Egan Bernal komt hard ten val tijdens training in Colombia

maandag 24 januari 2022 om 16:51
Egan Bernal komt hard ten val tijdens training in Colombia

foto: Cor Vos

Egan Bernal is maandag tijdens een training in zijn thuisland Colombia in aanraking gekomen met een geparkeerde bus. Het is nog onduidelijk hoe het precies met de renner van INEOS Grenadiers is gesteld, maar volgens de Colombiaanse politie heeft hij slechts lichte verwondingen opgelopen.

De 25-jarige Bernal was aan het trainen in de buurt van Gachancipá, een plaatsje in het Colombiaanse departement Cundinamarca, toen hij vol op een geparkeerde bus botste. Op foto’s is te zien dat de Tourwinnaar van 2019 op de grond ligt en verzorging krijgt.

Lichte verwondingen 
Het is nog onduidelijk hoe erg de schade is bij Bernal, maar volgens verscheidende Colombiaanse nieuwssites, waaronder Mundo Ciclístico, is de ronderenner niet ernstig gewond. De Colombiaanse politie heeft het over ‘lichte verwondingen’. INEOS Grenadiers heeft inmiddels laten weten dat Bernal bij bewustzijn was, toen hij werd afgevoerd naar het ziekenhuis.

Bernal is inmiddels dus naar het ziekenhuis gebracht, waar hij zal worden behandeld aan zijn verwondingen. Het is de vraag of hij zijn seizoensdebuut moet uitstellen, of dat hij straks toch groen licht krijgt van de artsen om deel te nemen aan de Tour de La Provence. De Franse meerdaagse begint op 10 februari.

Bernal is zeker niet de eerste renner die in Colombia te maken krijgt met een ongeval op training. Zijn landgenoot Daniel Arroyave (EF Education-EasyPost) was eind vorig jaar nog het slachtoffer van een aanrijding en Bernal zelf werd vorige week nog bijna van zijn sokken gereden door een automobilist.


Update 18.30 uur

INEOS Grenadiers is nog niet erg scheutig met informatie, maar volgens Colombiaanse media zou Egan Bernal toch enkele breuken hebben opgelopen bij zijn crash tijdens een trainingsritje in zijn thuisland Colombia. De renner zou moeten worden geopereerd aan een gebroken dijbeen en knieschijf, zo meldt onder meer Marca. De berichten zijn echter nog niet bevestigd door Bernal en INEOS Grenadiers.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Dikke Man 24 januari 2022 om 16:57

Klinkt als een serieuze botsing. Aiaiai!

LaDoyenne 24 januari 2022 om 17:00

Neen toch! Hopelijk, hopelijk valt alles mee. Maar een bus…
Na de problemen met zijn rug kan Bernal dit wel missen als kiespijn. ’t Is trouwens niet de eerste Colombiaanse renner die aangereden wordt.

bartp25 24 januari 2022 om 17:24

Hopelijk gaat het goed met hem uiteraard, maar je kunt niet bepaald stellen dat Bernal is aangereden, lijkt me nogal lastig in deze situatie.
Eeder dat hij een geparkeerde bus heeft aangereden

Panache 24 januari 2022 om 18:28

Hij voelde zich even Superman? Het is toch algemeen bekend dat er maar één Superman is: Miguel Angel Lopez.

Cochise 24 januari 2022 om 18:51

Je vergeet z’n broertje Juan Carlos Lopez, aka de kleine superman, dit jaar bij de opleidingsploeg van Astana te bewonderen.

josi 24 januari 2022 om 17:01

Hopelijk is het inderdaad niet al te ernstig.

Franco Ballerini 24 januari 2022 om 17:03

Bah, weer zo’n naar bericht. En mijn gedachten gaan onmiddellijk weer naar Amy, zoals toch al meerdere keren per dag. Hoe zou het met haar gaan? Zo lang geen bericht is zeer verontrustend.

Klein Verzet 24 januari 2022 om 17:08

Soms, nee vaak, is de weg naar de start van de Tour verder dan Parijs. Sterkte, Egan.

