Froome doet opvallende oproep: “Gebruik voortaan wegfietsen in een tijdrit”
Chris Froome heeft veel van zijn zeges te danken aan zijn tijdrijderscapaciteiten, maar de viervoudig Tourwinnaar vraagt zich nu af of het niet veiliger zou zijn als ritten tegen de klok voortaan op wegfietsen worden verreden. “Ik denk aan het grotere plaatje en de veiligheid van de atleten”, laat hij weten op zijn eigen Youtube-kanaal.
In de voorbereiding op het wegseizoen waren verschillende profrenners, waaronder ex-Tourwinnaar Egan Bernal (een ex-ploegmaat van Froome), betrokken bij ernstige verkeersongelukken. Matteo Trentin maakt zich zorgen over de situatie en nu mengt ook Froome zich in het veiligheidsdebat. “Ik hou van het fenomeen tijdrijden. Het is een kunst, een vaardigheid. Het is iets waar je ontzettend veel van moet weten. Dat is ook een van de magische dingen van het tijdrijden en de grote rondes. Het voegt een interessant element toe aan de wedstrijd.”
“Alleen, tijdritfietsen zijn niet echt bedoeld om mee op de weg te fietsen. Als er een tijdrit in de Tour is opgenomen, is het vaak een inspanning van één uur. Dat komt steeds minder vaak voor, maar om klaar te zijn voor een tijdrit van een uur, moet je erop uit met je tijdritfiets om het te simuleren. Op hoeveel wegen in de buurt is het mogelijk om een uur lang te rijden zonder verkeer, stopborden en verkeerslichten? Dat bestaat niet in de echte wereld”, legt Froome de vinger op de zere plek.
Veiligheid
De ervaren Brit van Israel-Premier Tech schetst de gevaren. “Als je op een ligstuur ligt, heb je je handen niet bij de remmen. Je moet dan rechtop gaan zitten. Het is kortom niet echt veilig. Het geeft te denken dat er zelfs ongelukken gebeuren als je met de tijdritfiets aan het trainen bent op afgesloten wegen. Laat staan als je moet trainen op openbare wegen, met verkeer en met mensen die oversteken.”
Froome pleit dan ook voor een rigoureuze verandering binnen het (weg)wielrennen. “De vraag is of het echt nodig is om met tijdritfietsen te werken in het wegwielrennen. Is het niet beter om tijdritten af te werken op wegfietsen? Dat zorgt zonder twijfel ook voor een gelijk speelveld. Het zal dan ook meer aankomen op de vaardigheden van een renner, in plaats van zaken als aerodynamica en de tijd die je heb doorgebracht in een windtunnel.”
“We moeten nu echt maatregelen nemen”
“Het is nogal ironisch dat de UCI met dingen komt om de wielersport veiliger te maken, zoals beperkingen met betrekking tot je fietshouding. Het switchen van tijdrit- naar wegfietsen is daarentegen makkelijk te introduceren. Dat zal ook veel meer impact hebben op de veiligheid van wielrenners. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een enorme fan van het tijdrijden, maar we zijn op een punt gekomen dat we logischer over onze sport moeten gaan nadenken. En echt maatregelen moeten nemen om het veiliger te maken. Voor mij is het een nadeel, maar ik denk aan het grotere plaatje en de veiligheid van de atleten”, klinkt het.
Ik denk eigenlijk vooral dat er iets moet mogelijk zijn om TT fietsen te verbieden in het openbare verkeer. Als ze dus moeten trainen met de TT fiets dat dit op soort afgesloten gebied moet zijn.
Want als de UCI hun schijnheiligheid willen hoog houden qua veiligheid, dan is dit toch wel een niet onbelangrijk feit. Je mag duizend (onzinnige) dingen niet doen qua veiligheid maar op een fiets met beperkte wendbaarheid en remmen aan hoge snelheid fietsen met je kop naar de grond is dan wel ok.
Gewoon een beetje logisch nadenken en je vind genoeg plekken.
