Elke etappe Tour de France 2015 krijgt bonificaties

vrijdag 6 maart 2015 om 21:32
Elke etappe Tour de France 2015 krijgt bonificaties

Christian Prudhomme (foto: Marcel Koch)

In oktober maakte de ASO, de organisatie achter de Tour de France, bekend dat voor het eerst in jaren weer bonificaties verdiend konden worden. Dit zou zijn in de ritten 2 tot en met 8. Vandaag bracht de ASO via L’Équipe naar buiten dat er de hele ronde bonusseconden te halen zijn. “Het idee is om de eerste week energieker te maken”, zegt Thierry Gouvenou.

“De bonificaties zijn er om opgelopen achterstand in de tijdrit in Utrecht te compenseren”, aldus koersdirecteur Gouvenou. Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France, denkt zelf anders over het systeem. “Ik denk nog steeds dat real time beter is, maar ik ben pragmatisch”, bekent hij. “De bonussen worden gerechtvaardigd op basis van het parcours. Dit is de eerste keer in jaren dat wij de eerste tien dagen vlakke ritten hebben.”

De nummer één van elke etappe zal tien tellen voordeel krijgen, de tweede krijgt zes seconden bonificatie, terwijl de derde in elke etappe vier seconden bonus binnensleept. Ook werd in oktober naar buiten gebracht dat het puntensysteem van de groene trui aangepast werd.

Lees ook:
Tour 2015: Bonificaties keren terug, nieuw puntensysteem groene trui

Dit artikel delen:

31 Reacties

Orakel 7 maart 2015 om 10:01

Gedrang over als de bergen bereikt zijn?
Of: gedrang over als de helft van de kopmannen weggevallen zijn (en het rustiger wordt).

Wanneer je de laatste jaren analyseert dan was Metz natuurlijk een dramatische dag. Maar vorig jaar schakelden Froome, Contador, Talansky zich niet uit in dat soort ritten. Vooral bij Talansky zag je dat het eenvoudig mis gaat los van parcours.

De renners zelf wijten de valpartijen (meestal) aan kamikaze of pijnstillers (sufheid).

SolerEritrean 7 maart 2015 om 11:11

3 man laten wegrijden? Wat is dat nu weer voor onzin! Katusha en Movistar rijden dan

MooieMario 7 maart 2015 om 11:24

Ze beginnen al met een relatief langere proloog/tijdrit. Daar ontstaan al verschillen. De 2e rit naar Zeeland kunnen er waaiers komen waardoor er grote verschillen kunnen ontstaan Ze fimishen in de eerste week op de muur van Huy waar mannen als Rodriquez en Valverde een kans hebben om tijd te pakken plus bonificatie. We hebben de kasseienrit en dat was qua tijdsverschillen vorig jaar een slagveld. Er is ook een finish op de muur van bretagne waar Rodriquez en Valverde weer toe kunnen slaan. Ik denk dat er relatief snel rust in het peloton is omdat het parcours al een selectie maakt. Ik verwacht dat er weinig massasprints zijn.

Ik vind het qua parcours juist een hele spannende eerste tourweek waar het parcours zonder hooggebergte al een flinke schifting kan maken. In bepaalde etappes met korte steile aankomsten gaat de bonificatie wel een rol spelen. Mannen als Rodriquez zullen dan voor de winst gaan.

bartje 7 maart 2015 om 11:27

Gek toch dat ik in alle rondjes voor Boni’s ben, maar in de tour tegen, alleen maar omdat de renners zich anders gedragen…..

rosencrantz 7 maart 2015 om 11:43

positief : de kans vergroot dat favorieten meer gaan strijden voor een rit en er minder weggeven wordt. negatief : de kans dat de koers beperkt wordt tot de laatste km vergroot

Wheely 7 maart 2015 om 12:00

Ik vind het leuk, het biedt vaak meer mogelijkheden om vanuit een achterstandspositie weer terug te komen. Hopelijk maak het de strijd spannender er zijn altijd wel posities in het klassement waar de boni's grote invloed op hebben.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair