Finn Fisher-Black verlaat Jumbo-Visma Academy per direct
foto: Cor Vos
zaterdag 10 juli 2021 om 14:54

Finn Fisher-Black verlaat Jumbo-Visma Academy per direct

UAE-Emirates snoepte onlangs Jumbo-Visma Development toptalent Finn-Fisher Black weg. De Nederlandse ploeg deed de jongeling ook een aanbod, maar kon niet opboksen tegen het exorbitante voorstel van de ploeg van teammanager Mauro Gianetti. Naar nu blijkt de 20-jarige Nieuw-Zeelander per direct vertrokken bij de opleidingsploeg, bevestigt het team aan WielerFlits.

Normaal gesproken zou Finn-Fisher Black pas op 1 januari 2022 de overstap maken naar UAE-Emirates. Of hij nu per 1 augustus al zijn debuut maakt bij de ploeg van regerend Tour de France-titelverdediger Tadej Pogačar, is niet duidelijk. De ploeg uit de Verenigde Arabische Emiraten heeft op dit moment dertig renners onder contract. Dit seizoen mochten dat er omwille van corona 32 zijn. Stagiairs tellen voor dit aantal niet mee.

Er is dus nog wel ruimte om Fisher-Black per direct op te nemen in de selectie. Op 15 juni hevelde UAE-Emirates al het 18-jarige Spaanse toptalent Juan Ayuso over van opleidingsploeg Colpack-Ballan, waarmee het selectiebestand op dertig renners staat. Na het baantoernooi op de Olympische Spelen voegt ook de Duitse sprinter Felix Groß zich als stagiair bij de ploeg van sportief directeur Joxean Fernández. Per 1 januari 2022 gaat dan zijn profcontract in.

Fisher-Black werd in mei nog knap vierde in de Baloise Belgium Tour – foto: Cor Vos

Twee aanwinsten
Jumbo-Visma Academy zit zelf ook niet stil. Waar Fisher-Black dus per direct vertrokken is en de broers Mick en Tim van Dijke op de nominatie staan om over te stappen naar de profploeg, heeft de opleidingsploeg afgelopen week twee junioren voor 2022 gecontracteerd. Het gaat om de 18-jarige Tijmen Graat uit Limburg en meervoudig juniorenkampioen van Noorwegen Per Strand Hagenes. Hij is nu nog 17 jaar en verjaart op 31 december.

RIDE Magazine
73 Reacties
Sorteer op:
10 juli 2021 14:59
En maar kakken op DSM.
    10 juli 2021 15:02
    @lo squalo dello Stretto Graag je opmerking toelichten. Ik kan deze niet plaatsen.
    10 juli 2021 15:05
    DSM maakt voedingsmiddelen en daarvan moet je naar de WC, lijkt me logisch toch?
    10 juli 2021 15:06
    De eerste zin na de titel zegt dat ze em eigenlijk wilde houden maar dat er meer geboden werd door UAE maar dit is al de tweede reactie op jouw reactie dus waarschijnlijk lees je dit toch niet.
    10 juli 2021 17:14
    Ik ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt hoor
    10 juli 2021 17:37
    Is toch volledig onvergelijkbaar?
    10 juli 2021 19:03
    Geef anders even antwoord op de vraag.
10 juli 2021 15:02
Jumbo doet een DSMetje alleen dan minder netjes
    10 juli 2021 15:04
    @Rawolf verklaar je nader? Ik ga er vanuit dat jij precies weet hoe het gegaan is.
    10 juli 2021 15:08
    UAE haalt een belofte renner midden in het seizoen. Niet heel gek toch? Deden ze al eerder dit seizoen en ook andere ploegen doen zoiets wel vaker.
    10 juli 2021 15:41
    Er zou een parallel met DSM zijn als Hindley per direct naar Bora zou overstappen en niet per 1-1.
    Maar die parallel is er dus niet.
    10 juli 2021 15:41
    Ik heb nog nooit de wegen zien scheiden tijdens het seizoen van partijen die elkaar liggen.

    Zelfs al mocht FFB aan t eind van t seizoen weg gaan kan hij normaal gewoon dat half jaartje bij Jumbo volmaken.

