Het hersteldrankje dat Evenepoel vaak gebruikt: “Alleen nuttig bij heel zware inspanning”

vrijdag 2 september 2022 om 09:26
Het hersteldrankje dat Evenepoel vaak gebruikt: “Alleen nuttig bij heel zware inspanning”

Remco Evenepoel neemt deze Vuelta a España na elke zware etappe een speciaal hersteldrankje. Aan Het Nieuwsblad laat Quick-Step-Alpha Vinyl weten dat het gaat om een recuperatiedrankje met kersenextract, vanwege de antioxidanten. “Het resultaat is miniem”, aldus sportdiëtiste Deborah De Jaegere in de krant.

De recuperatiedrank moet ervoor zorgen dat de ontstekingsreacties in de spieren verminderd worden, wat zorgt voor een sneller herstel en minder spierpijn. Heel groot is het effect niet. “Maar bij winnen of verliezen van de Vuelta tellen die extra’s wel. Na een eendagswedstrijd heeft het geen zin, omdat je in de dagen erna kan recupereren. In een grote ronde is dat anders, maar het is geen wondermaatregel”, aldus De Jaegere.

Volgens inspanningsfysioloog Wim Derave van de Universiteit Gent is het drankje vooral voor profs weggelegd in en na wedstrijdsituaties. “Het is alleen nuttig na een héél zware inspanning, van het type dat gewone mensen nooit doen”, stelt hij. Derave wijst ook op het mentale effect. “De winnaar heeft altijd gelijk. […] Het gaat om een kleine impact. Je mag het bovendien niet in hele hoge dosissen innemen, en ook geen drie weken aan een stuk.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

John Bidon 2 september 2022 om 09:53

Heb ik nou ook, na eten van een paar stukken kersenvlaai voel ik me stuk beter. Helemaal als ik nog een liefmans erbij neem.

8
Albeijing Feeniks 2 september 2022 om 10:44

Ja maar alcohol is dan weer enorm slecht. Dat is gif.

1
zietemgaan 2 september 2022 om 10:52

Liefmans Brut? Of de nieuwe zoete variant :) Ik was fan van de grote flessen, met de rode papieren wikkel!

0
lnnrt 2 september 2022 om 11:47

Ik ga zelf wel goed op de Haribo kersjes.

0
sus 2 september 2022 om 16:19

Duvel is de beste recuperatie drank voor achteraf en dikwijls ook vooraf.
Na 3 duvels denk ik steeds dat ik alles kan en meestal lukt dat nog ook , allee in het begin toch

0
Marlin 2 september 2022 om 11:07

Ongelooflijk maar o zo voorspelbaar vanwege de WF-redactie. Net zoals toen met het achterzakdrankje in Lombardije. En de vele artikels over Evenepoel bedoeld om controverse op te wekken. Alles voor de clicks, reacties, debiele duimpjes.
Goedkoop, heel goedkoop. Alle toprenners, alle topatleten maken gebruik van recuperatiedrankjes, in alle kleuren. Lees je hier iets over het recuperatiedrankje van Roglic, Mas of Ayuso ? Lazen we tijdens de voorbije Tour iets over drankjes van Pogacar, Vingegaard ? Maar goed. De redactie van WF heeft al een tijd geleden besloten deze weg in te slaan. Jammer.

4
Maillot à Pois 2 september 2022 om 12:05

Beetje overdreven reactie, Marlin.
Ik zie niet echt in hoe dit artikel controverse opzoekt. Gewoon overgenomen uit een artikel van Het Nieuwsblad, over een drankje dat je hem elke dag vol in beeld zit leegdrinken. Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich afvragen wat het precies is.

1
Herwig Dergent 3 september 2022 om 20:58

Je vergeet de belangrijkste nog,
De herstelshake van Woutje !

0
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 12:12

Ik dacht Fanta?

-1
Cochise 2 september 2022 om 11:10

Oh, onderzoeksjournalistiek! Zou ik morgen eindelijk te weten komen wat hij juist op z’n boterhammetjes smeert ’s morgens?

2
Mooie Sjors 2 september 2022 om 11:15

Er gaan geruchten binnen het peloton dat Evenepoel ‘s avonds soms een soort van speciale witte slierten eet die eerst gekookt worden in water. Bij de Bramati’s zouden ze dit speciale recept van generatie op generatie overgeleverd hebben. Niemand weet wat het precies is en kan er dus commentaar over leveren, maar zou het koosjer zijn? Hij rijdt wel héél snel.

8
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 11:19

Lekker bezig Sjors, het is dat ik niet duim want anders was dat positief voor je uitgevallen.

3
Maillot à Pois 2 september 2022 om 12:21

Sjors zijn bijdrage nog eens opnieuw lezen Angelo. Satire, heet dat ;-)

0
Angelo Pauwels 2 september 2022 om 12:14

Tja Sjors, hij wordt als leider iedere dag gecontroleerd en volgens mij rijdt ie niet sneller dan Vingegaard en Pogi in de Tour. Dus als je er bij hen niks achter zoekt zou ik er nu ook niks achter zoeken.

-4
Johnnie Doe 2 september 2022 om 20:05

Twee Grimbergen blond voor elk been 1. In de winter de dubbel variant.

1

Toch nog een flinke schaafwond op z’n been, aan die foto te zien.

0
Gelei 2 september 2022 om 09:59

Dat is kersensap.

11
Panache 2 september 2022 om 10:42

Hoe kunnen diëtisten en wetenschappers een mening geven zonder kennis van de exacte samenstelling? De vraag stellen is hem beantwoorden.

0
Maenhout 2 september 2022 om 10:48

Ik denk dat die mensen van unief Gent de samenstelling wel weten. In dit specifieke geval.

1
RefleX 2 september 2022 om 15:42

Onzin dat dit enkel bij zware inspanning zou zijn in meerdaagse. Na iedere training is een beter herstel juist belangrijk om zsm weer de volgende training aan te kunnen. Hoe sneller een renner hersteld hoe meer en harder hij kan trainen. Juist daarom help doping zoveel buiten de wedstrijden om.

Overigens is het algemeen bekend dat een hoge inname van koolhydraten binnen een korte tijd na je training en/of wedstrijd nodig is voor een goed herstel.

Niks nieuws onder de horizon en iets wat iedere serieuze renner al lang hanteert.

0
Wheely 2 september 2022 om 10:33

https://www.nitrafit.be/

Dat zal het zijn, mierzoet overigens. Vanwege de suikers alleen al veel effect natuurlijk, doe maar niet aan Patlef geven! Ik doe vaak wat bietensap in mijn bidon, aangelengd met water. Ga ik lekker op.

-1
Stabanger 2 september 2022 om 10:35

beetje zoals RedBull dus, moet je ook niet drinken tenzij je 2500 bakstenen moet versjouwen

-1
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 10:37

Op kantoor hebben er legio 2 lege op de desk staan. En dan ’s avonds bingewatchen gok ik.

-1
Michiel 2 september 2022 om 10:41

Dat dronken Bau en Lau toch ook tijdens hun fameuze TDF? Of was dat iets met bieten

-2
Wheely 2 september 2022 om 10:44

Deze is ook met bieten, althans dat zei de Babbelbelg gisteren. Maar ook met krieken, dat is de nieuwste rage namelijk.

2
zietemgaan 2 september 2022 om 10:53

Antioxidanten he

1
Michiel 2 september 2022 om 11:37

Thanks Wheely

en de duimpjes omlaag klikkers natuurlijk ook hartelijk dank. Ik zal me bezinnen

0
Aschwin Versteegden 2 september 2022 om 10:55

aaaaaah dat zat er in zijn achterzak toen ie in het ravijn stortte !

-2
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 11:00

Dat zeg ik : case closed

Nog nieuws over Cancellara’s motortje 2010? Is al even stil daaromtrent.

0
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 10:07

Nou, dan kunnen er meteen een paar van de waarheidsvinders rustiger slapen vanaf nu.

Ten tijde van Evenepoels val in Lombardije was het vreten van allerlei artificiële suikershit, in tegenstelling tot vandaag de dag, nog geen algemeen geaccepteerd gemeengoed. Het was wel toegestaan maar gezeik, gestresste pers, moeilijke lui op fora etc. Dus Bramati dacht gewoon : 'ik bespaar dat arme jong de extra onzin, rats hier dat kersendrankje'. Het duurde nog tot het keerpunt dat de Plus vrolijk 'het is net 7up!' inslingerde en we vrolijk een nieuw tijdperk vol vrijheden betraden.

-5
De Dikbilgorgel van Dorestad 2 september 2022 om 10:31

“Na een zware etappe” en “hersteldrankje”.

-2

Headlines

Populair

Materiaalzone