Ewan klopt Groenewegen in Londen, Cummings eindwinnaar Britain

Ewan klopt Groenewegen in Londen, Cummings eindwinnaar Britain

Foto: Sweetspots

zondag 11 september 2016 om 17:44

De laatste etappe in de Tour of Britain is een prooi gebleken voor Caleb Ewan. De Australiër van Orica-BikeExchange was de snelste in de straten van Londen, waar de 2.HC-rittenkoers traditioneel finisht. Stephen Cummings (Dimension Data) mag de eindzege op zijn palmares bijschrijven.

Jasper Bovenhuis zat in de eerste ontsnapping van de dag. Onze landgenoot kreeg Phinney, Cullaigh  en Stewart met zich mee. Het kwartet reed lange tijd voor het peloton uit, maar kreeg nooit meer dan een minuut. De sprintersploegen controleerden en hielden het gat klein.

foto: Sweetspots

foto: Sweetspots

Lepe actie Lotto Soudal mislukt
Op 25 kilometer van de finish was het voor Bovenhuis gedaan. Hij reed al in de puntentrui, verstevigde zijn positie in dat nevenklassement en liet zijn medevluchters gaan. Tien kilometer later bleken ook de andere drie dappere vluchters een muis voor de kat. ONE, de twee Lotto’s, Sky en Etixx-Quick-Step voerden het peloton aan.

In de slotkilometer nam Lotto Soudal de kop. André Greipel zat in tweede positie, maar hield de benen stil en liet een gat vallen met Jens Debusschere. De Belgisch kampioen van 2014 leek het te gaan halen, maar werd in de laatste lijn voorbijgestoken door Caleb Ewan. Dylan Groenewegen kon de Aussie niet bijhouden, maar kwam wel als tweede over de streep.

Het eindpodium van de Tour of Britain 2016 - Foto: Sweetspots

Het eindpodium van de Tour of Britain 2016 – Foto: Sweetspots

Dit artikel delen:

17 Reacties

TykkeThor 11 september 2016 om 17:46

Wel leuk die actie van Lotto, maar uiteindelijk staan ze met lege handen. Groenewegen zat goed geplaatst maar de sprint werd toch enigszins ontregeld door die actie. Maar Ewan was gewoon de snelste, verdiende overwinning.

AZH 11 september 2016 om 17:51

Flauwe actie van Greipel. Blij dat LottoBE niet won!

Prima Facie 11 september 2016 om 17:54

Groenewegen kon zich nu eens goed handhaven, dat was goed om te zien. Op waarde geklopt. Ewan was echt veel sneller.

En hij heeft de puntentrui. Een mooie prijs en eerlijk verdiend. Kan over een paar jaar misschien een keer voor groen gaan (als Sagan het laat liggen, natuurlijk)

Poeksel 11 september 2016 om 18:01

“Op 25 kilometer van de finish was het voor Bovenhuis gedaan. Hij reed al in de puntentrui, verstevigde zijn positie in dat nevenklassement en liet zijn medevluchters gaan. ”

Wat wordt hier bedoeld? Tussensprintklassement of zo?

KnightBiker 11 september 2016 om 18:26

ondertussen is Greipel weer niet bij de eerste – de gorilla lijkt uit vorm of is het sprinten verleerd… En dat met het Wk in aantocht.

bilthoven 11 september 2016 om 18:29

Ritten in de Tour, de Dauphiné, Baskenland en de Tirreno en dan nu ook nog eens het eindklassement van de Tour of Britain. Wat een klasbak, die Steven Cummings!!!!!!

lemmens 11 september 2016 om 18:30

@KnightBiker. Hij won de eerste etappe… en hij liet vandaag Debusschere zijn kans gaan, dan ga je ook wat inhouden in de sprint om de rest niet terug te brengen. Van Cavendish hebben we deze ronde helemaal niets gezien.

LucasR 11 september 2016 om 18:34

Ik vraag me trouwens af waarom Cav nooit heeft meegesprint.

xistnc 11 september 2016 om 18:51

Een 1e, 2e, 3e en 5e plek voor Groenewegen deze week. Waar kennen we die reeks van?

assen 11 september 2016 om 19:01

@xistnc
Dat zijn de derde tot en met de zesde getallen van de Fibonacci reeks!
Heb ik nu een prijs gewonnen?

xistnc 11 september 2016 om 19:06

Dat ook, althans 2 t/m 5 volgens mij. Maar dat bedoelde ik niet ;)

aeroventiel 11 september 2016 om 19:08

Ewan duidelijk de snelste maar toch mooi van Greipel dat die zijn teammaat wilt laten winnen.
Opzich een mooi rondje voor de Nederlanders met 2 man in de top 5 en 2 ritzeges.

Janjanssen98765 11 september 2016 om 19:09

Het zijn de eerste 5 cijfers van de Fibonacci reeks aangezien die begint met 1,1,2,3,5.

assen 11 september 2016 om 19:21

Het eerste getal van Fibonacci begint in zekere zin met een 0.
Definitiekwestie. ;-)
Van Ewan veliezen is allerminst een schande, Dylan.

horsm 11 september 2016 om 19:27

[email protected]…. Ook wel de ‘konijnenreeks’ lees ik net op Wikipedia … Mooie kop voor Wielerflits: ‘na Gesink completeert ook Groenewegen de konijnenreeks.’

ti-raleigh 11 september 2016 om 19:34

@ assen
Het is goed dat je ‘in zekere zin’ zegt, want 0 is natuurlijk geen getal ;-)

batchieboy 11 september 2016 om 20:43

Wat xistnc natuurlijk bedoeld is dat dag ook de beste vier uitslagen van Gesink zijn in de Vuelta.

Headlines

Materiaalzone

Populair