Fietsenmerk Colnago overgenomen door investeringsfonds uit Abu Dhabi

maandag 4 mei 2020 om 18:59
Fietsenmerk Colnago overgenomen door investeringsfonds uit Abu Dhabi

Colnago is overgenomen door een investeringsfonds uit Abu Dhabi. Tuttobiciweb meldt dat Chimera Investments LLC een meerderheid van de aandelen van de roemruchte Italiaanse fietsenfabrikant verworven heeft.

Het Italiaanse fietsicoon met de kenmerkende klaveraas als logo werd in 1954 opgericht door Ernesto Colnago. Hij begon dat jaar zijn eigen werkplaats in Cambiago, een plaatsje ten noord-oosten van Milaan. In de jaren zeventig bouwde hij fietsen voor de Molteni-ploeg van Eddy Merckx. Ook bouwde Colnago voor ‘De Kannibaal’ een speciale fiets voor zijn wereldrecordpoging in 1972.

In de jaren tachtig wonnen Giuseppe Saronni (Goodwood 1982) en Joop Zoetemelk (Giavera del Montello 1985) de wereldtitel op een Colnago. De Rabobankploeg reed tussen 1996 en 2008 op de fietsen van Italiaanse makelij. Daarnaast reed de beroemde Mapei-ploeg jarenlang op fietsen van Colnago. Vandaag de dag zien we de naam in het profpeloton terug op de fietsen van UAE Emirates, Gazprom-RusVelo en Novo Nordisk.

De 88-jarige Colnago juicht de komst van de nieuwe partner toe. “Met de steun van Chimera hebben we een unieke kans om ervoor te zorgen dat we tot ver in de toekomst de beste fietsen ter wereld blijven bouwen”, stelt hij.

Dit artikel delen:

7 Reacties

Olierook 4 mei 2020 om 19:48

Klavertje vier? Misschien nog eens naar de bij het artikel geplaatste afbeelding loeren.

edit wf: dank, aangepast

Romāns Vainšteins 4 mei 2020 om 19:55

Echt serieus nooit geweten dat die lui een klavertje 3 als symbool hadden. Wel leuk eiegenlijk.

Jacco van Stierop 4 mei 2020 om 20:33

Het is geen klavertje vier maar een klaveraas (asso di fiori), in 1970 ontworpen na de overwinning van Michele Dancelli in San Remo, de bloemenstad (la città dei fiori).

Samlambeej 4 mei 2020 om 21:18

Benieuwd wat dat wordt. Traditionele kaders met goeie kleurencombinaties en velgremmen spreken mij meer aan dan de gimmicks van TREK & S-Works. Zou, Colnago zijnde, daaraan vasthouden. Gaan ze zich herpositioneren? Of gaan ze heel snel ten onder?

Polleke 5 mei 2020 om 08:38

Het probleem ligt niet bij Colnago maar aan de toelevering…als er geen velgenremgroepen meer gemaakt worden dan moeten ze wel mee, al denk ik zelf wel dat er altijd een niche zal blijven bestaan zoals er bv nog een (kleine) markt overblijft voor staalframes…

rovi 5 mei 2020 om 10:32

Klopt, dat zie je nu al bij strandracers. De moderne strandracers rijden allemaal met compleet onzinnige schijfremmen (je mocht eens een noodstop moeten maken voor een overvliegende zeemeeuw) waaraan alleen maar van alles stuk kan gaan. Iedereen is het over eens dat v-brakes in die situatie voldoende zijn en veel minder onderhoud nodig hebben… Alleen zijn de goede wielen niet meer verkrijgbaar

rovi 5 mei 2020 om 10:32

Hoewel ik persoonlijk geen moeite zou hebben met een C64 disc hoor ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair