nationaal kampioenschap bij U23 of elite
    of profs is ook ok. Als dat het geval is ben ik benieuwd of je niet iets herkend van de genoemde gevaren. Als je vanuit de inhoud praat ben ik echt zins je statements serieus te nemen.
    14-02-2022 16:17
    Ik ga inderdaad niet in op de inhoud. Ik kan je moeilijk serieus nemen als je roept dat renners niet mogen klagen over veiligheid en je vervolgens iets verder op schrijft dat anderen gevoelens van onvrede serieuzer moeten nemen.

    Wat mij betreft hoef je zeker niet zelf (serieus) te fietsen of gefietst te hebben om een mening te hebben, maar het is wel erg gemakkelijk om te roepen dat renners toch zelf hebben gekozen voor een gevaarlijk beroep. Dat neemt immers niet weg dat ze mogen proberen het minder gevaarlijk te maken.
    14-02-2022 16:20
    Lees mijn reactie nog een keer en probeer dan iets goeds te formuleren want wat je nu zegt slaat nergens op. Mijn betoog gaat over het inherente gevaar dat gepaard gaat bij het betaald wielrennen en jij begint over hoe vaak ik op een tijdritfiets heb gezeten? Nog een keer lezen en nog een keer proberen.
    14-02-2022 16:51
    Het gaat om vermijdbare risico´s. Mensen zijn er nu eenmaal op uit om het riskante leven iets minder onveilig te maken. Denk even aan de investeringen om de luchtvaart veiliger te maken. Zo mag je ook over de fietsen nadenken. De opmerking van Froome is een zinnige bijdrage. Overigens is er ook wel eens discussie over de fietsframes. Zijn de huidige frames wel even veilig als de vroegere? Ze lijken sneller te breken.
    Het hoeft geen gejammer te zijn, argumenten zijn voldoende.
    14-02-2022 16:59
    Als Froome liever niet meer op een tijdritfiets gaat zitten omdat hij dat gevaarlijk vindt, dan kan hij dat toch doen?
14-02-2022 14:58
Goed plan wel, al gaat er natuurlijk wel een mooie discipline verloren waar de pure tijdrijders vast niet blij mee zullen zijn. Die gaan vast met hun dure tijdrit bolides de Champs Elysees blokkeren want zo gaat dat tegenwoordig...
    14-02-2022 15:03
    Grappig dat je refereert naar de gevolgen van bepaalde beleidskeuzes en niet naar de oorzaken ervan. Je moet wel heel slecht in de maatschappij staan en hele slechte voelsprieten hebben wil je de ontevredenheid bij de mensen niet merken. Best schokkend dat er nog steeds mensen zijn die de onvrede niet begrijpen.
    14-02-2022 15:39
    Gevoel voor humor heb jij in ieder geval niet.
    14-02-2022 16:08
    Ik ben het ook eens met Froome. Materiaal is een belangrijk onderdeel van de veiligheidscrisis van de laatste jaren.
14-02-2022 14:59
Ik volg m, zo logistiek ook veel uitsparen en de beste wint sowieso
14-02-2022 15:04
Hij heeft wel gelijk, niet alleen voor de veiligheid!

Teams kunnen ook geld uitsparen als er geen tijdritfietsen meer dienen aangekocht te worden.

Bovendien worden de tijdritten korter en korter...

En ik denk dat Ganna, Evenepoel en Van Aert ook wel op een gewone fiets de tijdritten winnen.

En dan moeten we ook al niet meer van fiets wisselen als de tijdrit op een helling eindigt.

Al bij al ... top suggestie!
    14-02-2022 15:07
    Allemaal op stadsfietsen laten rijden. Is nog goedkoper en Ganna, Evenepoel en WvA winnen daar ook tijdritten op. Hoeven ze ook niet meer te wisselen van fiets en het brengt de gemiddelde snelheid omlaag waardoor het veiliger wordt!
    14-02-2022 15:15
    @Renaissance - ik dacht eerder aan een mountainbike, dan heeft Matje ook nog een kans of eventueel een BMX - dat zou pas spektakel opleveren, 1 mini verzetje voor 35km en 95% van de tijd op de pedalen staan ! De helft van de renners haalt de finish niet of komt buiten tijd aan :)
    14-02-2022 16:09
    Ik stel voor iedereen op een eenwieler...
14-02-2022 15:08
Vol-kó-men eenscherde-eensch met de snelwandelaar.
Weg met die dingen in algehele zin onder het mom van veiligheid met als bijvangst het tegengaan van competitievervalsing.
14-02-2022 15:08
Het argument voor de veiligheid lijkt evident. Voor de sport gaat het natuurlijk om de onderlinge verschillen, minder om de absolute tijden (dat is vooral voor de cijferfetisjisten). Pakt een tijdrijder hetzelfde verschil op een gewone fiets? Als de verschillen kleiner worden, is dat eenvoudig op te lossen met langere tijdritten. Zijn de nostalgisten ook weer tevreden.
14-02-2022 15:09
Uitstekend voorstel, alleen al omdat het het speelveld gelijk(er) maakt en de macht van het grote geld verkleint. De verschillen tussen (met name) tijdritfietsen van verschillende merken zijn erg groot, vooral onder de absolute top.
14-02-2022 15:14
Het trainen hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn.
Er zijn circuits waar het kan, oude verlaten vliegvelden. Er zijn wielerverenigingen met eigen wielerbanen.
Dus keuze genoeg.
14-02-2022 15:14
Tijdritfietsen verbieden op de openbare weg lijkt me een uitstekend voorstel. De fiets dwingt je in een houding die eigenlijk per definitie gevaarlijk is. Maar dat betekent niet per se dat ze in koers ook verboden zouden moeten worden.
    14-02-2022 15:17
    Dus alleen trainen op de tijditfietsen op afgesloten parcoursen zoals autocircuits?
    14-02-2022 15:51
    Waarom niet?
    Je bent toch aan het trainen, niet naar de omgeving aan het kijken.
    14-02-2022 18:18
    Er zijn vast wel meer opties dan alleen afgesloten (auto-)circuits.

    Of zoiets juridisch georganiseerd kan worden, is een tweede. Sowieso heeft de UCI geen zeggenschap over de openbare weg. Dus als de oproep van Froome aan de UCI gericht is, dan kun je haast alleen denken aan een verbod in wegkoersen. Daarmee vervalt indirect voor veel renners de noodzaak om met de TT-fiets te trainen. Maar wat mag dan nog wel? TT-sturen op de wegfiets en TT-opzetstukken ook verbieden? Los daarvan: triatlon valt niet onder de UCI, dus met alleen de UCI ben je er niet.

    Commercieel zie ik ook nog wel wat haken en ogen. Fietsenboeren vinden de extra omzet middels TT-fietsen heerlijk.

