Elis Ligtlee stopt per direct met baanwielrennen

vrijdag 28 december 2018 om 14:14
Elis Ligtlee stopt per direct met baanwielrennen

foto: Sirotti

Elis Ligtlee stopt per direct met baanwielrennen. De olympisch kampioene op de keirin is tot haar besluit gekomen vanwege motivatieproblemen. De wereldbekerwedstrijd in Berlijn, eind november, was haar laatste optreden op het hoogste niveau.

“Ik miste de afgelopen tijd het plezier in wat ik deed en was steeds op zoek naar de noodzakelijke motivatie om er vol voor te gaan”, zegt ze in een persbericht van de KNWU. “Na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en ben ik eerlijk naar mezelf geweest en heb het besluit genomen om te stoppen met baanwielrennen.”

“Hoe moeilijk deze keuze ook is. Ik kijk terug op een mooie carrière en bedank iedereen; familie, vrienden, sponsoren, trainers en coaches van de KNWU die mij tijdens mijn topsportcarrière gesteund hebben. Het is nu tijd voor een nieuw hoofdstuk in mijn leven”, aldus Elis Ligtlee.

Ligtlee was vanaf haar entree in het baanwielrennen in 2011 meteen succesvol en grossierde in vele nationale en internationale titels. Haar specialiteiten waren de sprint, 500 meter tijdrit en de keirin. Op de Olympische Spelen in 2016 verraste ze vriend en vijand door olympisch goud te winnen op haar onderdeel de keirin.

“Ik heb veel respect voor de keuze van Elis om te stoppen met het baanwielrennen”, zegt bondscoach Hugo Haak in het persbericht. “Het zal een gemis voor het team en de baansport zijn. Ze heeft een heel succesvolle carrière gehad met natuurlijk de olympische titel als hoogtepunt. Wij wensen haar veel succes voor de toekomst met alles wat ze gaat doen.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Merlinappa 28 december 2018 om 14:15

Jammer! Maar als je de motivatie niet meer hebt is het een goed besluit.

krypton 28 december 2018 om 14:28

Wel opmerkelijk dat je geen motivatie hebt 1,5 jaar voor de Olympische Spelen.

Chris Van Uden 28 december 2018 om 14:32

Erg jammer, en eigenlijk nog te jong om nu al te stoppen. Maar als je de motivatie niet meer kunt vinden is het een juist besluit.

Martin Bergstra 28 december 2018 om 14:43

Komt waarschijnlijk door de bezuinigingen bij de Nederlandse bond.
Ze moesten bijna zelf op zoek naar een coach
Ontzettend jammer maar wat een topper is ze.

Mwielerfan 29 december 2018 om 10:37

Alle andere hebben wel motivatie gek genoeg. Ze heeft erg veel blessures gehad dus de sport werd wat serieuzer denk ik.

josemanuelfuente 28 december 2018 om 14:49

Ooit een nog jongere olympisch kampioen (24 jr) gestopt?

Martino87 28 december 2018 om 15:04

Missy Franklin vorige week.

hartstikkebedankt 28 december 2018 om 15:08

Yannick Agnel (goud in 2012 o.a. 200 meter vrije slag) is in 2016 gestopt op 24 jarige leeftijd

Poeksel 28 december 2018 om 15:10

Eric Heiden was 21 denk ik toen hij stopte?
Wel de Tour gereden daarna!

hartstikkebedankt 28 december 2018 om 14:58

Kon natuurlijk ongenadig hard trappen, maximaal resultaat gehaald met olympisch goud. Als je niet de honger of het vertrouwen hebt naar een 2e en er komen nog wat randzaken bij kijken dan is het wellicht beter om te stoppen.

KennyKlimmen 28 december 2018 om 15:17

Had ik ook. Anders had ik op zeker minimaal 1 keer een grote ronde gewonnen.

KnightBiker 28 december 2018 om 16:25

@kennyklimmen jij hebt ook olympisch goud gewonnen dus?

Giroditaliafan 28 december 2018 om 17:45

Jammer! Ze heeft de Nederlandse sportkijker hele mooie sportmomenten gegeven! En ook altijd leuke onbevangen interviews na haar sportprestaties! ik wens haar alle goeds in haar volgende carrière!

Lalsacien 28 december 2018 om 20:03

Er zal vast wel iets ten grondslag liggen wat wij niet weten!

Jan 28 december 2018 om 20:03

Zal nooit de beuk vergeten die ze tijdens 6 daagde in Ahoy uitdeelde aan de Britse Victoria
Walchelijk gewoon

Marsellus 28 december 2018 om 22:11

Verschrikkelijke val. Ik stond achter de finishlijn en keek zo de baan op. Kan me niet voorstellen dat je zoiets expres doet. Volgens mij moeten ze met de sturen in elkaar gehaakt zijn.

Heb het nooit meer terug gezien op video.

wiebipedia 28 december 2018 om 22:52

Gek dat die Britse nooit de schuld bij Ligtee heeft gelegd dan!

Je kan met vrij grote zekerheid aannemen dat dit een ongelukkig voorval was ipv een walgelijke opzet zoals Jan doet voorkomen

Jan 28 december 2018 om 23:14

Ze ging te vroeg aan de Engelse lichtgewicht had geen schijn van kans. Toen ze buiten om wilde komen. Sturen in elkaar? Ja doordat ze buiten haar lijn ging, om die Engelse af te stoppen. Die Engelse heeft daardoor ze OS moeten missen
Dat er geen beelden zijn van precies dit voorval zegt meer dan genoeg
En dan nog zogenaamd schijnheilig “buiten bewust zijn faken”
Nog geen sorry kon er vanaf
Mooie medaille afgelopen spelen dat zeker
Maar die avond heb ik een nare kant gezien van haar.

kleomantre 29 december 2018 om 11:00

Engelse baanwielrenners of rensters kan ik me niet zo om bekommeren vanuit het oogpunt van sportiviteit. Verder geen probleem als die eens niet een paar medailles komen afhalen op bestelling bij de Spelen.

Mwielerfan 29 december 2018 om 11:31

Te vroeg aangaan lijkt me geen probleem

Taliesin 29 december 2018 om 00:12

Jammer, lijkt prematuur.

Mr10B 29 december 2018 om 11:50

Hahaha Jan, is ze ooit een keer met je vriendin naar bed geweest?

“Dat er geen beelden zijn van precies dit voorval zegt meer dan genoeg”
Daar heeft Ligtlee inderdaad invloed op…

Ook heeft noch Williamson noch de organisatie van de 6daagse noch de UCI ooit de schuld van deze crash ooit bij Ligtlee gelegd.

Headlines

Materiaalzone

Populair