    Moet haast wel wat voorgevallen zijn, maar goed geen DSM dus dan praten we daar niet over.
    10 juli 2021 16:02
    @Rawolf heerlijk dat je toegeeft niets te weten en puur suggestief een anti-JV opmerking wilt plaatsen. Het gaat hier om een Development renner dat is voor mij een essentieel verschil. Parallel met Hindley is er dan ook niet, omdat Hindley al een World Tour renner is en FFB niet
    10 juli 2021 16:22
    Een belofte renner die in het seizoen over kan stappen naar een WT-ploeg, die kan zo'n stap toch altijd zetten? Volgens mij is daar niet zoveel voor nodig. Zoals je kunt lezen doen ze bij UAE met de twee andere beloften die ze halen hetzelfde.

    Het is hoe dan ook totaal niet noodzakelijk te denken dat er iets voorgevallen moet zijn (denk je bij die andere twee ook niet lijkt me), maar begrijp goed dat jij dat in dit geval graag wil denken.
    10 juli 2021 19:13
    @rawolf
    Continentale contracten mogen omwille van een stap naar boven overruled worden. Ik denk dat Jumbo alleen niet heeft zien aankomen dat hij bij UAE ging tekenen. En per 1 augustus overstappen is heel normaal.

    Echter in dit geval suggereert de titel “per direct” wrevel en trammelant dus snap ik je suggestie.
10 juli 2021 15:04
Volgens mij zijn de DSM-fans wat op hun pik getrapt door al het negatieve nieuws de laatste tijd en reageren ze dat nu maar af op Jumbo. Ik zie in de verste verte geen verband tussen dit nieuws en wat er gaande is bij DSM, maar goed.

On-topic: Het belangrijkste nieuws uit dit artikel lijkt me niet zo zeer dat FFB weg gaat, dat was al bekend, maar dat Mick en Tim hopelijk de overstap maken naar de profploeg.
    10 juli 2021 15:16
    Powless
    De Plus
    Grøndahl Jansen
    Tolhoek
    Fischer Black
    10 juli 2021 15:19
    Je noemt nu een lijstje renners waar betere vervangers voor zijn/worden gehaald.
    10 juli 2021 15:20
    Renners die ze hadden willen houden, maar die er ergens anders op vooruit konden gaan (financieel of qua vrijheid). Dat zie je bij iedere ploeg. Ook bij DSM kun je zo'n rijtje maken, maar dat is niet het rijtje waar het nu bij die ploeg over gaat.
    10 juli 2021 15:27
    @Anton welk verband hebben de door jou genoemde renners met het vertrek van FFB? Ik zie geen verband en er komt ook geen enkele toelichting behalve een paar willekeurige namen
    10 juli 2021 15:29
    Heeft DSM echt fans?
    10 juli 2021 17:07
    @Anton
    Powless - einde contract
    Grondhal Jansen - Einde contract
    Tolhoek - einde contract
    FFB - einde contract
    De Plus was volgens mij ook einde contract

    Dus ik weet niet welk punt je probeert te maken.

