Europees goud bij belofte-vrouwen voor Puck Pieterse

zondag 8 november 2020 om 12:41
Europees goud bij belofte-vrouwen voor Puck Pieterse

Foto: Cor Vos

Puck Pieterse heeft de gouden EK-medaille gegrepen bij de belofte-dames. De 17-jarige Nederlandse bleef de Hongaarse Blanka Vas voor op het Europees kampioenschap in Rosmalen.

Mede door het afhaken van de Belgische selectie, was het Europees kampioenschap voor belofte-vrouwen bijzonder matig bezet. Amper 22 dames, met 7 nationaliteiten, tekenden present voor de Europese titelstrijd. Daarbij was Nederland, in eigen land, het best vertegenwoordigd met zeven pionnen.

Shirin van Anrooij, het 17-jarige talent van Telenet-Baloise, vertrok verschroeiend. De Nederlandse had de afgelopen weken last van enkele fysieke ongemakken, maar daar was in de beginfase weinig van te merken. Na een rondje cross kwam ze voor met een voorsprong van zes seconden op een drietal landgenotes: Manon Bakker, Aniek van Alphen en Puck Pieterse.

Van Anrooij stort in
Van Anrooij hield haar inspanning een goede twee rondes vol, maar stortte dan lichtjes in. Op die manier kreeg ze het gezelschap van de achtervolgende groep, waarin inmiddels ook de Italiaanse Sara Casasola en de Hongaarse Blanka Vas waren komen postvatten. Met die zes gingen we de tweede koershelft in.

Puck Pieterse was met twee rondjes te gaan de volgende die het probeerde. In geen tijd had ze een kloofje van een tien- à vijftien seconden te pakken, de bonus waarmee ze ook de slotronde inging. Op een bepaald moment kwam een ontketende Blanka Vas alsnog terug tot op vijf tellen, maar het was wel Pieterse die zich in eigen land tot Europese kampioene mocht kronen. Vorig jaar nog bij de juniore-dames, nu dus bij de U23.

Europees kampioenschap veldrijden 2020
Uitslag dames beloften

1. flag-nl Puck Pieterse
2. flag-hu Blanka Vas
3. flag-nl Manon Bakker
4. flag-nl Aniek van Alphen
5. flag-nl Shirin van Anrooij
6. flag-nl Fem van Empel
7. flag-it Francesca Baroni
8. flag-it Sara Casasola
9. flag-gb Anna Kay
10. flag-it Gaia Realini

Dit artikel delen:

13 Reacties

drikkes 8 november 2020 om 12:48

Goed dat Blanka zich ertussen kon werpen anders was het naar landen toe weer wel heel eentonig.

Dolfy 8 november 2020 om 12:49

Van Anrooij met een snelle start, de favorieten hielden zich wat in in het begin. Knap van Pietserse hier te winnen, Bakker beter dan Van Alphen hier. Kay viel mij tegen. Nooit echt van voren gemeld in de chrono, hetzelfde voor Riberolle en Van der Heijden.

Erik33 8 november 2020 om 12:54

De enige echte Puck, proficiat.

Harm Zijlstra 8 november 2020 om 12:54

“Mede natuurlijk door het afhaken van de Belgische selectie, was het Europees kampioenschap voor belofte-vrouwen bijzonder matig bezet.” Hoeveel Belgische beloften hadden zich bij de eerste vijf kunnen fietsen? Of de eerste tien?

john 8 november 2020 om 13:05

0,0 denk wat de dames betreft ,de komende jaren ,diep bedroevend is met de Belgische dames

salb 8 november 2020 om 13:15

Julie De Wilde zou misschien top 10 kunnen halen (?), verder is het triestig gesteld met de Belgische vrouwen. Volgens Cant zijn er wel talenten maar zijn ze nog jonger dan de aspiranten en nieuwelingen categorie dus misschien binnen een jaar of 10 …

Hopsommers 8 november 2020 om 13:08

De beloften hebben net zoals de vrouwen elite 5 ronden afgewerkt. De omstandigheden zijn vergelijkbaar met gisteren. Hiermee zijn de tijden redelijk vergelijkbaar. Pieterse heeft t.o.v. de elite race heel goed gereden. Ook de rest van de beloften heeft goed gereden t.o.v. de elite race. Onderstaand een gecombineerde top 10 tijden:

1. Alvarado – 40:45 – elite
2. Worst – 40:45 – elite
3. Pieterse – 40:56 – belofte
4. Vas – 41:04 – belofte
5. Bakker – 41:06 – belofte
6. Brand – 41:07 – elite
7. Van Alphen – 41:19 – belofte
8. Van Anrooij – 41:40 – belofte
8. Betsema – 41:40 – elite
10. Van Empel – 41:47 – belofte

Guushovd 8 november 2020 om 13:12

Wow, indrukwekkend van de beloften, mogelijk iets andere omstandigheden, maar volgens mij valt dat wel mee (het weer althans ik weet ik niks over de ondergrond).

Jan Blokland 8 november 2020 om 13:15

Sanne Cant dus niet te vinden in de top tien. Laat staan Belgische beloften.
Nooit helemaal te vergelijken natuurlijk, want strijd onderling bepaald ook de stand. Maar toch wel indrukwekkend wat de Nederlandse rensters presteren. En daar komt over een maandje Marianne Vos ook nog bij. Hoe zit het trouwens met Thalita de Jong????

rvb 8 november 2020 om 13:17

Fenomeen Puck gefeliciteerd.

steven2743 8 november 2020 om 13:44

Wat is er met Inge van der Heijden gebeurd? Ex-wereldkampioene bij U23 wordt op minuten gereden door junioren. Dit technische snelle parcours zou haar goed moeten passen.

Hopsommers 8 november 2020 om 14:57

Zie artikel Brabants Dagblad: https://www.bd.nl/wielrennen/br-de-jonkies-kijken-uit-naar-het-ek-we-kunnen-er-weer-een-mooi-oranje-podium-van-maken~a4ae8189/

Van der Heijden stapte afgelopen zomer over van CCC naar 777. De verwachtingen waren hooggespannen, maar de resultaten vallen haar tot dusverre tegen. ,,Het was ook niet slecht, maar ik was vooral meer tegen mezelf aan het rijden. Geen kracht in de benen, geen goed gevoel.”

Inmiddels denkt Van der Heijden dat ze de oorzaak heeft gevonden. ,,Mijn bloedwaarden bleken niet helemaal goed te zijn. Met name de B12 was te laag. Dat verklaart de vermoeidheid en het feit dat mijn lichaam ook amper herstelt van een zware inspanning.”

Rust en het aanvullen van de B12 middels voedingsupplementen, moeten haar weer op de rails zien te krijgen. ,,Ik moet zeggen dat het gevoel nu al weer beter is”, zegt ze enkele dagen voor het EK. ,,Hopelijk gaat het zondag goed. Of het al genoeg is om te winnen, weet ik niet. Het is kort dag, dus moet ik mijn verwachtingen ook weer niet al te hoog stellen.”