Evenepoel geeft eindzege Volta ao Algarve glans met zege in slottijdrit
Remco Evenepoel heeft de 46e editie van de Volta ao Algarve op zijn naam geschreven. De renner van Deceuninck-Quick-Step versloeg in de slottijdrit in en rond Lagoa niemand minder dan Rohan Dennis, de regerend wereldkampioen tijdrijden.
Miguel Ángel López liet zaterdag op de Alto de Malhão zien dat Remco Evenepoel ook maar een mens is, maar de renner van Deceuninck-Quick-Step deed wel uitstekende zaken op de drie kilometer lange helling door de gele leiderstrui te behouden. De verschillen in het klassement waren, voor aanvang van de slotetappe, zeer beperkt, maar vandaag stond er een individuele tijdrit van meer dan twintig kilometer op het programma in en rond Lagoa.
Wie klopt Rohan Dennis?
En laat Evenepoel nu de Europees- en vice-wereldkampioen tegen de klok zijn… Maar vooraleer we de klassementsrenners in actie zagen, was het aan de mindere goden, knechten en tijdritspecialisten. David Livramento mocht als eerste renner een tijd neerzetten, maar het was Jasha Sütterlin die met 25:03 een uitstekende tijdrit wist af te werken.
De Duitser van Team Sunweb wist net niet de barrière van de 25 minuten te doorbreken, iets waar Mikkel Bjerg (24:59) en Yves Lampaert (24:53) wel in slaagden. De Belg van Deceuninck-Quick-Step kon echter niet lang genieten van zijn leidende positie, aangezien Rohan Dennis na een trage start onder stoom kwam. De wereldkampioen tijdrijden moest aan het eerste tussenpunt nog tijd prijsgeven, maar reed een ijzersterk tweede gedeelte.
Evenepoel veruit de snelste aan het eerste tussenpunt
Zo bleek hij aan de finish ruim een halve minuut sneller dan Lampaert, maar de Australiër van Team Ineos moest nog wachten op de binnenkomst van Evenepoel, die de snelste tijd realiseerde aan het eerste tussenpunt. Het verschil tussen beide kemphanen bleek iets meer dan twintig seconden in het voordeel van Evenepoel, die op weg leek naar zijn tweede tijdritzege van het seizoen.
De geletruidrager leek de eindzege al binnen te hebben, aangezien het verschil met directe concurrenten als Maximilian Schachmann, Daniel Martin en Rui Costa significant was. Evenepoel was ook aan het tweede tussenpunt de snelste renner, al was het verschil met Dennis plots maar negen seconden. De Australiër leek perfect te hebben ingedeeld, al was het nog wachten op de finish van de Belg.
Evenepoel zet kers op de taart
Evenepoel leek wat van zijn pluimen te verliezen, maar wist zijn tempo toch vast te houden in de slotkilometers richting Lagoa. De eindwinnaar klokte aan de streep een tijd van 24:07, waardoor hij alsnog tien seconden sneller was dan Dennis. Stefan Küng eindigde als derde in de daguitslag.
Verder waren er nog de nodige verschuivingen in het klassement. Schachmann wist zijn tweede plaats vast te houden, maar Miguel Ángel López wist in extremis nog een podiumplaats uit de brand te slepen. De Colombiaan reed een uitstekende tijdrit en wist Daniel Martin nog te passeren. De Ier van Israel Start-Up Nation verloor veel tijd onderweg naar Lagoa en tuimelde zelfs uit de top-10.
Toch denk ik dat Pogacar intrinsiek een betere klimmer is dan Evenepoel, die het meer van de macht moet hebben. Op lange en zware beklimmingen zal Pogacar in de toekomst dus tijd nemen op Evenepoel. Net als Bernal.
En wat zijn tijdritzege betreft op Dennis. Evenepoel zal ongetwijfeld beter in vorm geweest zijn dan Dennis. Maar Dennis was na enkele zware dagen veel frisser, door tijdens de twee bergritten als een wielertoerist rond te fietsen (o.a. tijdens de Foia-rit 12 minuten na Evenepoel binnengepeddeld). Dit was te zien tijdens het tweede deel van de tijdrit waarin Evenepoel toch ietwat de cumulatie van inspanningen begon te voelen. Terwijl Dennis bijna de hele tijdrit kon doorstomen.
