Evenepoel na lead-out voor Alaphilippe: “We zijn een superduo”

woensdag 6 april 2022 om 10:36
Evenepoel na lead-out voor Alaphilippe: “We zijn een superduo”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe won gisteren de tweede etappe van de Ronde van het Baskenland door de sprint van een grote groep te winnen. Daarbij kreeg hij hulp van Remco Evenepoel, die de lead-out verzorgde. “De wereldkampioen, daarvoor kom ik graag eens uit mijn kot”, zei de Belg na afloop tegen Het Laatste Nieuws.

Castelli

“We hadden afgesproken dat ik Julian bij het uitzwenken links zou doorlaten. Dan kon de rest niet meer langs”, doet Evenepoel de vooraf bedachte ideeën van Quick-Step Alpha Vinyl uit de doeken. “Dat tactisch plan klopte perfect. Zoals jullie het zagen gebeuren, zo hadden we het op de teambriefing uitgestippeld.”

“In déze ploeg ben ik zowat de enige die ietwat spurtvoorbereiding in de benen heeft. Het was me al een paar keer goed gelukt. Uiteindelijk is Julian brengen toch een béétje hetzelfde als Fabio Jakobsen. Ik, de nieuwe Michael Mørkøv?”, grijnsde de 22-jarige renner. “Neen, dat is té veel eer. Voor een echte massaspurt heb ik te weinig lef en body. Daar blijf ik wijselijk uit. Oké, dit was ook een massaspurt. Maar dan één zonder pure sprinters. Makkelijker, toch wel.”

“Superduo”
Evenepoel had vooraf dus al toegezegd dat hij zich in dienst zou stellen van Alaphilippe. “Voor mij is het een droom om voor hem te mogen werken. Julian en ik kennen elkaar nu al geruime tijd. Vandaag tonen we iedereen wat voor een superduo we zijn. Ik weet ook dat zich dat vroeg of laat wel eens terugbetaalt. We gaan nog heel veel koersen samen rijden.”

In de Ardennenklassiekers komen Alaphilippe en Evenepoel ook samen in actie. Terwijl Evenepoel het kopmanschap zal dragen in de Brabantse Pijl, is Alaphilippe het speerpunt in de Waalse Pijl, noteert HLN. “En allebei in een beschermde rol in Luik-Bastenaken-Luik. Waar we maar beter met twee grote favorieten zullen zijn dan met één”, aldus Evenepoel.

Dit artikel delen:

36 Reacties

YogiBear 6 april 2022 om 10:49

Het lijkt alsof Evenepoel atijd op een manier moet communiceren waarbij hij even wil aangeven hoe goed hij zelf wel niet is. Natuurlijk barst hij van het zelfvertrouwen (zoals veel topsporters), maar voor mij persoonlijk gaat hij vaak over het randje van misplaatste arrogantie heen. Vooral ook omdat, als je naar zijn overwinningen kijkt (25 stuks) er maar twee op het hoogste niveau zijn waarvan de laatste al weer ruim anderhalf jaar geleden is.

0
Ton van Wieringen 6 april 2022 om 10:57

Maar eens afwachten wat hij verder presteert in Baskenland. Het zou goed zijn wanneer hij verkast naar een andere ploeg.

0
Pannenkoek 6 april 2022 om 11:05

Ik ben daar meestal ook niet zo van, maar vind het hier juist wel bescheiden. Dit interview deed me wel deugd

0
peter s 6 april 2022 om 11:17

Precies Yogi Het ” charme offensief ” van een week of 2 ,maakt( na het eerste succesje) alweer plaats voor misplaatste arrogantie

0
wimvl 6 april 2022 om 11:25

@YogiBear. Wat moet hij dan zeggen. Of moet hij zwijgen. Oh ja. Al wat hij zegt of doet verdient commentaar.

0
Geel Zwarte Bril 6 april 2022 om 11:27

Eens met Yogi. Het is gewoon een over het paard getilde gast. Die nu vooral tegen Jip en Janneke gewonnen heeft en zodra het er echt om spant hij eigenlijk niet wint. Heeft zich nog lang niet bewezen en denk ook niet dat hij ook een GT gaat winnen. Want elke steile pukkel wordt hij eraf gereden.

0
Joachim 6 april 2022 om 11:46

Nu lees ik hier wel vaker vreemde dingen, maar de opmerking om iemand die al weleens de nieuwe Merckx genoemd werd misplaatst arrogant te noemen terwijl hij zelf zegt dat een vergelijking met Mørkøv te veel eer is, slaagt er toch nog in een ongekend niveau van absurditeit te bereiken. :)

0
Silent Hill 6 april 2022 om 11:57

Remco arrogant, Benoot arrogant, Lampaert, Philipsen, Vermeersch … het lijkt een trend in Belgenland.

0
peter s 6 april 2022 om 12:36

Zeker vreemd om te lezen : dat Evenepoel de nieuwe Merckx wordt genoemd

0
Michelangelo 6 april 2022 om 13:40

Nu sta ik niet bekend als grootste fan van “Evenepoel aan de microfoon”. Maar ik vind het hier nog wel meevallen. Bij hem is gelukkig wel het realisme dat dit totaal niet te vergelijken is met een normale massasprint, terwijl sommige juichezels gisteren begonnen over dat ze nog nooit een normale massasprint gezien hebben waarbij het zo op een lint ging door iemand op kop van het peloton.

Ik denk dat het vooral goed is voor de smurfenbrigade dat Evenepoel en Flip het blijkbaar goed kunnen vinden en elkaar het succes lijken te gunnen. En dan heb je inderdaad een mooi complementair duo. Iemand als Vansevenant vroeg laten openen, en in de finale met deze twee kunnen spelen (op zowel de ontsnapping als de leadout/sprint voor Alaphillipe), dat belooft gewoon veel voor de Ardennen. Ik zou Evenepoel wel willen aanraden om het niet van 70 km te proberen, maar gewoon wachten tot de echte finale.

0
tramontana 6 april 2022 om 14:11

Liever juichezels dan huilebakken. Die lead-out was degelijk speciaal, zowel qua afstand als snelheid.

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 10:54

Goede verdeling lijkt me.

0
Jean Dumas 6 april 2022 om 11:25

Dat wordt wel wat, een wolvenkoppel voor de Waalse wedstrijden.

0
Kopinkas 6 april 2022 om 12:31

Wolventrio met Vansevenant erbij…

0
Gelei 6 april 2022 om 11:28

Klopt toch? Samen al 2 keer wereldkampioen.

0
Kopinkas 6 april 2022 om 12:30

En voor die tweede wereldtitel heeft Remco inderdaad keihard gewerkt ;-)

0
Dikke Vrouw 6 april 2022 om 11:37

Top duo gaan voor mekaar door t vuur !

0
uitdewaaier 6 april 2022 om 12:05

Pfffffff provoceren lukt hem zeer goed. Wat een eng mannetje is het toch. En dan ben ik nog heel bescheiden met mijn mening.

0
Melkzuur 6 april 2022 om 13:10

Kevin Pauwels, dat was nen goeien!

0
Polleke 6 april 2022 om 12:12

Arme jongen, nog een hele loopbaan voor de boeg en het maakt niet uit wat of hoe hij iets zegt, de messen worden altijd getrokken…dit lijkt me een heel normaal interview met een enthousiaste 21 jarige die terecht trots is dat hij zijn ploegmaat, de wereldkampioen nb., heeft helpen winnen…

0
Kopinkas 6 april 2022 om 12:35

Vooral de laatste zin doet toch wel alarmbellen rinkelen.
Met Alaphilippe (klasse, grinta, maniakale voorbereiding, meester-pieker, eerdere resultaten, afstand aankunnen, terreinkennis) heb je inderdaad één grote favoriet in de rangen voor de Ardennen…
Maar Evenepoel zelf is een onbeschreven blad voor dit terrein.

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 12:49

In 2018 ging Jungels reeds lopen met de zege vanwege Flip's aanwezigheid. Ze hebben nog andere renners aan boord (Vansevenant/Masnada) die Flip moeten kunnen loodsen naar een punt waar Evenepoel al geopend heeft.

Ik weet niet precies waar qua huisnummer maar ergens op het stuk Haute Levee en Rosier moet je Evenepoel dan laten vertrekken. Op de Redoute of Valkenrots aangaan is niet passend resp. te laat, de klim waarvan ik naam even kwijt ben waarop Carapaz zo fraai demarreerde afgelopen jaar is er uit hoorde ik ergens.

0
Gelei 6 april 2022 om 13:16

@Romans,

Ik zou Evenepoel toch proberen sparen tot La Redoute. De klim in Sprimont (dik 1km aan een goeie 6%) volgt vrij snel. En die combinatie lijkt me wel het uitgesproken terein om kansen op winst te hebben als de RaF niet je ding is.

0
Michelangelo 6 april 2022 om 13:42

Te vroeg openen gaat hem niet worden in LBL. Te veel goede renners en goede ploegen, het is een ander koerske dan “Dwars door het Hageland”.

Ik zou hem laten wachten tot na de Redoute, en vanaf daar het spel gaan spelen. Eerder openen zou ik laten aan Vansevenant of Masnada.

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 13:52

Die Sprimont heuvel ken ik inderdaad. Dat is na redoute, afdaling dwars door het dorp en dan weer omhoog. Die was wel naar voor mij maar de gang waar dat peloton in zit op dat moment is niet van dien aard dat je wegrijden kan. Die klim waarvan ik potjandorie de naam kwijt ben en er dit jaar niet in zit was daar beter voor geweest, echt iets voor Evenepoel.

Na de Stockeu door Stavelot rijdt er altijd wel een groep weg en waarom zou je daar niet als aanvallende ploeg je joker eens inzetten. Desnoods met de opdracht om meteen weer in te houden als het er niet naar is. Je kan je als QS dan meteen onthouden van jagen en de andere favorietenteams, hoogstwaarschijnlijk Jumbo en UAE, hun mannetjes reeds laten opsouperen

0
Michelangelo 6 april 2022 om 14:25

Ik acht de kans dat ze Masnada of Vansevenant in zo’n kopgroep laten meeglippen groter dan dat ze Evenepoel mee laten glijden. Daar gaat gewoon meteen achter gereden worden. Tenminste, dat zou mijn commando zijn als ik in de volgwagen zou zitten.

0
Gelei 6 april 2022 om 14:42

@Romans,

Cote du Sart-Tilman?

0
klootje kriekeljon 6 april 2022 om 15:07

Mooie plek om bidons te rapen, bos vanaf redoute naar Sprimont.

Sart Tilman is echt een veel viezer ding dan de nummers zeggen. Moest er toevallig vd week overheen, onderweg van ene supermarkt Boncelles naar andere in Tilff.

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 15:08

Nee, des Forges! Die is weg dit jaar. Volgens mij brengt het alle klimmen ook iets dichter op de finish

Dat bos is echt een bosje, 1 K hooguit? Misschien anderhalf.

0
Ward 6 april 2022 om 13:02

Altijd spannend: keurt de Wielerflitspolitie zijn antwoorden goed of fout. En dan is de chef van de Evenepoelbrigade nog niet aan het woord geweest.

0
VerstandOpNul 6 april 2022 om 13:33

Ja ze vinden altijd wel iets om op hem af te geven..

En mocht hij onverhoopt echt niks zeggen waaraan ze aanstoot kunnen nemen, dan zijn al zijn uitspraken natuurlijk voorgekookt door de voorlichter..

0
Etika 6 april 2022 om 13:34

De antwoorden doen er niet meer toe. Gewoon lekker afbreken, die jongen. Dit is een sport op zich geworden blijkbaar.

0
Michelangelo 6 april 2022 om 13:43

De chef, wie is dat??

0
Zadelsnuffelaar 6 april 2022 om 13:39

Bescheidenheid zit er gewoonweg niet in. Jammer. Kan zijn manier van rijden erg smaken maar zijn persoonlijkheid heel wat minder. Bescherm die jongen tegen zichzelf want hij moet altijd enorm pochen als hij een overwinning behaalt of daar aan meewerkte.

0
Luc La 6 april 2022 om 15:38

Weet iemand of dit duo amstel rijdt ?

0
Romāns Vainšteins 6 april 2022 om 17:31

Nee, volgens mij sluit dat niet goed aan op Baskenland

0

Headlines

Populair

Materiaalzone