Evenepoel weet wat beter moet als hij Pogacar wil kloppen: “Aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”
foto: Cor Vos
maandag 6 oktober 2025 om 08:03

Evenepoel weet wat beter moet als hij Pogacar wil kloppen: “Aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”

Net als op het WK, botste Remco Evenepoel op het EK op een ongenaakbare Tadej Pogacar. De Sloveen reed weg op de langste beklimming van de dag en soleerde vervolgens 75 kilometer naar de streep. Evenepoel ziet echter wel aanknopingspunten. Zijn nieuwe trainer bij Red Bull-BORA-hansgrohe, de Luxemburger Dan Lorang, moet helpen om een relatieve zwakte weg te werken.

“Het was de eerste keer dat ik zijn aanval zo lang kon volgen en ik werd ook niet weggeblazen, dus dat was positief”, aldus Evenepoel bij Het Nieuwsblad. “Maar als ik hem in de toekomst wil kloppen, moet ik aan dit soort inspanningen werken. Die drie tot vijf minuten heel hard gaan op een klim.”

“Hoe ik daarin moet verbeteren? Gelukkig verander ik van team en is het aan mijn nieuwe trainer om dat op te lossen”, lachte de dubbele olympische kampioen. “Ik heb er deze zomer aan gewerkt en de laatste weken en maanden voel ik dat ik er beter in word. Het wordt zaak om ook deze winter daarop te trainen. Ik denk dat de wattage-file van deze wedstrijd voor mijn trainer heel interessant zal zijn om te analyseren. Hij zal dan moeten beslissen wat voor trainingen ik moet doen. Want als ik Pogacar in de toekomst wil kloppen, moet ik verbeteren.”

Tactiek van Seixas
Evenepoel belandde na de lange klim een groepje met Paul Seixas, Christian Scaroni en Juan Aysuo. De samenwerking was echter niet optimaal bij dit kwartet. “Ik hoorde elk staflid van de Franse ploeg dat langs de weg stond, roepen naar Seixas dat hij niet mocht overnemen. Dat is ook een tactiek, maar toch vooral een vreemde. Door het gebrek aan samenwerking was het gat op Pogacar te groot geworden om nog toe te rijden. Al was het duidelijk dat Pogacar de beste man in koers was. (…) Ik kom een beetje in de buurt, de rest is weer heel ver weg.”

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
27 Reacties
Seixas wordt heel knap derde. Volgens mij rondgereden met een goede tactiek. Ik begrijp altijd heel weinig van het onvermogen van zovelen in en rond het peloton om anderen te begrijpen. Ik begrijp de frustratie dat niet iedereen doet wat jouw voorkeur zou hebben, maar waarom dat in de weg staat dat je het wel kunt begrijpen begrijp ik totaal niet.

Het enige tactische verwijt aan de Fransen (en Belgen) dat je kunt maken is dat ze hun meerderheid op geen enkele manier hebben benut toen Pogacar geïsoleerd zat.
08:55
Het siert Remco dat hij na alle eerdere ingeroepen argumentjes,
nu gewoon durft toegeven dat hij een 'zwak punt' heeft tegenover
Pogacar en dit de échte oorzaak van zijn downfall geweest is in de
WK en EK wegrit.

Maar wel opmerkelijk dat Remco daarvoor dit EK nodig had als
dezelfde zwakte reeds in 2 Tour's alsook op het WK in Zürich
zichtbaar was.
08:27
Kenmerkende reactie: aan anderen om het op te lossen. Hoewel, groot vertrouwen in de nieuwe trainer is ook niet verkeerd. Als de Fransen Seixas aanmoedigden om niet over te nemen, was dat een prima advies met uitstekend resultaat : )
    08:42
    Het advies aan Seixas was niet meer dan logisch — en het pakte ook goed uit. In Lombardije zal dat volgende week niet anders zijn.
    Toch blijf ik verbaasd over de rondetijden, vooral die laatste ronde. Ik dacht dat Seixas na zijn felle strijd met Scaroni de snelste was, maar uiteindelijk verloor hij nóg een halve minuut op Pogacar.
    En dan stel ik me de vraag: kan hij die kloof ooit dichten? Misschien binnen vijf jaar… al is de kans groot dat Pogacar er dan al mee gestopt is.
Tsja, als wielrennen toch eens zo simpel was als de logica van Remco ….

Zijn nieuwe trainer mag het dus ff fixen, die kleinigheid, alsof Remco een F1 coureur is die aan zijn engineer vraagt om iets meer downforce te vinden en dan is alles opgelost.

Wat Pogacar keer op keer laat zien is niet een klein beetje beter dan Remco, het is een gigantisch verschil om in zulke zware koersen zo ver van de finish een enorme zware inspanning te doen om weg te komen en dan de achterliggende groep waarin iedere renner rust momenten kan pakken, op 1 minuut te houden en al die tijd tot de finish zelf geen enkel rust moment te kunnen nemen.

Ja Remco is in dit soort klim eendaags koersen als hij in topvorm is beter dan de rest van het veld, maar hij ligt nog mijlenver achter op Pogacar.

En afgelopen 2 wedstrijden betrof het zware eendagskoersen, dat is weer heel iets anders dan 3 weken koersen in de Tour met daarin bergetappes waarin er andere inspanningen gevraagd worden.

Maar goed, Remco zijn trainer weet wat hem te doen staat, als Remco volgend jaar nog steeds niet Pogacar kan verslaan dan heeft die trainer zijn werk niet goed gedaan want aan Remco zelf kan het niet liggen, hij is fysiek de beste, aan zijn trainer om dat eruit te halen.
    09:03
    Ja, want Evenepoel was doodserieus natuurlijk toen hij die opmerking maakte.
    09:06
    Wat een nijdig ondertoontje, Richard.
    09:14
    Het 'gigantische' verschil tussen Pogacar en Evenepoel, was alleszins een pak kleiner dan het verschil tussen Remco en de rest van het veld.
08:40
Remco moet wat slimmer worden en niet willen laten zien de sterkste te zijn. Nu was het zo duidelijk dat hij de sterkste was in dat groepje en dat hij ze zou lossen. Alleen Ayuso behoorlijk mee en zie wat het hem brengt.
    08:47
    Tja, met zich weg te steken werd hij ook tweede, allicht dan op 2min van Pogacar. Mooi toch dat hij de handschoen bleef opnemen
    Wanneer je samenwerking wil, dan moet er voor anderen aanleiding zijn om samen te werken. Wanneer jij dan als een malle kopbeurten doet, komt die samenwerken er dus nooit.
    Evenepoel geloofde foutief dat zijn tactiek nog tot plek 1 kon leiden, de andere 3 geloofden foutief dat hun tactiek nog tot plek 2 kon leiden.
    09:40
    Evenepoel rijdt vaak té hard op kop waardoor anderen verrot gaan. Hij kan veel beter veel langer op kop gaan dan de anderen. Dan kunnen die ook hun deel doen. En rijden ze uiteindelijk sneller.
08:55
Feit is dat Pogacar die 3 tot 5 minuten op die col helemaal niet "heel hard" ging. Dat maakt Pogacar zo moeilijk te verslaan. Hij rijdt op 90% die col op terwijl vrijwel iedereen hem niet kan volgen en wie hem wel kan volgen, zit naar lucht te happen in zijn wiel en blaast zich volledig op. Daarna rijdt Pogacar gewoon rustig op 90% door naar de finish, waardoor hij in feite nooit verslapt.
    09:27
    Hij heeft zeker die percentages naar jou doorgestuurd? Of kan jij meelezen op zijn vermogens meter of hartslag meter ?
09:04
Haha lekker makkelijk zeggen. Hoop dat die trainer de bal terugkaatst en doodleuk zegt dat hij eens een beetje moet doortrappen
    09:35
    Tja dan is die trainer volgens mij nog niet eens de naam trainer waard moest hij dat doen . Het is net aan de zeer goed betaalde omkadering van renners om hun ploeg en hun renners ook individueel beter te maken. Oké bij iemand als Roglic met zijn leeftijd gaat dat misschien niet meer lukken maar een renner van 26 j als die bij hen komt heeft zeker nog Eén groeimarge
    Hoe weet jij dat er nog marge op zit? Heb je zijn waardes gezien?
09:20
Slimmer koersen. Waarom op kop sleuren met Pogi in zijn wiel. Heeft hij echt niets geleerd koerswijze UAE!!!! Evenepoel reed als een veredel de Ayuso voor Pogi. Vervaeke in kopgroep. Laat andere landen rijden. Evepoels ego is groter dan zijn wielerverstand.
09:30
Ik denk dat het belangrijkste werk voor de trainer in het hoofd van Remco te doen is. Of voor de ploegleider.

Misschien vooraf wat meer realisme inbouwen. Ja, hij was de "best of the aanwezige rest". Maar als je van Pogacar wil winnen, dan moet je niet dezelfde tactiek keer op keer gebruiken, om vervolgens ook keer op keer tegen dezelfde koerswijze en dezelfde nederlaag aan te lopen.

Laat zo'n groep met Vervaeke rijden. En zeg tegen Pogi: los het maar op. Geef Vervaeke, die volgens mij de sterkste was van de kopgroep, de kans op succes. En zet jezelf verder in het wiel van Pogi, probeer dat te volgen en eerst zijn bordje leeg te eten voordat je aan dat van jezelf begint.

Maar de eerzucht in het hoofd van Evenepoel maakt dat hij eerst aan de bordjes van zijn eigen ploegmaats begint, daarna dat van zichzelf, en uiteindelijk tot de conclusie komt dat Pogi nog een vol bord heeft terwijl hij zelf al klaar is met eten.
Ik hoop dat het hem lukt, zou goed zijn voor de spanning. Hopelijk gaat de ontwikkeling van Del Toro dan wel iets trager dan dit jaar, anders hebben we een extra probleem.
Wat het meewerken van Seixas en anderen betreft: volgens mij zitten de medevluchters van Evenepoel vaak harkend te sterven in zijn wiel, wind vangend die afglijdt van meneer Aero. Als je het verschil ook ziet in de tijdritten de afgelopen tijd, dan is wel duidelijk dat samenwerken met hem haast onmogelijk is. Op het vlakke kan hij beter maken datti er in zijn eentje vandoor is.
09:43
Voor de sport is het alleen maar mooi dat hij strijdvaardig blijft.
De strijdvaardigheid van steeds dezelfde lieden die zure reacties geven is minder mooi voor de sport
08:29
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Het enige "zichtbare" wat volgens mij zou kunnen helpen, is gewicht verliezen in zijn bovenlichaam: hij lijkt wel een bodybuilder in vergelijking met zijn concurrenten. Als hij daar 2 kilogram spiermassa kan verliezen (spiermassa die hij niet nodig heeft) zal hij al een stukje vlotter bergop rijden. Geen idee echter of dat haalbaar is.
    Voor iedere renner is er een minimum gewicht waarop hij nog maximaal kan presteren bergop. Persoonlijk vond ik hem bij de start van de Tour echt al heel erg mager, nog scherper en dan kan hij wellicht 3 weken inspannen en herstellen moeilijker aan.
    09:00
    Mager is hij zeker, maar zijn bovenarmen alleen al wegen 2 kilogram meer dan die van Vingegaard of Seixas. En dat is in het wielrennen alleen maar nadelig.
    09:25
    Ik denk dat als hij te veel aan zijn natuurlijke bouw gaat morrelen, hij uiteindelijk veel kwetsbaarder gaat worden op alle vlakken.
    Misschien lijkt het op het oog zo maar is het eerder dat Remco vrij korte armen heeft (wat hem zijn aerodynamisch voordeel geeft) waardoor ze meer gespierd lijken dan de armen van Pogacar, maar die heeft juist vrij lange armen, net als die Seixas en lijken ze eerder wat dunner.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.