Evenepoel: “Niets staat mijn voorbereiding op het seizoen nog in de weg”

vrijdag 5 maart 2021 om 19:23
Evenepoel: “Niets staat mijn voorbereiding op het seizoen nog in de weg”

foto: Cor Vos

Voor Remco Evenepoel kan zijn voorbereiding op zijn terugkeer in het peloton nu echt beginnen. Dat liet de jonge klassementsrenner van Deceuninck-Quick-Step weten na een belangrijke week, waarin werd gekeken of alles in zijn herstel na zijn zware val vorige zomer goed verloopt.

“Na tests in de Bakala Academy in Leuven en een onderzoek met de medische staf staat niets me meer in de weg om aan mijn voorbereiding op het seizoen te beginnen”, schreef Evenepoel op zijn social media. “Ik wil de ploegartsen, het ziekenhuis in Herentals, alle medewerkers van de ploeg en vooral ook mijn familie en vrienden bedanken voor alle steun in die moeilijke tijd. Ik kan jullie niet genoeg bedanken. Nu klik ik mijn voeten weer in de pedalen, zet ik mijn gezicht weer in de wind en ga ik voluit de juiste richting in. Er zijn nog veel doelen om te bereiken.”

Vorige maand kreeg de 21-jarige Belgische renner al toestemming om weer op de weg te trainen, nadat onderzoek had uitgewezen dat de breuk van zijn schaambeen voldoende was hersteld. “Ik heb nog een hele weg af te leggen”, vertelde hij eind februari in een Zoom-meeting met de media. “Een korte helling in de buurt rijd ik normaal gesproken fluitend op. Nu is het naar adem happen. Maar dat is normaal als je vier maanden hebt stilgelegen. Ik moet nu weer aan mijn basis werken, fond kweken.” De Giro d’Italia, die op 8 mei van start gaat, wordt zijn eerste koers.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Chasse_patate 5 maart 2021 om 20:35

Jammer.

Weet niet waarom. Maar gun deze renner niks. Maar kan ook niet goed uitleggen waarom niet.

Chippen 5 maart 2021 om 20:55

vrij trieste mentaliteit. ik kan begrijpen dat je iemand maar een etter vindt en hoopt dat hij overal verslagen worden.

maar het jammer vinden dat iemand vlot lijkt te herstellen van zware blessures?

Michelangelo 5 maart 2021 om 22:19

Ik zit wel op zijn rentree te wachten, want dit soort figuren maken de koers. Zorgen voor peper en zout.

Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat je ook hoopt dat ie wint. Want persoonlijk rijden er in een willekeurig peloton pakweg 179 gasten rond die ik het meer gun.

Wie weet dat hij na zijn val en zijn moeizame herstel ook wat meer nederigheid in is geslopen. Ik hoop het van harte, want deze gast heeft mooie dingen laten zien en op een mooie manier gekoerst. Maar mij niet op de juiste manier geraakt.

En als ik dit zo hoor, dan heeft hij nog flink te werken om terug te komen…

Jotto-Lumbo 5 maart 2021 om 21:12

Inderdaad jammer.. ik zit ook niet op zijn rentree te wachten. Hij is gewoon te goed, wat het kijken naar koers minder leuk maakt. Misschien als het een Nederlander was, was het anders geweest. Maar ik juich ook eerder voor Van Aert dan Van der Poel, dus denk niet dat het daaraan ligt.

Wim Kruithof 5 maart 2021 om 21:35

wat een vreemde reacties, weinig respectvol, balen dat iemand terugkomt in koers.

Zolang hij op talent en pindakaas zijn koersen wint, is antisupporteren niet ok, vind ik. Ik ben vooralsnog geen fan, maar wie ben ik om hem zijn rentree te misgunnen.

Turtlehead 5 maart 2021 om 22:01

+1. Triestig.

