Fabio Aru stelt zich beschikbaar voor WK Veldrijden

woensdag 6 januari 2021 om 10:05
Fabio Aru stelt zich beschikbaar voor WK Veldrijden

Fabio Aru - foto: Cor Vos

Fabio Aru heeft de smaak van het crossen helemaal te pakken. De kans is zelfs aanwezig dat de dertigjarige Italiaan eind januari zijn opwachting maakt het op WK Veldrijden in Oostende. Aan La Gazetta dello Sport heeft Aru heeft in ieder geval laten doorschemeren graag te starten: “Als de bondscoach mij mee wil hebben, ben ik beschikbaar.”

Aru, die de voorbije weken meermaals in Italië het veld in dook, schuift zijn liefde voor de cross niet onder stoelen of banken: “Jezelf wassen met niet meer dan een bakje water: het is alsof je weer kind bent. Het is prachtig. Ik heb echt het plezier weer ontdekt”, zegt hij in gesprek met de roze sportkrant.

De kersverse rekruut van Qhubeka ASSOS rijdt komend weekend het Italiaans kampioenschap in Lecce, maar als het aan hem ligt houdt het daar niet op. Het WK in Oostende staat namelijk nog op het verlanglijstje van de klimmer. “Als de bondscoach mij mee wil hebben, ben ik beschikbaar.”

Aru zegt dat deelname aan de mondiale titelstrijd goed te combineren valt met het trainingskamp van zijn nieuwe team: “We beginnen op 19 januari in Girona en we blijven daar tot het einde van de maand. Vanuit Spanje zou ik rechtstreeks naar België kunnen gaan.”

Eind vorig jaar liet de Italiaanse bondscoach Fausto Scotti al weten dat hij graag met Aru zou spreken over het WK. De kans is derhalve zeer aanwezig dat de winnaar van de Vuelta a España van 2015 in Oostende van de partij is.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Deo 6 januari 2021 om 10:21

Zal waarschijnlijk niet eens top 10 rijden tijdens het Kampioenschap. Geen schande maar het zou wel een schande zijn om hem te selecteren ipv iemand die er al zijn energie in stopt en ook betere resultaten behaald daarmee.

Geen idee verder hoeveel Italianen naar het WK mogen.

Barry Batsbak 6 januari 2021 om 10:57

In 3 crossen 2x top 5 gefinished. Geen idee wat het niveau van de crossen daar is en het niveau van de overige deelnemers, maar blijkbaar peddelde hij nou ook weer niet in de krochten van het deelnemersveld rond om 2 ronden voor het einde uit koers gehaald te worden wegens gedubbeld. Ergens is het altijd wel leuk om te zien hoe zo’n “grote” naam zich in een crossveld manifesteert. Van Vleuten reed vorige winter ook een paar crossen onder het mom van “ludieke deelname”. En die kan best een potje fietsen. Maar niet zo best crossen.

lo squalo dello Stretto 6 januari 2021 om 10:38

Klopt, al weet ik niet of er buiten Bertolini een Italiaan is die per se betere/goede resultaten zal halen op het WK. Het blijft uiteindelijk Aru, een oud-winnaar van een grote ronde vs. een veldrijder die anders misschien 25e wordt (waar Aru 35e wordt). Ik weet niet of je dan die B-Italiaan per se moet selecteren?

Rhohan 6 januari 2021 om 10:39

Wegrenners die in de winter trainen op het gebied van stuurmanskunst en behendigheid, zorgen voor minder brokken op de weg. Daar ben ik echt van overtuigd. Wilco.. waar wacht je op? ;)

Massimo Bataille 6 januari 2021 om 13:13

Roger de Vlaeminck, jij hier?

Beer 6 januari 2021 om 10:45

Mooi ook dat hij zo het plezier in het fietsen lijkt terug te vinden. Back to basics.

Chasse_patate 6 januari 2021 om 10:57

Zou grappig zijn, maar zal geen moment in beeld rijden ben ik bang.

Gr.R. 6 januari 2021 om 13:01

Als je Fabio Aru heet, dan rij je in ieder geval een paar keer in beeld. Dit in tegenstelling tot een anonieme Italiaan.

Arie den Blanken 6 januari 2021 om 11:00

Wie de internationalisering van het veldrijden belangrijk vindt (ik niet) moet dit toejuichen. Als zo’n grote naam aan een WK deelneemt is de kans groter dat dit de populariteit van het veldrijden in Italië doet toenemen dan dat onbekendere Italianen een betere uitslag rijden.
Sportief gezien ben ik benieuwd na hoeveel ronden hij gedubbeld gaat worden in Oostende.

hartstikkebedankt 6 januari 2021 om 11:01

Vraag me af wat er van deze jongen moet worden nog op de weg. Na alle ellende wordt hij in 2019 nog 14e in de Tour, als je echt slecht bent dan red je dat niet. In 2020 tot aan de Tour waren zijn uitslagen ook nog redelijk hoopvol. Hopelijk zien we nog vlagen van de leuke renner die hij was.

Limal 6 januari 2021 om 11:09

Kunnen we ook Alaphilippe en Sagan nog eens overtuigen om mee te doen aan het WK? In wegwielrennen wordt er ook vast steevast een camera achter het peloton gepositioneerd, dus waarom zouden we op gelijkaardige wijze de cross niet wat opvrolijken ;-)

john 6 januari 2021 om 12:08

edit wf: niet doen

Gala 6 januari 2021 om 21:01

Dit is van 5 jaar geleden: https://www.youtube.com/results?search_query=lignieres-en-berry

HoofdIsVrij 6 januari 2021 om 11:16

Ik weet ook niet hoe het precies zit met start plaatsen voor het WK, vorige jaar zijn er twee Italianen gestart in ieder geval.

Stel ze hebben twee plekken, dan lijkt mij Dorigoni (15de in Tabor) een zekerheidje. Voor die tweede plek zal het dan tussen Aru en Bertolini (23ste in Tabor) gaan.

Samparisi staat echter 50ste op de UCI ranglijst en volgens mij heb je dan automatisch startrecht. Dorigoni staat 52ste en Bertolini 75ste.

Verweggistan 6 januari 2021 om 12:02

Het aantal startplekken heeft met de landenranking te maken.

Imbatido 6 januari 2021 om 13:05

Italië staat 10e op de landenranking en zou 5 renners mogen selecteren. Maar de laatste jaren benutten ze niet al hun plaatsen.

Veloburto 6 januari 2021 om 11:32

Als ie misschien op deze manier het plezier hervindt, kan hij ook weer beter presteren op de weg. Ik vond het een leuke coureur tot een paar jaar geleden

Wheely 6 januari 2021 om 11:39

Mooie foto, goed dat Aru dit doet en er blijkbaar plezier en motivatie uithaalt. Kan hem alleen maar voordelen opleveren op de weg.

JVD 6 januari 2021 om 17:11

Ja, mooi moddercrossje daar, aan de foto te zien.

Gitan 6 januari 2021 om 18:20

Ziet er in ieder geval niet wereldbeker-waardig uit ;-)

thorsen 6 januari 2021 om 12:11

Altijd leuk als een wegrenner, die we normaal strak met zonnebril in een zonnetje zien lachen, zich helemaal onder de blubber laat rijden puur omdat ze het leuk vinden.

Thijs E 6 januari 2021 om 12:13

Goed voor het veldrijden in Italië als hij start op het WK, lullig voor degene wiens plek hij inneemt.

Polleke 6 januari 2021 om 12:21

Gaat niet gebeuren..,los van het feit dat het een kansloze missie is op sportief vlak krijgt hij ook te maken met de hele covid/reisbeperkingen/quarantaine-problematiek… Verder wel mooi dat hij enthousiast als een kind is …

Frank V 6 januari 2021 om 12:52

Graag! Uitkijken waar die uitkomt. Als we ‘m gaan zien… :p
Zo kijken er (nog) meer Italianen naar het WK want ik denk dat het WK toch wel vrij goed bekeken wordt internationaal. Toch zeker door de (ex-)wegrenners.

Romāns Vainšteins 6 januari 2021 om 13:18

Leuk en het geeft blijk van liefhebberij, hup Aru!

Kelder is de Man 6 januari 2021 om 18:35

Ik geef niet graag van die plusjes, maar bij deze.. + Zeker hup Aru.

jan jansen 6 januari 2021 om 22:55

Blijf thuis, je hebt daar niets te zoeken en zeker geen plaats van een ander innemen

Headlines

Materiaalzone

Populair