Fem van Empel wint goud op WK veldrijden voor beloften vrouwen

zondag 31 januari 2021 om 14:13
Fem van Empel wint goud op WK veldrijden voor beloften vrouwen

foto: Cor Vos

Fem van Empel is in Oostende wereldkampioene veldrijden bij de beloften vrouwen geworden. Het 18-jarige toptalente maakte in de slotronde het verschil tijdens de passage over het strand. Het zilver was voor landgenote Aniek van Alphen. De Hongaarse Kata Blanka Vas veroverde het brons.

Na de eerste passage over het strand reed Inge van der Heijden weg uit een kopgroep van vijf. Ze kreeg Fem van Empel, Aniek van Alphen en Kata Blanka Vas achter zich aan. Anna Kay kon dat tempo niet meteen volgen en was op achtervolgen aangewezen. Vooraan hield Van der Heijden haar voorsprong op het achtervolgende drietal vast; bij het ingaan van de derde ronde was het verschil vijftien seconden.

Van Empel (links) en Van der Heijden (rechts) – foto: Cor Vos

Op dat moment waren de beloftes halfweg koers. In de achtergrond bepaalde de Hongaarse Vas het tempo. De winnares van de Wereldbeker voor U23-rensters wist zo in de derde ronde het gat te dichten met Van der Heijden, die haar inspanning niet door kon trekken. Een kopgroep van vier rensters ging daardoor de laatste ronde in: Van Empel, Van Alphen, Vas en Van der Heijden vonden elkaar.

In de loopstrook van de kustlijn naar de boulevard leek Van Empel een gat te slaan. Alleen Van Alphen kon haar enigszins volgen, maar na de grote brug had Van Empel het verschil nog groter gemaakt. Vas haakte definitief af op de technische stroken over het gras en zag uiteindelijk Van Empel het goud winnen, vlak voor Van Alphen.

Eerder deze week plaatsten wij een uitgebreid interview met Fem van Empel. Maak kennis met de nog maar 18-jarige, kersverse wereldkampioene.

WK veldrijden 2021 in flag-be Oostende
Uitslag beloften vrouwen

flag-nr1 flag-nl Fem van Empel in 36m59s
flag-nr2 flag-nl Aniek van Alphen op 3s
flag-nr3 flag-hu Kata Blanka Vas op 9s
4. flag-nl Inge van der Heijden op 27s
5. flag-it Francesca Baroni op 54s
6. flag-nl Puck Pieterse op 56s
7. flag-nl Manon Bakker op 1m04s
8. flag-gb Anna Kay op 1m10s
9. flag-be Marthe Truyen op 1m53s
10. flag-fr Marion Norbert Riberolle op 2m11s

Dit artikel delen:

27 Reacties

Apemantus 31 januari 2021 om 14:21

Ongelooflijk. De volgende generatie staat al weer te popelen. Ik had Vas hier toch als favoriet genoteerd naast Bakker, maar er waren er twee beter. Ongekend de groei die Van Empel laat zien.

Limal 31 januari 2021 om 14:22

Knappe laatste ronde van Fem, proficiat! Ook heel volwassen analyse nadien in het interview.

Maar ook: Blankatje, Blankatje, Blankatje, wat doe je nu?!?

Dolfy 31 januari 2021 om 14:22

Van Empel met een strakke race. Je had het gevoel dat Vas de beste was en dat ze door die buitenbocht de titel verliest maar ik denk dat ze ook op haar adem had getrapt voor de versnelling van Van Empel met het lopen en ook in de zandstrook daarna, waar ze Van Alphen moest laten gaan. Baroni met een super slotronde, leuk die blijheid te zien bij haar voor plek 5.

Koers 31 januari 2021 om 14:24

Hoe zit het met beloften, mag je dat paar jaar zijn, of is het gewoon u23 zoals ook wel gezegd wordt?

Peter Lippens 31 januari 2021 om 14:41

zolang je in dat jaar geen 23 jaar wordt kun je in die reeks starten ongeacht of je in januari of december bent geboren

Koers 31 januari 2021 om 14:46

merci!

Dolfy 31 januari 2021 om 14:53

Wel nog uitzondering is wanneer je bijvoorbeeld als 21 jaar al mee doet aan het WK bij de elite dat je het jaar erna niet meer mee kan doen bij de beloften voor de Wereldtitel.

Murcia 31 januari 2021 om 14:25

Weer goud voor Nederland met een sterke van Empel die op de brug en in het zand+ lopen uitstekend was. Van Alphen knap tweede en Vas verprutst haar kans op goud door haar rare acties om zoveel mogelijk meters te maken op het gedeelte na de kustlijn. Een collega appte mij dat ze Addy Engels als coach had, ik weet het foute grap.
Inge gedurfd begonnen maar te weinig inhoud en Bakker bewijst de wet van dit WK dat als je je start mist terugkomen onmogelijk is.

tendam 31 januari 2021 om 14:27

Addy Engels rijdt graag om, zoiets? Ik snap de grap niet.

Limal 31 januari 2021 om 14:42

Addy Engels die als goede Nederlander Vas overtuigd had om een omweg te rijden, is dat wat je bedoelt? ;)

Emergo 31 januari 2021 om 18:23

Spaanse humor

tendam 31 januari 2021 om 14:26

Van Empel heeft niet bepaald een ‘suffer face’, ze ziet eruit alsof ze een trainingsrondje rijdt. Misschien daarom dat ik eigenlijk de hele tijd al dacht dat ze zou gaan winnen. En volgens mij was ze een van de jongsten aan de start.

Wat Vas aan het doen was op het strand snap ik niet, na een ronde heb je toch wel gezien dat de lijn die je in gedachten had niet ideaal is?

HoofdIsVrij 31 januari 2021 om 14:29

Je zag in de loop stukken dat ze dat helemaal niet graag doet. Ik denk dat ze eieren voor haar geld koos en probeerde het loopstuk zo klein mogelijk te maken.

Wellicht als ze wel schuin zou af hebben gesneden dat ze dan nog veel meer tijd had verloren.

Lalsacien 31 januari 2021 om 14:28

Mag het een pondje minder….

guyremgabdel 31 januari 2021 om 14:29

Kan iemand aan Vas eens vertellen dat de kortste weg al lang genoeg is. Als we de wk op basis van afgelegde meters zouden uitreiken, komt niemand in de buurt. Jammer. Ik had graag eens het Hongaars volkslied gehoord. Maar toch proficiat aan de Nederlanders.

Murcia 31 januari 2021 om 14:33

Haar idee zal zijn geweest denk ik dat ze hierdoor minder hoefde te lopen maar de omweg kost je alleen maar kracht en elke meter extra is er gewoon een te veel. Dat je het 1x doet kan nog maar als je ziet dat het niet werkt moet je natuurlijk gelijk de volgende ronde dit aanpassen.

Peter Lippens 31 januari 2021 om 14:40

klopt maar na 1 of zeker 2 rondes had ze dat moeten gezien hebben dat ze elke keer tientallen meters verloor, ofwel slechte coaching ofwel koppig haar vooropgezet plan uitvoeren, idem dito in die twee scherpe bochten

Franco Ballerini 31 januari 2021 om 14:58

Niet slim, maar het Hongaarse volkslied had anders ook niet geklonken. Van Empel was veruit de sterkste vandaag.

Gilberto 31 januari 2021 om 16:34

Jullie kennen allemaal wel roepen dat het stom en eigenwijs was van de Hongaarse, maar als het lopen haar niet legt, en door dat lopen wellicht wel telkens extra energie verspilt, dan is de daarmee opgelopen schade misschien wel groter dan dat ze nu steeds had, wie zal het zeggen..

Arie den Blanken 31 januari 2021 om 18:38

Deze van Empel had natuurlijk wel het voordeel dat ze uit Groenendaal-City komt.
Doet me meteen weer denken aan hoe haar oom Ad van Empel (Empella) bijna een halve eeuw geleden een paar speciale frames construeerde voor Rein.

DonQuijote 31 januari 2021 om 19:12

Ooit heb ik ook nog een Empella gehad. Vond ‘m niet lekker rijden.

Arie den Blanken 31 januari 2021 om 19:23

Ik heb ook wel Empella fietsen gehad. Die reden gewoon hetzelfde als alle andere merken waarmee ik heb gereden.. Het verschil tussen de verschillende merken is marginaal. Ik vind de verhalen dat de ene fiets beter loopt dan een andere eigenlijk flauwekul.
Die fiets van Rein Groenendaal indertijd was een experiment. De zitbuis was niet een buis maar twee dunne buizen vanaf de trapas tot circa 20 cm onder de horizontale buis. Daardoor kon de achtertrein korter omdat het achter wiel tussen die twee dunne buizen verder naar voren kon. Om te proberen op die manier meer grip te hebben in het veldrijden.

Blackcanyon 31 januari 2021 om 19:55

Een regenboogtrui met een zwarte rand wat mij betreft. Van Empel en Van Alphen reden op kop achter Van der Heijden met Vas in het wiel. Dat is geen ploegenspel maar matennaaien.
Ze hadden af moeten stoppen en eventueel om beurten vanuit het hol van Vas moeten demareren. Van Empel en Van Alphen zijn dus geen teamplayers maar individualisten.

Michelangelo 31 januari 2021 om 20:07

Volledig mee eens.
Onbegrijpelijke tactiek die gelukkig goed uitpakte maar voor hetzelfde geld was Vas er met de titel vandoor gegaan.

Arie den Blanken 31 januari 2021 om 21:35

Volledig mee oneens. Ploegentactiek op een WK is onzin. Wat hebben van Alphen en van Empel er aan als ze wel hadden blijven zitten en van de Heijden was WK geworden? Net zo weinig als dat Vas zou hebben gewonnen. Namelijk niets. Dat voor je land uitkomen is alleen iets van de journalisten en het publiek maar interesseert de meeste deelnemers niet. Sterker nog. Het meest frustrerend is tweede worden achter een landgenoot.

Blackcanyon 1 februari 2021 om 03:12

@arie, met jouw visie hoeven kunnen ze beter geen landentrui aan, maar een trui met ‘ik eerst’ in grote letters op de rug
Maar ik ben het oneens met je. Het zijn al sinds mensenheugenis de ongeschreven regels dat je geen lid van een ander team terugbrengt naar de kop van de koers waar een ploeggenoot rijdt. Zelfs Erwin Vervecken en Mario de Clerq respecteerde dat.

Arie den Blanken 1 februari 2021 om 09:41

Die landentruien is ook de grootste flauwekul en dient alleen maar voor het denken in en beleven van nationale hokjesgeest voor publiek en pers.
In de voorbeelden van Vervecken en DeClerq die je aanhaalt gaat over de profs en niet over een jongerencategorie. Dat die dat respecteerden komt niet uit het principe van voor de gelegenheid hetzelfde truitje maar omdat de een de ander daar goed voor heeft betaald. Om daar goede afspraken vooraf over te maken is de enige serieuze taak van een bondscoach. Vooral ook bij WK’s op de weg.

Headlines

Materiaalzone

Populair