Evenepoel na tijdritzege: “Denk niet aan winnen van het klassement”

woensdag 29 januari 2020 om 08:23
Evenepoel na tijdritzege: “Denk niet aan winnen van het klassement”

Remco Evenepoel - foto: Cor Vos

Remco Evenepoel denderde tijdens de derde dag van de Vuelta a San Juan als een stoomtrein naar zijn eerste seizoenszege. Tijdens de slechts 15 kilometer lange rit tegen de klok naar de dam van Punta Negra reed hij per kilometer meer dan twee seconden sneller dan nummer twee Filippo Ganna. De nog maar 20-jarige Belg is de nieuwe leider in San Juan, maar geeft aan dat
hij in het restant van de koers zal blijven werken voor zijn ploeg.

“De tijdrit was kort, maar het voelde alsof het de langste uit mijn leven was door alle rechte wegen. Zelfs de klim voelde eindeloos”, reageerde hij na afloop. “Ik pakte tijd op het vlakke, waar ik een stevig tempo reed. Op de klim versnelde ik en pakte ik nog wat tijd. Dat betekent dat de benen goed zijn, een fijn gevoel zo vroeg in het seizoen.”

Evenepoel vervolgt de Argentijnse rittenkoers als leider. De etappe met aankomst bovenop de Alto del Colorado zal vrijdag beslissend zijn. “Het is mooi om nu ook bovenaan te staan, maar we moeten onze focus niet verliezen. Er zijn nog vier ritten te gaan. Ik denk niet aan het eindklassement op dit moment, we moeten het dag per dag bekijken. Ik wil de ploeg helpen waar en wanneer ik kan, aan het eind van de week zien we dan wel waar ik sta.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Vinyakke 29 januari 2020 om 08:54

Dat is dan weer voorgekauwde perspraat, spijtig, ik had van Remco wel wat meer rock and roll verwacht. Aan deze shit hebben we niks, de mediatraining heeft hem al te pakken. Had toch minstens iets verwacht zoals: “natuurlijk ga ik vol voor de eindzege, al zijn er nog genoeg kapers op de kust die het me lastig willen maken al heb ik goede benen en ga ik samen met het team er alles aan doen de eindzege te pakken. Als we tussendoor nog een ritje kunnen pakken met hodeg zullen we dat ook niet laten”.

Thoin 29 januari 2020 om 09:07

Hij kan dit niet meer verliezen…
1:26 op Mc Nulty die mss de betere klimmer is…
1:26 geeft hij niet meer af denk ik

lander luypaert 29 januari 2020 om 09:27

Als Evenepoel die 40sec had gekregen die hem zijn kwijt gescholden dan was er al iets meer spanning geweest voor de bergrit.

WernerFranke 29 januari 2020 om 09:33

McNulty de betere klimmer? Op basis van?

lander luypaert 29 januari 2020 om 09:34

Ik denk inderdaad ook dat Mcnulty 1 van de betere klimmers is.

Geraint 29 januari 2020 om 10:15

Net goed dat hij wat kalmeert. Remco is boos op Skujins in Sebastian, Remco is boos op de camera na het WK, Remco is boos op heel Cofidis in de eerste rit,… Dat gedoe mag hij achterwege laten.

Hij zal al kritiek en dopingbeschuldigingen genoeg krijgen zonder deze vervelende maniertjes.

David Kools 29 januari 2020 om 09:05

Ja idd niet zeveren zo een kans laat je gewoon niet liggen. Heel de ploeg moet voor hem rijden nu. Altijd dat pers gezever. Je eerste kleine ronde binnen halen remco!! Je gaat geen min verliezen op Sevilla hoor

Leukefans 29 januari 2020 om 09:53

Met de ronde van België won hij al wel een kleine ronde. Het zou natuurlijk wel het eerste rondje met een echte bergrit zijn.

thorsen 29 januari 2020 om 09:12

“Parijs is nog ver.”

Inderdaad standaard perspraatje met 0 waarde. Sterker nog, ik vermoed dat het gewoon een leugen is ;)

john 29 januari 2020 om 09:27

Ja en als hij 3 min verliest dan krijgt hij toch gewoon de tijd van de winnaar

Melkzuur 29 januari 2020 om 10:41

Leuk hé John, zo af en toe eens stoom aflaten?

Geit in mijn Kelderman 29 januari 2020 om 10:16

Deze gast gaat gewoon winnen. Bizar talent, eentje die je er een keer in de twintig jaar voorbij ziet komen.

Jan Blokland 29 januari 2020 om 10:45

Wie zou hem van de eindoverwinning moeten afhouden. De klimmers die meedoen staan al ver achter.
En ik heb begrepen dat de klim nou ook weer niet zo extreem is. Dus zo moeilijk is het toch niet dan. Pech zou alleen de boosdoener kunnen zijn denk ik.
Daarbij komt ook, dat Evenepoel ook redelijk goed kan klimmen. Niet veel minder dan de overige renners die meedoen.

Melkzuur 29 januari 2020 om 10:48

Wel grappig, als je er over nadenkt. Als hij zijn ambities uitspreekt zijn er nogal wat reacties zoals “Bah, irritant ventje. Hij zou beter wat bescheidener zijn, zoals MvdP.” Is hij voorzichtig in zijn uitspraken, is het maar een laffe hond.

Romāns Vainšteins 29 januari 2020 om 10:59

Het lijkt me ook verregaande angstbijterij dat een zelfverzekerd Vlaemsch binkie de sier gaat maken in het wegwielrennen, al dat genuil rondom hem.

Eigenlijk zijn MvdP en Evenepoel levende stukken bewijs dat nationalisme het slechtste in de mens boventovert.

Cochise 29 januari 2020 om 11:09

Dit dus…

Begrijp wel nog steeds niet goed waarom dan bv een Tom Boonen wél algemeen als een sympathieke jongen werd aanvaard. Die sprak echt uit dat hij zich belangrijker voelde dan ploegmaten die al meer bewezen hadden en zocht flauwe excuses als hij een koers verloor. Een Vandenbroucke is een cultheld (en terecht) terwijl hij bij z’n eerste ploeg weg wilde omdat het niet de grootste ploeg ter wereld was, bij z’n tweede ploeg vertrok omdat de 5 andere kopmannen niet elke koers naar z’n pijpen dansten, letterlijk zei dat hij de beste was en een koers niet kon verliezen en er itt een Evenepoel amper trainingsarbeid of inzet tegenover kon stellen.

Maar on-topic: aan Renaat heeft hij wel degelijk gezegd dat hij deze voorsprong moet kunnen verdedigen bergop maar enkel wat schrik heeft voor waaiers of valpartijen in de andere ritten.

Wheely 29 januari 2020 om 11:11

@RV
Haha, nou ja zeg. Volgens mij zijn er nog wel veel ergere gevallen te benoemen die aantonen dat nationalisme het slechtste in de mens bovenhaalt. Het supporteren voor een sportende landgenoot is juist een vorm van nationalisme die wel geoorloofd is. Het bashen van de tegenpartij hoort daar voor sommigen een beetje bij. Ik vind het zelf ook kinderachtig en belachelijk maar kan er ook om lachen.

yo-eddy 29 januari 2020 om 12:09

@RV …. ja lekker rationeel alles als een computer gaan zitten analiseren, dat is leuk!

Favoriten hebben maakt het kijken veel leuker voor mij, ik zet Federer boven Nadal maar Nadal weer boven Djoko. Dat is met alle sporten die ik volg zo.
Zou het prachtig vinden als Sevilla deze ronde wint maar als Remco ook bergop iedereen eraf rijdt ga ik er niet slecht van slapen en zal zijn prestaties nooit marginaliseren.
Allemaal toppers alleen niet allemaal mijn favoriet.

Akiria 29 januari 2020 om 11:15

” Romāns Vainšteins 29 januari 2020 om 10:59

Het lijkt me ook verregaande angstbijterij dat een zelfverzekerd Vlaemsch binkie de sier gaat maken in het wegwielrennen, al dat genuil rondom hem.

Eigenlijk zijn MvdP en Evenepoel levende stukken bewijs dat nationalisme het slechtste in de mens boventovert.”

wel eens naar Michel Wuyts geluisterd…

Romāns Vainšteins 29 januari 2020 om 12:06

Met Wuyts is het net wat anders, hij dient een volk te voeden en is dus professioneel nationalistisch. In zijn geval is het een kunstvorm, hier is het niks.

Wheely 29 januari 2020 om 11:15

Volgens mij was Remco wel zeer ambitieus voor de tijdrit, dat hij de bergritten nog wat downplayed snap ik wel. Moet het zelf ook nog maar zien in dit Latino geweld.

Wheely 29 januari 2020 om 11:24

Vorig jaar verloor REV trouwens maar een minuut op Sevilla en Carapaz in de rit naar Alto Colorado, echter lijkt Oscar nu beter in vorm. (In de tijdrit werd Remco vorig jaar ook al derde)

https://www.procyclingstats.com/race/vuelta-ciclista-a-la-provincia-de-san-juan/2019/stage-5

dacosta 29 januari 2020 om 12:27

nadat hij 3/4 van de klim gewerkt had voor Alaphilippe…

Peter Lippens 29 januari 2020 om 13:02

idd en zowel Sevilla als Remco zijn een jaarke ouder en denk dat dit ruim in het voordeel is van Remco

Jean Dumas 29 januari 2020 om 11:30

Oscar Sevilla! Nooit afschrijven.

Peter Lippens 29 januari 2020 om 13:01

Toch logisch dat Remco zo voorzichtig is met zijn uitspraken over de afloop. Vorig jaar kon hij nog niet direct overtuigen in de langere en zwaardere klimmen en ik kijk al uit naar die bergrit als hij dan nog op kop staat. Vorig jaar verloor hij wel enkele minuten dacht ik maar had toen het grootste deel van het kopwerk gedaan in functie van Alaphilippe. En duimen maar voor dit toptalent, alleen maar goed voor het wielrennen dat er zoveel jong talent is.

Martino87 29 januari 2020 om 14:42

Qua gedrag is hij gewoon een voetballer in wielerland. Dat merk je aan die interviews waarin hij eigenlijk niets zegt. En buiten het ‘veld’ zie ik ook steeds vaker sterallures. Ik denk dat dit alleen nog maar erger wordt naar mate hij nog meer gaat winnen.

jp.vanoosterhout 29 januari 2020 om 21:47

waarom hebben sommige hier twijfels over de klimbenen van evenepoel,hebben jullie hem 2 jaar geleden op het WK voor junioren niet bezig gezien,daar reed hij na een valpartij 2 minuten dicht op de kopgroep ! iedere renner die hij voorbijreed en wou aanklampen hield dit hooguit 200meter vol ! let op mijn woorden deze jongen gaat ook bergritten winnen !

Chippen 29 januari 2020 om 23:12

jammer dat evenepoel de beloften heeft overgeslagen, anders had hij vorig jaar wel gewoon even de ronde van de toekomst gewonnen en was er minder discussie over zijn klimkwaliteiten geweest