En die gedachte zou ik nog ergens kunnen begrijpen, moest Evenepoel net als een Dumoulin of Wiggins ook bijna 70kg wegen. Maar Evenepoel weegt beduidend minder dan Pogacar en zal op zijn ideale gewicht vergelijkbaar zijn met Bernal. Het is echt niet omdat Pogacar vaker uit het zadel klimt, dat hij sneller gaat.
Al die hypotheses kunnen bij Evenepoel gewoon het raam uit. Net omdat hij maar even veel weegt als die klimmertjes, maar wel een motor heeft zoals die grote mannen.
Nederland - Sprinters natie
België - Tijdrijders natie
Colombia - Klimmers natie
Frietnatie
Kaasnatie
Later beginnen met fietsen (i.p.v. al op 14 of 15 jaar) is zeker geen nadeel, integendeel. Op voorwaarde dat je talent hebt natuurlijk. Heel wat topsporters hebben voor hun definitieve sportkeuze al een of meer sporten beoefend (gymnastiek, atletiek, voetballen enz.). Dit geeft een bredere basis, een betere lichaamsontwikkeling en zorgt voor minder mentale vermoeidheid. Een renner die vooraleer door te breken, zo pakweg op de leeftijd van 24 of 25 jaar (Bernal en Pogacar zijn dan nog uitzonderingen door ook vroeg door te breken) bijvoorbeeld al acht jaar vrij intensief fietstrainingen en wedstrijden afgewerkt heeft, zal het moeilijk krijgen om dit ook na de leeftijd van dertig door te zetten. Zo zie je bijvoorbeeld bij Sagan al sinds zijn 28 jaar al een zekere verzadiging of mentale vermoeidheid. Nog steeds een topper, maar nu al een paar jaren een stuk minder dan tijdens zijn beste (jonge) jaren. Terwijl je eigenlijk vanaf je 27 à 28 jaar op je sterkst zou moeten zijn.
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat de onvoorstelbare opgang in korte tijd van Evenepoel wel een garantie is om de komende jaren nog veel beter te worden.
Maar ik blijf bij mijn standpunt: Evenepoel tart alle ongeschreven wielerwetten tot nu toe en niks wijst erop dat hij het eindpunt al bereikt heeft biologisch gezien. Ook: een ongezien toewijding aan zijn vak. Schachmann had het parcours niet verkend, Evenepoel 3x op voorhand. Er zijn weinig profs die het hem nadoen op die leeftijd.
Of pakweg Gilbert: prof sinds 2002 en nog altijd een topper. Alles hangt af van de mentale ingesteldheid en laat dat bij Evenepoel nu net ijzersterk zijn.
Je geeft allerlei argumenten om te concluderen dat de groeimarge juist kleiner zal zijn. Indien je super professioneel, geconcentreerd en toegewijd bezig bent, dan kan je op die vlakken in ieder geval geen slag meer maken.
In San Juan, als hij geen 30km moet achtervolgen, kan hij zich sparen en op de klim zelf het verschil maken en de tegenstand op minuten rijden.. maar die energie was al verspild.
Dus hij leert snel, maar je kan niet zeggen dat je er niks van merkt dat hij ervaring mist.
* Evenepoel toch wel subliem. Ook het feit dat ie in de tijdrit iedereen er nog eens op legt is romnduit indrukwekkend. Is dit zijn topniveau? Wie zal het zeggen, maar het is moeilijk voor te stellen dat het nog veel beter gaat worden, gezien het feit dat je nu op 20 jarige leeftijd al de erkende toppers op de donder geeft. Enige moment van zwakte wat ik gezien heb is dat Lopez net ff wat beter was bergop. En Lopez zal zeker nog niet helemaal top zijn. Niettemin, zeer indrukwekkend elke dag.
* Lopez. Opmerkelijk goede tijdrit. Als ie bergop zijn performance wat kan aanscherpen wordt t weer een fraaie uitdager.
* Martin en Rui Costa. Gearriveerde renners in goede vorm, maar beter dan dit wordt t niet.
*MvP heeft dit echt gebruikt om wat kilometers op te doen, zoals ik vorige week al zei te verwachten. Je zult ergens je seizoen moeten beginnen.