Fraaie zege Vlasov in Tour de La Provence, Kelderman tweede

vrijdag 14 februari 2020 om 16:59
Fraaie zege Vlasov in Tour de La Provence, Kelderman tweede

foto: Cor Vos

Aleksandr Vlasov heeft de tweede etappe van de Tour de La Provence gewonnen. Op de lastige aankomst in La Ciotat reed de jonge kampioen van Rusland in de slotfase weg om dan solo de etappezege te pakken. Ook nam hij de leiderstrui over van Nacer Bouhanni.

Onder zonnige omstandigheden en met Nacer Bouhanni, winnaar van de openingsetappe, in de kleurige leiderstrui werd het peloton op dag twee in gang geschoten. Gekoerst werd over 174,9 kilometer van Aubagne naar badplaats La Ciotat, waar de aankomst heuvelopwaarts aan de idyllische kustweg Route des Crêtes lag. Onderweg stonden vier beklimmingen op het menu: de Col de l’Espigoulier, de Col de la Coutronne, de Côte de Mazaugues en de Côte du Brûlat.

Vanuit de start ging het vrijwel meteen omhoog naar de Col de l’Espigoulier van eerste categorie. Terwijl Bouhanni in zijn eigen tempo naar boven reed, grepen Jonas Koch, Cyril Barthe en Victor Lafay de klim aan om weg te rijden uit het peloton. Zij zouden vanuit die vroege vlucht de etappe lange tijd animeren en maximaal negen minuten voorsprong pakken. Rond halfkoers was het verschil teruggebracht tot ongeveer vijf minuten, mede door toedoen van Deceuninck-Quick Step.

Vlucht houdt stand tot Côte du Brûlat
Ook Astana ging meedraaien en daardoor liep de voorsprong van de drie vluchters verder terug. Aan de voet van de Côte de Brûlat, op 25 kilometer van de finish, was van de voorsprong van de vluchters nog slechts een halve minuut over en had het peloton hen in het vizier. Lafay moest op het klimmetje, waar de percentages richting de tien procent gingen, als eerste afhaken vooraan. Nadat Koch de bergpunten nog had meegepikt op de top, was het gedaan met de ontsnapping.

Restten alleen de afdaling en de slotklim over 3,4 kilometer aan acht procent naar aankomstplaats La Ciotat. In de afzink van de Côte de Brûlat sloegen ploeggenoten Julien El Fares en Evaldas Šiškevičius de handen ineen. Ze pakten een gaatje op het peloton, maar op drie kilometer van de streep was alles weer samen. Dan begon het kijken naar elkaar: niemand wilde op de oplopende finish zijn pijlen te vroeg afschieten.

Na enkele vergeefse ontsnappingspogingen van onder anderen Wilco Kelderman, was Aleksandr Vlasov de eerste die doortrok op twee kilometer van de aankomst. De jonge Rus (23), de huidige nationale kampioen van zijn land, is pas aan zijn eerste seizoen op WorldTour-niveau bezig, maar verzwakte niet in de lastige slotfase en sleepte de etappezege binnen. 24 seconden later sprintte Wilco Kelderman naar de tweede plaats. Alexey Lutsenko werd derde.

Vlasov ook nieuwe leider
Vlasov werd tevens de nieuwe leider in het algemeen klassement, waar hij de koppositie overnam van Nacer Bouhanni. Wilco Kelderman is de nummer twee op 28 seconden, op twee tellen gevolgd door Alexey Lutsenko.

Dit artikel delen:

50 Reacties

HoofdIsVrij 14 februari 2020 om 17:01

Kelderman en Oomen meteen lekker mee. Vooral Kelderman sterk.

Franco Ballerini 14 februari 2020 om 17:06

Kelderman heel sterk. Zou het dit jaar dan toch…

Gilberto 14 februari 2020 om 18:36

Ik verwacht toch wel binnen 2 maanden dat Kelderman weer eens een flinke smak maakt, je ken er geld op in zetten natuurlijk

Man met de hamer 14 februari 2020 om 20:20

Dit wordt het jaar van Kelderman.

koos verrek 14 februari 2020 om 17:01

mooi gedaan van astana, vlasov en araburu lekker ingekocht

ChefSpijker 14 februari 2020 om 17:03

Wilco erg goed ja. Maar Vlasov niet te stoppen, indrukwekkende klim. Was vorig jaar al goed bezig met lading top 10’s in kleine rondjes. Bijna overal waar hij startte reed ie wel een klassement. Super constant. En nu bij Astana klaar voor de volgende stap. Wordt een mooie strijd met Sivakov wie nu de beste klassementsman van Rusland wordt.

Franco Ballerini 14 februari 2020 om 17:07

Beiden sterk. Ik zet mijn geld op Sivakov.

Romāns Vainšteins 14 februari 2020 om 19:30

Sivakov is toch een Fransman?

bidon colle 14 februari 2020 om 22:59

@RomansVainsteins: Dat moet je toch nog wat beter luisteren naar de goeie commentatoren luisteren want als je al zelf het verhaal Sivakov niet kent schort er iets serieus aan je wielerkennis. Ik ligt bijna plat van het lachen.

Romāns Vainšteins 14 februari 2020 om 23:12

Lig maar plat, het is wel degelijk een Fransman.

Jacco van Stierop 14 februari 2020 om 23:30

In bezit van een Frans paspoort en gedraagt zich volgens zijn moeder meer als een Fransman dan een Rus, voilà.

bidon colle 15 februari 2020 om 12:29

@RomansVainsteins: Ik lig nog platter van je koerskennis.

Tuubke 14 februari 2020 om 17:03

Mooie klim hoor. Heerlijk om weer zo’n koers te kunnen kijken. En nog in een mooie omgeving ook.
Kelderman verschoot zijn kruit wat te vroeg, zo leek het, maar kwam op het eind toch weer sterk opzetten.

Franco Ballerini 14 februari 2020 om 17:12

Gisteren was de omgeving ook al zo fraai: Oostvaardersplassen in het meervoud. Jammer dat ik een Frankrijk-fobie heb anders zou ik er zeker eens een kijkje willen nemen.

Panache 14 februari 2020 om 17:53

Een Frankrijk fobie? Je bent toch geen kleuter hoop ik…

Franco Ballerini 14 februari 2020 om 18:51

Als ik klei heeft het meestal de vorm van Duitsland of GB.

wilco zolderman 14 februari 2020 om 17:08

Jaja Astana. Dan is het leuke er gelijk weer af.

Arema Pro Cycling Team 14 februari 2020 om 17:11

Lekker Wilco!

vanSpringel 14 februari 2020 om 17:11

En wat een verademing dat commentaar van GNC racing via de live uitzending op youtube.

Sam Oomen 16de. Die reed prima mee vooraan in de laatste kilometers.

madeinstars 14 februari 2020 om 17:14

Zo veel beter dan de Engelse Eurosport.

HoofdIsVrij 14 februari 2020 om 17:12

Wat een knalprestatie ook van Bagioli. Ook pas 20 jaar. Waar komt die vandaan?

Jowinho 14 februari 2020 om 17:22

uit Italië

Kannibaal van Schepdaal 14 februari 2020 om 20:03

Van bij de beloften, waar hij al indruk maakte. Wel sterk dat hij hier meteen mee kan met de besten.

madeinstars 14 februari 2020 om 17:14

Klein kansje voor Wilco morgen, maar wordt moeilijk tegen zo’n sterk Astana. Mooi voor Oomen dat ‘ie er goed bij zat.

lander luypaert 14 februari 2020 om 17:14

Leuk om te zien hoe talenten als Vlasov, Bagioli, Dunbar, Paret-Peintre zicht tonen!

HoofdIsVrij 14 februari 2020 om 17:17

Leemreize op 55 seconden, maar 9 plekjes achter Gesink. Ook niet slecht.

Man met de hamer 14 februari 2020 om 18:02

Jazeker, lekker begin voor die jongen. Ik begin alweer stilletjes te dromen. ;)

vanSpringel 14 februari 2020 om 19:36

Leemreize is de komende man.

Titaantje 14 februari 2020 om 17:17

Magnus Cort toch ook wel indrukwekkend mee tussen deze namen. Inmiddels is hij toch echt geen sprinter meer.

Keesie 14 februari 2020 om 17:18

Zag ik nu Ferrari in een bocht op die laatste klim staan?

Martino87 14 februari 2020 om 17:43

:D

vanSpringel 14 februari 2020 om 19:36

Een Ferrari ? of ………………..

Sebas 15 februari 2020 om 07:13

Heeeerluk

Joachim Agostinho 14 februari 2020 om 17:25

Wilco heel goed, Sam prima niveau na zijn revalidatie. Sunweb mag tevreden zijn vandaag, ware het niet dat Tusveld (uit)gevallen is.

TijmenCamps 14 februari 2020 om 17:31

Erg knap van Leemreize…

De Brigadier 14 februari 2020 om 17:40

Als al die hele knappe plekjes in de marge iets meer voor hun -wellicht niet zo duidelijk aangewezen- kopmannen hadden gewerkt, had Vlasov hier niet zo uitgehaald. Wel zo leuk, dat eigengereide koersen. Mocht Vlasov morgen bevestigen, wordt het een helse slotrit.

Scott Sunderland 14 februari 2020 om 17:47

Pozzovivo wordt hier gewoon 31ste al… De veerkracht en het herstelvermogen van dit soort topatleten blijft me verbazen. Ik zeg eerlijk dat ik geen cent meer voor hem gaf na dat gruwelijke ongeluk vorig jaar.

IlPirata 14 februari 2020 om 18:09

Goed gedaan van Oomen en Pozzovivo na al die pech. Sivakov kon niet mee met de besten hier, verbaasd mij enigszins. Maar het seizoen is net begonnen natuurlijk.

Kelder is de Man 14 februari 2020 om 18:17

Lekker!

Gilberto 14 februari 2020 om 18:35

Mooi voor de jonge Rus, heel benieuwd wat die nog verder gaat kunnen.
Bagioli ook erg leuk.
En erg benieuwd naar al die talentvolle jonge Fransozen, Gaudu en Madouas vorig jaar al meer dan prima natuurlijk, verwacht ik heel veel van dit seizoen, en eens kijken wat Paret-Peintre verder nog gaat laten zien
Kelderman niet gevallen, netjes hoor

Natte spons 14 februari 2020 om 18:56

Kelderman die in een sprint omhoog lutsenko en Magnus Cort verslaat? Waar komt dat vandaan?

Jalabertje 14 februari 2020 om 19:05

Wilco Kelderman gaat de tour winnen.

BenderBeach 14 februari 2020 om 19:37

Top van Kelderman en Oomen. Keigaaf wat Leemreize hier als development rijder doet.

Wat was er met Tusveld dat hij DNF heeft?

Lalsacien 14 februari 2020 om 19:52

Gevallen.

maklukzat 14 februari 2020 om 19:52

Sterke binnenkomer van Leemreize. Vorig jaar nog clubrenner en nu net achter Gesink over de streep.

Romāns Vainšteins 14 februari 2020 om 20:17

Sjeehee, die van Leemreize zeg man. Eergisteren kende ik die knakker nog niet en nu al zet hij gezien zijn status, het parcours en aanwezig deelnemersveld een relatief niet onaardige rit uitslag neer !