Frans Maassen over Danny van Poppel: “Hij had de benen niet”

zondag 27 januari 2019 om 10:36
Frans Maassen over Danny van Poppel: “Hij had de benen niet”

foto: Cor Vos

De Cadel Evans Great Ocean Road Race leek dé ideale koers voor Danny van Poppel om voor de zege te strijden. De Nederlander kwam er echter niet aan te pas: hij eindigde als 99e en allerlaatste. “Hij had vandaag de benen niet”, is de conclusie van Jumbo-Visma-ploegleider Frans Maassen.

Van Poppel maakte in de Tour Down Under nog een goede indruk. Zo eindigde hij in vier van de zes etappes bij de eerste tien, vaak na een lastige finale. In de Australische eendagswedstrijd kwam hij echter niet in het stuk voor. “Het was in principe een ideale koers voor Danny”, is ook Maassen van mening.

Door het wegvallen van Van Poppel, moesten Robert Gesink en George Bennett de kastanjes uit het vuur halen. “Het was voor beiden echter niet mogelijk om een sprint te ontlopen. Op de beklimming was er tegenwind, wat ongunstig is voor aanvallers”, zo concludeert Maassen.

“We moesten improviseren”
Gesink eindigde uiteindelijk als twaalfde, Bennett dan weer als 25e. Die laatste baalt van het koersverloop. “De ploeg bracht ons in een ideale positie aan de klim, en ik was ook mee met een kleine kopgroep. Het was echter niet selectief genoeg. Omdat Danny een mindere dag had, moesten we improviseren”, besluit de Nieuw-Zeelander.

Dit artikel delen:

19 Reacties

VerstandOpNul 27 januari 2019 om 11:00

Weinig resultaten in Australië.. maar ja, wie zit ook op deze onbeduidende koersen te wachten..

AlfredoBinda 27 januari 2019 om 11:05

Hoewel ze inderdaad vrij onbeduidend zijn, leveren ze wel een gigantische karrenvracht aan punten op..

Secondant 27 januari 2019 om 11:10

En wat leveren die punten uiteindelijk op? Juist: niets. Niemand boeit het of Jumbo Visma uiteindelijk 4e of 14e in de WT wordt.

AlfredoBinda 27 januari 2019 om 11:18

Hoewel er geen promotie-degradatie systeem is gekomen, spelen die punten wel degelijk een vrij belangrijke rol bij het toewijzen van WT-licenties in de toekomst. Ik zie het best gebeuren dat ergens de komende jaren de nummer laatst geen nieuwe licentie meer krijgt en dat die licentie dan gaat naar een ProContinentale ploeg met meer punten die WT wil worden(denk aan Direct-Energie ofzo).

Niet dat ik Jumbo-Visma snel de slechtst scorende WT-ploeg zie worden hoor, maar je kan ook niet zeggen dat die punten er niet toe doen.

Romāns Vainšteins 27 januari 2019 om 11:24

Die punten houden gewoon geen ene moer in, wielerbitcoins.

ghostwriter 27 januari 2019 om 13:14

@AlfredoBinda

Dat is iets wat elk jaar weer wordt teruggebracht maar nooit zal gebeuren. De WT is afhankelijk van ploegen met grote sponsoren en die willen de zekerheid dat hun ploeg in de WT rijdt. Er zijn ook niet genoeg grote bedrijven die een WT ploeg financieel kunnen ondersteunen om zo'n promotie-degradatie systeem echt interessant te maken. Ik zou van de WT juist een soort NHL/MLB/NBA/NFL/MLS maken waarbij er 18 ploegen een gegarandeerde plaats in de WT hebben zolang ze kunnen voldoen aan een vastgesteld minimum budget.

ikbenprocycling 27 januari 2019 om 11:11

Altijd blij als die down under nonsense weer voorbij is

VerstandOpNul 27 januari 2019 om 11:29

Voor mij hoeven deze obligate analyses door de ploegleiding ook niet zo.. Ze zijn duidelijk niet op oorlogssterkte afgereisd, en daar hebben ze groot gelijk in..

Sebas 27 januari 2019 om 12:34

@ Secondant

Moet jij eens opletten hoe belangrijk die punten zijn, als Jumbo Visma er straks geen heeft. Daarbij : als je geen of weinig punten haalt, doe je blijkbaar ook niet mee voor de knikkers.

Charlie33 27 januari 2019 om 12:52

Er komen nog zat kansen voor Danny. Hij is in de topcompetitie vast weer op de afspraak.

ghostwriter 27 januari 2019 om 13:26

Van Poppel heeft in de Tour Down Under al laten zien dat hij dit jaar dat soort beklimmingen makkelijk aan zal kunnen wanneer hij tegen zijn topvorm aan zit. Deze ploeg presteert sinds het vertrek van Slagter toch nooit goed in Australië. Persoonlijk vind ik het onzin dat ploegen naar landen als Austalië, Turkije, VAE en de VS worden gedwongen. De gehele WT Is enorm uit zijn voegen gegroeid. Ik zou graag zien dat de WT naar een systeem gaat waarin WT ploegen alleen worden gedwongen om te starten in de drie grote rondes en monumenten. Laat de ploegen voor de rest zelf maar uitzoeken wat voor een programma het beste bij hun wielrenners én (ook belangrijk) sponsoren past.

kelderfan 27 januari 2019 om 13:51

Dat Danny van Poppel het niet had vandaag kan gebeuren. Het was wel een van zijn doelen; dus dan heeft Frans Maassen gelijk.
Maar ik vind ’t juist een goede zaak, dat de UWT’s zijn uitgebreid. Dat je niet alles hoeft te rijden is prima, maar een ploeg met 27/28 renners kan zo’n programma prima inplannen.
Renners onder de top krijgen dan ook hun kans om zich te tonen.

Krentenbol 27 januari 2019 om 13:34

Op basis van twee WT wedstrijden, waar ze totaal geen doel van hebben gemaakt, gaan oordelen. Écht een goed plan.

Laten we dan maar meteen Team Jumbo Visma opdoeken samen met Movistar, CCC, Groupama en AG2R. Die vijf ploegen kunnen er overduidelijk helemaal niets van.

Reet Zweet 27 januari 2019 om 13:36

Bedankt Danny voor het peleton wederom op te vullen en geen rol van betekenis te spelen!

IlPirata 27 januari 2019 om 13:47

Altijd erg lekker voor een WT-ploeg in Tour Down Under gelijk wat punten te pakken, dat geeft rust en is erg goed voor het moraal lijkt mij zo. DVP gaat nog wel ergens punten pakken dit seizoen.

maklukzat 27 januari 2019 om 16:12

Van Poppel weer wisselvallig helaas. Zal nog wel wat moeten laten zien dit seizoen, want zo gaat hij eindigen in het procontinentale circuit. De ploeg moet er wel op kunnen bouwen.

vlek 27 januari 2019 om 16:20

Als hij iedere wedstrijd als voorlaatste eindigt misschien wel ja. Mocht hij de lijn van deze hele Australische campagne doortrekken, dan is er in de WT echter altijd wel een plek voor hem.

assen 27 januari 2019 om 19:53

Het WT klassement is heel belangrijk. En, als je het daarin slecht doet, dan heb je ook een slecht seizoen met weinig spraakmakende prestaties.

Je kunt toch moeilijk zeggen dat TJV goed gereden heeft in Australie? Van Poppel was niet slecht, Bennett was niet slecht, maar geen enkele renner van TJV stak boven zichzelf uit. Kortom, geen goed begin.

sverige1977 30 januari 2019 om 02:21

De standaard zin die we jaren lang uit de mond van Franske Maassen hebben moeten horen.

Headlines

Materiaalzone

Populair