Fietsenconstructeur Ugo De Rosa (89) overleden
foto: Cor Vos
maandag 27 maart 2023 om 11:41

Fietsenconstructeur Ugo De Rosa (89) overleden

Ugo De Rosa, de oprichter van het Italiaanse fietsenmerk De Rosa, is overleden. Dat laat zijn jongste zoon Cristiano weten via sociale media. Ugo De Rosa werd 89 jaar.

Voordat Ugo De Rosa fietsenconstructeur werd, koerste de Italiaan op amateurniveau. Begin jaren vijftig opende hij een fietsenwinkel, waar hij ook zelfs frames bouwde. In 1958 kreeg hij de vraag van Raphaël Géminiani – een van de grote wielervedetten in die tijd – om hem een frame te leveren voor de Giro d’Italia van dat jaar. Nadien zouden er meer aanvragen binnenkomen.

Zo leverde De Rosa fietsen aan bijvoorbeeld Gianni Motta en Eddy Merckx. Vanaf 1973 was hij als framebouwer en mechanieker vast in dienst bij Molteni, de ploeg van de Kannibaal. Nog later zouden toppers als Francesco Moser, Moreno Argentin en Mario Cipollini op fietsen van De Rosa rijden.

Tegenwoordig worden Green Project-Bardiani-CSF-Faizanè en Bingoal WB door het merk gesponsord. De renners van WorldTour-formatie Cofidis reden van 2020 tot en met 2022 ook op een De Rosa.

RIDE Magazine
2 Reacties
27-03-2023 13:35
Groot figuur in de wielerfamilie, zijn indertijd met de handgebouwde frames waren niks minder dan kunstwerken...
Zelfs nu alles uit een Taiwanese megafabriek komt is hun design en Italiaanse touch nog vlot herkenbaar.
RIP Signore De Rosa...
    27-03-2023 15:25
    Helemaal eens.
    En hoewel de wielerwereld verandert zou ik liever op een De Rosa, Bianchi, GIOS, Bottecchia, Basso, Wilier. Liever dan een TREK, Specialized of Cervelo bijvoorbeeld. Soms betere fietsen maar zit geen historie en passie achter zoals van een heel land.
    Zoals met de Giro echte liefhebber overal en massaal langs de kant staan terwijl het niet eens vakantie is. Laat de Tour maar eens in Mei rijden en de Giro in July.

    Italiaanse fietsn. Er zijn, waren, er honderden https://italiaanseracefietsen.wordpress.com/merkenlijst/

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine