Epowers-ploeg informeert renners en staf over einde project

maandag 25 november 2019 om 08:50
Epowers-ploeg informeert renners en staf over einde project

Davide Rebellin moest een van de boegbeelden worden - foto: Cor Vos

Epowers Factory, het ambitieuze Hongaarse wielerproject dat Giro-deelname najoeg, heeft via een open brief renners en staf geïnformeerd over het einde van het team. Het financiële plaatje kregen de initiatiefnemers niet op tijd rond.


De renners en staf (totaal 35 personen), die al een contract hadden getekend bij het Hongaarse team, werden van het einde op de hoogte gesteld via een e-mail, die in handen is van Tuttobiciweb. De brief was ondertekend door Thomas Pocze, een van de initiatiefnemers. Hij schrijft: “We willen jullie laten weten dat de onderhandelingen tussen de sponsors en het Epowers Factory Team nog niet zijn afgerond. Daardoor heeft het team de deadline voor het verkrijgen van de UCI-licentie niet gehaald.”

Daardoor kwam de ploeg niet langer in aanmerking voor een vergunning om als ProContinental-team toe te treden tot het peloton. “Zonder licentie kunnen we niet deelnemen aan de ProTour-wedstrijden volgend jaar. Dit betekent dan ook de onvermijdelijke beëindiging van de contracten tussen het Epowers Factory Team en renners en stafleden”, gaat Pocze verder. “We willen jullie bedanken voor jullie geloof in ons project, voor het vertrouwen en de professionaliteit die in deze periode is getoond.”

Epowers Factory Team
Vier maanden werden de plannen van Epowers, fabrikant van e-bikes, uit de doeken gedaan. De droom was deelname aan de Giro, die komend jaar in Hongarije begint. Davide Rebellin was de eerste renner die gelinkt werd aan de ploeg. De Italiaan, die in augustus 48 jaar werd, moest een van de boegbeelden worden. Later volgden ook Damiano Cima, Eduardo Sepúlveda en Gianluca Brambilla, maar zij zochten hun heil elders (Cima) of bleven hun huidige ploeg trouw.

Volgens recente – maar onbevestigde – lijstjes maakten twintig renners deel uit van de ploeg, die vooral uit jonge Italianen en Hongaren zou bestaan. Naast Rebellin moest ook Darwin Atapuma voor de nodige ervaring zorgen en ook Riccardo Stacchiotti, Andrea Toniatti en Federico Zurlo acteerden voorheen al eens op de hoogste wielerniveaus. Uiteindelijk werden de geruchten over een vroegtijdig einde steeds hardnekkiger, tot de stekker uit het project werd getrokken.


Lees ook: Alles over het Epowers Factory Team-project

Dit artikel delen:

4 Reacties

Scott Sunderland 25 november 2019 om 09:04

Bedankt voor jullie geloof en vertrouwen in ons. En nu allemaal een uitkering aanvragen, als dat mogelijk is. Iedereen zonder werk. Met andere woorden : het vertrouwen in ze was volledig misplaatst. Hier leren een aantal mensen een harde les in vertrouwen en geloof.

roeleur 25 november 2019 om 11:25

Jammer. Na het eerdere succes van Cancellara op de ebike had ik wel willen zien hoever Rebbelin nog was gekomen.

Pietspeed 25 november 2019 om 14:00

Uitkering aanvragen ok, maar een schadeloosstelling of een zgn. transitievergoeding lijkt me wel terecht als beide partijen met voller verstand een arbovk aangaan. Is dat team btw failliet of niet?

Fast Freddy 25 november 2019 om 14:45

Hahaha, noem je eerst je ploeg EPOwers, zie je vervolgens die bakkes van opa Rebellin in beeld.
Wel lullig voor al die renners die met niks eindigen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.