    DSM:
    Hirschi - Tussentijds Vertrek
    Dumoulin - Tussentijds Vertek
    Ilan van Wilder - Waarschijnlijk weg met veel bombarie.
10 juli 2021 15:12
Tjah, zonde om nog in hem te investeren als hij toch weggaat. In de hoofd selectie kan een vertrekkende renner nog resultaten neerzetten waar he wat aan hebt, bij deze ploeg gaat het puur om het opleiden voor de hoofdmacht.
10 juli 2021 15:22
Exorbitant? Hoeveel miljoen vangt ie?
    10 juli 2021 15:56
    Is nogal een stemmingmakende term.
    ‘Aantrekkelijker’ zou mooier zijn.
10 juli 2021 16:17
Persoonlijk vind ik het logisch dat FFB nu al weggaat, andere renners van het Development Team met het World Tour team meemogen en hiermee ervaring opdoen op een hoger niveau. Voor JV heeft het geen toegevoegde waarde om deze renner nog verder te ontwikkelen. Dit kan UAE nu zelf doen.
    10 juli 2021 16:24
    Inderdaad, slim dat ze hem nu al wegsturen. Heb je niks aan dit soort onbetrouwbare renners.
10 juli 2021 16:48
Naar het vreemdelingen legioen voor geld
    10 juli 2021 18:47
    Ik werk ook voor geld. Een Nieuw-Zeelandse ploeg is er niet. Wat is je punt?
10 juli 2021 17:18
Geen probleem. Investeer liever in Nederlands wielertalent. Dan word ik weer fan.
    10 juli 2021 18:02
    Dat doen ze dus al volop :-)
    10 juli 2021 18:50
    De laatste alinea van dit artikel is wat dat betreft inderdaad hoopgevend, op Per Strand Hagenes na dan.
    10 juli 2021 19:34
    En Visma en Cervelo moeten dan maar stoppen met sponsoring? Want geen Nederlands.
    10 juli 2021 19:47
    Met Visma als sponsor is Per Strand Hagened heel logisch
    10 juli 2021 20:14
    Cervelo is inderdaad helaas niet meer Nederlands. Visma zegt me niets. De ploeg had Jumbo-DSM moeten worden.
    10 juli 2021 20:50
    @Ballerini Cervelo niet Nederlands? Volgens mijn bronnen valt Cervelo onder de Pon groep en dat is een echt Nederlands bedrijf. Tja en als je onder een steen leeft en alleen maar voor de TdF alles uit de kast haalt dan mis je door het jaar wel eens iets
    10 juli 2021 21:06
    @Kaj voor sommigen hier is dat niet Nederlands genoeg... Ik snap dat hele gedoe niet over wel of niet Nederlandse renners bij Jumbo-Visma. Geniet gewoon van de tour!
10 juli 2021 17:21
Ik vind het ook niet zo vreemd. Jumbo biedt hem een opleiding, traject, doorgroeimogelijkheden, etcetera... mr FFB kiest voor het geld van UAE, een rechtstreekse concurrent. Prima, maar dan houdt het op bij Jumbo.
    10 juli 2021 18:49
    Jumbo kan hem natuurlijk niet zomaar ontslaan omdat hij na einde contract ergens anders heen wil.
10 juli 2021 17:29
De nieuwe Laurens de Plus. Ga je naar een concurrent, dan doe je niet meer mee.
    10 juli 2021 17:58
    Powless ging ook weg, maar ging gewoon mee naar de Vuelta. De Plus was geblesseerd en daarna nog niet goed genoeg.
    10 juli 2021 18:16
    Het verschil met Powless was dat die nooit een geheim maakte van zijn wens om na twee jaar te vertrekken. Zijn keus zou bij de overstap naar de profs toch al op Vaughters zijn gevallen maar die had toen geen geld. Daarom plan B Jumbo Visma. Laurens was juist vol lof over de plannen die de ploeg met hem had en koos toen voor INEOS wat de ploeg verraste. Neem daarbij zijn blessures en het verschil is zichtbaar.
    10 juli 2021 19:14
    EF is dan ook geen concurrent
    10 juli 2021 19:23
    Speciaal voor "Murcia"
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/neilson-powless-over-vertrek-bij-jumbo-visma-wilde-meer-vrijheid/
    10 juli 2021 19:37
    @Anton
    Ik heb dat stuk destijds ook gelezen maar dat ontkracht mijn bericht van hierboven totaal niet, Powless was niet happy en het werd al duidelijk dat hij wilde vertrekken einde contract na seizoen één. Iedereen wist dat JV zijn tweede keus was na EF. Het zal best zijn dat hij een andere benadering wilde vandaar ook zijn voorkeur om naar Vaughters over te stappen vanuit de beloften. Die extra vrijheid daar heeft hem overigens ook niet echt beter gemaakt dan bij JV. Hij is daar niet de veelwinnaar gebleken die men in de beloften bij hem zag.
    10 juli 2021 22:24
    De Plus heeft vorig jaar toch nog gekoerst? Het niveau dat hij haalde (eerder lossen dan Leezer) lijkt me genoeg aanleiding om daar de oorzaak van zijn kleine programma te zoeken. Hij heeft vorig jaar gewoon een hele vervelende (terugkerende) blessure gehad.
    11 juli 2021 08:50
    Het wemelt van de renners die van ploeg zijn veranderd en het elders niet beter doen, zie Dumoulin, maar dat is natuurlijk het punt niet.
    Het enige dat in beoogde met het opnoemen van enkele renners was om aan te geven dat overal renners vertrekken. De kramp waarin sommige mede flitsers nu schoten zegt voldoende.
    Zoals ik elders al betoogde kan een renner zoals bij DSM tussentijds vertrekken alleen wanneer de ploegleiding daar aan meewerkt, doen zij dat niet moet een renner gewoon zijn contract uitdienen en vertrekt dus "einde contract", niks aan de hand.
10 juli 2021 18:23
Mooi dat hij zo snel vertrokken is. Aan zo'n geldwolf heb je meer gedonder dan plezier. Talent is niet beslist een toekomstig topper. (reken mij eventueel af over drie jaar na dit bericht)
10 juli 2021 18:34
Waarom voor het geld. Als je kijkt na de transfers en de prestaties die UAE nu doet dan is het toch logisch+man die schuilen achter pogacar. Samen met ayuso de grootste jlim talenten
10 juli 2021 18:40
Tegen die olie dollars is soms niet op te boxen. Terecht dat ze 'm er meteen uitzetten want opleiding kost veel geld. Maar wat wil zo'n knul als 20 jarige doen in een ploeg met Pogi? Snap dat geld handig is maar nu al daarvoor gaan?
    11 juli 2021 08:59
    Uitgroeien tot een wereldster zonder druk te hebben want die heeft pogi
10 juli 2021 19:34
Per Strand Hagenes, kan dus op 1 januari zeggen eergisteren was ik, 17 jaar, gisteren was ik 18 jaar en volgend jaar word ik 20 jaar. En dan heeft hij nog gelijk ook. Nice! :)
    10 juli 2021 21:12
    Ik moest drie keer lezen, maar het is grappig. Kan ie wel maar één keer doen natuurlijk ;)
10 juli 2021 20:11
Keurig opgelost. Gaat naar een concurrent, krijgt dus logischerwijs geen interessant programma meer. Win-win-win.
    10 juli 2021 23:14
    De zuurheid straalt er vanaf als je je renner per direct uit het trainingskamp wegstuurt, omdat ie voor volgend jaar ergens anders tekent. Bijzonder onprofessioneel van TJV. Robbert wil even laten zien dat de zijne groter is. Sneu wel...
    11 juli 2021 06:19
    @Adz Waar lees jij dat hij van een trainingskamp is weggestuurd? Het staat nergens. Of heb je dit uit je duim gezogen? In het bedrijfsleven ga je toch ook geen energie steken in het opleiden van medewerkers als ze binnenkort het bedrijf verlaten. Zelfs als het in goede harmonie is. In het stuk staat niet eens of het initiatief lag bij FFB of JV om het Development team per direct te verlaten.
    11 juli 2021 08:58
    Sociale media kan je zien dat ze op trainingskamp zijn
    11 juli 2021 09:09
    @Harry, reagerend op je gewijzigde post...

