Finn Fisher-Black sluit aan bij UAE Emirates: debuut in Ordizia Klasika

woensdag 21 juli 2021 om 11:05
Finn Fisher-Black sluit aan bij UAE Emirates: debuut in Ordizia Klasika

foto: Cor Vos

Finn Fisher-Black is na zijn vertrek bij Jumbo-Visma Development meteen aangesloten bij UAE Emirates, waar hij een contract tot eind 2024 heeft getekend. De talentvolle Nieuw-Zeelander maakt komend weekend al zijn debuut voor de WorldTour-ploeg, in de Prueba Villafranca-Ordiziako Klasika in Spanje.

“Ik ben heel blij dat ik kan aansluiten bij de UAE Emirates-familie”, vertelt Fisher-Black. “De groep en de staf zijn heel verschillend en dat zorgt voor een speciale sfeer waarin ik mezelf wel zie opbloeien. Het zal wat tijd kosten om de stap te maken naar de WorldTour en om mijn niveau en ritme te vinden. Maar ik hoop dat ik een bijdrage kan leveren voor de kopmannen en, op een gegeven moment, een paar mooie zeges kan boeken.”

De 19-jarige coureur wist eerder dit seizoen namens Jumbo-Visma nog een vierde plaats te behalen in de Baloise Belgium Tour en nationaal tijdritkampioen te worden bij de beloften. Ploegbaas Mauro Gianetti is blij met de komst van Fisher-Black, die zondag in de Ordiziako Klasika (UCI 1.1) al debuteert voor UAE Emirates.

“Hij is een heel jonge renner met enorm veel talent. Het is geen geheim dat ons doel is om jonge talenten te koesteren, zoals we dat al doen met Tadej Pogačar, Mikkel Bjerg, Brandon McNulty, Marc Hirschi, Juan Ayuso en vele anderen. We bouwen een ploeg voor het heden, maar ook voor de toekomst”, aldus Gianetti.

Versneld
WielerFlits wist eerder deze maand te melden dat Finn Fisher-Black per direct vertrokken was bij de opleidingsploeg van Jumbo-Visma. De Nederlandse ploeg deed hem ook een aanbod, maar kon niet opboksen tegen financiële voorstel van UAE Emirates. Normaal gesproken zou Fisher-Black pas op 1 januari 2022 de overstap maken naar de ploeg uit de Emiraten.

Dit artikel delen:

25 Reacties

kelderfan 21 juli 2021 om 11:12

Op zich een goeie keuze, maar het is toch jammer, dat hij niet voor JV heeft gekozen.

AnderJ 21 juli 2021 om 11:17

Lijkt me dat hiermee ook weer uit de wereld is dat FFB bij TJV per direct weg moest: hij kon per direct beginnen bij UAE.

Yeez 21 juli 2021 om 11:19

Heb je het artikel gelezen? “Normaal gesproken zou ffb pas op 1 januari 2022 de overstap maken”.

Lijkt mij dat die gewoon weg moest en dan maar een half jaar eerder is begonnen.

S. Morgenstern 21 juli 2021 om 11:28

Lijkt me dat je aan zijn programma straks makkelijk af kunt leiden of ze hem eerder naar de ploeg hebben gehaald of dat hij 'dan maar een half jaar eerder' de overstap maakt. Dit artikel geeft in ieder geval geen antwoord op die vraag.

Gezien de andere overstappers bij UAE en het gegeven dat ze direct een koers voor hem op het programma hebben staan, lijkt het me waarschijnlijk dat hij inderdaad gewoon eerder naar de ploeg is gehaald.

SolitaryShell 21 juli 2021 om 11:48

@Yeez

UAE zelf meldt dit niet, dus waar het vandaan komt? Heb het idee dat Wielerflits dit zelf er maar bij bedacht heeft.

Yeez 21 juli 2021 om 11:55

Nee tuurlijk gaat uae niet melden dat hij eigenlijk voor 1 januari 2022 voorzien was, maar door gezeur met zijn vorige werkgever maar eerder komt. De datum waarop het contract ingaat zegt al genoeg toch?

S. Morgenstern 21 juli 2021 om 11:58

Zijn die andere talenten dan ook met gezeur weggegaan? Want wat zegt die datum precies? Weet je dat deze overstappen helemaal los staan van de 1 augustus datum, waardoor je dit soort overstappen op meerdere momenten in het seizoen ziet gebeuren? Ayoso, Kooij, FFB, Vermeersch, enz.. allemaal stappen ze ergens in het seizoen over naar de WT. Waarom zou het dan op basis van de datum in dit geval opeens gaan om gezeur bij zijn opleidingsploeg?

SolitaryShell 21 juli 2021 om 12:01

Wielerflits moet toch een bron hebben? En gezien de inhoud van dit bericht één op één overeen komt behalve dit zinnetje, lijkt mij het veel logischer om te veronderstellen dat de overstap van Fisher-Black al voor deze periode gepland was dan de datum van 1 januari 2022 die nu opeens volstrekt uit de lucht komt vallen.

Marco 21 juli 2021 om 12:02

WF maakt nergens melding over per direct weg moeten nog over weg willen.

per direct vertrokken.. is dat omdat hij moest of omdat hij wilde…

https://www.wielerflits.nl/nieuws/finn-fisher-black-verlaat-jumbo-visma-academy-per-direct/
Tekst van WF:

UAE-Emirates snoepte onlangs Jumbo-Visma Development toptalent Finn-Fisher Black weg. De Nederlandse ploeg deed de jongeling ook een aanbod, maar kon niet opboksen tegen het exorbitante voorstel van de ploeg van teammanager Mauro Gianetti. Naar nu blijkt de 20-jarige Nieuw-Zeelander per direct vertrokken bij de opleidingsploeg, bevestigt het team aan WielerFlits.

AnderJ 21 juli 2021 om 12:36

In de reacties onder de eerdere berichten van Wielerflits werd gesuggereerd dat FFB met hommeles zou zijn weggegaan omdat hij per direct weg ging bij de Academy. Daarvoor heb ik geen enkele onderbouwing gezien. Die is er nu nog steeds niet. Zonder enige aanwijzing de andere kant op, lijkt waarschijnlijker dat FFB nu overstapt omdat UAE hem erbij wil hebben.

Quincy Adams 21 juli 2021 om 16:41

Is het niet gewoon zo dat hij geen prof was en dus niet gebonden aan een ploeg…?

Als je dan een contract krijgt van een profploeg, dan ga je daar direct naartoe natuurlijk. Er is niets dat je bij je oude ploeg houdt.

Petje 21 juli 2021 om 11:58

Vervelende geldploeg met duistere mensen eromheen

Marco 21 juli 2021 om 12:05

Jumbo bedoel je?

thomasjaarsma 21 juli 2021 om 12:21

@marco hij is leuk

lathumnees 21 juli 2021 om 15:35

@ marco

hij is erg flauw en slaat ook nergens op.

Jumbo heeft bij lange na niet het budget van UAE en is niet een volledige koopploeg van willekeurige buitenlanders zoals UAE, zie eigen opleidingsploeg Jumbo en denederlandse talenten die een kans krijgen (voor zover deze er zijn).

Het aantal schimmige mensen in de omkadering is ook niet te vergelijken.

Matige troll actie dus, jammer.

AdZ 21 juli 2021 om 21:30

@Lathumnees, allemaal suggestieve aannames die je hier maakt. Zei je zeker 14 jaar terug ook over RABO?

Ik merk dat er hier weer veel zijn met oogkleppen op. Jumbo doet alles goed en is de norm. Alles wat afwijkt of een andere route neemt, deugt niet. Alsof jij niet bij de buren gaat werken, als je daar 10k euro per jaar meer kan verdienen. Beetje sneue reacties dus.

@Marco + 1

Marco 22 juli 2021 om 13:26

@lathumnees Je moet best wel Jumbo blind zijn om mij aan te vallen, terwijl ik reageer op het trollen van Petje…. ?!?!

Het artikel gaat over een transfer en het enige wat Petje doet is met een simpel zinnetje tegen UAE aanschoppen en dan ben ik de trol.. goed bezig lathumnees

Wheely 21 juli 2021 om 12:24

Nou, benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen daar, ik betwijfel of het een betere ploeg is voor talentontwikkeling dan TJV. Het succes van Pogacar wijd ik met alle respect toch vooral aan Pogacar zelf.

Marco 21 juli 2021 om 13:54

Ik begrijp al heel lang niet waarom in het wielrennen er niet een soort transfer vergoeding bestaat..

Twee mogelijkheden:
1 gewoon zoals bij het voetbal op basis van verwachte waarde
2 zoals veel normale werkgevers al doen.. je krijgt opleidingen en tijd om te trainen/leren en daar staat een bedrag tegenover dat je bvb afschrijft op 5 jaar.. Dus vertrek je na 1 jaar dan heeft de werkgever recht op 4/5 van het bedrag aan gemaakte kosten..

Voor een renner die je bij de amateurs haalt of uit het skispringen is die kost simpel aan te tonen.

Het zou een rechtvaardiger model creëren waarbij ploegen die opleiden een inhaalslag kunnen maken op weg koop ploegen zoals Ineos

Poeksel 21 juli 2021 om 13:54

3.5 jaar wat mindere prestaties, dan alsnog naar TJV om te vlammen!

Gr.R. 21 juli 2021 om 15:37

Tja, waarom zou je ook nog investeren in een talent dat aan het eind van het jaar vertrekt. Laat'm dan maar direct gaan…

toiletduck 21 juli 2021 om 15:49

Ik vind het scenario dat het precies zo simpel is gegaan ook het meest waarschijnlijk. FFB vertrekt eind van het seizoen -> TJV besluit dan nu maar energie en aandacht in andere renners te steken -> UAE heeft nu al plek. 1+1+1=3, nothing more to it.

Groetjesaandevoetjes 21 juli 2021 om 17:18

Benieuwd of er naast Dennis en Laporte nog meer versterkingen komen voor JV. Ze hebben al best veel jonge gasten naar de ploeg gehaald (Hessman, Leemrijze, Van Dijke, Kooij, Dekker). Als ik het goed heb zitten ze nu op 26 renners voor 2022 (incl. Dumoulin).

ssj 21 juli 2021 om 20:57

Tosh van der Sande zou ook naar jumbo gaan. Denk dat er nog 1 persoon voor de klassiekers bij komt.

Aart van Woud 21 juli 2021 om 18:07

Mooi. Je kunt zo’n gast maar het beste kwijt zijn.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair