Elite of belofte? Shirin van Anrooij legt haar afwegingen uit voor WK veldrijden

maandag 23 januari 2023 om 07:30
Video

Shirin van Anrooij hakt maandag de knoop door of ze het WK veldrijden in Hoogerheide betwist bij de elites of de beloften. Na de Wereldbeker in Benidorm ontkwam ze niet aan vragen daarover. Voor de camera van WielerFlits legt ze uit welke afwegingen ze maakt. “Het fijne is dat er eigenlijk geen verkeerde keuze is”, is haar eigen conclusie.

De vraag der vragen: wordt het het WK bij de elites of het WK bij de beloften? “Het is allebei heel mooi. Ik had als doel gesteld om het WK te winnen dit jaar, maar ineens is er ook de mogelijkheid dat te doen bij de elites. Iets wat ik nooit had verwacht. Ik moet de afweging maken hoe groot mijn kansen zijn om te winnen”, aldus Van Anrooij.

“Ook al is een tweede of derde plaats bij de elites meer waard dan een beloftentitel… Voor mij is dat dit jaar niet het geval”, gaat de renster van Baloise Trek Lions verder. “Er is niets mooiers dan de elitetitel, maar het wordt een lastige strijd. Het parcours in Hoogerheide is onvoorspelbaar en daarom is het lastig. En het niveau ligt zo dicht bij elkaar.”

‘Er is geen verkeerde keuze’
Voor Van Anrooij telt alleen een regenboogtrui over twee weken. “Ik weet dat ik spijt ga hebben als ik tweede of derde word bij de elites. Wat eigenlijk al heel mooi zou zijn”, geeft ze toe.

Nu leeftijdsgenoten Fem van Empel en Puck Pieterse al voor de elites hebben gekozen, lijkt de beloftentitel voor het grijpen te liggen. “Dat zou je denken. Maar maak ik volgend jaar ook weer zoveel kans maak op de elitetitel? Dat is ook weer de afweging. Ik ga er nog goed over nadenken en morgen hak ik de knoop door. Het fijne is wel dat er eigenlijk geen verkeerde keuze is”, aldus Van Anrooij.


Stem nu op onze poll!

Dit artikel delen:

19 Reacties

assen 22 januari 2023 om 19:35

Mmm, als ik het zo lees, dan heeft ze al gekozen; meedoen met de beloften.

Immers, de kans dat ze NIET wint bij de elites, met spijt tot gevolg, is m.i. veel groter dan 50%.

3
Oblomov 22 januari 2023 om 20:36

Waarom zou ze zich ook op laten jagen? Die andere twee hebben al een beloftewereldtitel op zak, waardoor de keuze makkelijk is. Het is niet alsof het nu of nooit is. Deze drie rensters gaan de komende jaren de wereldtitel onderling verdelen.

Bij de beloftes kan ze ook vrijuit rijden, terwijl ze bij de elites door haar wat tragere start best in een situatie terecht kan komen dat ze niet mag achtervolgen omdat een renster als Persico in haar wiel zit.

2
Olly 22 januari 2023 om 22:38

@Oblomov. Ik denk dat Zoe Backsteft

0
Olly 22 januari 2023 om 22:39

Ook mee gaat doen om die titel. (Bericht in twee gedeelten vanwege indrukken verkeerde knop sorry hahaha)

0
Oblomov 23 januari 2023 om 11:42

Aangezien ze onlangs al in een interview speculeerde over hoe lang ze zal blijven crossen, denk ik dat het met Backstedt een Evie Richards verhaal wordt. Was bij de junioren wereldkampioen in het veld, op de weg, maar ook op de baan. Vroeg of laat gaat British Cycling haar richting Olympische disciplines pushen.

De uitkomst van dat interview was overigens dat ze volgend seizoen nog in het veld zal verschijnen. Met als implicatie dat dat dus al de vraag was (met als alternatief bijvoorbeeld het doen van een serieuze gooi naar Parijs op de baan). Ik denk dat de volgende Olympische cyclus volledig in het kader van tijdrijden en achtervolgen zal staan. Kan me niet voorstellen dat veldrijden daar dan nog in past.

Denk dat Van Anrooij bij het tijdrijden wel veel last van Backstedt gaat krijgen.

0
Thijs E 22 januari 2023 om 21:12

Hoogerheide zonder regen past beter bij Fempel en Pupie, dus dan is de beloftes een goede keuze.

Zelfs zie ik ze het liefste alle drie bij de elite

2
Oblomov 23 januari 2023 om 11:48

Al was Hoogerheide wel haar grote doorbraak, toen ze al junior top 10 reed op een halve minuut van Brand.

