Fabio Jakobsen komt tekort: “De benen wilden niet meer”

zaterdag 7 september 2019 om 18:03
Fabio Jakobsen komt tekort: “De benen wilden niet meer”

foto: Cor Vos

De slotkilometer in de veertiende etappe van de Ronde van Spanje en de versnelling van Tosh Van der Sande bleken voor Fabio Jakobsen te machtig te zijn om zich te mengen in de strijd om de ritzege. “Ik kon ze gewoon niet volgen”, is de spurter uit Heukelum realistisch.


“Mijn benen zeiden boem”, gaat hij verder tegenover Eurosport. “Ik moest achter Max (Richeze, red.) blijven. Dat lukte totdat Tosh Van der Sande ging. Toen moest ik gaan zitten omdat de benen niet meer wilden. Zoiets doet vooral heel veel zeer, dan blokkeer je gewoon.”

“Als sprinter heb je genoeg adrenaline om te vechten en om te knokken”, sluit hij af. “Maar vandaag kon ik ze gewoon niet volgen.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Jean Dumas 7 september 2019 om 18:14

Boem is ho, dat wisten ze daarachter ook inmiddels.

SnellePelle 7 september 2019 om 18:18

De hurricane was even een briesje.

koos verrek 7 september 2019 om 18:20

Wat dom van qs om hem uit te spelen als je Gilbert stybar en zelfs richeze heb.

Franco Ballerini 7 september 2019 om 18:30

Eens. Dit was totaal geen aankomst voor Jakobsen.

FDJ 7 september 2019 om 18:22

Masterclass van Deceuninck Quick Step aldus de Babbel Belg van Eurosport en vervolgens klapt alles in elkaar haha. Die voorliefde voor Deceuninck bij de Belgische commentatoren is toch opmerkelijk.

Simon1 7 september 2019 om 20:26

Ja waarom zou dit in godsnaam ook op de Eurosport kijken.

boenk 8 september 2019 om 01:28

Ja, zoiets vind je enkel terug bij Belgische commentatoren. Hahaha.

FDJ 8 september 2019 om 07:40

@simon1 omdat de TMobile thuis app Sporza niet heeft op de telefoon. Eurosport wel. Dus noodgedwongen zat ik met Babbel Belg opgescheept.

sooike 7 september 2019 om 18:31

Ja, die commentator ging behoorlijk af. Maar na de finish hoorde je hem natuurlijk niet meer over zijn redelijk verkeerde prognose. Zielige man !

Panache 7 september 2019 om 18:33

Inderdaad een flater van DQS. Vrijwel iedereen wist van die 40 meter stijging in een paar honderd meter, maar zij kijken niet verder dan lavuelta.es en spelen een sprinter uit die vooralsnog enkel in zeer vlakke finales excelleert.

assen 7 september 2019 om 19:20

Inschattingsfout ja.
Hopelijk maakt Jakobsen nog een stap, want als renner is ie nu toch middelmatig – kan alleen maar joekelhard sprinten.

Milan Mulder 7 september 2019 om 20:16

Cavendish kon ook alleen maar joekelhard sprinten. Groenewegen kan ook alleen maar joekelhard sprinten wat is je punt. Hij heeft op zijn 23ste een NK op zak en een etappe in de Vuelta en 10+ WT overwinningen.

SnellePelle 7 september 2019 om 20:54

Wat raar he, een sprinter die kan sprinten..

boenk 8 september 2019 om 01:26

10+ WT overwinningen????

Vuelta x1
California x1
China x2
Turkije x1
Binck bank x1

Los van het feit dat Turkije en Guangxi lachertjes zijn als WT koers, moet ik er dus nog minstens 5 missen. Welke andere WT overwinningen heeft hij dan nog geboekt?

Viktrodriguez 8 september 2019 om 07:53

Stappen op welk gebied? Ik kan me zo 123 niet heugen dat een renner die op zo'n leeftijd een pure sprinter met weinig klimmerskwaliteiten was later in zijn carrière transformeerde tot een meer veelzijdige versie. Ik kom niet verder dan een Ewan die als heuvelsprinter bij de beloftes wat aanpassingsproblemen had, maar dat was Jakobsen zelf niet. Tom Steels (ploegleider DQS) sprak in de aanloop naar zijn eerste profseizoen ook dat Jakobsen een pure sprinter is.

Cavendish heeft ook geprobeerd met het oog op de OS in 2012 een betere klimmer te worden wegens die heuvels rondom Londen, maar die heeft ook nooit echt die stap gezet tot een beduidend betere klimmer.

En mijns inziens ook wel een inschattingsfout, ja. Met info die reguliere wielervolgers al tot hun beschikking hadden, kan ik me niet voorstellen dat de ploeg dat niet kon weten. Als je weet wat de aankomst is, is het juist met een tweedejaarsprof en groterondedebutant na twee weken vol zware bergen zonder al te veel klimtalent logisch eventjes een dagje te skippen en betere opties uit te spelen. Die ze met Richeze, Gilbert en Stybar gewoon hadden.

Veloburto 7 september 2019 om 20:15

Pfff, hij is net 23 geworden en heeft toch mooi al een Vuelta etappe op zijn palmares. Dan ben je geen middelmatige renner, maar een groot talent

nickdt 7 september 2019 om 21:36

Tja, maar moet je toch een kanttekening bij plaatsen, want enige topspurters aan de start zijn Bennett en Jakobsen. Rest is B garnituur.

Chaba 7 september 2019 om 21:50

Vergeet Gaviria niet! Misschien niet zijn beste jaar maar de jaren hiervoor zou hij de nieuwe man aan het front zijn.

ChefSpijker 7 september 2019 om 23:38

Wie er niet zijn, kun je ook niet verslaan. Fabio heeft alle topsprinters toch al eens verslagen in WT-wedstrijden.

maklukzat 8 september 2019 om 00:14

Het is de eerste grote ronde van Jakobsen en hij heeft al een etappe op zak. Mag het een keer mis gaan ? Normaal gesproken moet hij een oplopende strook aankunnen, maar 2 weken Vuelta met al die hoogtemeters hakt er bij hem in blijkbaar. Benieuwd of het lukt om de ronde uit te rijden.

Ijzeren Briek 8 september 2019 om 05:06

Kan Fabio niet iets vroeger aangeven dat hij al op zijn limiet zit? Zoiets voel je toch afkomen?

Pascal De Kooning 8 september 2019 om 07:36

Dit is z’n 1ste grote ronde en je ziet dat hij nog wat inhoud te kort komt. Gelukkig is de laatste week iets minder zwaar dan de afgelopen jaren want anders had ik er een hard hoofd in gehad dat hij de ronde uit zou rijden. Sowieso 1 etappe gewonnen in z’n 1ste grote ronde. Daar kun je mee thuis komen hoor..