Florian Vermeersch delft in Veneto Classic onderspit tegen Sakarias Koller Løland
foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 19 oktober 2025 om 17:19

Florian Vermeersch delft in Veneto Classic onderspit tegen Sakarias Koller Løland

Sakarias Koller Løland heeft het Europese wegseizoen afgesloten met een zege in de Veneto Classic. De 24-jarige Noor van Uno-X Mobility was verrassend de sterkste vanuit een omvangrijke vroege vlucht. Florian Vermeersch, die zich een week geleden nog tot wereldkampioen gravel kroonde, moest genoegen nemen met de tweede plaats. Diego Ulissi werd derde.

De Veneto Classic startte in Soave en finishte 180 kilometer later in Bassano del Grappa. Onderweg kwamen de coureurs meerdere hellingen tegen. De Diesel Farm – onverhard, ruim een kilometer lang en gemiddeld – was de belangrijkste scherprechter. Snel daarop volgde nog de Strada Soarda (500 meter aan 9,4%), met de top op vier kilometer van de streep. Op papier waren mannen als Romain Grégoire, Christian Scaroni, Marc Hirschi en Pavel Sivakov de voornaamste kanshebbers.

Zondag 19 oktober 2025, Veneto Classic: Etappe (197 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe
Start:
13:00 ( Soave)
Finish:
17:11 ( Bassano del Grappa)

In de vlakke aanloop naar de eerste heuvels ontstond een kopgroep van maar liefst negentien renners. Daarbij naast mannen als Fredrik Dversnes (Uno-X Mobility), Davide De Pretto (Jayco AlUla) en Diego Ulissi (XDS Astana) ook veel Belgen: Xandro Meurisse, Stan Van Tricht (Alpecin-Deceuninck), Dylan Teuns (Cofidis), Lorenz Van de Wynkele (Lotto) en wereldkampioen gravel Florian Vermeersch.

Favorieten kunnen niet oversteken 
Na zestig kilometer koers kwam Van Tricht hard ten val, waardoor hij zijn medevluchters moest laten gaan. IUAE Emirates XRG begon ondertussen met achtervolgen, waardoor de voorsprong terugliep van maximaal 2,5 minuut naar circa 1.45. Het was het startsein voor Pavel Sivakov om in de tegenaanval te gaan. De Fransman zou een tijdlang tussen de twee groepen in rijden, maar zou nooit van voren komen. Nadat hij was teruggepakt, probeerde zijn ploegmaat Tim Wellens het.

De Belgisch kampioen reed uiteindelijk weg uit een elitegroepje met Grégoire, Scaroni en Hirschi, maar de oversteek maken? Dat bleek toch nog een ander paar mouwen. De kopgroep, die door verschillende versnellingen inmiddels wel flink was uitgedund, begon met een comfortabele voorsprong aan de laatste vijftien kilometer. Met tien renners ging het richting de Diesel Farm. Zou hier de beslissing vallen?

Germani slaat een gat
De Pretto wilde de beslissing alleszins forceren. De Italiaan trok vanaf de voet stevig door en sloeg een gaatje. Ulissi wist echter naar hem toe te rijden. De routinier van XDS Astana sloeg daarna op zijn beurt een kloof met De Pretto, toen laatstgenoemde even wegschoof in het gravel en voet aan de grond moest zetten. In de gravelafdaling die volgde, had ook Ulissi moeite om overeind te blijven. Nadat hij een bocht miste, kwamen vier achtervolgers terug: Meurisse, Vermeersch, De Pretto en Lorenzo Germani (Groupama-FDJ).

Meurisse moest niet veel later afhaken met materiaalpech, maar in zijn plaats kwam Sakarias Koller Løland (Uno-X Mobility) wel terug. De Noor voerde daarna de forcing op de eerste stroken van de Strada Soarda. Het hoge tempo hield Germani niet tegen om er nog een schepje bovenop te doen. De 23-jarige Italiaan kwam met een kleine voorsprong op Vermeersch en Løland boven, De Pretto en Ulissi zaten nog een stukje verder.

