Fabio Jakobsen wint eerste Vlaamse klassieker: “Gent-Wevelgem de volgende stap”

Fabio Jakobsen wint eerste Vlaamse klassieker: “Gent-Wevelgem de volgende stap”

foto: Cor Vos

dinsdag 1 maart 2022 om 08:00
Interview

Kuurne-Brussel-Kuurne hoort volgens de klassiekerrenners niet bij de grootste wedstrijden, maar daar zijn de snelle mannen het niet mee eens. Fabio Jakobsen is een van hen, die deze klassieker al een aantal jaren najaagt. “Dit is eentje die je als sprinter op je palmares wilt hebben”, beschrijft de 25-jarige Nederlander van Quick-Step-Alpha Vinyl het gevoel dat hij bij deze koers heeft. Jakobsen neemt na afloop ruim de tijd om alle vragen te beantwoorden.

“Het Openingsweekend is belangrijk voor onze ploeg, maar ook voor een spurter. Ik ben erg blij met deze overwinning. Ook al omdat we zaterdag een preek van onze baas Patrick Lefevere hebben gehad. Ik zal niet te veel in detail treden over wat daar is besproken. Maar het was geen vrolijk gesprek. We werden met onze neus op het feit gedrukt dat we onzichtbaar waren in Omloop Het Nieuwsblad. Hij wilde dat we zouden laten zien dat wij een team zijn. Ik denk dat we zaterdag niet de ploeg waren die we moeten zijn. Dat heeft hij met West-Vlaamse woorden in onze hoofden geprent”, antwoordt de Nederlander daarop.

‘Ik begrijp het dialect niet, maar verstond het wel degelijk’
Op de vraag wat dat dan was, antwoordt Jakobsen lachend: “Dat dialect begrijp ik niet, maar ik verstond het wel degelijk! Zelfs ik zat oncomfortabel op mijn stoel, terwijl ik Omloop Het Nieuwsblad niet gereden heb. Als Patrick begint te praten en het is niet op de fijne manier… Maar dat is normaal, dit is topsport. Dit is ons werk. Wij móeten presteren. Als Quick-Step-Alpha Vinyl mag je niet blij zijn met een negende plek. Ik denk zelfs dat we in de koers niet in beeld zijn geweest. Nogmaals: ik ga niet in detail treden, maar het was niet fijn om erbij te zijn. Hopelijk gebeurt het niet meer dit seizoen, want dan doen we het niet goed genoeg.”

“Zondag waren we wél een team”, oordeelt Jakobsen over het optreden in Kuurne-Brussel-Kuurne. “We moesten een vlucht terughalen. Dat hebben we gedaan. Daarna was het aan mij om mijn positie te zoeken. Gelukkig was ik daartoe in staat. Uiteindelijk ben ik ook blij dat ik voor het team kon winnen. Dat was overigens heel spannend, omdat de vlucht zo lang vooruit bleef. Die kans is altijd 50-50. Voor mij maakt het niet uit, want in de laatste tien kilometer moet ik me hoe dan ook focussen op de sprint. Als dat voor de vierde plek is, is dat zo. Je weet dat ze van voren ook willen winnen en dus waarschijnlijk daar gaan pokeren.”

Snelste man op aarde
Net dat deden Taco van der Hoorn, Christophe Laporte en Jhonatan Narváez iets te lang, waardoor het peloton in de laatste vijftig meter nog langszij kwam. “Ik ben aangegaan met nog driehonderd meter te gaan. Dat is voor het mooie van te ver. Maar als je in het slipstream van zo’n groepje kunt duiken, dan bouw je nog iets meer snelheid op. Dat is ook waarom ik Caleb Ewan nog net kan afhouden. Of ik nu de snelste wielrenner ter wereld ben? Dat voelt goed, ik vind het leuk om de snelste te zijn”, lacht hij bescheiden. “Ik houd van snelheid. God heeft me een aantal sprintbenen gegeven en ik ben blij dat ik die kan tonen.”

Hij voegt daar wel een ‘maar’ aan toe. “Je bent als sprinter de snelste voor een dag. Morgen kan dat weer iemand anders zijn. Maar als ik een top-5 van sprinters moet maken, dan zou ik mezelf daar wel bij zetten. Vandaag was ik misschien de snelste. Maar ik heb mezelf nog niet kunnen bewijzen tegen de jongens die actief waren in de UAE Tour. Dat zou ik graag willen en daar kijk ik ook naar uit. Goed dan: ik denk dat ik vandaag de snelste van de wereld was. Wat ik van die druk vind? Dat hoort bij topsport, zeker bij sprinters. Je komt sneller in de positie dat een hele ploeg voor jou rijdt. Maar net dan voel ik mezelf het meest levend.”

Kantelpunt in carrière
Nu hij Kuurne-Brussel-Kuurne op zijn erelijst heeft gezet, kijkt Jakobsen alweer vooruit naar een volgend doel. Hij zet daarbij Gent-Wevelgem als stip op de horizon. “Natuurlijk is die koers wat langer dan Kuurne. Maar er zijn niet veel hellingen. Ik houd van winnen, ik houd van waaiers. In Gent-Wevelgem zijn er drie of vier punten waar je een inspanning moet doen. We gaan proberen om er daar te staan. Maar dat is wel de volgende stap in mijn ontwikkeling. Eerst moest ik deze afvinken, nu kan ik vooruitkijken. Je kunt alleen niet altijd een zes dobbelen. Zaterdag is dat in de Omloop niet gelukt, maar zondag in Kuurne wel.”

De verschrikkelijke horrorcrash in de Ronde van Polen van 2020 leek in de Vuelta a España al achter hem te liggen. Na een normale winter en in de vorm van zijn leven, beaamt hij dat: “Ik ben daar dankbaar voor. Het is niet gemakkelijk geweest om op dit punt te komen. Maar nu voel ik me weer een normale profwielrenner. Dat ik na een goede winter hier in Kuurne-Brussel-Kuurne kan sprinter voor de winst, is heel speciaal. Zeker met waar ik vandaan kom.”

flag-ua Steun aan Oekraïne
Net nadat de perschef ons bedankt, neemt Jakobsen nog één keer uit zichzelf het woord. Een uitsmijter die – net als die van Wout van Aert een dag eerder – stilte brengt. “In Nederland en België gaat de samenleving weer open na twee jaren met corona. Daar moeten we dankbaar voor zijn. Blij zijn dat we weer naar de koers kunnen komen kijken. Maar mijn gedachten en gebeden zijn bij de mensen in Oekraïne en Oost-Europa. Laten we hopen dat de door Rusland gestarte oorlog niet verder escaleert. Laten we hopen dat de vrede snel wederkeert. Het is mooi om hier te zijn en te genieten van wielerwedstrijden.”

“Ik ben een 25-jarige jongen die vecht op de fiets voor een overwinning. Maar daar vechten 25-jarige jongens zoals ik, voor hun vrijheid en hun leven. Dat plaatst deze zege in het perspectief. Ik hoop dat alles daar snel weer goedkomt. Het is verschrikkelijk wat daar gebeurt. Hier genieten we van het leven, maar laten we vooral niet vergeten dat dit niet voor iedereen gegeven is op dit moment”, aldus Jakobsen. Opvallend dus, omdat Van Aert het zaterdag ook al deed. Een mooi gebaar. “Ik denk dat we beiden zo in het leven staan. We mogen genieten, maar relatief. De oorlog daar is onbeschrijflijk erg, daar denk ik aan.”


Dit artikel delen:

32 Reacties

Dikke Man 27 februari 2022 om 21:14

Fabio heeft het wereldrecord kantelpunten in de carrière verzamelen inmiddels verbroken.

RainbowJersey 27 februari 2022 om 23:04

Is de Scheldeprijs geen Vlaamse klassieker?

Mystery Rider 28 februari 2022 om 08:11

Ja, wel een beetje bizar, bestaat al sinds 1907 en zit al aan meer dan 100 edities, dus is echt wel een klassieker.

De koers werd tot de jaren 80 in juli georganiseerd en zoals je weet stopt het klassieker seizoen in België na LBL en Vlaanderen na de RVV :)

Het Kampioenschap van Vlaanderen is ook geen klassieker en bestaat ook sinds 1908 en sinds 2000 stonden er ook slechts 6 Vlamingen op het hoogste schavot :)

Het is maar hoe je het definieert natuurlijk!

Dikke Man 28 februari 2022 om 08:44

Maar wel een hele lelijke klassieker

JensVdB 28 februari 2022 om 08:45

die heeft hij al gewonnen

girardengo 28 februari 2022 om 11:44

In het boek ‘De klassiekers’ van Wim van Eyle zijn de volgende Belgische koersen opgenomen: Omloop het Volk (naam is veranderd), Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Grote Scheldeprijs (daar is ie), Parijs-Brussel (naam is veranderd). Dit boek is uit 1983. Wellicht zouden er nu een paar bij komen.

Mystery Rider 28 februari 2022 om 08:14

Mooi interview!

edit wf: niet doen

Mystieke_Monnik 28 februari 2022 om 08:19

Als dit cynisch is bedoelt is dit totaal niet grappig. Als dit echt is bedoeld adviseer ik je niet langer hier dit soort berichten te posten.

Westland95 28 februari 2022 om 08:22

Wat een horkerige reactie.

Marik 28 februari 2022 om 08:36

En dit soort reacties geeft aan dat we als mensheid eigenlijk niet meer te redden zijn. Rutger Bregman schreef al een boek over dat de meeste mensen deugen. Dat hangt helemaal van de omstandigheden af, en het negatieve verschil wordt helaas gemaakt door de lieden die niet deugen.

Geit in mijn Kelderman 28 februari 2022 om 09:07

Hou gewoon even je muil man als je niks hebt te melden.

Anton van Valouwe 28 februari 2022 om 09:17

Boosheid gaat over, domheid niet!

Wheely 28 februari 2022 om 09:28

Als je meegemaakt hebt wat Fabio heeft moeten doorstaan dan ontwikkel je vaak ook een stuk empathie voor anderen die in de ellende zitten. Deze jongen is zeer oprecht in zijn uitspraken, daar ben ik van overtuigd.

reusjen 28 februari 2022 om 09:51

De waarheid zal waarschijnlijk in het midden liggen, maar wat bezielt je om zoiets te posten? Ik snap oprecht niet wat je daar nou mee wilt bereiken.

girardengo 28 februari 2022 om 11:46

Hoe weet je dit? Het zou verstandig zijn in eerste instantie aan te nemen dat iemand meent wat hij zegt.

Mystery Rider 28 februari 2022 om 14:01

Joepie! Mijn eerste ‘niet doen’ van de WF moderator! Nou weet ik eindelijk hoe ver ik kan gaan :)

Michelangelo 28 februari 2022 om 10:55

Gent Wevelgem is echt wel een wedstrijd die hij moet aankunnen, mits zijn ploeg vol voor hem gaat rijden en het koersverloop mee zit. Een rustige koers, goed positioneren op de heuveltjes, en alle ballen op Jakobsen na de laatste klim.

Wordt het een harde koers, dan gaat het lastig voor hem worden.

En MSR? Ik denk persoonlijk dat hij te weinig klimmer is om mee te kunnen sprinten voor de overwinning. Zeker met types als Van Aert, VdPoel, die vroeg op de helling aangaan en dus een aanzienlijk verschil kunnen maken met types als Jakobsen, Groenewegen e.d.
Want ik zie Jakobsen niet doen wat Ewan deed.

Wheely 28 februari 2022 om 11:15

Eens kijken hoe hij zich de komende jaren ontwikkelt, wellicht dat hij met wat TDFs in de benen inclusief strijd om het groen tot een wat betere klimmer vormt en dat hij dan wel in aanmerking komt voor MSR. De ambitie is er in ieder geval.

Michelangelo 28 februari 2022 om 11:26

@Wheely,
Ik denk dat het nadeel van MSR is dat er nog heel weinig tijd is om dingen recht te zetten na de Poggio. Iets wat in KBK of Gent Wevelgem wel gewoon mogelijk is.

Natuurlijk hangt alles af van hoe er wordt gekoerst. Maar de koerswijze in de laatste jaren is gewoon dat het op de Poggio snoeihard gaat. En ik denk persoonlijk te hard voor dikbil-sprinters als Jakobsen of Groenewegen.

En ook zal veel afhangen van Alaphillipe en wie weet ook Vansevenant, Evenepoel. Die hebben juist baat bij een compleet omgekeerde tactiek dan Jakobsen…

Wheely 28 februari 2022 om 11:32

Komende editie zal het sowieso nog voor de ander wolfjes zijn bij QS want Fabio rijdt hem dit jaar niet. Evenepoel heeft trouwens ook best dikke billetjes hoor, denk dat die de Poggio makkelijk overkomt. ;-)

Michelangelo 28 februari 2022 om 12:40

@Wheely,
Maar die zie ik dan in de afdaling weer net wat boven zijn vermogens fietsen… en ook daar kun je een mooie duikeling maken.

Baukema Tomoulin 28 februari 2022 om 22:14

En hoe goed is Evenepoel in een koers van bijna 300KM? 227KM kan hij hebben we in 2019 gezien. Maar BV op de OS (234KM), Lombardije (238KM) & WK (268KM) was hij er niet helemaal meer bij in de groep die voor de overwinning reed.
Ik ga er daarom vanuit dat de wolfjes gewoon weer voor Flip rijden, die heeft 5 deelnames en 3x podium daar.

Krakowic 28 februari 2022 om 12:18

Mooi interview met een renner die verder kijkt dan z’n neus lang is. Naast een groot sporter ook een grote persoonlijkheid. Kan er alleen maar bewondering voor hebben.

bellevue 28 februari 2022 om 12:26

Toen hij bij Quickstep binnekwam, ik herinner me hem op het balkon in Calpé, was het best nog een mannetje. Maar dat mag gewoon voor een mens van die leeftijd.

Als je ziet hoe matuur die nu voor de dag komt…
Magisch om te zien hoe hij hersteld is, echt magisch!

bunchsprinter 28 februari 2022 om 14:46

Machtige overwinning, het is hem zeer gegund! Lijkt me ook zeker een renner voor bepaalde klassiekers, heeft een goede lichaamsbouw. Vaak zie je wel dat sprinters dan iets aan snelheid inboeten. Dat is een keuze die je moet maken. Maar met het talent van Jakobsen en zijn team zal hij alsnog zat sprints winnen. Ik zou zeggen doen… we zijn wel weer toe aan een nieuwe Sagan type. Colbrelli komt nog het dichtst in de buurt op het moment.

Reutemeteut 28 februari 2022 om 19:25

De Colbrelliroute zou best de route van Jakobsen kunnen worden, inderdaad.

Mirra 28 februari 2022 om 20:24

Op papier kan deze man nog een aantal klassiekers winnen. Zeer benieuwd welke koersen hij dit jaar nog op zijn conto gaat schrijven. Ik gun het hem van harte!

Romāns Vainšteins 28 februari 2022 om 21:25

Colbrelli, Sagan, toe maar.

Jakobsen is toch helemaal geen klimmer van dat niveau?

Magician 28 februari 2022 om 21:39

Nog niets gezien wat hem daarbij in de buurt brengt. Ik geloof ook niet dat ‘ie op het niveau gaat komen om met de besten over de Poggio te komen bv.

Romāns Vainšteins 28 februari 2022 om 22:30

In GW heb je na de laatste Kemmel nog een mooi stuk om hem terug te brengen, Viviani is daar zo ooit tweede kunnen worden geloof ik.

bunchsprinter 28 februari 2022 om 23:19

Als Ewan het kan, kan Jakobsen het ook.

FDJ 1 maart 2022 om 11:51

Jakobsen zal vooral het geluk moeten hebben dat de koers niet hard gemaakt wordt. In edities zoals de afgelopen twee zie ik hem niet winnen.

Al geniet ik echt van de terugkeer van Fabio. Wat een weg heeft hij afgelegd. Je hoort hem er zelden meer over en richt zich vol op de koers. Groots vind ik dat. Een renner die je het beste gunt in zijn loopbaan.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone