Elizabeth Deignan houdt Vos nipt van de winst in La Course

zaterdag 29 augustus 2020 om 12:29
Elizabeth Deignan houdt Vos nipt van de winst in La Course

foto: Cor Vos

Elizabeth Deignan heeft voor het eerst La Course by Le Tour de France op haar naam geschreven. In de sprint van een kopgroep met zes rensters drukte ze haar voorwiel net iets eerder over streep dan Marianne Vos, die daarmee een derde zege misliep. Demi Vollering werd derde.

In eerste instantie zou La Course terugkeren naar de Champs-Élysées, maar door het coronavirus moest dat plan worden herzien. Het alternatief werd gevonden in een wedstrijd over 96 kilometer door de omgeving van Nice, startplaats van de Tour. Het parcours bestond uit twee ronden waarin de Côte de Rimiez de scherprechter was. Na die klim en een korte afdaling ging de route nog verder omhoog naar Aspremont. Vanaf de top was het nog 31,5 kilometer tot de streep.

Vroege opgave van Bastianelli
De vrouwenwedstrijd was nog maar een paar kilometer onderweg toen Marta Bastianelli er de brui aan gaf. De ploeggenote van Maaike Boogaard bij Alé BTC Ljubljana werd nochtans vooraf bij de favorieten gerekend. Aan de achterkant van de koers stond de poort al vroeg open, want de route liep vrijwel meteen omhoog op de Côte de Rimiez en aansluitend de klim naar Aspremont. Op die klim kwam het uitgedunde peloton, ondanks enkele speldenprikken, gegroepeerd boven.

foto: Cor Vos

In de technische afdaling van Aspremont, die er op sommige plekken nat bij lag, naar het dal van de rivier de Var was het bij tijd en wijle oppassen voor de vrouwen. Maar de afdaling zorgde wel voor de eerste kopgroep met zes vrouwen: Anna Henderson, Cecilie Uttrup Ludwig, Katarzyna Niewiadoma, Elisa Longo Borghini, Christine Majerus en Lotte Kopecky bereikten het dal met zo’n twintig seconden voorsprong en sloegen dan de handen ineen.

Vervolgens wisten de zes koploopsters hun voorsprong uit te bouwen naar driekwart minuut. Door het harde werk van de Paule Ka-ploeg op de lange Promenade des Anglais langs de kust begon het verschil echter terug te lopen en op 52 kilometer van de streep was de ontsnapping ongedaan gemaakt. Gegroepeerd begon het peloton aan de tweede omloop. Op de tweede passage van de Côte de Rimiez schudde Annemiek van Vleuten voor het eerst aan de boom.

Van Vleuten laat de koers ontploffen
Het zorgde ervoor dat het peloton uit elkaar spatte, maar de belangrijkste tegenstand zat aan het wiel geplakt van de wereldkampioene. Nog eens viel de Nederlandse van Mitchelton-Scott aan, en nog eens, en nóg eens. De versnellingen zorgden ervoor dat voorin een elitegroepje overbleef. Naast Van Vleuten maakten ook Marianne Vos, Katarzyna Niewiadoma, de Trek-ploeggenotes Lizzie Deignan en Elisa Longo Borghini en Demi Vollering daar deel vanuit.

foto: Cor Vos

Met vijftig seconden voorsprong rondden de zes koploopsters de top van de Côte de Rimiez. Op de klim naar Aspremont breidden ze hun marge uit naar voorbij de minuut. Dan wachtte weer de technische afdaling, waar aanvankelijk Vos, Niewiadoma en Deignan een klein gaatje pakten. Toch sloten de andere drie vrouwen weer aan. Eenmaal terug in het dal was het verschil met de eerste achtervolgers weer verder opgelopen, waardoor de kansen van de kopgroep toenamen.

Op tien kilometer van de streep was duidelijk dat de winnares vooraan moest worden gezocht. In de laatste drie kilometer probeerde Longo Borghini een sprint te ontlopen, maar Vos zat boven op het wiel. Vervolgens kwam ook Van Vleuten kwam niet weg door de oplettende Vos. Onder de vod van de laatste kilometer probeerde Van Vleuten het nog eens, maar de andere vrouwen lieten zich niet verrassen.

Deignan blijft Vos nipt voor
Dan keken de vrouwen naar elkaar en probeerde Longo Borghini van achteruit op de verrassing te spelen. Vos ging wederom mee en zette van ver aan voor de eindsprint. Even leek ze haar derde overwinning te pakken, maar Deignan beet zich vast in het achterwiel van de Nederlandse, kwam langszij en drukte haar voorwiel net iets eerder over de streep. Daarmee werd de Britse van Trek-Segafredo de vierde winnares op de erelijst.

Dit artikel delen:

90 Reacties

Tuubke 29 augustus 2020 om 12:30

Jammer hoor. Vos kwam vijf meter te vroeg op kop. Maar prachtig gereden!

fietsvriend 29 augustus 2020 om 12:31

Prima ploegenspel van Trek, jammer voor Vos

tvm 29 augustus 2020 om 12:31

Meesterzet van Longo Borghini door vol aan te gaan. Daardoor kon Deignan van de kop af in het wiel van Vos. De snelste heeft hier gewonnen.

fietsvriend 29 augustus 2020 om 12:34

NL combine was hier lekker geweest – L-B nooit meer terug laten komen

Arry1337 29 augustus 2020 om 12:34

Leuk dat vrouwen wielrennen, maar tactisch is het allemaal toch minimaal zeg…
Waarom gaat Deignan niet in het wiel zitten van Niewiadoma op 20 km van de finish?
Laat Longo Borgini maar zo hard rijden dat het peloton niet terug komt, en dan zelf geen ruk meer doen.
En waarom rijden van Vleuten en Vollering zo lang mee? Er was geen bedreiging van achteruit vanaf 15 km van het eind, en aanvallen in de laatste 3 km terwijl er nog 2 van Trek bij zitten heeft maar weinig kans van slagen. Volgens mij was Vollering vooral blij dat ze erbij zat, maar waarom dan die volle overgave om het tempo hoog te houden, in welke situatie is dat goed voor haar?

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 12:37

Haha, ok, dank voor je mededeling, nou weer terug naar je studeerkamer met je besnorde vrienden om onder het genot van een sigaar en een goede cognac een beetje te filosoferen

LanterneRouge 29 augustus 2020 om 12:37

In tegendeel, tactisch juist erg goed van Trek… met wat geluk dat Vos zichzelf tegenkomt.
Hadden ze LB maar niet moeten laten terugkeren.

Arry1337 29 augustus 2020 om 12:41

Trek en Vos werkten duidelijk toe naar een sprint, logisch en tactisch goed. Niewiadoma deed ook alles goed, maar die had duidelijk (achteraf) de benen niet om een aanval te plaatsen. Maar waar Vollering en van Vleuten mee bezig waren was tactisch jezelf naar de slachtbank rijden. Helemaal omdat ze zo lang zo hard mee op kop reden voor geen enkele reden.
Overigens heb ik het vooral over het stuk tussen km 25 en 5 van de finish.

007 29 augustus 2020 om 12:46

Jij hebt duidelijk zelf geen koerservaring. Ga dit maar lekker bespreken met je zondagochtend bierbuik ploegje op de e bike.

Misschien even er over nadenken wat er gaat gebeuren als 4 van de 6 niet mee willen rijden?

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 12:46

Zit lekker he Arry, zo’n bank, pilsje erbij, genieten man! Fijn weekend verder :D

Arry1337 29 augustus 2020 om 12:59

Waarom gaan jullie allemaal niet inhoudelijk in op wat ik zeg, gooien jullie de ene na de andere aanname op me af? Leg me daarentegen maar uit waarom Vollering en van Vleuten mee blijven rijden.

Als er 4 van de 6 niet mee rijden krijg je een tactisch steekspel waarbij je een sprint kunt ontlopen als Vollering/van Vleuten/Niewiadoma. Stel Niewiadoma rijd weg met Longo Borghini en van Vleuten. Dan heb je daarachter Vos die met Vollering in de achtervolging moet. Daarmee creëer je een grotere mogelijk als niet sprinter om te winnen dan wanneer je doodleuk kop over kop met Vos en Deignan naar de laatste kilometers rijdt…

007 29 augustus 2020 om 13:03

Arry, denk even na. Denk je dat het slim is om niet samen te werken op 25km vanaf de meet? Peloton haalt je dan in elk geval in. Zat er voor Vollering meer in dan de 3e plek? Op geen enkel mogelijke manier. Had Annemiek kunnen winnen? Nee zeker niet.

En denk je nu echt dat Marianne de rest zomaar laat rijden?

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 13:03

Je moet ook nog kunnen Arry. “Val dan gewoon aan joh” is altijd makkelijk gezegt aan wal

Lalsacien 29 augustus 2020 om 13:04

Wat een minachting voor de mening van een ander…. Stoer hoor!

Vlinder 29 augustus 2020 om 13:15

@arry, Je zegt; ‘Stel Niewiadoma rijd’t weg met Longo Borghini en van Vleuten’…. Dat laat Vos niet gebeuren Arry, daarvoor is ze te slim en te sterk. Je schetst een mogelijke situatie die niet realistisch is…

Arry1337 29 augustus 2020 om 13:24

@007
“Denk even na joh”
Euh.. nu ga je weer door met je aannames. Er vanuit gaan dat je het beter weet zonder te bedenken dat het ook niet zo zou kunnen zijn. 25 kilometer van de meet beginnen met pokeren forceert trek om bijvoorbeeld Longo Borghini op te offeren. Overigens was het peloton klein en bestond het uit de minder sterken van de dag. Zo lang je meer dan een minuut hebt vallen ze ook niet zomaar meer op je dak. Dit is wat ik ook bedoel met durven verliezen. En zat er voor Vollering meer in? Nee waarschijnlijk niet, maar dat is achteraf praten. En van Vleuten had prima kunnen winnen, Vinokourov won ook van Uran in Londen.
Denk je dat Vos vanaf kilometer 10 van de finish op elke aanval had kunnen en willen reageren wanneer er twee trek rensters bij zitten? Ik denk het niet. Zolang je als mindere sprinter zo lang mee werkt en dan niks meer kunt proberen of er de kracht niet meer voor hebt vind ik het logisch dat de vraag word gesteld of het wel verstandig was om zo hard mee te helpen. Thats it. En dat is tactisch.

@mario
“Val dan gewoon aan joh”
Nee inderdaad, aanvallen valt niet mee wanneer je vol op kop hebt meegedraaid.

007 29 augustus 2020 om 13:34

Arry, gaan pokeren met deze dames had geen nut. Vleuten rijdt altijd wel. Die rijdt op het vlakke niet bij deze dames weg. Vos zal inderdaad niet op alle aanvallen kunnen reageren, maar ze zijn met 6. Iedereen wil podium rijden. Vollering had de kracht niet om aan te vallen. Niewiadoma rijdt constant laatste wiel en wordt 4e. Zegt ook genoeg. Deignan en Vos gokken op de sprint. En Borgini in dienst van Deignan.

Maar goed, jij denkt er heel anders over en om vervolgens te stellen dat vrouwen niet tactisch zijn, daar ga ik maar niet eens op in. We komen er toch niet uit. Daar laat ik het bij.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 13:59

"25 kilometer van de meet beginnen met pokeren forceert trek om bijvoorbeeld Longo Borghini op te offeren."

Wat nou als zij ook gaan pokeren? Wie zegt dat zij dan Borghini gaan opofferen? Je brengt jezelf vooral in moeilijkheden als je gaat pokeren in die situatie.

Feit is, in zo'n kopgroepje met al een mooie voorsprong wil iedereen gewoon wel werken, omdat er voor iedereen een mooie uitslag in zit. Als er een paar vrouwen gaan pokeren dan valt het stil, krijg je aanvallen die worden teruggepakt en is het hele tempo weg. Binnen no-time zit je weer in het peloton en weg mooie eindklassering.

Volgens mij ben jij degene die tactisch niet bijzonder goed onderlegt is.

Poeksel 29 augustus 2020 om 12:34

Ja, slim van Trek. Achteraf was het waarschijnlijk beter nog even in het wiel van Longo Borghini te blijven, maar dan loop je weer het risico ingesloten te raken.

Vlinder 29 augustus 2020 om 12:41

Ja achteraf wel, maar Vos kan ook een lange sprint wel winnen. Dit was gewoon ook heel goed van Borghini en met name Deignan. Maakte nog een hoge snelheid terwijl Vos al wat snelheid verloor leek het.

platteprijs 29 augustus 2020 om 12:36

Waarschijnlijk hoorde Vos de commentator van de NOS in haar oor en dacht ze dat het binnen was …

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 12:38

Ja? Was het weer diezelfde van met t EK die zag wat hij wilde zien?

platteprijs 29 augustus 2020 om 12:49

Geen idee Mario, kijk maar zelden de NOS. Het is dat Ruben van Gucht bij Sporza het woord voerde.

Adrianus 29 augustus 2020 om 13:24

Normaal kijk ik altijd wielrennen bij Sporza als het om de mannen gaat.
Heb vanmorgen even naar dat gezwam bij de NOS geluisterd, maar al snel overgeschakeld naar Eurosport, waar er bij deze wedstrijd deskundig en prettig commentaar werd geleverd. Daar konden de 2 bij de NOS niet aan tippen.

Dolfy 29 augustus 2020 om 12:37

Mooie wedstrijd, spannende finish. Trek strek het ploegenspel uitgespeeld, als enige met twee in de kopgroep.

Glorious 29 augustus 2020 om 12:39

Tja, om hier nou een week naar te zitten kijken in de toekomst… manmanman.

TheBFG 29 augustus 2020 om 12:42

Hoeft niet

Arry1337 29 augustus 2020 om 12:42

Blijkbaar mag je dat niet zeggen :o

FMasciarelli 29 augustus 2020 om 12:45

Niemand verplicht je om te kijken toch. Ga lekker naar iets kijken wat jij blijkbaar hoogstaand acht.. dat gezeik altijd.

007 29 augustus 2020 om 12:47

Als het je niet interesseert houd je dan lekker stil

Arry1337 29 augustus 2020 om 12:51

Ik denk dat sporten met veel tactiek toch iets minder aantrekkelijk zijn om te kijken wanneer het wordt uitgevoerd door vrouwen. Ik zal een hoop mensen voor het hoofd stoten, en velen zullen zeggen dat vrouwen en mannen daar even goed in zijn. Maar mijn ervaring is dat de meeste vrouwen bijvoorbeeld niet zo’n interesse of aanleg hebben om te bluffen, te durven verliezen of inzien hoe ze gebruik kunnen maken van de situatie waarin de druk bij een ander ligt.

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 12:53

Je mag dat best vinden, en als je daar echt behoefte aan heb, mag je het hier ook komen zeggen, maar ik vraag mij toch altijd af waarom men die drang heeft om dit soort dingen te komen mededelen op een forum

007 29 augustus 2020 om 12:53

Meningen verschillen gelukkig Arry. Net als dat sommige mensen blijkbaar ergens in de geschiedenis zijn blijven hangen en geen ervaring hebben met vrouwen…

tendam 29 augustus 2020 om 12:57

Altijd weer die paar jongetjes die hier gaan zeuren over vrouwensport… kijk dan niet! Hoe simpel kan het zijn.

Arry1337 29 augustus 2020 om 13:00

Jongetjes?

007 29 augustus 2020 om 13:06

Arry is zeker geen jongetje. Verbaasd me dat hij weet hoe een forum werkt op die leeftijd. En dat met een pilsje in de hand en een ebike in de schuur

Arry1337 29 augustus 2020 om 13:13

Wat een droevige reactie weer, zegt volgens mij meer over jou dan over mij… Het is bijna alsof je alleen hetzelfde geluid mag maken als je voorgangers in deze reacties anders ben je dik en dom.

007 29 augustus 2020 om 13:21

Nee hoor, iedereen zijn/haar eigen mening. En jij roept onzin zonder na te denken. Dat vind ik

Kosmonaut 29 augustus 2020 om 13:33

@Mario de Vries, ik vraag mij altijd af waarom men die drang heeft om mensen die niet positief staan tegenover het vrouwen wielrennen maar aan te vallen. Waarom zou je dit persé moeten omarmen? En waarom zou je niet mogen zeggen dat je dit niks vindt? Het moet allemaal wel weer heel erg politiek correct zijn. Mooi voorbeeld is het afgelopen EK, je mag het zeggen als je de wedstrijd geen reet aan vond, je mag het melden als je het EK überhaupt overbodig vind, je mag kritiek hebben op de koerstactiek van de mannen. Maar zeg je ook maar iets negatiefs over de vrouwen dan hangen er hier steevast een paar in de gordijnen. En haal het al helemaal niet in je hoofd om te vergelijken met mannen want dan ben je helemaal een vrouwonvriendelijke hork.
Het is bovendien ook nooit goed, geef je het geen kans moet je het een kans geven. Geef je het een kans en vind je het niks is het wéér niet goed… Of nou ja, dan moet je op z’n minst zwijgen hier. En dan zo’n reactie als de jouwe, dat komt gewoon over als een verkapte “je mag het niks vinden, dat mag je eventueel ook wel zeggen als het persé moet maar liever houd je je mond”.

Ronduit bizar die reacties op Glorious. Misschien had hij het voor de tere zieltjes hier iets beter moeten verpakken, maar ik lees alleen dat HIJ dit niks vond en het voor hem niet naar meer smaakt. Niks mis mee lijkt me. Maar blijkbaar lezen anderen dat hij pleit voor een verbod op vrouwenwielrennen dan wel het uitzenden ervan.

Jacco van Stierop 29 augustus 2020 om 13:33

@ Arry1337
Ook al zouden jouw beweringen over de gevolgde tactiek hout snijden, dan nog is het nogal generaliserend dat als typisch voor het vrouwenwielrennen te zien. Bij de mannen worden in de koers zelden tactische fouten gemaakt? Want mannen zijn, door hun genetische aanleg, beter in staat de juiste tactische keuzes te maken? En die bewering stoel je op eigen ervaring?
Ik moet het eveneens stellen met mijn eigen ervaring, want net zo min als jij heb ik er voor doorgeleerd, maar ik heb gedurende de jaren juist de indruk gekregen dat vrouwen in het dagelijks leven in tactisch opzicht niet bepaald de minderen zijn van mannen, eerder integendeel.

Glorious 29 augustus 2020 om 13:36

Ja kritiek is lastig. Maar ik mag gelukkig net als iedereen mijn mening geven. Moeilijk? Dan lees je toch geen reacties meer :)

Waar we naar hebben zitten kijken is TV onwaardig, niets aan, geen tactiek, weinig goede renners, geen spanning, niets. En ik ben in hart en nieren een wielerfan en volg het al 25 jaar.

007 29 augustus 2020 om 13:54

Weinig goede rensters? Wie was er dan niet, buiten Van der Breggen om?

Geen tactiek? Dan is mijn mening dat jij anders naar een koers kijkt dan ik.
Geen spanning? Omdat Vos niet won?
Tv onwaardig omdat het vrouwen zijn?

Zeker, vrouwen rijden vaak genoeg dom. Net als de mannen. Dat is het mooie ook weer aan sport, maar tv onwaardig vind ik toch te ver gaan.

Jacco van Stierop 29 augustus 2020 om 12:47

Slim gespeeld van Trek om Vos zo vroeg de sprint aan te gaan. Mooie sprint, erg sterk van de gekatapulteerde Vos maar heel knap geremonteerd van Deignan.
Aardige koers gezien, niet heel spectaculair, maar wel spannend hoe de kopgroep het onderling zou uitvechten. Ondanks het verlies ziet Vos er wel erg scherp uit met een prachtig beenritme. Daar gaan we nog meer van zien dit seizoen.

platteprijs 29 augustus 2020 om 12:51

Toch is het niet de Vos van vorig jaar. Met de benen waarmee ze toen La Course won, had ze het hier niet meer afgegeven.

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 12:54

Toch WEER een jaartje ouder he platteprijs

tendam 29 augustus 2020 om 13:00

Vos was heel sterk vandaag. Ze moest wel op alles reageren, en dat speelt Trek slim uit. Van Vleuten gebruikte weer de tactiek van de versmachting, maar dat lukte vandaag niet echt. Het zal haar vermoedelijk worst zijn.

