Dieven slaan opnieuw toe: TotalEnergies is liefst twintig fietsen kwijt
Het begint steeds meer een issue te worden onder wielerploegen: fietsdiefstallen. Visma | Lease a Bike was enkele dagen geleden in de Vuelta a España nog het slachtoffer en nu is ook TotalEnergies aan de beurt. De Franse formatie is in de Tour Poitou-Charentes beroofd van maar liefst twintig fietsen.
“Team TotalEnergies werd gisteravond tijdens de Tour Poitou-Charentes geconfronteerd met de diefstal van twintig fietsen”, schrijft de ploeg op X. “Ondanks dit incident zal het team vandaag toch deelnemen aan de tijdrit.”
Het is al de zoveelste keer in relatief korte tijd dat een wielerploeg is beroofd. Eerder deze week – in de nacht van zondag op maandag – was Visma | Lease a Bike nog het slachtoffer van diefstal in de Vuelta a España. Dieven slaagden er in om meerdere fietsen van de Nederlandse ploeg mee te nemen, maar een aantal van de gestolen fietsen van de geel-zwarte brigade is inmiddels weer gevonden.
Le Team TotalEnergies a été victime cette nuit du vol de 20 vélos en marge du Tour Poitou-Charentes. Malgré cet incident, l’équipe prendra bien le départ du contre-la-montre aujourd’hui.#TPC2025 | #AllezTotalEnergies ⚡️ pic.twitter.com/fNMMe9xTRb
— Team TotalEnergies (@TeamTotalEnrg) August 28, 2025
In de voorbije Tour de France kregen de mannen- en vrouwenploeg van Cofidis op soortgelijke wijze te maken met deze georganiseerde misdaad. TotalEnergies maakte het in het verleden ook al eens mee: in de Ronde van Frankrijk van 2024 werden liefst elf Enve-fietsen meegenomen.
Is er een oplossing?
De grote vraag is: wat moet er gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen? “We moeten als teams nadenken hoe we onszelf beter kunnen beveiligen, want de organisatie heeft geen beveiliging geregeld bij de hotels, wat vroeger wel het geval was. Daar moeten we naar gaan kijken voor de lange termijn”, kaart Richard Plugge, teammanager van Visma | Lease a Bike, aan.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Plugge die wijst naar de organisatie omdat er bij hotels geen beveiliging is. Los van de discussie of de organisatie daarvoor verantwoordelijk moet zijn; als teams weten dat er géén beveiliging geregeld wordt, waarom nemen ze dan zelf niet meer maatregelen? Het roept meer vragen op dan het beantwoordt. Dáár ligt de echte nieuwswaarde, misschien kan Wielerflits daar eens dieper induiken.
Het kan wel.betaald worden, maar dan moeten de ASO en UAE en TJV solidair zijn....
https://www.verzekeraars.nl/media/vf3deo00/handreiking-beveiligingsmaatregelen-voor-buitenterreinen-transportbedrijven-versie-25.pdf