Foss: “Ik verras mezelf dat ik me in de derde week kan mengen”

donderdag 27 mei 2021 om 10:09
Foss: “Ik verras mezelf dat ik me in de derde week kan mengen”

foto: Cor Vos

Tobias Foss behield in de bergetappe naar Sega di Ala zijn negende plaats in het algemeen klassement van de Giro d’Italia. De Noor van Jumbo-Visma werd elfde in de daguitslag, kort achter zijn ploegmaat George Bennett. “Voor mij was het wellicht iets te steil, maar mede door de hulp van George, kon ik op een goed tempo naar boven rijden”, aldus Foss.

“De slotklim was bijzonder pittig”, vertelt Foss over de klim naar Sega di Ala. Het verschil met de vierde plaats van Aleksandr Vlasov is nu ruim drie minuten. “Het verrast mezelf enigszins dat ik me in de derde week van een grote ronde kan mengen tussen de favorieten. Dat is een lekker gevoel.”

Voor de rustdag sprak Jumbo-Visma al het vertrouwen uit in de 24-jarige Noor. Met nog vier etappes te gaan hopen Foss en de ploeg op een top-10-plaats. “Er komt nog een aantal pittige dagen aan. We zullen als ploeg proberen een etappe te winnen en zullen vol gas rijden in de resterende etappes. Ik hoop dat ik na de tijdrit van zondag mezelf terug kan vinden in de top-10 van het klassement”, kijkt hij vooruit.

In het klassement staat Foss op 9.18 minuut van roze trui Egan Bernal.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Westland95 27 mei 2021 om 10:21

Rijdt echt een uitstekende Giro, had ik niet verwacht.

Tinus1984 27 mei 2021 om 10:21

Zou die zondag nog veel tijd goed maken op degene voor hem???

Yeez 27 mei 2021 om 10:28

Als je de openingstijdrit neemt maakt die op bardet 2,15 goed, op carthy 1,30 en op vlasov 40 seconden goed in de afsluitende tijdrit, maar dit is uiteraard compleet anders na een grote ronde. Als hij zoals gisteren nog wat tijd weet te pakken moet bardet in iedergeval haalbaar zijn

japio 27 mei 2021 om 10:28

Dat ligt er aan wie dat is. Op Almeida niet denk ik eerlijk gezegd. Maar als Bardet verder weg zakt, zijn er misschien nog mogelijkheden om te stijgen.

xistnc 27 mei 2021 om 11:13

Als ze voor hem allemaal nog wat wegzakken, kan hij de Giro misschien nog winnen.

rennerske 27 mei 2021 om 13:29

@xistnc: verdomd, zo had ik het nog niet bekeken. Dank voor deze eye-opener! En nu maar duimen!

Monsieur vdS 27 mei 2021 om 10:32

Als hij zo blijft rijden vrijdag en zaterdag met de aankomsten bergop dan kan hij nog ver komen. In de tijdrit kan hij ook nog wel een minuut terug pakken op zijn naaste concurrenten

AnderJ 27 mei 2021 om 10:36

Lijkt me dat inmiddels de druk van achteren beperkt is. Ciccone staat 2 minuten achter Foss, Martin meer dan 4. Daarna volgt ploeggenoot Bennet, dus dat lijkt me geen bedreiging. Ciccone lijkt me na die val niet echt meer een bedreiging. Ook 4 minuten op Martin zou genoeg moeten zijn lijkt me behalve als Foss nog een inzinking krijgt.

harryjohan71 27 mei 2021 om 10:42

Ciccone zie ik niet als een concurrent. Die is hard gevallen en zal eerder wegvallen uit het klassement dan nog opschuiven.

harryjohan71 27 mei 2021 om 11:35

Ciccone start al niet in de etappe van vandaag

Aart van Woud 27 mei 2021 om 10:47

Had niet verwacht dat hij en Bouwman zouden meedoen om een top 15 plaats. Erg knap!

WernerFranke 27 mei 2021 om 10:54

Mogelijke concurrenten zijn met bosjes uitgevallen, maar op je fiets blijven is natuurlijk ook belangrijk.

Johnny7 27 mei 2021 om 10:48

Veel respect voor deze renner maar beetje scorebordjournalistiek die top-10 plek van hem. Extreem veel uitvallers deze Giro (normaal ook wel maar nu is het echt veel) en enorm grote achterstand. Ik denk echter wel dat hij zich kan ontwikkelen tot een steady klimmer en klassementsrenner dus ik heb vertrouwen in deze gast!

Aart van Woud 27 mei 2021 om 10:58

Zoals Werner Franke hierboven al zegt: op je fiets blijven zitten is ook een kwaliteit. Dus niet eens met de term scorebordjournalistiek. Uiteindelijk moet je er toch maar staan.

AnderJ 27 mei 2021 om 10:59

Volgens mij bereikt hij dit resultaat terwijl hij aan het begin van de Giro aan het knechten van voor Bennet. Dat staat dan weer tegenover die uitvallers (en op je fiets blijven zitten is ook onderdeel van top 10 rijden)

harryjohan71 27 mei 2021 om 11:07

@Johnny7 Dit kun je van iedereen zeggen die in de top 10 staat en elke grote ronde weer. Of ken jij rondes waar alle klassementsrenners het einde halen? Vorig jaar was het in de Giro exact hetzelfde.

Romāns Vainšteins 27 mei 2021 om 11:23

Ik vind juist dat er relatief weinig AK-uitvallers zijn deze giro, Landa, Soler, Evenepoel, c’est ca.

S. Morgenstern 27 mei 2021 om 11:26

Ik vind het gevoelsmatig ook wel meevallen. Soler vind ik bijvoorbeeld enkel een toptien outsider en geen zekerheidje.

Romāns Vainšteins 27 mei 2021 om 11:32

Soit, Ciccone zojuist ook er uit..

Michelangelo 27 mei 2021 om 11:37

Ik denk dat er meer klassementsrenners door de mand gevallen zijn dan letterlijk uitgevallen. Landa en Soler, en gisteren dan Ciccone die terugvalt na een val. Evenepoel was al geen klassementsrenner meer toen hij viel.

Een ronde winnen begint hoe dan ook met op je fiets blijven zitten. En daarom ook heb ik bewondering voor wat Armstrong heeft geflikt: keer op keer overeind blijven, met zijn weiland-rit om Beloki te ontwijken als ultiem voorbeeld.

mus van de maasstad 27 mei 2021 om 11:37

Wie behalve Landa was hier een “zekerheidje” voor top10 dan?

KnightBiker 27 mei 2021 om 11:39

-1 Het is altijd wel zo dat er klassementsrenners uitvallen: dat je top 10 rijdt zegt net zoveel over je capaciteiten als renner als over het geluk. Alleen de echte toppers die een heel goed team om zich heen hebben kunnen ongeluk niet teveel als excuus aanhalen: Ineos bijvoorbeeld kan zijn leider altijd perfect en veilig afzetten.

WernerFranke 27 mei 2021 om 12:02

Buchmann ook niet vergeten, Sivakov was oorspronkelijk 2e man van Ineos ipv Martinez, Hindley die niet in zijn ritme raakte, Pozzovivo weggevallen…

Niet allemaal toppers, maar wel renners die je voor/in de buurt van Foss zou verwachten.

KimJungPoels 27 mei 2021 om 12:18

Landa, Ciccone, Buchmann, Soler, Sivakov zijn er toch wel een aantal. Maar niet meer dan in andere GTs denk ik inderdaad. En bij Sivakov heb ik sowieso het gevoel dat hij achter Bernal én Martinez zou hebben gestaan.

Rawolf 27 mei 2021 om 12:20

Landa, Buchmann, Soler, Masnada, Sivakov, Ciccone, Evenepoel, Pozzovivo en Hindley allemaal mannen die hier top 10 hadden kunnen rijden maar zijn uitgevallen. Flinke lijst!

Als je dan nog andere ongelukkigen meeneemt als Nibali die voor de GIro viel, Formolo gevallen…. dan kan je een hele top 10 ermee vullen!

Baukema Tomoulin 27 mei 2021 om 12:50

Over 3 jaar weet niemand meer wie er allemaal uitgevallen zijn en staat die top 10 gewoon mooi op zijn CV. Er staan ook nog altijd 140 renners achter hem in de stand

Romāns Vainšteins 27 mei 2021 om 11:21

Het is niet helemaal Foss noch Visma met hem maar om te zeggen dat ik helemaal wild er van wordt hij hij zijn forse Noorsche body de bergen opsleept,. met dat panisch krankzinnig inspanningsgelaat van ‘m …

Doe mij van de ploeg maar Bennett (die gisteren trouwens ook beter dan zijn kopman was)

KnightBiker 27 mei 2021 om 11:24

Joh, dat baby vet moet er nog af, komt wel goed! (Type Ullrich? Grote motor die daarmee ook bergop kan!?)

Bennet gister voorbeeldige team maat, zat wat tegen eerder maar moet een solide top 10 kunnen rijden met beter weer (Vuelta)

KimJungPoels 27 mei 2021 om 12:15

Ik heb ook nog erg weinig met deze Foss. Als er dan toch een Zubeldia award uitgereikt moet worden ieder jaar dan lijkt Foss me nu al kandidaat nummer 1.

Groetjesaandevoetjes 27 mei 2021 om 14:39

@KimJungPoels – normaal ben ik het eens met je, maar een Zubeldia award uitrijken aan een jonge gast die voor het eerste een grote ronde gaat uitrijden is toch wel wat anders dan een renner die altijd anoniem voor plek 10 rijdt. Als een talentvolle renner in zijn eerste grote ronde voor het klassement zijn vermogen test dan is het nogal logisch dat hij ergens rond plek 10 – 20 eindigt. Reed bovendien een hele aanwezige tijdrit en de tijdrit van dit weekend brengt hopelijk ook nog wat moois. Misschien is het volgend jaar top 5 en over een paar jaartjes podium rijden.

Glorious 27 mei 2021 om 13:08

Erg jong en supersterke tijdrijder. Tevens goed omhoog. Kan ook als knecht erg sterk zijn in het achtervolgen over bergen.

Marco Willems 27 mei 2021 om 13:33

Wat iedereen al zegt, de uitvallers zijn enorm. Foss past beter in de Tour dan Giro of Vuelta met zijn postuur, daar zijn het toch meer lopers en minder grillige klimmetjes. Mag trots zijn op zijn top 10 net zoals renners net zoals renners vorig jaar in een matig deelnemersveld.

tvm 27 mei 2021 om 13:46

Dut lijkt me bij uitstek een renner die erg veel voordeel heeft gehad bij het koude weer. Daarnaast een vd weinige renners uit de top 15 die geen tegenslag gehad heeft. Ik denk dat dit voor hem het maximaal haalbare gaat zijn, ivm te zwaar.

Headlines

Materiaalzone

Populair