Evenepoel weet wat beter moet als hij Pogacar wil kloppen: “Aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”
Net als op het WK, botste Remco Evenepoel op het EK op een ongenaakbare Tadej Pogacar. De Sloveen reed weg op de langste beklimming van de dag en soleerde vervolgens 75 kilometer naar de streep. Evenepoel ziet echter wel aanknopingspunten. Zijn nieuwe trainer bij Red Bull-BORA-hansgrohe, de Luxemburger Dan Lorang, moet helpen om een relatieve zwakte weg te werken.
“Het was de eerste keer dat ik zijn aanval zo lang kon volgen en ik werd ook niet weggeblazen, dus dat was positief”, aldus Evenepoel bij Het Nieuwsblad. “Maar als ik hem in de toekomst wil kloppen, moet ik aan dit soort inspanningen werken. Die drie tot vijf minuten heel hard gaan op een klim.”
“Hoe ik daarin moet verbeteren? Gelukkig verander ik van team en is het aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”, lachte de dubbele olympische kampioen. “Ik heb er deze zomer aan gewerkt en de laatste weken en maanden voel ik dat ik er beter in word. Het wordt zaak om ook deze winter daarop te trainen. Ik denk dat de wattage-file van deze wedstrijd voor mijn trainer heel interessant zal zijn om te analyseren. Hij zal dan moeten beslissen wat voor trainingen ik moet doen. Want als ik Pogacar in de toekomst wil kloppen, moet ik verbeteren.”
Tactiek van Seixas
Evenepoel belandde na de lange klim een groepje met Paul Seixas, Christian Scaroni en Juan Aysuo. De samenwerking was echter niet optimaal bij dit kwartet. “Ik hoorde elk staflid van de Franse ploeg dat langs de weg stond, roepen naar Seixas dat hij niet mocht overnemen. Dat is ook een tactiek, maar toch vooral een vreemde. Door het gebrek aan samenwerking was het gat op Pogacar te groot geworden om nog toe te rijden. Al was het duidelijk dat Pogacar de beste man in koers was. (…) Ik kom een beetje in de buurt, de rest is weer heel ver weg.”
Het enige tactische verwijt aan de Fransen (en Belgen) dat je kunt maken is dat ze hun meerderheid op geen enkele manier hebben benut toen Pogacar geïsoleerd zat.
nu gewoon durft toegeven dat hij een 'zwak punt' heeft tegenover
Pogacar en dit de échte oorzaak van zijn downfall geweest is in de
WK en EK wegrit.
Maar wel opmerkelijk dat Remco daarvoor dit EK nodig had als
dezelfde zwakte reeds in 2 Tour's alsook op het WK in Zürich
zichtbaar was.
Toch blijf ik verbaasd over de rondetijden, vooral die laatste ronde. Ik dacht dat Seixas na zijn felle strijd met Scaroni de snelste was, maar uiteindelijk verloor hij nóg een halve minuut op Pogacar.
En dan stel ik me de vraag: kan hij die kloof ooit dichten? Misschien binnen vijf jaar… al is de kans groot dat Pogacar er dan al mee gestopt is.
Zijn nieuwe trainer mag het dus ff fixen, die kleinigheid, alsof Remco een F1 coureur is die aan zijn engineer vraagt om iets meer downforce te vinden en dan is alles opgelost.
Wat Pogacar keer op keer laat zien is niet een klein beetje beter dan Remco, het is een gigantisch verschil om in zulke zware koersen zo ver van de finish een enorme zware inspanning te doen om weg te komen en dan de achterliggende groep waarin iedere renner rust momenten kan pakken, op 1 minuut te houden en al die tijd tot de finish zelf geen enkel rust moment te kunnen nemen.
Ja Remco is in dit soort klim eendaags koersen als hij in topvorm is beter dan de rest van het veld, maar hij ligt nog mijlenver achter op Pogacar.
En afgelopen 2 wedstrijden betrof het zware eendagskoersen, dat is weer heel iets anders dan 3 weken koersen in de Tour met daarin bergetappes waarin er andere inspanningen gevraagd worden.
Maar goed, Remco zijn trainer weet wat hem te doen staat, als Remco volgend jaar nog steeds niet Pogacar kan verslaan dan heeft die trainer zijn werk niet goed gedaan want aan Remco zelf kan het niet liggen, hij is fysiek de beste, aan zijn trainer om dat eruit te halen.
Misschien vooraf wat meer realisme inbouwen. Ja, hij was de "best of the aanwezige rest". Maar als je van Pogacar wil winnen, dan moet je niet dezelfde tactiek keer op keer gebruiken, om vervolgens ook keer op keer tegen dezelfde koerswijze en dezelfde nederlaag aan te lopen.
Laat zo'n groep met Vervaeke rijden. En zeg tegen Pogi: los het maar op. Geef Vervaeke, die volgens mij de sterkste was van de kopgroep, de kans op succes. En zet jezelf verder in het wiel van Pogi, probeer dat te volgen en eerst zijn bordje leeg te eten voordat je aan dat van jezelf begint.
Maar de eerzucht in het hoofd van Evenepoel maakt dat hij eerst aan de bordjes van zijn eigen ploegmaats begint, daarna dat van zichzelf, en uiteindelijk tot de conclusie komt dat Pogi nog een vol bord heeft terwijl hij zelf al klaar is met eten.
Wat het meewerken van Seixas en anderen betreft: volgens mij zitten de medevluchters van Evenepoel vaak harkend te sterven in zijn wiel, wind vangend die afglijdt van meneer Aero. Als je het verschil ook ziet in de tijdritten de afgelopen tijd, dan is wel duidelijk dat samenwerken met hem haast onmogelijk is. Op het vlakke kan hij beter maken datti er in zijn eentje vandoor is.
De strijdvaardigheid van steeds dezelfde lieden die zure reacties geven is minder mooi voor de sport
Het enige "zichtbare" wat volgens mij zou kunnen helpen, is gewicht verliezen in zijn bovenlichaam: hij lijkt wel een bodybuilder in vergelijking met zijn concurrenten. Als hij daar 2 kilogram spiermassa kan verliezen (spiermassa die hij niet nodig heeft) zal hij al een stukje vlotter bergop rijden. Geen idee echter of dat haalbaar is.