    Ergo: zinloze oproep van Froome. Hij kan beter een appel doen op het logisch verstand van wielrenners om niet met de TT-fiets te gaan trainen op wegen die daar niet geschikt voor zijn.
    14-02-2022 21:54
    Ik weet niet of mijn blauwe triatlonmaandagen relevant zijn. Maar waarom is iets niet gevaarlijk omdat iets anders ook gevaarlijk is? Het één sluit het ander toch niet uit?
14-02-2022 15:17
Als ervaringsdeskundige heeft Froome 100 % gelijk . Trainen met de tijdritfiets op de openbare weg waar alle verkeer is toegelaten is vragen om ongelukken . Zelfs op een voor het wegverkeer afgesloten circuit kan bovendien een plotse hevige windstoot inwerkend op het volle achterwiel je zonder pardon van je peperdure machine blazen . Tijdens wedstrijd-tijdritten is zulks in het verleden o.m. gebeurd met Nuyens , Kevin De Weert , Steegmans en Lieuwe Westra ( de laatste twee overigens bepaald geen superlichtgewichten ) . Tenslotte kan de aanschaf van zulke peperdure tuigen een brug te ver blijken voor vele kleinere teams waardoor hen de start geweigerd wordt . Conclusie : beperk het gebruik van de tijdritfiets tot de gesloten wielerbaan alwaar er allerlei recordpogingen kunnen mee ondernomen worden in veilige omstandigheden zowel op de korte als op de lange afstand .
    14-02-2022 15:20
    Tijdens beklimming van een col kan er ineens een aardverschuiving plaatsvinden. Dus ook mar niet meer doen?
    14-02-2022 16:55
    @mocca
    Je stapt ineens over van de technische aspecten naar de natuurlijke, waar je nu eenmaal niet veel aan kunt doen. Als de weg geblokkeerd is door een aardverschuiving, kun je of stoppen of omrijden.
    14-02-2022 17:32
    ik bedoel, er kan een aardverschuiving plaatsvinden net op het moment als je er rijdt. net als met de wind
    14-02-2022 20:30
    Ik bedoel maar wat als Scylla en Charybdis echt bestaan en je door een snok van die eerste in de muil van de ander belandt? Daar is veel te loeihard rammen op een oncomfortabel, vederlicht fietsje in de wind toch niks van een gevaar bij??
14-02-2022 15:24
Ironman triathleten vragen zich af wat Froome nu weer in zijn inhaler had zitten...
    14-02-2022 18:13
    Ik zat ook al aan die lui te denken maar die zijn toch wel zo hardcore dat ze het alleen maar lekker vinden om uitgedaagd te worden?
    14-02-2022 21:53
    Triathlon is voor mensen die niet begrijpen dat 1 sport al zwaar genoeg is… dus ja die houden doorgaans wel van wat uitdaging. De fullpro’s trainen het fietsonderdeel overigens voor het grootste deel indoor. Vanwege veiligheid maar vooral vanwege de gecontroleerde omstandigheden.
    15-02-2022 14:03
    Dat van dat vooral indoor trainen verzin je toch wel zelf volgens mij, er is bij mijn weten één pro die zo gek is om dat te doen. Die zitten net zoals wielrenners gewoon vooral buiten op hun fiets zodra het kan en doen daarnaast wat binnenwerk.

    Of ik vergis me en jij hebt een lijst met een tiental pro's die zo te werk gaan :-)
14-02-2022 15:32
Het rijden op de tt fiets zwengelt volgens mij ook niet direct een massale verkoop aan, terwijl de sponsoren wel voor fietsen moeten zorgen. Ik weet niet of er op amateur niveau ook tegen de klok wordt gereden, maar dan is het helemaal fijn dat je geen extra fiets hoeft te kopen.
Lekker stampen op de normale fiets, ik ben voor.
    14-02-2022 15:53
    Hoeveel F1 wagens worden er verkocht? Ook 0. Dus dat maakt niets uit. Het gaat om de exposure.
    Heb je een goed tijdritfiets, dan zal de gewone fiest ook wel goed zijn. Dat heet marketing.
    14-02-2022 16:30
    Maar de tijdrijders zullen ook op de normale fiets nog steeds de betere tijdrijders zijn, met verschil dat díé fietsen wél verkocht worden.
    14-02-2022 20:34
    Degenen die ik er op zie trainen hebben veelal zo’n verbeten Iron Man kop inderdaad, die zijn werkelijk alle lol voorbij.
14-02-2022 15:33
Verreweg de meeste trainingsongelukken van wielrenners gebeuren op een "gewone" fiets, dus ik weet niet of je met het afschaffen van de tijdritfiets nu meteen het grootste probleem oplost. Wellicht zou er eens nagedacht moeten worden over het opzetten van enkele mooie verkeersvrije trainingscircuits.
    14-02-2022 16:37
    Er zijn ook minder ongelukken op eenwielers dan op gewone fietsen. Misschien is dat een oplossing.
14-02-2022 15:37
Met een beetje gezond verstand is er prima veilig op een TT fiets te rijden. En als het voor de kleinere ploegen niet op de laatste seconden aankomt, valt het met de kosten ook nog wel mee.
Als we weer echt terug willen naar TT rijden als ambacht, moeten ze de vermogensmeters en hartslagmeters van de fiets/borstkas halen. Tijdrijden op gevoel, voor de echte talenten in het metier. Tijdritten waarbij renners te snel vertrekken en in deel 2 op een hoop gaan. Prachtig was dat. Vroeger was echt niet alles beter, maar tegenwoordig kan iedereen een tijdrit indelen. Het is alleen nog maar vermogen trappen. En op je fiets blijven zitten, maar dat is schijnbaar al te lastig voor sommige piloten.
14-02-2022 15:38
PS als je op een wegfiets niet voor je kijkt, klap je ook tegen stilstaande bussen.
14-02-2022 15:41
Misschien ook dan op een drafje samen een afdaling doen. Enkel op mooie banen rijden en massaspurts verbieden. Laat de koers toch koers zijn.
14-02-2022 15:45
Ja nu hij geen voordeel meer heeft...

Wat een ongelofelijke slapzak.
14-02-2022 16:23
Ben het oneens met Froome. De tijdrit is een schitterend onderdeel binnen de wielrenner. Waar je op genoeg afgelegen plekken voor kan oefenen. Maar ook in de diverse polders van ons land zijn er genoeg stille veilige wegen te vinden. Het verkeer om je heen veroorzaakt vaak de ongelukken, of je nu op een TT of een gewone fiets zit.
    14-02-2022 16:53
    Het verkeer is één factor, hoe je als renner reageert op het verkeer een andere. Dat gaat moeilijker met een TT-fiets. Wat je er ook van vindt, er is een duidelijk veiligheidsaspect aan het gebruik van de TT-fiets verbonden. De discussie lijkt me wel op zijn plaats en het is niet zo vreemd om die uit de mond van Froome te horen. Hij zegt niets over de discipline na sich…
14-02-2022 16:40
Helemaal mee oneens...hoewel ik Froome wel kan waarderen als persoon, vind ik dit toch wel een jammerlijke uitspraak. Het mooie van de discipline tijdrijden is dat niet alleen de wattages belangrijk zijn, maar ook de techniek c.q. houding op de fiets. Dat staat los van de kosten van de tijdritfiets, die zijn er net als gewone koersfietsen voor pak hem beet 2500 maar ook 10000 euro plus te verkrijgen. Dat je met dit soort fietsen moet uitkijken op de openbare weg, spreekt voor zich, maar dat geldt volgens mij voor ieder verkeersmiddel. Het is ook eigen verantwoordelijkheid natuurlijk om hier de geschikte plek voor te zoeken.

Misschien een optie om alleen nog wedstrijden op Swift te doen? Dat is veiliger, goedkoper en ook beter voor het milieu.
    14-02-2022 17:22
    Dan zoeken ze maar naar een mooie positie op de wegfiets waarvan de fijnproever genieten kan toch?
14-02-2022 18:26
Afschaffen kan prima, een tijdritfiets is nergens voor nodig. Het scheelt ook veel gedoe voor de ploegen, scheelt vrachtwagens en is dus duurzamer. Ik denk ook dat het voor de fietsenfabrikanten weinig uitmaakt. Of je nu op een race- of op een tijdritfiets de tijdrit wint, het merk blijft hetzelfde. Bovendien is het zo'n niche dat de fabrikanten de voortdurende ontwikkelkosten er nooit uitkrijgen. Weinig mensen kopen tijdritfietsen.
    14-02-2022 19:36
    Ze hoeven de kosten er ook niet uit te krijgen met verkoop van tijdrit fietsen.
    Een goede tijdrit fiets waar iemand veel wint is gewoon ook reclame voor hun gewone fietsen.
14-02-2022 19:42
Het is een gotspe om te denken dat ze dan gewoon hun normale wegfiets gaan pakken voor de tijdrit. Daar komen natuurlijk alsnog speciale tijdritwegfietsen voor die dan qua bouw net binnen de nieuwe regels vallen, maar wel aerodynamischer zijn dan de gewone fiets.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine