Fabio Aru twijfelt over programma: “Tour ligt me beter dan de Giro”

Door , vrijdag 21 december 2018 om 08:34
Fabio Aru twijfelt over programma: “Tour ligt me beter dan de Giro”

foto: Sirotti

De Giro d’Italia of de Tour de France? Dat is de vraag die Fabio Aru zich op dit moment stelt, wanneer de renner van UAE Emirates kijkt naar aankomend seizoen. “Voor een Italiaan is de Giro bijzonder, maar de Tour ligt me beter”, zo laat Aru weten aan RadioCorsa.


Dit jaar koos Aru voor de combinatie Giro-Vuelta, maar zonder succes. In de Italiaanse ronde kwam hij geen moment in het stuk voor, en moest hij enkele dagen voor het einde gedesillusioneerd opgeven. In de Vuelta (23e) kon hij vervolgens ook geen potten breken.

De 28-jarige Sardijn weet op dit moment nog niet welke grote rondes hij in 2019 zal betwisten. “Dat duurt ook nog even”, zo laat Aru weten. “Ik kan niet ontkennen dat het Tourparcours me bijzonder goed ligt. Het ligt me beter dan het Giroparcours”, doelt de Italiaan op het beperkte aantal tijdritkilometers in de Franse ronde.

“De Giro blijft voor een Italiaan bijzonder, maar als ik alleen maar kijk naar mijn kwaliteiten, dan ligt de Tour me beter.” De laatste keer dat Aru La Grande Boucle reed, was in 2017. Hij wist toen overtuigend de vijfde etappe te winnen met aankomst op La Planche des Belles Filles.

Fabio Aru wint op La Planche des Belles Filles – foto: ASO

Seizoensstart op Mallorca 
Aru droeg die Tour ook twee dagen de gele trui. De klimmer eindigde uiteindelijk als vijfde in Parijs, op drie minuten van eindwinnaar Chris Froome. De kopman van UAE Emirates liet overigens ook nog weten dat hij zijn seizoen zal beginnen op Mallorca. Hierna zal Aru waarschijnlijk starten in de Ronde van Algarve en de Ronde van Catalonië.

Dit artikel delen:

17 Reacties

KimJungPoels 21 december 2018 om 08:44

Denk dat Aru inmiddels blij mag zijn dat ie überhaupt nog een ronde als absolute kopman mag starten. ;)

Secondant 21 december 2018 om 08:55

Ze hebben naast Martin niemand anders om uit te spelen he. Of ze moeten nog steeds gokken op een goed eindresultaat in een grote ronde van Rui Costa of Henao, maar mag toch hopen dat die hoop is opgegeven.

hartstikkebedankt 21 december 2018 om 09:08

Henao kan best top-7 tot top-10 rijden in de Giro, hij werd afgelopen jaar 13e en dat als knecht. Ik neem aan dat de Tour gewoon weer voor Martin is, die heeft ook niet veel ondersteuning nodig en dan kun je hem sturen samen met Gaviria.

KimJungPoels 21 december 2018 om 09:16

@Secondant

Maar Kristoff mocht de Giro niet doen omdat de ploeg daar volledig in het teken van Aru gaat staan. Voor een renner die in zijn laatste 5 deelnames slechts 1x top-10 wist te rijden in een grote ronde lijkt me dat best een mooi geschenk.

En ja ik snap dat het scorebordjournalistiek is, want pak je 2015 erbij dan was dat ineens een topjaar, maar dat is inmiddels dus wel meer dan 3 jaar geleden. Hoe dan ook als Aru de Tour gaat doen kan hij met Gaviria, Kristoff en D. Martin erbij in ieder geval maar weinig knechten verwachten

Secondant 21 december 2018 om 09:41

@KJPoels
Ben het met je eens dat Aru al een paar jaar tegenvalt na het veelbelovende 2015. Had hij afgelopen jaar niet iets met vermoeidheid? overtraind of een virus of zo? Kan natuurlijk een verklaring zijn voor zijn tegenvallende Giro en Vuelta.

In potentie natuurlijk nog steeds een van de beteren bij UAE. Heeft tenslotte toch twee podiumplaatsen in de Giro en een 5e plaats in de Tour en een Vueltazege behaald. Daniel Martin kan daar niet aan tippen.

Maar kan er wel inkomen dat Daniel Martin de kopman is in de Tour, samen met Gaviria. En dan Kristoff en Aru kopman laten zijn in de Giro.

thijssss 21 december 2018 om 12:42

2017 viel hij toch niet tegen met ritzege, gele trui en 5e in de Tour, en ook nog redelijk in het begin van de Vuelta?

EDIT: plus nog nationaal kampioen en een hoop top 10 plaatsen in klassiekers en de Dauphiné

vluggejapie 21 december 2018 om 09:15

Als Aru de Tour kopman is, betekent dat dan dat Martin de Giro rijdt?

Jungle Man 21 december 2018 om 09:30

Gewoon lekker voor de fans de giro doen, en daarna kijken of de Vuelta een optie is.

Chaba 21 december 2018 om 09:31

Ik neem toch aan dat een man als Martin volledig voor de Tour gaat. Volgens mij heeft die niet zoveel met de Giro. Tevens ligt het parcours van de Tour hem beter als klimmer/puncher.

LaurentJalabert 21 december 2018 om 10:02

Waarom ligt het parcours van de Tour hem beter. Hij toch een legendarisch goede tijdrit in de Giro (volgens mij de dag voor zijn totale inzinking). Helaas zijn de beelden daarvan schaars, hij schijn uitmuntend op zijn fiets te hebben gezeten met een aerodynamica die zijn gelijke niet kent.

Schollekop 21 december 2018 om 11:45

Henao zou bij zijn nieuwe ploeg wel eens op kunnen leven. Eindelijk bevrijd van jarenlang knechten voor Froome en co.

aardappeljager 21 december 2018 om 12:42

Bij de vergelijking tussen Giro en Tour gaat het vrijwel alleen over het verschil in tijdrit kilometers. Er zijn ook nog wat verschillen in bergritten doe er volgens mij best toe doen

thijssss 21 december 2018 om 12:46

Ik zou toch voor de Giro gaan. In tijdritten met veel klimmen er in heeft hij in het verleden toch heel goed gepresteerd? En ik denk dat hij juist in de Tour meer afgerekend zou worden op de tijdrit en de TTT..

Brabander 21 december 2018 om 14:17

Aru laat nu toch al vrij lang bijzonder weinig zien. Benieuwd of dat ooit nog goedkomt. Hij heeft wel een grote ronde op zijn palmares. Toch een beetje eendagsvlieg-gevoel bij hem

Titaantje 21 december 2018 om 17:14

Hopelijk heeft Aru eindelijk weer een jaar zonder lichamelijke problemen en gaan we de strijder van 2015 weer zien. Prachtige renner die, als hij in vorm is, de koers kan en durft open te breken. In zijn vorm van 2015 kan hij op ieder parcours podium rijden.

Samlambeej 21 december 2018 om 19:43

Een Aru die Froome irriteert is wel één van de leukere dingen des wielrennen.

Romāns Vainšteins 21 december 2018 om 20:22

Wat ie ook gaat doen, altijd hup Aru !

Ik laat geen toffe renner vallen omdat hij niet constant zijn hoogtepunt behoudt. We eisen sowieso te veel van die lui op fora om dan laten weer van je ‘toch niet alles eruit gehaald’ , ‘weet niet of het goedkomt’ en ‘belofte niet ingelost’ te droppen.

Ook als, noem een voorbeeld, een Valgren nou een tenenkrommend voorjaar rijdt maar er in de tour een paar keer bijna in slaagt om een rit te stelen en dan aan het einde helemaal enkel Paris Tours nog in extremis weet te pakken als enige overwinning. Dan seizoen erop gewoon weer Hup Valgren om de renner en zijn intentie van koersen.

2% minder in vorm en je bungelt achteraan in plaats van dat je je demarrage kan uitkienen, het zit zo verschrikkelijk dicht bij elkaar allemaal.