Evaluatie na Kuurne: “Publiek in Kortrijk lapte oproep massaal aan hun laars”

maandag 1 maart 2021 om 19:37
Evaluatie na Kuurne: “Publiek in Kortrijk lapte oproep massaal aan hun laars”

foto: Cor Vos

Het Vlaamse wielervoorjaar kan en mag doorgaan van de (lokale) autoriteiten, als het publiek in deze coronatijden maar thuisblijft. Dat tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne in de straten van Kortrijk toch veel volk stond, riep vraagtekens op. “De Kortrijkzanen lapten de oproep van de gouverneur massaal aan hun laars”, reageert Stefaan Stamper van het bestuur van KBK in Het Laatste Nieuws.

“Het viel goed mee langs het parcours, zelfs op hellingen zoals de Oude Kwaremont. Om dan bij het binnenkomen van Kortrijk plots al dat volk te zien”, geeft Stamper aan. Het beeld zorgde in start- en finishplaats Kuurne voor oproer, want daar bleef het publiek wel weg. “Logisch dat de mensen in Kuurne gefrustreerd zijn, want het was er op sommige plaatsen echt over in Kortrijk”, zegt Francis Benoit, de burgemeester van Kuurne.

“De regels zijn misschien een beetje te streng, mar vooral chapeau voor de Kuurnenaren die er zich wél aan hielden. Ik vraag me af of de politie toezicht hield in Kortrijk. Het voelt niet rechtvaardig aan, wat er daar gebeurd is. Ik vraag een evaluatie”, aldus Benoit. Daar sluit gouveneur Carl Decaluwé zich bij aan. Die evaluatie komt er, zegt Decaluwé. “Als het in Kuurne lukt, moet het ook in Kortrijk lukken. Nu krijg ik vooral de indruk dat het stadsbestuur van Kortrijk en de politie hun werk niet helemaal correct deden. Dus gaan we dat grondig bekijken.”

‘Het is niet zo dat er volksfeesten waren’
De burgemeester van Kortrijk vindt dat hij niet de hele binnenstad kan afsluiten. “Het parcours strekte zich in Kortrijk over 18 kilometer uit. We hébben opgeroepen om de renners niet in het echt aan te moedigen. En de politie was wél op cruciale punten aanwezig. Maar toen de renners passeerden, hielden mensen even halt om te kijken, meer niet. Het is niet zo dat er volksfeesten waren. Er waren door het mooie weer gewoon veel wandelaars en fietsers in de stad. Het is jammer dat zo’n mooie koers hierdoor nu helemaal overschaduwd wordt”, vertelt Ruth Vandenberghe.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Brabander 1 maart 2021 om 20:22

Wat een surrealistisch geneuzel zeg

Romāns Vainšteins 1 maart 2021 om 20:48

Echt lachwekkend inderdaad, een beetje stompzinnig vingertjewijzen naar iets verderop in dezelfde agglomeratie. Newsflash voor de heren organisatoren, wanneer je een koers door een dichtbevolkt gebied houdt zouden er wel eens daar wonende mensen kunnen komen kijken.

Deel Koeper 1 maart 2021 om 22:50

Heel Vlaanderen is dichtbevolkt, het lukt al een jaar om weg te blijven, geen idee waarom het plots een onrealistische verwachting is om dat gewoon vol te houden.

Maar goed, het is Kortrijk, een saaie stad waar nooit wat te beleven valt, op zich niet logisch dat ze buiten komen als er eens iets passeert door hun vergeetput.

David Janssens 1 maart 2021 om 22:05

Wat een intrieste figuren dat ze zich over zoiets druk maken! Richt je op de koers. En als je je ergens druk over wil maken richt dan je pijlen op die idiote regels in plaats van mensen die zich er niet aan houden

$kedel 1 maart 2021 om 22:22

Even terug gekeken maar inderdaad slap geneuzel. Je kunt sowieso niet even de weg opeisen en maar verwachten dat iedereen zich aan je adviezen houd.

Pelsluis 2 maart 2021 om 03:15

Politici en andere minkukels! Kots!!!

Adorni 2 maart 2021 om 08:05

Hoe het in Kortrijk was, weet ik niet meer. Maar ik dacht dat de hellingen publieksvrij zouden moeten zijn en langs het parcours enkel de mensen die er wonen.
Ik merkte toch mensen op langs de flanken van de Oude Kwaremont, op plaatsen waar er geen mensen wonen. Ik weet ook dat er mensen speciaal de wedstrijd gaan opzoeken, wat niet de bedoeling was.
Als wielerliefhebbers dat zien, denken ze bij de volgende wedstrijden: ik ga ook eens gaan kijken en voor je het weet staan de hellingen vol.
Om nog maar te zwijgen van mensen die er staan zonder mondmasker in de medische volgwagens (ploegen hielden er hun wel aan) en langs het parcours.

platteprijs 2 maart 2021 om 08:26

Deze discussie zullen ‘ze’ in Nederland wel aangrijpen om de Gold Race definitief de nek om te draaien. Terwijl ze bij de verkiezingen van geen uitstel willen weten.

Derierre de la course 2 maart 2021 om 09:21

Het nationaal belang van de verkiezingen is ook wel ietsje groter dan dat van de Goldrace natuurlijk. Lijkt me logisch dat daar met andere maten gemeten wordt.

Koers 2 maart 2021 om 10:14

Dat zou zomaar kunnen natuurlijk, al gaat het over het algemeen toch vrij goed. Ik zou als baas van de agr de beelden van de UAE tour aandragen om de besluitnemers te overtuigen. Het wordt hoog tijd dat vdp zichzelf opvolgt.

Derierre de la course 2 maart 2021 om 09:23

Beste bestuurders. Doe eerst even je onderzoek alvorens zo’n bericht vol met voedingsbodem voor verongelijkte burgers de wereld in te slingeren. Kan je mooi de conclusie presenteren zonder mensen tegen elkaar op te zetten.

Headlines

Materiaalzone

Populair