En met Vollering staat de opvolging ook al klaar.

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 13:07

Gewoon heel netjes van Vollering idd hoor. van Vleuten heeft toch wel wat minder succes met die taktiek van versmachting, ze blijven er toch redelijk aanhangen telkens waarna ze weer ‘moedeloos’ berustend gaat zitten.

Franco Ballerini 29 augustus 2020 om 13:16

@Mario: minder succes? Ze wint met die tactiek de ene na de andere wedstrijd, ook dit jaar. Vandaag was de afstand te kort en de klim niet zwaar genoeg.

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 13:29

Uiteraard, en ze werd vorige week ook gewoon Europees Kampioene, maar ik bedoel meer, dat ik voorheen vaker zag dat echt alles en iedereen eraf moest bij zo’n krachtsinspanning van Annemiek, en nu en vorige week lijkt het toch dat ze minder makkelijk zomaar wegrijdt, wat je ook duidelijk ziet aan haar reacties hierop

Franco Ballerini 29 augustus 2020 om 13:33

Eens dat ze de afgelopen week iets minder in vorm lijkt dan de in weken daarvoor.

Murcia 29 augustus 2020 om 13:11

Mooi voor Deignan die donderdag door een zwitserse viel en daardoor geen rol van betekenis kon spelen op het EK. Vos door de aanval van Longo-Borghini van net iets te ver moeten aanzetten. Verder was het weer geweldig om te zien hoe sterk Annemiek is, is de klim een klein beetje steiler of langer dan bijft ze gewoon alleen over.

Emergo 29 augustus 2020 om 13:14

Het is maar goed dat ze doorreden want Lotte Kopecky kwam er aan, de hoop van België.

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 13:29

Die naam heb ik op de Belg haast niet horen vallen :)

Franco Ballerini 29 augustus 2020 om 13:29

Ja, en ze werd nog bijna zevende.

Fred Postma 29 augustus 2020 om 13:22

edit wf: ongepast

Fred Postma 29 augustus 2020 om 13:39

Ongepast???? Omdat ik geen dames wielrennen hoef te zien.? Is het een dictatuur hier of zo ? Er zat geen onvertogen woord bij. Schandalige censuur . Dit kan niet de bedoeling zijn van vrije meningsuiting ! Misschien even juridisch beraden.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:05

Fredje, als je geen dameswielrennen wil zien mag dat absoluut. Doe je ding. Maar reageer er dan ook niet op, als het je geen hol interesseert.

Fred Postma 29 augustus 2020 om 14:08

Ik maak zelf wel uit waarop ik reageer. Vrijheid van meningsuiting.
Grondwet. Weet je wel. Ik raad de redactie aan voorzichtig te zijn met het verwijderen van meningen.Als er geen enkele juridische basis voor is om dit te doen kan men zelf in de problemen komen.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:13

Ik raad je aan om de huisregels eens door te lezen Fred: https://www.wielerflits.nl/huisregels/

"Het is niet toegestaan om:
– reacties te plaatsen met als doel te provoceren, te kwetsen of de sfeer te verzieken"

Volgens mij, als je onder een nieuwsbericht over vrouwenwielrennen zegt dat je vrouwenwielrennen niet wil zien, ben je aan het provoceren of de sfeer aan het verzieken. Nergens voor nodig.

Daarnaast mogen beheerders van websites zelf bepalen wat wel en niet mag, en het staat jou dan helemaal vrij om er wel of niet te komen. Je vrijheid van meningsuiting mag je gewoon buiten op straat verkondigen hoor, ga het lekker door je straat schreeuwen ofzo.

/Moderator

Fred Postma 29 augustus 2020 om 14:15

Deze huisregels moeten gebaseerd zijn op wet en regelgeving. En kunnen niet naar willekeur van redactie gebruikt worden om vrijheid van meningsuiting te onderdrukken.
Anders kan het hier ook een politiek correcte sekte worden

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:18

Dat kan en mag prima Fred. Een site is particulier bezit van iemand of een bedrijf, en die mogen gewoon hun eigen regels toepassen. Zo werkt kapitalisme. Je mening mag je alsnog gewoon op je eigen site of wat dan ook verkondigen.

