Entourage van Evenepoel over Giro-deelname: “Knoop was vrij snel doorgehakt”
foto: Cor Vos
donderdag 1 december 2022 om 09:25

Entourage van Evenepoel over Giro-deelname: “Knoop was vrij snel doorgehakt”

De kogel is door de kerk: Remco Evenepoel zal in 2023 deelnemen aan de Giro d’Italia. De regerende wereldkampioen verkiest een tweede Giro-deelname boven een debuut in de Tour de France. “De Giro blijft de best mogelijke stap”, is Koen Pelgrim, een van de trainers van Soudal-Quick-Step, van mening.

Evenepoel wist al langer welke grote ronde hij in 2023 zou betwisten, maar de regerende wereldkampioen wilde het alleen nog niet vertellen. Nu is duidelijk geworden dat Evenepoel volgend jaar weer zal deelnemen aan de Ronde van Italië. “De Giro was altijd het oorspronkelijke idee. Na de overwinning in de Vuelta a España hebben we wel even nagedacht of dat plan nog up-to-date was, maar de knoop was vrij snel doorgehakt”, geeft Pelgrim aan in gesprek met Het Nieuwsblad.

Eerder werd het parcours van de Giro 2023 bekendgemaakt. Naast traditioneel veel bergetappes staan er ook ruim 70 tijdritkilometers op het programma, iets wat in het voordeel is van Evenepoel. Pelgrim: “Bij de bekendmaking van de parcoursen was het ook snel duidelijk dat de Giro Remco het best moest liggen. In de Giro heb je drie tijdritten, een kleine 70 kilometer bij elkaar. Dat geeft een voordeel ten aanzien van de Tour, waar je maar één tijdrit hebt, die dan nog een halve klimtijdrit is.”

“Een hoge startpremie? I wish”
Patrick Lefevere, de teammanager van Soudal-Quick-Step, staat ook stil bij de keuze voor de Giro. “We wilden met Remco geen étage overslaan. We blijven bij de ‘voorzichtige’ opbouw Vuelta, Giro, Tour. Remco heeft getoond dat hij het niveau heeft, maar zal nu niet tegen de verwachtingen aanlopen die bij de Tour horen. En we geven onszelf ook wat tijd om te groeien in het rondewerk. De jonge gasten die het zo goed hebben gedaan in de Vuelta kunnen ervaring opdoen in de Giro.”

Van een flinke financiële tegemoetkoming is overigens geen sprake, benadrukt Lefevere. “Of organisator RCS een hoge startpremie betaalt? I wish. Je hoort verhalen van Chris Froome die een miljoen krijgt om de Giro te rijden, maar ik geloof daar niet in. ASO betaalt sowieso niks, maar bij RCS is dat ook niet gigantisch. De compensatie is vooral logement: extra hotelbedden tijdens de Giro of accommodatie om de periodes tussen twee RCS-koersen te overbruggen in Italië.”

Het is voorlopig nog een beetje gissen naar het definitieve programma van Evenepoel in aanloop naar de Ronde van Italië, al lijkt de Belg te kiezen voor een seizoensbegin op Argentijnse bodem. “De dingen die goed gewerkt hebben voor de Vuelta nemen we natuurlijk mee in de voorbereiding op de Giro. We weten nu dat Remco niet per se veel koersen nodig heeft om in vorm te zijn en we weten dat hoogtestages goed werken”, concludeert Pelgrim.

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
1 december 2022 09:52
Qua opbouw klinkt het theoretisch heel logisch.
Maar in de praktijk wint bijna altijd iemand de Tour de France zonder eerst een andere ronde gewonnen te hebben. Pogacar, Vingegaard, Bernal, Thomas, Contador, Sastre Schlek en Wiggens hadden de afgelopen 15 jaar allemaal geen andere grote ronde nodig om de Tour te winnen. Nibali en Froome waren de enige in de afgelopen 20 jaar die eerst in Italie of Spanje wonnen.
    1 december 2022 10:17
    Ik denk dat Evenepoel wel degelijk klaar is voor de Tour, maar zijn team niet. Door dat ook uit te spreken blijven ze de sponsors onder druk zetten, zodat ze in de loop van 2023 goed kunnen inkopen. (Al ligt het al vast dat ze vanaf volgend jaar meer budget hebben, al heb ik geen idee over welke stijging het gaat. Iemand?)
1 december 2022 11:24
Die lui zoals Pelgrim en ook zo'n vergelijkbaar figuur bij Alpecin moet ik altijd wel om lachen. Die gooien er simpelweg standaard uit wat op het gekozen programma past en wanneer het mis gaat zijn ze even ondergedoken zoals de dorpspastoren en doyennes.
    1 december 2022 11:29
    Volgens Pelgrim was Evenepoel klaar voor de Giro2021.
    1 december 2022 11:57
    Maar dat is niet zozeer Pelgrim maar het feit dat er geen enkele 'conditietrainer' (of hoe die lui ook heten mogen) een verklaring afleggen die conflicteert met het gekozen programma. Even goed heeft ie die start met al zijn kracht pogen tegen te houden maar om dat te weten moet je weer op memoires wachten, voor zover iemand daar op te wachten zit.
    1 december 2022 12:10
    Nou, als we eens kijken naar wat Pelgrim effectief zei bij de start van de Giro dan klinkt het toch wel genuanceerder dan wat jullie ervan maken:

    "De cijfers op training tonen dat hij in een degelijke vorm is en klaar om te koersen. Je kent de data en kan vergelijken met vroeger. Maar natuurlijk moet je altijd zien wat dat geeft in een wedstrijd. Koersen is iets anders dan trainen. Dit is ook zijn 1e grote ronde, dus daar is geen vergelijking mogelijk. Wat zal 3 weken koers geven, niet alleen fysiek, maar ook mentaal en technisch?”

    Dat is voor de coach dan ook nog het grootste vraagteken. “Hoe Remco 3 weken koers zal verteren? Rittenkoersen kan hij goed aan, naar het einde van een week of 5 dagen wordt hij zeker niet slechter. 3 weken is een ander paar mouwen. Dat is moeilijk te voorspellen en niet op te maken uit trainingsdata.”

    https://sporza.be/nl/2021/05/05/koen-pelgrim-coach-over-remco-evenepoel-voor-de-giro~1620230537621/
    1 december 2022 12:42
    Tja..die hoort in de categorie ´kan vriezen, kan dooien´
    oftewel, heb er ook geen gedacht van...wat uiteindelijk bleek te kloppen...
    1 december 2022 12:45
    Dit soort coaches zijn gewoon wetenschappers. Die kijken vooral naar de feiten. En op basis van de feiten, gecombineerd met andere vaststaande variabelen zegt Pelgrim gewoon hoe het ervoor staat en wat zijn verwachtingen zijn. Lijkt mij weinig aanleiding om heel erg over te discussiëren.
1 december 2022 13:39
Je kan het calimero-gedrag noemen, je kan het hem kwalijk nemen dat hij enkel datgene noemt wat in zijn kaart speelt als ploegmanager, je kan hem kwalijk nemen dat hij niet toegeeft dat het "misschien toch de Tour"-verhaal er vooral was om wat extra uit de brand te slepen bij de onderhandelingen met RCS, maar ik kan het wel altijd appreciëren en vind het zelfs verfrissend dat Lefevere ook durft te spreken over zaken zoals die startgelden.
Natuurlijk laat hij niet het achterste van de tong zien maar wel interessant dat RCS dus niet gewoon met een berg geld over de brug komt maar ook alternatieve tegemoetkomingen in het pakketje steekt.

Reacties zijn gesloten.