ThorHushovd 24 januari 2022 om 17:10

Wel een typische aanrijding voor een sleutelbeenbreuk, tenminste als het een stilstaande bus betreft.

Een van de attractiefste GC-rijders die we kennen dus hopelijk is hij snel boven jan!

Rondje 25 24 januari 2022 om 17:29

Deze keer een geparkeerde bus. Er wordt tegenwoordig veel gesuggereerd dat het veelal de schuld van de automobilist is. En ze moeten dit en ze moeten dat. Maar is dat wel zo? Oké, de bus kan natuurlijk verkeerd geparkeerd staan in dit geval. Maar wat ik wil zeggen is dat wielrenners ook niet altijd vrijuit gaan. Het gebeurd tegenwoordig toch wel erg veel.
En het is wel heel gemakkelijk om altijd maar te zeggen dat een autobestuurder/ster niet heeft uitgekeken.
Als ik zelf ga fietsen (wekelijks) met mijn toerfiets schrik ik mij vele malen kapot als er weer zo’n groepje wielrenners voorbij komen met hoge snelheid. Waarbij ik soms echt wel denk: kan het niet eventjes wat minder met het passeren. Niet normaal soms. En als je er wat van zegt, kan je nog een grote bek krijgen ook.

LaDoyenne 24 januari 2022 om 19:45

Volgens "El País" zonet was het niet een bus die geparkeerd stond, maar een bus die plots stopte om een voetganger te laten oversteken. Bernal, op zijn TT-fiets, heeft dit manoeuver verkeerd ingeschat.

bswinkelss 24 januari 2022 om 17:31

Volgens de strava van carapaz was de snelheid tijdens het moment van de crash ongeveer 50 km/u. Maar bernal zal ongetwijfeld geremd hebben

Cochise 24 januari 2022 om 17:54

Volgens mij schort er wel wat aan de strava van Carapaz. Die haspelde z’n 33.000 trainingskilometers in 2021 af op 766 uur tijd ofwel aan een algemeen gemiddelde van 43k/h. Andere profs halen nauwelijks de 35 op jaarbasis.

Ik ga hem flaggen!

bswinkelss 24 januari 2022 om 18:01

Hahaha, heeft hij je KOMs afgepakt?

Cochise 24 januari 2022 om 18:38

Ik fiets zelden in Zuid-Amerika, hij loopt zelden in Vlaanderen. Het lijkt er dus op dat we een stilzwijgende overeenkomst hebben om uit elkaars vaarwater te blijven wat die KOM’s betreft.

Romāns Vainšteins 24 januari 2022 om 17:36

Las primeras informaciones indican que no está herido de gravedad…

Dat is Spaans voor dat er niet zo veel aan de hand is. Stond ook gewoon op twitter

LaDoyenne 24 januari 2022 om 17:58

Tegelijk vermeldt datzelfde bericht "un fuerte accidente". Een nogal tegenstrijdige "tweet" dus.

Dikke Man 24 januari 2022 om 18:10

Dit bericht ging ook van ‘buiten levensgevaar’ naar ‘lichte verwondingen’. Vergeef mijn dramatische eerste reactie! Ben blij dat het relatief goed gaat met Jody.

AWestie 24 januari 2022 om 18:26

Er worden nu al wel onbevestigde nieuwigheden de wereld ingebracht dat er wat gebroken is: dij(been), knieschijf. Dat zijn precies blessures die niet echt bevorderlijk zijn voor een fietser

Rondje 25 24 januari 2022 om 18:55

Gebroken dijbeen zou rampzalig zin. Weg seizoen. In elk geval tot mei/juni. Eigenlijk ook de Tour zonder al te veel kilometers lijkt me.

LaDoyenne 24 januari 2022 om 19:37

Inderdaad, de driestrijd Pogacar-Roglic-Bernal zal niet voor deze Tour de France zijn.

