Emotionele Chad Haga: “Ik geloofde echt dat ik kon winnen”

zondag 2 juni 2019 om 17:51
Emotionele Chad Haga: “Ik geloofde echt dat ik kon winnen”

foto: Cor Vos

Chad Haga kon zijn tranen niet binnenhouden toen bekend werd dat niemand sneller was in de afsluitende Giro-tijdrit van Verona. De Amerikaan redde de ronde van Team Sunweb door de chrono van 17 kilometer te winnen. “Dit is mijn eerste WorldTour-zege”, zegt Haga na afloop.


“Vanmorgen geloofde ik echt dat ik kon winnen”, aldus Haga, die aangeeft dat hij zich al lang voorbereid had op de slottijdrit. “Ik heb mijn benen gespaard de afgelopen dagen.”

Haga startte vroeg en bleek vier seconden sneller dan topfavoriet Victor Campenaerts. Daarna was het wachten in de hot seat. “Ik keek naar Roglic en Nibali op tv en moest mijzelf ervan overtuigen dat zij moe waren. Dit is een geweldige emotie. Ik ben sprakeloos.”

De Giro d’Italia van Team Sunweb verliep dramatisch na het vroege uitvallen van kopman Tom Dumoulin. Later stapten ook nog Sam Oomen, Louis Vervaeke en Robert Power af. De overige vier renners toonden zich nog wel, met de winst van Haga als hoogtepunt. Dumoulin was na afloop van de tijdrit snel om zijn ploeggenoot te feliciteren: “Dit is geweldig! Ik ben zo blij voor Chad Haga en Team Sunweb! Top werk jongens!”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Pat McQuaid 2 juni 2019 om 17:53

Het is m gegund!

rennerske 2 juni 2019 om 18:05

Chad redde deze toch enigszins suffe tijdrit.

FritsvanHoefelen 2 juni 2019 om 18:11

Mooi voor ‘m.

Sephiroth 2 juni 2019 om 18:21

het is m zeker gegund!

en rennerske: Tijdritten zijn toch altijd ongeveer zo enerverend als nu, behalve als ze elkaar inhalen misschien. Je vindt het leuk of niet geloof ik.

Wel zuur voor campenaerts, die is nog altijd zeer goed maar zo zelden de winnaar in een ITT. Er is vaak toch wel iemand net ietsje beter.

boehoe 2 juni 2019 om 18:46

Wanneer het een secondenspel om de eindstrijd is, is het natuurlijk wel leuker.

Wildebert 2 juni 2019 om 18:44

Hoge gunfactor deze kerel. Happy mee. En zorgt ook nog eens dat Sunweb Italië niet met een te grote kater verlaat.

Sonsbach Allstars 2 juni 2019 om 19:29

Totaal onverwachte winnaar, althans voor mij. Prachtig voor hem, hopelijk een opmaat naar meet. Hij redt in deze Giro bovendien de meubelen voor sunweb

Samlambeej 2 juni 2019 om 21:01

Dat moment waarop hij besefte hoe hard hij gefietst had.
Een hele mooie voor een heel gewaardeerde renner.

west 2 juni 2019 om 21:53

Goede gast om eindelijk een mooie zege te pakken. En ook gelijk een dikke vis. Sympathieke kerel ook volgens mij… Chapeau!

Quote:
Our distinct two #KeepChallenging stripes are back on the top step!

Maar de social media-stagaire mag wat mij betreft weer ter plekke ontslagen worden. Wat een nikszeggend, zelfverheerlijkend, stuk braaksel plempen ze daar weer neer in plaats van Haga echt in het zonnetje te zetten.

Wielert 3 juni 2019 om 00:34

Het feit dat je er extra aandacht aam besteedt, betekent dat het goed werk was

west 3 juni 2019 om 08:23

Dus het is hun bedoeling dat ik langzaamaan antipathie voor hun ploeg, sponsors, opvallende kl*testrepen en daarmee helaas ook hun renners ontwikkel? Niet vanwege hun ploeg of hun renners, maar geheel door marketing. Ook knap…

girardengo 2 juni 2019 om 23:49

Een bijzondere overwinning.

Joachim Agostinho 3 juni 2019 om 00:00

"Één van de knechten van Tom Dumoulin is de 30-jarige Amerikaan Chad Haga. Maar Chad is meer dan alleen wielrenner; hij is een koffie-kenner, afgestudeerd werktuigbouwkundige, klassiek pianist én een beetje filosofisch. De Texaan woont tegenwoordig in Spanje en racet over de hele wereld voor Team Sunweb."

https://www.youtube.com/watch?v=bt_q9E8Awxg Rachmaninoff's Prelude in C Sharp minor

Chris Van Uden 3 juni 2019 om 10:52

Van harte gegund!