Ex-prof Gaimon beschuldigt Cancellara van motortje in fiets, UCI stelt onderzoek in
Phil Gaimon heeft Fabian Cancellara beschuldigd van het gebruik van een motortje in zijn fiets. De Amerikaanse ex-prof verwoordt in zijn biografie ‘Draft Animals’ zijn twijfels bij prestaties van de Zwitser.
Ook in het profpeloton waren de twijfels onderwerp van gesprek. “Ik nam het niet serieus, totdat ik voormalige teamgenoten hoorde praten over situaties waar Cancellara zijn eigen mechanieker had en zijn fiets apart werd gehouden van de rest”, citeert Cyclist Gaimon. “Wanneer je de beelden bekijkt, dan ziet zijn versnelling er totaal niet natuurlijk uit. Alsof hij problemen heeft om zijn pedalen bij te houden. Hij gebruikte waarschijnlijk een motor,” oordeelt Gaimon.
Volgens de Amerikaan is ook zijn zege in Milaan-San Remo van 2008 verdacht. “Hij had toen moeite om zijn pedalen bij te houden. Hij ging enorm snel en de renners die jacht op hem maakten staan nu bekend als renners die niet zuiver reden”, stelt hij vast.
Update 15:45
UCI-voorzitter David Lappartient vertelt aan Cyclingnews dat de UCI de zaak gaat onderzoeken. “We gaan meer informatie verzamelen en een onderzoek instellen. Ik wil precies weten wat er aan de hand is”, aldus de Fransman. “Ik hoop dat dit nooit het geval geweest is. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat een ramp voor de wielersport.”
Zo goed als hetzelfde: Hinault won zijn laatste TdF met overschot in 1982. In 1985 moest Lemond inhouden voor de patron…
https://m.youtube.com/watch?v=DpWbppmwMJk&t=060s
Niks sensationeel oid.
Carrière compleet, zou ik zeggen. Kan vanaf nu zonder druk rondrijden. Hoeft niets meer te winnen om later tevreden terug te kunnen kijken.
Shirt ook meteen EK '88 status...
Hij vernoemde het toch even. Maar wat een koers met alle sterke mannen erbij.
Ééntje wordt er eerste, vandaag ook zeker de sterkste. En al heb ik al belangstelling (fan van niemand) voor MvdP sinds zijn jeugd, die andere 2 zijn toch ook mega kanjers. Hoe zo'n Wout alweer rijd, ook Pogi demarrages niet schuwt. Groot respect, ook voor Bettiol en Remco die mogelijk iets mindere dag had maar was zeker ook niet zijn parcours en moest veel te veel gaatjes dichtrijden, x keer per ronde, omdat hij teveel van achter koerste.
Sorry Mads Pedersen nog vergeten.
bij die miljoenen en al dat succes hoort nu eenmaal ook een voorbeeldfunctie, als een beetje zelfbeheersing dan het enige bijhorende nadeeltje is naast al die voordelen, dan mag je wel verwachten dat men daaraan voldoet
Want als je als Nederlander op de Belg gaat kijken die je te nationalistisch vindt, ben je dan zelf niet minstens zo nationalistisch?
Ik zie dat toch als heilzamer dan je geschifte, discriminerende wens om alle Belgen af te voeren.
Stop gewoon met dat zielige chauvinisme, heeft deze site niet nodig.
dodelijk vermoeiend wat die er voor wanen op nahoudt ten einde om zijn eigen sneue leven te overschreeuwen en kleur proberen te geven, en ondertussen probeert die alles en iedereen hier in mee te sleuren, niets meer dan een buikspreekpop waar de sponsoren af en toe een muntje in moeten gooien.
veel gênanter wordt het niet,
het alternatief was een Ernstige Belg en Bobbie raaskal,
kiezen tussen 2 kwaden,
dan toch maar luisteren hoe ze hun eigen (bier) glazen in gooien.
Ik begrijp eigenlijk niet waar je mee bezig bent Alfred, toch nergens voor nodig dit.
De incidenten vallen gewoon harder op natuurlijk, negatieve mensen heb je altijd en overal en die verpesten altijd alles voor iedereen qua prettige sfeer.
Duidelijk is wel dat VDP explosiever is op de hellingen en dit zal voor WVA toch ook problemen op gaan leveren in de RVV. Bij Visma "Loose a Bike" worden er weer wonden gelikt, het sterke klassieke blok bleek toch niet in staat de koers te controleren, zeker niet als wat schakels wegvallen. Als specialisten als VDP, Pogacar en ook WVA zoveel sterker zijn dan de rest dan wordt het koersverloop helaas wel te voorspelbaar. Deze 3 maken als ze goed zijn altijd koers, de rest zal een superdag dienen te hebben om hun waggonetje aan te kunnen haken. Op naar Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen en dan RVV. Hopelijk worden dat spannender koersen voor plek 1 en dat de finale al niet 30-40km voor de finish al in een plooi ligt.
Maar ik neem aan dat, als ze zelf de koers nog eens in alle rust terug kijken, ze zelf ook wel beseffen dat Wout gewoon de mindere was vandaag. Dat het niks met motoren te maken had, en dat de val enkel het moment van lossen van Wout heeft bespoedigd. Want anders was ie er wel afgegaan op de Kwaremont. Of dat Karnemelk-ding. Of de Tiegem. Of opgerold aan de meet.
En voor wie niet tegen wat NL-BE kan, verwijs ik inderdaad ook graag door naar .BE. Ik kan je verzekeren dat je daar niet zo'n strijd zult tegenkomen.
Als team/renner zelf bepalen wie er goed of fout mag, maar dat vervolgens met een press release naar buiten brengen is van een extreem laag niveau.
Ik heb nog altijd niet kunnen zien wiens schuld het is, maar stel dat het Wrights schuld was dan moet je veel strenger straffen. Een gevaarlijke actie heeft veel consequenties voor een andere renner.
En er wordt met twee maten gemeten.
Groenewegen moest bijna een jaar toekijken (volkomen terecht overigens) maar anderen worden ‘slechts’ teruggezet.
Wat heeft Roglic daar aan in dit geval?
Je krijgt roekeloze acties alleen er uit als je zwaar straft.
Nogmaals, ik zeg niet dat dit Wrights schuld was, maar als het zo is: direct uit de koers nemen en 3 maanden schorsen.
"De ploeg en ik hebben de beelden nog eens bekeken en ik denk niet dat ik iets verkeerd heb gedaan”
Ik begrijp niet waarom Wright beelden nodig heeft om te "denken" dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Laat het geheugen van Wright hem in de steek, of heeft hij er bewust geen actieve herinneringen aan? Die beelden geven sowieso geen uitsluitsel; zijn frontaal en van veel te veraf. Op beelden van een toeschouwer was wel te zien dat Wright naast (tussen de hekken en) Roglic reed, waarna Roglic tegen de grond klapt. Ook daaruit is moeilijk op te maken of Wright zoals Roglic beweert vanachter kwam en zijn stuur raakte.
Er zijn geregeld duidelijke voorbeeld van flagrante roekeloze acties, en voor die gevallen ga ik helemaal met je akkoord.
Er zijn nog veel meer gevallen waar de schuldvraag niet zo duidelijk is. Er gebeuren allerlei bewegingen in een sprint, en een incident is vaak een samenloop van omstandigheden. Zelfs de meeste terugzettingen worden fel bediscussieerd.
Van dit incident zijn intussen heel wat beelden opgedoken, met allerhande interpretaties. Los van mijn persoonlijke interpretatie kan je denk ik wel besluiten dat er niet duidelijk één schuldige is in dit geval. En dan is het bijzonder kwalijk om dit geval als voorbeeld te willen stellen.
bijzonder kwalijk?
Waar slaat dat op?
Ik zeg toch zelf dat ik niet kan zien wiens schuld het is en heb het dan over in het algemeen.
Bijzonder kwalijk, die post van je.
Omloop: van Baarle
Kuurne: Benoot
E3: van Aert
Wevelgem: Laporte
En dan hoop ik vurig op de Ronde of Roubaix nog voor van Aert.
Hij rijd voorlopig gewoon bij JV en belangrijke troef en ploegmaat van Wout.
En die moet niets maar dat snappen fanaten niet.
Verder heeft hij er qua journalisten, podcasters en ex wielrenners het meeste verstand van van allemaal. Als mens kan je van hem vinden wat je wilt, maar dat hij er kijk op heeft kan niet weersproken worden.
En tal van Belgen (bv. op cycling Twitter, en zelfs in de reacties op HLN waar men niet bepaald gekend staat voor veel nuance nochtans) zijn het deze keer niet eens met De Cauwer en Wuyts en vinden het te ver gaan. Daarom dat de bovenstaande reacties van "die Belgen" en "de Belgen" ook bij mij te veralgemenend en nodeloos polariserend overkomen.
Wij zijn toch ook niet allemaal Willem Alexander?
In het Nieuwsblad zegt Van Dongen zelf dat ze het gat wilden toerijden, maar steken ze de schuld op de motoren, faut le faire.