Ik ben vooral verrast door de boodschap: 'ik ga nu beginnen met opbouwen'. Dan loopt hij toch een paar weken achter op mijn eerste indrukken (nav het in de tekst geciteerde media-moment). 't is allemaal nog niet zeker, zo zonder winteropbouw een topseizoen rijden. Ik heb sterk de indruk dat alle mediabelangen de boodschap steeds nogal positief doen uitschijnen. Hopelijk gaat hij er zelf niet in geloven en werkt ie hard aan zijn terugkeer. Ben benieuwd!

antilek 5 maart 2021 om 22:45

Ik gun hem dat hij weer volledig hersteld. Maar een of andere manier
mag ik dat Belgische bluffertje niet.

Etika 5 maart 2021 om 23:28

Eindelijk. Rustig opbouwen, Remco. Afspraak over 9 weken in Turijn. Alles mag, niks moet. Tokio is het grote doel dit jaar.

sjoerdtjen 5 maart 2021 om 23:41

Inderdaad vreemde reacties… Ongepast ook als je het mij vraagt.

Hij is een super talent, met inmiddels al fantastische resultaten. Hij durft zich te laten zien/horen en plots vinden wij Nederlanders dat hij een bluffertje is die wij niets gunnen?

Riekt naar afgunst. Als MvP de concurrentie op een hoop zou rijden zoals hij deed, zou het magistraal zijn. En nu is het iemand die we het niet gunnen?

Kom op zeg… Hij koerst net als MvP, onorthodox met lef en is een killer. Laten we hem koesteren en zorgen (als NL) dat hij niet alles wint wat er te winnen valt!

Jotto-Lumbo 6 maart 2021 om 01:00

Zie mijn vorige comment mbt Van der Poel. Ik mag Remco niet en ik heb ook geen zin om iedere wedstrijd te kijken naar iemand die van 80 km aangaat en de concurrentie de vernieling in rijdt op zijn 20ste. Hij is gewoon te goed..

Gala 6 maart 2021 om 07:39

@Jotto-Lumbo
Ik stel voor dat ze alle renners te veel winnen en/of "te goed zijn" (Evenepoel, Pogacar, VDPoel, Van Aert, Alaphilippe, …) levenslang schorsen :)
Dat zou jij toch leuk vinden, niet? Oh ja, voor VDPoel maken we natuurlijk een uitzondering!

Panache 6 maart 2021 om 09:39

Wij Nederlanders, niets gunnen, iedere wedstrijd op 80 km aangaan en winnen, iedereen die te goed is bannen…

Volgens mij is de realiteit een beetje uit het oog verloren in dit draadje. Er wordt meer over één kam geschoren en sterk uitvergroot dan rationeel bekeken hoe pril het palmares is van alle genoemde renners op 6 maart 2021. De toekomst staat niet geschreven. Binnen het wegwielrennen zie ik ze allemaal veel meer verliezen dan winnen, wat in deze sport logisch is en buiten de echte kannibaal (en misschien Kelly) ook altijd zo gegaan is.

Herwig Dergent 6 maart 2021 om 06:23

Wat een zielige opmerkingen allemaal !
Besef wel dat da manneke al meer koersen heeft gewonnen op zijn 20jaar dan meer dan de helft van het peloton in heel zijn carrière !

Dus een beetje respect is hier wel op zijn plaats !
Een MVP SUPPORTER

Limal 6 maart 2021 om 07:19

Veel succes Remco, en laat je vooral niet ontmoedigen door ongepaste, zure reacties.

Marik 6 maart 2021 om 07:51

Dit soort discussies, daar kom je nooit uit. Waar gesport wordt zijn er fans, is er strijd en rivaliteit. Rivaliteit zorgt ook voor afgunst, anti-gevoelens etc. De meeste anti reacties zijn wel eerlijk hier: men geeft aan REV te goed te vinden en het niet leuk te vinden dat hij te veel wint. Dat is wel een eerlijk verhaal en dat mag toch ook? Het maakt dat er veel beleving en emotie in de sport zit.

Edit: het wordt een ander verhaal als je aangeeft het jammer te vinden dat hij is hersteld. Dan zeg je dus eigenlijk dat je hem nog fysiek ongemak gunt. Dat is niet ok.

Gala 6 maart 2021 om 07:59

Marik
Ik vind dat er toch nog een duidelijk verschil is tussen “te goed” en “niet leuk”.
Je kan toch niemand kwalijk nemen dat hij te goed is, tenzij er aanwijzigingen zijn van dopinggebruik?

Panache 6 maart 2021 om 09:55

Je kan Caster Semenya ook niet kwalijk nemen dat ze misschien een freak of nature is. Wat sommigen in dergelijke situaties de sporter wel kwalijk nemen is dat zo’n freaks of nature een mooie sport ‘kapot’ maken wegens totale dominantie.
Je ziet het in voetbal (geld), F1 (motor Mercedes), veldrijden. Ik ben blij dat we het niet zien in het wielrennen en volgens mij gaat het ook niet komen. Dat er wat angst bestaat dat er een dominante/onoverwinnelijke renner op staat kan ik mij wel voorstellen. Of die angst gegrond is (Pogacar is er ook nog), dat denk ik niet.

Romāns Vainšteins 6 maart 2021 om 10:02

Wielrennen is dermate aan pech en interne motivatie gebonden dat je zó weg bent wanneer het even tegen zit. Daarom zijn domineerperspectieven 7,5 vd 10 x losse flodders.

Joaquim Agostinho 6 maart 2021 om 08:07

Mooi juist deze nieuwe lichting kleine lefgozertjes, samen met Pidcock en Hirschi die hopelijk niet vals heeft gespeeld.

Schollekop 6 maart 2021 om 09:05

Wat een negatieve reacties. Als Nederlandse wielerliefhebber ben ik blij met iemand als Remco die lef en bluf in z’n donder heeft. Of hebben de negatievelingen liever een wieltjesplakker als Pedersen die alleen de laatste 100 meter uit z’n kot komt?

Michelangelo 6 maart 2021 om 09:23

Qua manier van koersen zie ik liever Evenepoel. En toch heb ik liever dat Pedersen zijn handen in de lucht steekt dan Remco.

De ene kijkt naar wielrenners, als zijnde het een kudde playstation poppetjes die zonder karaktereigenschappen hun ding doen. En als je dan maar spectactulair fietst en wint, dan ben je fan.
De ander kijkt ook naar hoe iemand over komt op twitter, facebook, interviews etc. Of hoe fans met hun held om gaan. En baseren daarop hun gunfactor.

En ik denk dat degenen die niks hebben met Evenepoel allemaal onder die laatste groep vallen. En daarnaast zijn er ook juist mensen die ook zijn voorkomen geweldig vinden (branie, uitgesproken mening), ook die zitten in de laatste categorie.

Want ik denk dat vriend of vijand het erover eens is dat deze jongen geen laffe wieltjeszuiger is….

Romāns Vainšteins 6 maart 2021 om 09:38

Ik vind het altijd wat eigenaardig om als anonieme fan je emotioneel verbonden te voelen met mensen die je eigenlijk totaal niet kent buiten wat oerstom sportgeleuter in flashinterviews en vanwege de beperkte materie immer snel vastlopende ‘diepteinterviews’ in sportbladen. Facebook en Twitter is sowieso nog 10 x ergere bagger, wie ook maar iets baseert op die plasticbekkentrekkerij heeft ergens een afslagje gemist.

HSV 6 maart 2021 om 09:43

Eens met Schollekop. Ik trek de koersstijl van Pedersen ook niet. Die verstopt zich altijd. Wint alleen als anderen zijn moegestreden. Remco gun ik een volledig herstel en mooie koersen. Als je hem hoort is de branie veel minder dan wanneer je leest wat hij gezegd heeft. Hij koerst met open vizier net als Wout en Mathieu. En ook Poga. Renners met lef. Veel leuker dan zuigers a la Gerrans zoals Pedersen.

