Fabio Jakobsen omringd door sprintploeg in Ronde van Hongarije

maandag 9 mei 2022 om 13:53
Fabio Jakobsen omringd door sprintploeg in Ronde van Hongarije

foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen is deze week de absolute kopman van Quick-Step Alpha Vinyl voor de Ronde van Hongarije, die woensdag van start gaat. De Nederlandse spurtbom krijgt Florian Sénéchal mee als leadout, terwijl de rest van de ploeg de koers kan controleren.

<!-- Castelli -->

Voor Jakobsen wordt de Ronde van Hongarije zijn eerste wedstrijd sinds de Scheldeprijs, begin april. Na deze klassieker vertrok hij naar Calpe, Spanje, om zich voor te bereiden op het vervolg van het seizoen. In Hongarije en in juni tijdens de Baloise Belgium Tour hoopt hij zich in de ploeg van Quick-Step Alpha Vinyl voor de Tour de France te rijden. “Hopelijk weet ik een goede indruk achter te laten en kan ik eind juni mijn koffer pakken om naar Kopenhagen te vliegen”, zei hij een week geleden in gesprek met WielerFlits.

In Hongarije wordt Jakobsen omringd door de Belgen Tim Declercq, Iljo Keisse, Stijn Steels en neoprof Stan Van Tricht, en Fransman Florian Sénéchal. “We beginnen met veel vertrouwen en motivatie aan deze wedstrijd, die we voor de eerste keer zullen rijden”, zegt ploegleider Wilfried Peeters op de website van het team. “Er zijn deze week een paar kansen op een massasprint, waarbij we zullen proberen erbij te zitten met Fabio, die in de leadout kan rekenen op Florian, maar ook op een solide ploeg om de koers te controleren.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Peetvader 9 mei 2022 om 14:28

Jakobsen vs Groenewegen in de sprints hier als je het deelnemersveld bekijkt.

0
KJP 9 mei 2022 om 14:31

Zou me niet verbazen als Kooij zich daar mooi tussen gaat gooien.

0
Landeirovic 9 mei 2022 om 14:29

Wel duidelijk van QS, even bang dat Ineos en uae hun dit jaar zouden voorblijven qua overwinningen dus dan denken ze. Weet je wat, laat ons gewoon Cavendish met Morkov de Giro doen. Dan kan Jakobsen Hongarije, Baloise Belgium Tour doen. Kunnen we even snel een 7-8 overwinningen pakken. Slim gezien! In de kleine koersjes scoren.

0
Limal 9 mei 2022 om 14:44

Die snodaards toch, met Morkov-Cavendish willen scoren in het kleine koersje genaamd Giro en dan ook nog het lef hebben om Jakobsen voorbereidingswedstrijden op de Tour te laten rijden!!

Het is de keuze van UAE om niet te starten in deze koersen – buiten QSA doen er nóg 10 WT-ploegen (+ Alpecin) mee in Hongarije en 6 (+ Alpecin) in de Baloise Belgium Tour. Zélfs TJV staat beide keren aan de start, dus dan kunnen het geen kleine koersjes zijn ;-)

0
Landeirovic 9 mei 2022 om 14:48

Beste Limal, ga er maar eens op na de vorige jaren van de 60 overwinningen werd vaak de helft of meer behaald door met een sterke renner te starten in zo een rondjes. Natuurlijk ze doen wat ze willen. Maar dit is zoals Pogacar Coppi Bartali laten rijden of Ineos met hun sterkste klimmers in kleine Spaanse rondjes.

0
Limal 9 mei 2022 om 14:59

Ik veronderstel dat Pogacar van jou ook niet de Ronde van Slovenië mag rijden? Waar máák je je in hemelsnaam toch druk over… Ben ik blij dat ik het fan-gen ontbreek en kan genieten van overwinningen van alle teams/renners.

0
Maillot à Pois 9 mei 2022 om 15:02

Of een beetje zoals Pogacar de ronde van Slovenië laten rijden ;-)

Ernstig:
ik vind die kritiek altijd fel overtrokken. Ja, QuickStep scoort vaak in kleinere wedstrijden, maar ook als je die buiten beschouwing laat winnen ze nog steeds veel. Er zitten dus ook een hoop grote wedstrijden tussen (dit voorjaar buiten beschouwing gelaten).
Ik lees ook heel erg vaak dat ze met een bovenmatig sterke selectie aan de start van een kleine wedstrijd staan. Als ze dat telkens weer op alle fronten kunnen doen, betekent het eigenlijk dat ze gewoon weinig echt zwakke renners hebben.

0
Steven_E 9 mei 2022 om 15:05

@Lander: waar moet Jakobsen dan starten volgens jou? Rechtstreeks naar de Tour dan maar? Man man … Het “nadeel” aan een zéér brede kern aan toppers te hebben is nu eenmaal dat die toppers dan ook starten in de kleinere koersen omdat een andere topper de voorkeur krijgt in de gelijktijdige grote koers.

0
lo squalo dello Stretto 9 mei 2022 om 15:34

Zoals bovenstaande reacties: zoals Pogacar de ronde van Slovenië te laten rijden dus? Of Hirschi die de 1.1 koers Per Sempre Alfredo wint (voor Dion Smith, Rémy Mertz, Alessandro Fedeli,… een zwakker deelnemersveld dan de Ronde van Hongarije). Quick-Step mag toch zelf kiezen waar het de renners in zet? Ineos en UAE hebben gewoon niet het sprintersgeweld van Quick-Step, logisch dat Quick-Step op die manier aan een resem overwinningen komt.

0
KJP 9 mei 2022 om 16:53

Jouw favoriete team heeft er ook nogal een handje van om kleine koersjes op het programma te zetten anders hoor. Rijden een vrij volledige Spaans, Italiaans en Belgisch .Pro en .1 seizoen over het algemeen, met ook nog behoorlijk wat Franse koersen van lager niveau ertussen.

0
paul s 9 mei 2022 om 18:24

Dat kan ik wel snappen hoor! Ik heb wat dat betreft alleen U.A.E. gevolgd , maar het is gewoon niet normaal hoeveel koersdagen hun gemiddeld hebben ( ms andere ploegen ook ) , maar ik denk wel 35 % meer dan bv JV. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat JV heel weinig koerst

0
Turtlehead 9 mei 2022 om 14:41

Ah, Senéchal, zijn grote vriend.
The pressure is on!

0
Geel Zwarte Bril 9 mei 2022 om 15:33

En Quick step wil weer makkelijke overwinningen scoren. Prima dat ze hun beste sprinter naar dit soort rondjes sturen. Maar neem op zijn minst ook renners mee die bergop kunnen. Doen ze in de Giro niet, doen ze in deze rondes niet. Alleen maar scoren met sprints is gewoon zo jammer van een WT ploeg.

En wat zegt Lefevre dan, we willen volgend jaar nog een extra sprinter. Want dit jaar halen ze te weinig overwinningen.

0
lo squalo dello Stretto 9 mei 2022 om 15:38

Sprinten is toch ook onderdeel van het wielrennen? In de Giro hebben ze trouwens met Knox, Vansevenant en Schmid toch jongens die (weliswaar wellicht vanuit een vlucht) een etappe in het (midden)gebergte kunnen winnen. Serry kan bergop ook een eind mee als knecht.

Dat ze voor volgend jaar een sprinter nodig achten begrijp ik ook niet of het moet zijn om Cavendish te vervangen. Ze hebben meer nood aan deftige ondersteuning voor Evenepoel als ze effectief denken dat die grote rondes kan winnen.

0
Michelangelo 9 mei 2022 om 15:52

Ik mag vooral hopen dat een topsprinter als Merlier zich niet laat vangen door de beloftes van Lefevere. Die zijn vaak niks waard gebleken. Dan mag ie straks na een pak mooie beloftes starten in de Vuelta, met Vanlerberghe als leadout. Ipv in de TdF. Want daar gaat Jakobsen naar toe met Morkov.

0
Maillot à Pois 9 mei 2022 om 17:17

Intussen weten we dat daar al zeker ook Kooij, Viviani en Groenewegen starten. Vrij breed sprintersveld dus, en zo makkelijk worden die zeges niet voor Jakobsen.

Jumbo-Visma overigens ook met een team volledig in dienst van Kooij, zo lijkt het, just saying ;-)

0
zietemgaan 9 mei 2022 om 18:57

Michelangelo: bij DQS worden de spinters net wél goed omringd. Je bent te negatief

0
Lay On 9 mei 2022 om 23:00

Leg mij eens uit welke ‘renners die bergop kunnen’ QS nog mee had moeten nemen naar de Giro? Masnada (Pfeiffer), Bagioli (uit vorm) en Van Wilder (kaakbreuk) zouden normaal gesproken gestart zijn. Schmid en Vansevenant stonden wel aan de start, beiden staan in de top-20 nu… toch iets wat meer dan de helft vd Giroploegen niet kan zeggen

0
harryjohan71 9 mei 2022 om 23:11

@Lay on Het klassement moet nog opgemaakt worden. Een plek bij de 1e 20 zegt alleen dat ze een goede tijdrit hebben gereden. Dit zegt nog helemaal niets over de klimcapaciteiten van deze renners tov andere klimmers. Na morgen kun je iets meer zeggen.

0
Jan 9 mei 2022 om 23:17

Fabio was zondag nog lekker aan t trainen achter de scooter

0

Headlines

Populair

Materiaalzone