Løland boekt eerste profzege
Op twee kilometer van de finish sloten Vermeersch en Løland aan bij Germani. Ulissi leek uitgespeeld, maar omdat het vooraan een beetje stilviel, kwam de Italiaan op 600 meter van de finish toch nog een keer terug. De wedstrijd zou beslist worden in een sprint met vier. Løland sloeg een gaatje in de bochtige finale, begon als eerste aan de hellende aankomststrook en hield stand tot op de streep. Vermeersch strandde op de tweede plaats, Ulissi werd derde en Germani finishte als vierde.

Voor Løland was het zijn eerste profzege. De 24-jarige Noor, die sinds vorig jaar prof is bij Uno-X Mobility, schreef in 2023 wel de beloftenversie van Parijs-Tours op zijn naam. Dit jaar won hij met de Ringerike GP (1.2) nog een lastige eendagskoers in Noorwegen.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
27 Reacties
19-10-2025 18:52
Dus zelfs als winnaar ben je tegenwoordig 'Spaans talent', 'Snelle Kroaat' of 'Duitse routinier'?

Het is gewoon disrespectvol.
    19-10-2025 20:13
    ‘Disrespectvol’ is respectloos tegenover de Nederlandse taal.
    19-10-2025 21:05
    @Checco
    Let wel: voor een Let schrijft hij behoorlijk goed Nederlands. Capice?
    19-10-2025 21:05
    En als enige winnaar vandaag geen "zinderend" of "sensationeel" in de kop, die Verrassende Noor is zwaar gepest...
    19-10-2025 21:10
    Vrij cringe maar we zullen er mee moeten dealen.
19-10-2025 17:35
Løke winnaar van een fraaie koers.
19-10-2025 17:19
Wat is koers toch mooi zonder Pogacar en opperfarmer Del Toro. Een prachtig einde van een verschrikkelijk wielerjaar.
    19-10-2025 18:48
    Bizarre reactie voor iemand die zich doormiddel van een nickname voorstelt als een die-hard fan van Sven Nys.
    Ook hij was dominant in zijn periode, wat door sommigen als saai kon aanzien worden.

    Pogacar & Del Toro het verkeerde vlagje en/of ploeg, wellicht?
    20-10-2025 08:25
    Volle gas wellicht ook een ander vlagje dan SvenNysN1Fan ?
    20-10-2025 09:42
    Een verschrikkelijk wielerjaar vond ik het allerminst. Ik zou het zelfs niet eens saai willen noemen. Saai vond ik de Tours waarin de eerste 1,5 week vrijwel alleen vlakke sprints lagen, en er op een verdwaalde Offredo na zelfs niemand meer in de vlucht van de dag wilde. Of de Sky-trein. En zelfs toen keek ik eigenlijk nog met plezier naar de koers.

    Toen ik kind was, in de jaren '90, ging de koers vaak pas op 40 of 30 km van de meet. 'Naar de finale kijken' heette dat. In veel koersen gebeurde ook niet veel tot dat moment.

    De dominantie van Pogacar is wel voorspelbaar geworden. En dus begrijp ik ook wel dat mensen afhaken. Zeker met zijn ellenlange solo's.

    Maar los daarvan hebben we genoeg prachtige wedstrijden gezien. Niet gewoon mooie, maar echt prachtige wielermomenten. Ik denk aan Milaan-San Remo, 1 van de beste edities die ik ooit zag. De Amstel, geweldige koers. De Strade-rit in de Giro. De eerste etappe van de Dauphiné. Montmartre. Zelfs de Ronde van Vlaanderen, hoewel het over was na de laatste Oude Kwaremont, vond ik een schitterende koers. Een grootse editie. Dwars door Vlaanderen, de Brabantse Pijl: heerlijke wedstrijden.

    Een verschrikkelijk wielerjaar kan je het dan toch niet meer noemen, wat mij betreft. Al hoop ik volgend jaar uiteraard ook op wat meer spanning in bepaalde koersen.
    20-10-2025 10:09
    @ DJEEUW: Ik denk het niet, eigenlijk. Los daarvan ben ik eigenlijk totaal niet zo bezig met dat vlagjes-geneuzel.
    Iedereen staat daarin zoals hij wil, maar mij zegt het bitter weinig.
    Ik beleef de koers als liefhebber die zich al dan niet laat charmeren door een bepaalde renner en/of ploeg, geheel los van nationaliteit.
19-10-2025 17:28
Mooi gedaan door Verrassende Noor. Onthoud die naam.
    19-10-2025 20:33
    Als hij zich volgend jaar pogariaans doorontwikkelt is zijn bijnaam al gekend: Verassende Noor.
    20-10-2025 01:22
    Verråssende Nøør.
    20-10-2025 08:26
    Gaan ze hem verbranden ja ? lol
19-10-2025 17:58
Waarom in godsnaam moet in zo’n mooie koers een haast onberijdbare karreweg opduiken die het verloop behoorlijk op zijn kop zet ? Hoog tijd dat hierover strikte normen komen…
    19-10-2025 18:44
    Volledig akkoord. Eerst De Pretto de bocht uit, dan Ulissi... Vermoedelijk nog een paar lekke banden gemist buiten beeld. Die extra toevalsfactoren voegen helemaal niets toe aan de wedstrijd en zorgen voor minder strijd man tegen man. Snap niet wat de massa daar zo’n meerwaarde aan vindt. Mij voelt het aan als de popmuziek van het wielrennen.
    19-10-2025 20:35
    Veneto Classic is een vrij nieuwe koers, en volgens mij zat deze klim alleen het eerste jaar (2021) niet in de koers. Als je Diesel Farm niet op wilt rijden, dan moet je hier niet starten.
    19-10-2025 20:56
    Het is geen kwestie van willen maar van kunnen oprijden… van de 5 leiders hadden er 3 een probleem met de ondergrond. Een stukje grind, tot daar aan toe, daar is geen ontsnappen meer aan maar als het een tombola wordt moet er op zijn minst over nagedacht worden of dit, behalve voor een kwijlende sensatiezoeker, nut heeft…
    19-10-2025 21:08
    Naja, juist dat deze klim zo verschrikkelijk lastig is, is waarom hij erin zit. De losse ondergrond i.c.m. de dubbele percentages maken deze klim erg selectief. Diesel Farm hoort gewoon bij het karakter van deze koers, ook al heeft die nog niet veel geschiedenis. Daarbij wordt de klim maar één keer aangedaan, in de finale, en is het ook nog eens een eendaagse koers. Als deze klim meermaals werd aangedaan of in een meerdaagse zat dan begrijp ik je, dat heeft gewoon teveel invloed op het koersverloop en/of de veiligheid. Maarja, nogmaals, als je niet de Diesel Farm op wilt kan je ook in een andere koers starten.
    19-10-2025 21:14
    Een idee zou zijn om de klim erin te laten zoals hij is (De Pretto maakte zelf een fout door de steile binnenbocht met veel los grind te pakken in plaats van de beter berijdbare buitenbocht), maar de afdaling te verharden zodat het veiliger wordt. Lekke banden blijven natuurlijk een probleem bij grindstroken, maar in ééndagskoersen vind ik dat dit moet kunnen.
19-10-2025 18:26
Matig weekendje voor UAE.
    19-10-2025 19:36
    Haha precies
Lølund is vanaf nu mijn favoriete renner.
19-10-2025 19:37
Een noor die uit azie komt nee ?
    20-10-2025 07:17
    Hij is geboren in Bergen, ik snap je niet
19-10-2025 17:33
Mooie eerste profoverwinning voor deze jongen! Al is het niet om het volgende:

UCI-ranking 2023-2025
19 Uno-X Mobility 26314
20 Cofidis 25916

Om te reageren moet je ingelogd zijn.