    Wat is bekend? FFB vertrekt van een trainingskamp, omdat hij per 1 jan 2022 een contract bij een andere ploeg heeft getekend. Het gevolg van zijn vertrek is blijkbaar dat hij nu geen ploeg meer heeft. Het is maar de vraag of hij op korte termijn bij UAE aan de gang kan, lees ik ook nog.

    Wat denk je dan zelf? Dat een renner er vrijwillig voor kiest om weg te gaan, met als mogelijk gevolg dat ie een hele tijd zonder ploeg zit? Daar word je meestal niet beter van he...

    Youri weet meestal wel hoe het zit, dus is blijkbaar echt nog onzeker of FFB al snel bij UAE aan de bak kan.

    Uiteraard zegt TJV niet expliciet dat ie is weggestuurd.

    En nu je het bedrijfsleven er toch bij haalt... ben het helemaal eens met je stelling dat een werkgever bij aangekondigd vertrek stopt met investeren, maar je werknemer niet meer in de gelegenheid stellen om zijn werk te doen tot einde contract is wel wat anders toch?

    Bottomline ... jammer dat het zo moet lopen. Laten we accepteren dat renners dit doen voor hun brood, maw de omvang van de beloning, salaris speelt een grote rol bij keuzes. Als TJV vindt dat het anders zou moeten, omdat ze zoveel hebben geïnvesteerd, dan moeten ze de compensatie daarvoor vooral vooraf goed in contracten vastleggen (uitkoop, afkoop etc).
    11 juli 2021 10:09
    @ADZ Bij het samenstellen van een programma wordt gekeken naar de toekomst van de renner. JV had een meerjarenplan met FFB en heeft hem een fantastisch programma aangeboden. Als FFB zegt het meerjarenplan eindigt, ga je als JV het meerjarenplan herzien. Tevens ga je vaststellen welke consequenties dit heeft voor het team. Andere renners worden nu naar voren geschoven binnen JV om aan te tonen of ze World Tour aan kunnen. Oftewel de plek van FFB wordt automatisch ingevuld door andere renners. Het heeft dan ook geen toegevoegde waarde meer om hem te laten trainen voor deze wedstrijden. In het contract hoeven hier heus geen afspraken over te staan. Een ieder met logisch verstand weet dat als hij ervoor kiest om een ploeg te verlaten dit consequenties kan hebben voor zijn toekomstige wedstrijden. UAE heeft vast wel de mogelijkheid om FFB op trainingskamp te sturen. Het is voor FFB alleen maar goed als hij nu al met zijn nieuwe teamgenoten op trainingskamp gaat. Ik zie echt niet het probleem
    11 juli 2021 13:07
    Harry, deze draad doorlezend zie ik dat je wel erg vaak reageert en steeds positief pratend over TJV.

    Waarom? Wat is JOUW belang hierin?
    11 juli 2021 13:13
    Vreemde inhoudsloze reactie op iemand die de moeite neemt inhoudelijk te reageren. Jammer zeg
    11 juli 2021 13:20
    Haha dat heet een proces opmerking.

    En nu al 13 bijdragen op 65 voor jou en je vriend Harry is substantieel, toch?

    Dus t raakt je nogal of jullie hebben een ander belang. En daar vraag ik naar... niks vreemds aan. Neem ons mee, zou ik zeggen.
    11 juli 2021 13:50
    @reiger
    Moet ik dan gemist hebben die met zijn allen op kop rijdende TJV ers na de val in het grind. Wanneer was dat precies?
    Zeeman is soms een tikkeltje te emotioneel maar een absolute vakman, de opgang van Skil/Argos/Giant/Sunweb en nu TJV kan je niet los zien van zijn verdienste.
    Het is een beetje een stroman argument door te stellen dat de ploeg zich opstelt als de netste van het peloton. Grappig genoeg is dat vooral DSM en hun MPCC. Het geesteskind van Iwan.
11 juli 2021 10:25
Het aanbod van UAE exorbitant noemen is wel weer stemmingmakerij. Alsof Tjv de norm der dingen is en iedereen die meer biedt iets buitensporigs doet.
    11 juli 2021 11:13
    Helemaal eens.
    11 juli 2021 13:08
    Au die is raak zeg... voor alle fanboys... stuff it :-))
    11 juli 2021 13:40
    Waarom zou dat stemmingmakerij moeten zijn? Mensen als Youri en Nico zijn zeer goed ingevoerd en kunnen dus wel degelijk inschatten wat een 19 jarige belofte normaal verdient en of de aanbieding van UAE veel hoger is dan in vergelijkbare transfers van belofte renners.
    11 juli 2021 13:41
    Het beeld dat TJV altijd probeert neer te zetten is dat ze een “nette” ploeg zijn.
    Allemaal ideale schoonzonen aan boord en de omkadering is van onbesproken gedrag.
    Alle rotte appelen uit het verleden gedumpt (bv Erik Dekker) en vooruit met de geit.
    Maar als puntje bij paaltje komt zijn ze net zo goed/slecht als iedere andere ploeg.
    Het meest trieste is natuurlijk de afhandeling van de zaak met Fabio Jakobsen. Dat ettert nu al een hele tijd door zonder resultaat. Erken gewoon als ploeg je fout en tref een regeling! Poen genoeg, iedereen kan daarna weer door (ook Groenewegen) en het straalt ook af op het imago van de ploeg.
    Ook een puntje uit de docu over de Tour 2020. Er wordt gewoon gesuggereerd dat Pogaçar niet helemaal zuiver heeft gereden in de tijdrit. Van die hele vileine steekjes.
    Deze Tour ligt bijna de hele ploeg op straat en dat is voor de spanning in de Tour jammerlijk maar ik zag de ploeg ook goed gas geven na die val op die weg vol grind een paar dagen terug. En niemand zegt dat dat niet mag hè maar presenteer jezelf dan ook niet op de manier zoals je doet. Het is gewoon een jungle waar het recht van de sterkste geldt. Punt.
    En Marijn Zeeman die altijd na een tegenvaller bijna huilend de pers te woord staat vind ik ook verschrikkelijk. Je kunt van Patje L. veel zeggen,heel veel zelfs (en dat doe ik ook en blijf dat doen) maar die is dan toch een stuk zakelijker en vooral realistischer in die gevallen. Shit happens (hij gebruikt graag engelse woorden) maar that’s part of the jobs zou hij zeggen. En daar heeft hij gelijk in!
    11 juli 2021 14:18
    @reiger tot zover jouw mening...
    Niet generaliseren!
    11 juli 2021 15:51
    @Lalsacien Fijn dat je uitgebreid reageert op mijn reactie en dat je die ook onderbouwt..
    11 juli 2021 23:36
    @murcia Exorbitant is een mening. Noem dan de bedragen als je zo goed ingevoerd bent. Anders is het geen journalistiek maar stemmingmakerij.
    19 juli 2021 22:31
    @reiger wat een gewauwel man. Je kijkt toch geen sport voor de zakelijke reactie

Reacties zijn gesloten.