Fred Postma 29 augustus 2020 om 14:22

Ik denk dat het mijn democratisch recht is te reageren op meningen en ontwikkelingen en wat mij wel of niet aanspreekt in de huidige ontwikkelingen in wielerland. Bv of het zin heeft om een tour de France voor vrouwen te organiseren en hoe dat er dan uit moet zien.En regels toepassen in eigen winkel ?
Je kan ook niet iemand in eigen winkel discrimineren en uitsluiten omdat het in eigen winkel gebeurt.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:23

Dat mag je best denken, maar een website mag gewoon zijn eigen regelgeving toepassen. Net zoals clubs bijvoorbeeld een dresscode mogen gebruiken.
Laat me een andere vraag stellen: waarom wil je zo graag onder dit nieuwsbericht zeggen dat je vrouwenwielrennen niet hoeft te zien? ;)

Fred Postma 29 augustus 2020 om 14:32

Het woord stom was niet gebruikt.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:33

Let me rephrase, en nu gewoon antwoord geven he ;)

Waarom wil je zo graag onder dit nieuwsbericht zeggen dat je vrouwenwielrennen niet hoeft te zien?

Fred Postma 29 augustus 2020 om 14:36

Wat is dat voor vreemde vraag.
Vraag je dat ook aan alle andere bijdragers . Ik hoef me toch niet te verantwoorden om een mening te hebben betreffende herenwielrennen versus dameswielrennen.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:40

Nou, omdat ik benieuwd ben waarom jij onder dit nieuwsbericht zo graag wil laten weten dat je vrouwenwielrennen niet hoeft te zien terwijl dit gewoon een wedstrijdverslag is. Dus, enlighten me!

Fred Postma 29 augustus 2020 om 14:46

Ik kan jou beter vragen waarom jij ( zit je in de redactie? ) onmiddellijk een mening die je niet uitkomt verwijderd en ongepast verklaard.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:49

Ik zit niet in de redactie, heb niks van je verwijderd en heb niet gezegd dat ik je mening ongepast vindt.

Dat je niet antwoordt op mijn vraag spreekt wel boekdelen. Maar had ook niks anders verwacht van iemand die vrouwen ziet als een ‘beloning’. (Ja die rondemissen discussie herinner ik me nog goed)

Fred Postma 29 augustus 2020 om 14:54

Dat moet je niet uit de context halen.
Dat ging over de oermythe van man en vrouw verhoudingen in de laatste 10 duizenden jaren , waar de mensheid redelijk mee gevaren is .En dat maar afwachten is hoe de huidige ontwikkelingen over 10 tallen generaties zullen blijken te zijn uitgepakt.

Waarom staat er trouwens moderater onder een van je bijdragen ?

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:59

Dus je ziet een vrouw als beloning. Dat mag hoor, alleen moet je niet raar opkijken als mensen die er meer progressieve en normale ideeën op na houden er wat van zeggen. En geef nou eens antwoord op mijn vraag joh. Laatste keer.

Fred Postma 29 augustus 2020 om 15:03

Het gaat er niet om wat ik vind.Het gaat erom hoe de samenleving duizenden jaren heeft gefunctioneerd. Het is altijd gevaarlijk de waarden en normen van de laatste 40 jaar voor eeuwig geldend te verklaren. En de grote lijnen en beweegredenen niet te kunnen zien onder de oppervlakkige schijn van het alom aanwezige heden.ik raad je aan meer van Karl Jung te lezen.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 15:38

'Onder de oppervlakkige schijn van het alom aanwezige heden'

Wauw. Knap staaltje niks zeggen met moeilijke woorden. Chapeau.

Veel plezier verder met je seksisme, kusje doei!

Vlinder 29 augustus 2020 om 16:10

@Merlinappa; Chapeau voor je geduld! En om je laatste zin moet ik net ff iets te hard lachen…

Wheely 29 augustus 2020 om 13:27

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind de dameskoersen de laatste tijd juist hartstikke leuk om te zien. Ze willen echt rijden en de dynamiek is gewoon heel anders. Je kunt hun tactiek niet vergelijken met die van de heren. De koers breekt veel eerder open.

Franco Ballerini 29 augustus 2020 om 13:34

Dat ligt niet aan jou maar is een feit. Hetzelfde geldt voor de dames in de cross.

Jacco van Stierop 29 augustus 2020 om 13:49

Eens. Vrouwenpeloton is kleiner, onderlinge niveauverschillen groter, minder specialisaties, en er is minder controle. Weinig treintjesgeneuzel. Je zou bijna zeggen: zoals wielrennen bedoeld is.

Vlinder 29 augustus 2020 om 13:32

Hahaha toch echt wel typisch; Mannen die komen reageren op een wedstrijdverslag van een vrouwenkoers, die ze sowieso al niks aan vinden, maar dan toch de wedstrijd kijken ofzo en dan vervolgens ook nog de moeite nemen om hier te reageren over hoe stom het wel niet is. Wonderlijk…

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 13:54

Ik snap het idd echt niet. En als ze er dan op aangesproken worden, klagen ze over politieke correctheid. Nou, geloof me, ik heb een BLOEDhekel aan politieke correctheid, maar dat heeft hier verder geen reet mee te maken. Nx mis mee als je niet zoveel hebt met vrouwenwielrennen, maar de standaard manier waarop dit soort ‘critici’ zich er dan over uitlaten, is zoooo cliche…

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:07

Précies dit. Onder elk nieuwsbericht mbt vrouwenwielrennen even zeggen dat ze het niks vinden. Na 1 keer snappen we het ook wel, ik ga ook niet bij alles wat ik niet leuk vind even duidelijk zeggen hoe kut ik het wel niet vind. Als je die noodzaak voelt kan je beter het internet even met rust laten.

Vlinder 29 augustus 2020 om 14:08

Inderdaad. Ik moet er vooral om lachen… Tis zo zot.
Het commentaar dat ze erop krijgen is volgens mij vooral omdat de meeste mensen het gewoon liever over de koers zelf willen hebben. Het commentaar mbt dat vrouwenwielrennen niks aan is voegt gewoon niets wezenlijks toe over de wedstrijd ansich.
Net zoiets als dat je bij een wedstrijdverslag van het veldrijden gaat lopen ‘zeuren’ dat veldrijden stom is of iets dergelijks.

Poeksel 29 augustus 2020 om 15:33

Ik ben het met je eens Vlinder, maar wel nog een klein puntje: je kan niet zeker weten of het om mannen gaat. Zelfs Fred Postma zou een vrouw kunnen zijn.

(de kans is klein, dat natuurlijk wel)

Vlinder 29 augustus 2020 om 16:11

@Poeksel; ja daar heb je gelijk in. Dat was misschien een iets te snelle aanname van mijn kant.

kkv81 29 augustus 2020 om 13:55

Ik sluit mij helemaal aan bij bovenstaande reacties. Bijdragen van 007 en Glorious tenenkrommend en generaliserend. Doe de rest een plezier en raak het toetsenbord niet aan.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 14:08

Mooie koers gezien, goede tactiek van Trek en toch ietwat verrassende winnaar.

Hollow Knight 29 augustus 2020 om 14:36

Ik snap de negatieve reacties hier niet.

Dat vrouwenwielrennen je niet interesseert kan ik goed begrijpen, maar wat voor nut heeft het om de vrouwen af te kraken in elk artikel?

Laat de sport gewoon rustig groeien. Ze zijn nog niet op het niveau van de mannen, maar er zijn de laatste jaren al grote stappen gezet.

Merlinappa 29 augustus 2020 om 15:00

+1

Fred Postma 29 augustus 2020 om 15:17

Meer Karl Jung lezen
allemaal , kunnen we dus concluderend wel vaststellen met elkaar. Hup ! Naar de bibliotheek!

Merlinappa 29 augustus 2020 om 15:37

Carl*

Mario de Vries 29 augustus 2020 om 18:53

Waar vind ik die in de bieb? In het rek van de ‘pseudo intellectuele literatuur’ ?

Headlines

Materiaalzone

Populair