0
Rondje 25 22 januari 2023 om 20:36

Als ik haar was zou ik voor de beloften gaan. Bij de Elite komen er nog kansen genoeg. Zelf wordt ze ook nog sterker. Een keertje wereldkampioen bij de Elite zit er zeker in de komende jaren. Mits ze zich natuurlijk helemaal toelegt op de weg.

1
Gebruikersnaam 22 januari 2023 om 20:56

Verbaas me er altijd over hoe evident men het vindt dat er nog veel mogelijkheden gaan komen.

Zal waarschijnlijk nog een tijd bij de absolute top 3 blijven horen, maar vraag me af of ze er in de toekomst nog naast blijft staan (zoals nu het geval is) en ze niet een beetje de Pidcock van het verhaal gaat worden.

0
Oblomov 23 januari 2023 om 11:32

@Gebruikersnaam

Ze zal, vanwege het ontbreken van een sprint, altijd de meeste moeite van de drie hebben om wedstrijden te winnen. Maar op basis van dit seizoen kunnen we concluderen dat haar profiel genoeg afwijkt van dat van Pieterse en Van Empel dat ze op bepaalde parkoersen de beste zal zijn (zand) of heel goed zal kunnen meekomen (modder).

0
Massimo Bataille 23 januari 2023 om 14:35

Zou idd ook niet zomaar durven zeggen dat ze genoeg kansen zal krijgen.
Slechts een paar jaar geleden dacht men hetzelfde van Alvarado.
Op de weg dacht men ook dat Bernal 5x de tour zou kunnen winnen. Zou het tegenwoordig straf vinden mocht hij hem nog ooit eens winnen.
Er kan zoveel gebeuren in het wielrennen en nog meer in de cyclocross.
Nieuwe jeugd die nog sterker komt opzetten, andere renners die plots concurrentie geven, een ziekte/valpartij waardoor je een seizoen verliest, focus op de weg waardoor je maar half meer crosst…
Gewoon nemen wat je kan zou ik zeggen. Ga gewoon voor die elite-titel. Is zoveel meer prestigieuzer dan de beloften-trui.

1
Cycling 22 januari 2023 om 19:42

Van Anrooij heeft maar 33% kans dat ze bij de elite wint. Zo moeilijk is die rekensom niet.

0
ozziepix 22 januari 2023 om 20:18

Nee joh, de kans is 50%. Of ze wint, of ze wint niet.

4
Cycling 22 januari 2023 om 21:30

@Ozziepix Bij deze redenatie heeft elke renner 50% kans om te winnen. Nog nooit van kansberekening gehoord waarschijnlijk. Er steken er dit jaar 3 bovenuit. 1 van deze 3 gaat winnen als ze alle drie rijden. Of het echt 33% is hangt nog af van het parcours in combinatie met de weersomstandigheden. Maar om Van Anrooij 50% kans te geven is natuurlijk onzin. Ik persoonlijk geef haar nog geen 20% kans. Daarom kiest ze ook voor onder 23

-4
Steven_E 22 januari 2023 om 21:53

@cycling. Van Anrooij heeft 50% kans om te winnen, en evenveel om niet te winnen. Hetzelfde geldt voor Pieterse, net als voor Van Empel. De resterende 12.5% is voor de rest. Maak zelf maar de rekensom. (als je de humor van ozziepix niet zag zal deze ook te lastig zijn)

-1
Koers 23 januari 2023 om 08:56

Er is maar 1 titel en dat is de elitetitel.

-1
Arie den Blanken 23 januari 2023 om 17:27

Eens , bovendien brengt een titel bij de beloften voor de persoon zelf weinig op.

-1
DeSjors 22 januari 2023 om 20:16

De U23 categorie heeft geen enkele functie meer. De trend, die vanuit de KNWU ism Jumbo vol wordt gestimuleerd, door meisjes van 15/16 te gaan volstouwen met trainingsuren en AFwegen met wattages leidt ertoe dat mogelijke talenten vroeg pieken en worden opgerookt met mooie contracten bij de grote namen als teamvulling.
Verantwoorde en geleidelijke opleiding na U19 is nog slechts bij enkele teams goed geregeld, met een lange termijnvisie zodat NL hopelijk over 10 jaar nog enigszins meedoet internationaal gezien. Een UCI categorie met en zonder contract zou veel zinvoller zijn. Net als vrogger.

-2
Arie den Blanken 23 januari 2023 om 17:26

Bovendien levert een wereldtitel bij de beloften financieel weinig op.

0