Ben benieuwd of de grote fietsenmerken te veel invloed hebben om zoiets mogelijk te maken, een tijdritfiets is iets waarmee verschil gemaakt kan worden, wat dan weer goed afstraalt op het merk. Voor de kleinere merken zou het een zege kunnen zijn dat ze niet ook per se een goede tijdritfiets hoeven te ontwikkelen waar toch nauwelijks markt voor is.
Keuze genoeg (mischien dat de fiets van Froome nu niet zo god is als toen hij nog voor Sky fietste?)
of profs is ook ok. Als dat het geval is ben ik benieuwd of je niet iets herkend van de genoemde gevaren. Als je vanuit de inhoud praat ben ik echt zins je statements serieus te nemen.
Wat mij betreft hoef je zeker niet zelf (serieus) te fietsen of gefietst te hebben om een mening te hebben, maar het is wel erg gemakkelijk om te roepen dat renners toch zelf hebben gekozen voor een gevaarlijk beroep. Dat neemt immers niet weg dat ze mogen proberen het minder gevaarlijk te maken.
Het hoeft geen gejammer te zijn, argumenten zijn voldoende.
Teams kunnen ook geld uitsparen als er geen tijdritfietsen meer dienen aangekocht te worden.
Bovendien worden de tijdritten korter en korter...
En ik denk dat Ganna, Evenepoel en Van Aert ook wel op een gewone fiets de tijdritten winnen.
En dan moeten we ook al niet meer van fiets wisselen als de tijdrit op een helling eindigt.
Al bij al ... top suggestie!
Weg met die dingen in algehele zin onder het mom van veiligheid met als bijvangst het tegengaan van competitievervalsing.
Er zijn circuits waar het kan, oude verlaten vliegvelden. Er zijn wielerverenigingen met eigen wielerbanen.
Dus keuze genoeg.
Je bent toch aan het trainen, niet naar de omgeving aan het kijken.
Of zoiets juridisch georganiseerd kan worden, is een tweede. Sowieso heeft de UCI geen zeggenschap over de openbare weg. Dus als de oproep van Froome aan de UCI gericht is, dan kun je haast alleen denken aan een verbod in wegkoersen. Daarmee vervalt indirect voor veel renners de noodzaak om met de TT-fiets te trainen. Maar wat mag dan nog wel? TT-sturen op de wegfiets en TT-opzetstukken ook verbieden? Los daarvan: triatlon valt niet onder de UCI, dus met alleen de UCI ben je er niet.
Commercieel zie ik ook nog wel wat haken en ogen. Fietsenboeren vinden de extra omzet middels TT-fietsen heerlijk.
Ergo: zinloze oproep van Froome. Hij kan beter een appel doen op het logisch verstand van wielrenners om niet met de TT-fiets te gaan trainen op wegen die daar niet geschikt voor zijn.
Je stapt ineens over van de technische aspecten naar de natuurlijke, waar je nu eenmaal niet veel aan kunt doen. Als de weg geblokkeerd is door een aardverschuiving, kun je of stoppen of omrijden.
Of ik vergis me en jij hebt een lijst met een tiental pro's die zo te werk gaan :-)
Lekker stampen op de normale fiets, ik ben voor.
Heb je een goed tijdritfiets, dan zal de gewone fiest ook wel goed zijn. Dat heet marketing.
Als we weer echt terug willen naar TT rijden als ambacht, moeten ze de vermogensmeters en hartslagmeters van de fiets/borstkas halen. Tijdrijden op gevoel, voor de echte talenten in het metier. Tijdritten waarbij renners te snel vertrekken en in deel 2 op een hoop gaan. Prachtig was dat. Vroeger was echt niet alles beter, maar tegenwoordig kan iedereen een tijdrit indelen. Het is alleen nog maar vermogen trappen. En op je fiets blijven zitten, maar dat is schijnbaar al te lastig voor sommige piloten.
Wat een ongelofelijke slapzak.
Misschien een optie om alleen nog wedstrijden op Swift te doen? Dat is veiliger, goedkoper en ook beter voor het milieu.
Een goede tijdrit fiets waar iemand veel wint is gewoon ook reclame voor hun gewone fietsen.