Thijs1999 24 januari 2022 om 19:19

Ik zie een TT fiets. Dus vermoedelijk niet kunnen remmen en niet goed kunnen sturen doordat ie in de houding lag

LaDoyenne 24 januari 2022 om 19:38

Ja, El País bevestigt zopas dat Bernal op een TT-fiets reed.

Alfons Haavers 24 januari 2022 om 19:32

Edit: Dit is niet nodig.

Hopelijk is deze smaakmaker er snel bovenop, al zullen we hem de eerstkomende maanden niet in koers zien als het verhaal over de breuken klopt.

LaDoyenne 24 januari 2022 om 19:43

“Ik wil er niet aan denken wat de analyses zouden zijn mocht dit ongeluk in de omgeving van Schepdaal gebeurd zijn…”

Laag. Zeer Laag. En eigenlijk toch bedankt, want dit commentaar illustreert het niveau van de Evenepoel-groupies.

De Spaanse krant “El País” detailleerde zopas het incident:
“… om 10:05, bij het tolhuis in Gachancipá, stopte een bus voor hem om een ​​passagier te laten uitstappen. Bernal, die op zijn zwarte tijdritfiets trapte en op dezelfde rijstrook reed, merkte niet dat de bus stopte en botste tegen de achterkant”

LaDoyenne 24 januari 2022 om 20:07

@Beer

Ik heb nooit enig ongepast commentaar gemaakt op Evenepoels val in de Ronde van Lombardije.
En dat is nu net het verschil tussen jullie en mij, blijkbaar.

Alfons Haavers 24 januari 2022 om 20:14

Geen idee wat daar ‘laag’ aan is. Als Evenepoel ergens valt is het van vangrailduikertje hier en ‘brengt zijn eigen leven in gevaar door anderen te willen volgen in een afdaling’ daar.

Ik spot hier nergens met de valpartij van Bernal. Zie verder ook niet in waarom je een groupie bent als je stelt dat er idiote reacties komen bij de ene maar niet bij de andere.

Dat jij met je honderden irrelevante sarcastische Evenepoel-posts op je conto via verschillende accounts nu eventjes een ander de les meent te moeten spellen, toont wel aan dat je al eventjes de voeling met de realiteit kwijt bent ja.

LaDoyenne 24 januari 2022 om 20:20

@Alfons Haavers

Mijn “honderden irrelevante sarcastische Evenepoel-posts” confronteren enkel Evenepoels grootspraak in de media met zijn resultaten in de wedstrijd. Jouw commentaar over Bernals val was van een ietwat andere aard.

Beer 24 januari 2022 om 20:22

Alfons: +10000000000

LaDoyenne, dat net jij denkt hier iemand de les te moeten komen spellen. Dat is pas laag. Zeer laag. Waarom de post van Alfons wordt wegge-edit en al jouw anti-Evenepoel propaganda mag blijven staan; onbegrijpelijk…

On topic: hopelijk herstelt Bernal hiervan en zien we hem in beste doen eens de strijd met Pogacar aangaan.

Romāns Vainšteins 24 januari 2022 om 20:23

Best komisch dat een 1 topic clown nu een all round poster als groupie probeert weg te zetten terwijl hijzelf het groupie is dat zonder zijn posterboy levenloos is.

Meer OT : Als Bernal met zo’n rottige tijdritfiets (nare krengen, best veel ongelukken mee) achter een bus zit te draften en net wanneer deze stopt er een Froomey koppienaarbenee tegenaan gooit… tsja, laten we hopen dat hij er weer snel over heen is om dat niet meer te doen.

LaDoyenne 24 januari 2022 om 20:30

@Romāns Vainšteins

“Best komisch dat een 1 topic clown nu een all round poster als groupie probeert weg te zetten terwijl hijzelf het groupie is dat zonder zijn posterboy levenloos is.

Meer OT : Als Bernal met zo’n rottige tijdritfiets (nare krengen, best veel ongelukken mee) achter een bus zit te draften en net wanneer deze stopt er een Froomey koppienaarbenee tegenaan gooit… tsja, laten we hopen dat hij er weer snel over heen is om dat niet meer te doen.”

Zoals bovenstaande chronologie aantoont, was het Alfons Haavers en niet ik die zonder enige reden Evenepoel bij dit artikel over Bernal sleurde. Wie is dus de groupie?

Beer 24 januari 2022 om 20:34

Je vergeet een belangrijk stapje in je chronologie. Alfons refereert immers enkel naar de tientallen (of zijn het ondertussen 100-tallen?) artikels waar jij zonder enige reden Evenepoel er bij sleurt en hem in een negatief daglicht probeert te stellen.

peter s 24 januari 2022 om 20:35

@ LaDoyenne “Keep up the good work”

LaDoyenne 24 januari 2022 om 20:37

@Beer

"tientallen (of zijn het ondertussen 100-tallen?) artikels waar jij zonder enige reden Evenepoel er bij sleurt"
Noem er één. Gewoon eentje. EEN artikel. Voorwaarde is, zoals je zelf zegt, "zonder enige reden".

En, in tegenstelling tot Alfons Haavers, heb ik NOOIT -inderdaad, niet éénmaal- spot gedreven met een valpartij.
En.dat.blijkt.nu.eenmaal.het.verschil.te.zijn.tussen.jullie.en.mij.

Alfons Haavers 24 januari 2022 om 20:44

Ik heb het er ‘bijgesleurd’ (i.t.t. jouw hyperrelevante REVerwijzingen keer op keer) omdat het mij al een tijdje opvalt dat de ene renner die valt als een soort van kleuter wordt weggezet die te vroeg de zijwieltjes heeft weggehaald terwijl bij de andere wel op een normale manier wordt gereageerd.

Er vallen er elk seizoen zoveel, zelfs een zogenaamd stuurvaardige renner als Bernal ontsnapt er niet aan.

Verder ook geen toeval dat net jouw Remco-scanner meteen hevig begint te piepen om daar weer over uit te weiden.

Soit, weinig zin om mijn tijd te steken in een online welles/nietes-spelletje. Voor je het weet treden er bij bepaalde lieden weer klachten op van Evenemoeheid en draaien de psychiaters weer overuren.

Hopelijk is Bernal er snel bovenop, want ik mag mezelf toch wat van een groupie noemen als het aankomt op de exploten van de Colombiaan.

Beer 24 januari 2022 om 20:46

Wat is dan jouw reden voor al je anti-REV gedrag? En met z’n val heb je, in tegenstelling tot je confrator Michel., misschien (?) nooit gespot; met vele andere zaken wel. Laag. Zeer laag.

Michelangelo 24 januari 2022 om 20:56

Godnondeju… dit is pas een mooi draadje! Complimenten Alfons, dit had ik niet beter gekund! Ik dacht dat ik de maestro was van het opzetten van Evenepoel-draadjes, maar je hebt me ruimschoots overtroffen!

Dikke Man 24 januari 2022 om 21:36

Wat een vervelend gedoe hier. Vecht jullie geknoei lekker op school uit en niet onder zo’n vervelend bericht. Heb sowieso een stronthekel aan iedereen die geen respect kan opbrengen voor de minst-favoriete sporter en zijn aanhang.

Marik 24 januari 2022 om 22:13

Je zegt het heel goed Dikke Man, dit draadje staat inderdaad vol met geknoei. Toegevoegde waarde: 0.

Dikke Vrouw 24 januari 2022 om 20:00

T is niet best jongens , zn dijbeen is kapot :(

re-cycle 24 januari 2022 om 20:05

Samen met Froome in de bus

FDJ 24 januari 2022 om 20:05

Een gebroken dijbeen zou een serieuze blessure toch wel zijn en niet zoals in het artikel staat een lichte blessure. Dan mag je je zelfs zorgen maken of hij dit jaar in de Tour in topvorm zal zijn of dat hij de Vuelta beter als doel kan nemen.

Headlines

Materiaalzone

Populair