Eén van de redenen waarom Jumbo-Visma met vier renners het gat niet dicht kreeg op de broertjes Yates, zochten ze bij de wedstrijdorganisatie. “Ik hoor van de jongens dat de motoren wel een rol speelden”, zei ploegleider Arthur Van Dongen. “Dat is niet voor het eerst. Het scheelt toch in een finale wanneer je zo’n ding tien meter voor je hebt rijden of niet. Helaas is dat iets te vaak part of the game.”
En nog eens, Belgen mogen niet chauvinistisch zijn als het om een Belg gaat, Nederlanders blijkbaar wel als het om een buitenlander gaat in Nederlandse loondienst...
Ik blijf er dus bij dat TJV het gisteren slecht heeft gespeeld, dit zal meespelen in WVA zijn 'teamgevoel', én vooral dat POG een enorme mentale klap heeft uitgedeeld aan de bleke jongen (die niet meer aan sprinten toekwam).
Wuyts was na Sporza beter helemaal gestopt zich te bemoeien met de wielrennerij.
Het is exact om dit soort gedrag dat ik hem niet moet. Niet vanwege zijn gedrag in de koers (hij wil altijd koers maken), maar vooral om op deze manier te reageren op ex-ploegmaats, die jaren bidons voor je hebben gehaald, je uit de wind gezet, en gejuicht hebben als je weer eens als winnaar over de streep kwam na fantastisch werk van de ploeg.
Maar wat jij ook zegt en dat lees ik, erg tussen de regels, ook bij Roglic; er zijn echt gevaarlijke manoeuvres, maar dat daar ook echt renners voor gestraft worden is voor mij toch een zeldzaamheid. En dat is wel iets wat moet veranderen.
Dit is het tv-beeld: https://www.youtube.com/watch?v=2mZsaKzq4TM
Je ziet Roglic oversteken, je ziet Roglic vervolgens 1-2 seconden rechtdoor gaan op de gestreepte lijnen en daarna pas gaat Roglic nog verder naar binnen en botst het.
Hier zie je het vanuit het publiek: https://www.youtube.com/watch?v=Sdz-oxGFz9c
Op het moment van crashen (op 3 seconden in het laatste filmpje) zitten Wright en Roglic gewoon naast elkaar (nou ja met een banddikte verschil). Combineer je het eerste beeld met het tweede, dan is de conclusie dat Roglic richting de boarding stuurt terwijl Fred Wright daar al rijdt. Onnodig richting de boarding sturen deed Roglic toch echt zelf.
Duidelijk zijn deze beelden inderdaad niet echt, mij kunnen ze niet meteen uitsluitsel geven over wat er precies gebeurd is. Hier zie ik Wright eigenlijk niets fout doen, maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur.
Maar wat mij verbaast: de dag na de val had Roglic geen idee hoe hij precies gevallen was. Ik vraag me af welke beelden hij dan heeft om nu deze wel hele zware beschuldigingen richting Wright te werpen.
Wright lijkt me gewoon in het wiel van Van Poppel te blijven rijden zonder bruuske bewegingen.
En dat zeg ik als iemand die eerder kritisch staat t.o.v. MvdP zijn gedrag in deze zaak.
fysiek geweld is de meest bekende vorm van geweld, het komt meestal overeen met de feiten die de ordediensten hebben vastgesteld. Fysiek geweld omvat elke slechte fysieke behandeling van iemand met de intentie hem of haar te verwonden en/of angst aan te jagen. De intensiteit van dat geweld varieert aanzienlijk
Een vrouwenstem: “Shut up, het staat op camera!”
Van der Poel: “Laat maar zien dan, no problem.”
Een vrouwenstem: “Jij mag niet in mijn kamer komen!”
Van der Poel: “Jij mag niet drie f*cking uur lang op mijn deur kloppen!”
Een vrouwenstem: “Je hebt ons bedreigd!”
Van der Poel: “Moet je de politie bellen en ze erover vertellen.”
Een vrouwenstem: “Heb ik al gedaan! Ze zijn onderweg.”
Van der Poel: “Prima. Weet je het zeker?”
Indien bovenstaande klopt, dan is elke beschuldiging richting Mathieu, een misplaatste.
Een mens is een mens. Die kunnen hun geduld verliezen.
Alle respect voor Matje
Telegraaf niveau creëren.
Door het irritante en kinderachtige troll-gedrag gecombineerd met anti-supporteren heb ik zelf besloten van me afzijdig te houden in zowel de comments als de live chat.
Als koersfan in hart en nieren en zelfverklaard "kenner" vind ik het heel jammer dat ik me niet meer kan mengen in interessante discussies die hier gevoerd worden.
Maar als dat niet kan in een positieve context waarbij we alle fantastische atleten die ze uiteindelijk zijn, naar waarde weten te schatten, dan houdt het voor mij op.
Als ik wat zou willen schelden dan ga ik wel naar voetbal kijken.
Erg jammer dat jij direct erg persoonlijk wordt als ik zeg dat ik van Aert op dat moment van de koers een wieltjeszuiger vond. Mijn reactie daarop was zeer zeker niet correct en gepast, maar het persoonlijke aspect dat jij direct aanhaalde was dat ook allerminst.
Iedereen kan en mag zijn voorkeuren hebben, maar het mag geenszins persoonlijk van aard worden.
Wat mij betreft zand erover. De koers is voorbij, we hebben een mooie wedstrijd gezien waar klasse, pech en een enorme strijd gezien hebben.
De mensen die het irritant vinden gaat het niet weerhouden om te komen.
En zulke titels worden nu eenmaal vaker aangeklikt.
Ik vermoed ook dat Wielerflits meer leeft van hun artikelen die via social media gedeeld en aangeklikt worden dan het beperkte aantal reageerders dat wielerflits dagelijks bezoekt.
De demarrage van Van der Poel na 250 kilometer koers is er een die niemand in de wereld kan beantwoorden. Vervolgens moet hij natuurlijk vallen, want het kan nooit makkelijk gaan, maar het maakt zijn overwinning alleen maar heroïscher.
Het mooiste WK van de eeuw krijgt ook het mooiste podium van de eeuw met drie renners van wereldklasse.
Proficiat Mathieu!
Het tekent de huidige toppers, niet om de pot draaien en zeggen zoals het is. Wout vandaag: "Toen Mathieu ging kraakte ik gewoon, de andere twee begrepen ook dat er één de sterkste was". Respect.
1.) PatLef lult uit zijn nek en ze zijn wel heel concreet. Wat extreem kwalijk zou zijn aangezien een aanzienlijk deel van zijn personeel dan binnenkort werkloos is zonder het te zien aankomen.
2.) Raymond is veel te hijgerig en sensatiebelust geweest. Jumbo/Plugge en Soudal/Patlef zullen ongetwijfeld gesproken hebben en gekeken hebben wat er mogelijk was, maar het is bij lange na niet bijna rond. Zeker niet voor 2024.
Ik kies voor optie 2. Het is volledig onbestaand dat je zo'n fusie eind september nog concreet moet maken voor 2024 terwijl letterlijk niemand van beide ploegen iets weet. Dat kán gewoon niet.
En als je dan bovenstaande ziet schuimbekken over de T.
Maar laten we niet te naïef zijn: het bericht van Wielerflits wordt vervolgens vrij klakkeloos overgenomen door andere online media. In het AD daarentegen werd het nieuws veel genuanceerder gebracht (TJV spreekt onder andere met Soudal-Quick Step). In andere (ook) gedrukte media zie ik het bericht überhaupt niet.
EDIT: Ik vond In 't Wiel ook al behoorlijk hijgerig. Ook al hadden ze hier en daar een disclaimer...
Wat een manager altijd wilt, is dat iedereen braaf blijft zitten, zodat hij de beste eruit kan kiezen als het zover is. Wat in werkelijkheid gebeurt, is dat de beste mensen als eerste vertrekken.
Over rioolkrant gesproken, lees eens het verhelderende artikel 'Hoe (on)waarschijnlijk is een fusie tussen The Wolfpack en The Woutpack' in de Belgische kwaliteitskrant De Standaard.
Het schetst een duidelijke timeline in de berichtgeving rond de zoektocht naar een nieuwe sponsor voor JV enerzijds en het al dan niet bij Soudal-QS blijven van Evenepoel anderzijds , en citeert drie niet-bevestigde Wielerflits-primeurs in de voorbije maanden: het naar voren schuiven van Neom als potentiële hoofdsponsor, de mogelijke fusie tussen de ploeg Lefevere en Ineos, en nu dit nieuwe fusie-verhaal.
Enige constante: dat het om niet-bevestigde geruchten gaat.
Eerst moet alles in voldoende mate in kannen en kruiken zitten, voldoende concreet op papier staan, afgedekt met UCI, sponsors etc, aleer er een formele persmededeling komt over hoe, wat, wanneer. Tot dan toe gaat er eerst heel wat wijn door de rijn en vorkjes geprikt in michelintoko's.