Romāns Vainšteins 6 maart 2021 om 09:51

Dat is natuurlijk gewoon een talentkwestie en het maken van doordachte keuzes van bepaalde renners met bepaalde talenten. Zo’n Gerrans bijvoorbeeld is verre van met de beste benen uitgeruste coureur geweest die wel met de juiste keuzes in de juiste omstandigheden maken 2 klassiekers heeft gewonnen die eigenlijk buiten zijn bereik lagen. Juist dat is het mooie van wielrennen, zonder deze gevaarlijke outsiders krijg je het zwift/mountainbikeprincipe waar een bende hijgende mannen (in colonne) voortpompt en iedereen netjes op basis van vermogen binnen komt.

Panache 6 maart 2021 om 09:59

“met de juiste keuzes in de juiste omstandigheden maken 2 klassiekers heeft gewonnen die eigenlijk buiten zijn bereik lagen. Juist dat is het mooie van wielrennen”

+1 (eigenlijk +2 maar dat zou megalomaan zijn)

Gebruikersnaam 6 maart 2021 om 09:43

Ah, die Remco, koning in het oproepen van de dubbele standaard.

Je mag hem niet naast Pogacar en Bernal plaatsen, want eigenlijk heeft hij het nog niet bewezen op het allerhoogste niveau en mag je niet uitgaan van aannames. Tot onze Remco dan wil starten in die koersen… dan moet hij wegblijven met zijn vervelende superioriteit, waarop niemand zit te wachten. Want plots is die aanname wel evident/vanzelfsprekend.

Maar goed, wat valt er te beleven aan een rondje als je voor de start al weet wie er gaat winnen? Dat vindt toch niemand leuk? Nah, laten die Remco maar wegblijven, wij supporteren wel voor een Roglic. Want die wint overal waar hij start, wat een klasse, wie kan er nu niet genieten van zo'n wielertalent, daarvoor kijken we toch naar de koers, voor de toppers?

OK, onze Remco doet dus op het eerste zicht hetzelfde als die Primoz, terwijl dat bij één van de twee veel vervelender wordt gevonden. Dat suggereert een dubbele standaard, maar er is wel degelijk een verschil! Roglic doet het namelijk op een berekende en afwachtende manier, terwijl Remco dat op een spectaculaire en onbevangen manier probeer te doen, dus weg met Remco, right? Right! Boe!

Ergste is eigenlijk dat hij voor Patje rijdt. Want Patje is een hypocriet en als er iets is waar we niet tegen kunnen, dan is het wel hypocrieten! Patje met zijn dubbele standaarden, die anderen verwijt wat hij zelf doet, die draait en keert met zijn argumenten wanneer het hem past. Wat een vreselijke man, zoiets zouden wij nooit doen.

Panache 6 maart 2021 om 10:02

Wanneer je met hagel schiet is het vast wel ergens raak, zoiets bedoel je?

Limal 6 maart 2021 om 09:51

Wat ik vooral triest vind is dat er geen enkel artikel over Evenepoel kan verschijnen zonder dat er een oceaan aan negatieve bagger verschijnt in de comments.

Dit was een berichtje op zijn instagram waar WF een artikel van maakt dat qua inhoud erg lijkt op het goede nieuws van Jakobsen: https://www.wielerflits.nl/nieuws/fabio-jakobsen-laat-weer-van-zich-horen-licht-aan-het-einde-van-de-tunnel/
Vergelijk de reacties eens inhoudelijk, het verschil is beschamend!

Panache 6 maart 2021 om 10:07

Klopt.
Je kan er ook het topic over de rentree van Groenewegen naast leggen: https://www.wielerflits.nl/nieuws/dylan-groenewegen-maakt-rentree-in-ronde-van-hongarije/
Mijn visie: sommige renners roepen controverse op. Of dat terecht of onterecht, gewenst of ongewenst is, laat ik in het midden.

Limal 6 maart 2021 om 10:13

Inderdaad. Bepaalde renners/ploegen/gebeurtenissen uit het verleden lijken zo diep te zitten bij sommigen dat ze amper het onderwerp van een artikel nog waarnemen. Wanneer dit zonder uitzondering tot controverse leidt die niet op de inhoud van het artikel gebaseerd is, dan vind ik dat ongepast. Al helemaal als je iemand toewenst dat hij niet herstelt van een blessure.

Headlines

Materiaalzone

Populair