Eli Iserbyt over parcours in Maasmechelen: “Kom hier volgend jaar niet terug”
Ondanks zijn derde plek in Maasmechelen overheerste bij Eli Iserbyt van Pauwels Sauzen-Bingoal vooral frustratie. De Belg, die gisteren nog won in Ruddervoorde, zat bij latere winnaar Laurens Sweeck in de kopgroep alvorens hij wegviel uit de kop van de koers door een val. Hij uitte dan ook zijn onvrede over het parcours in de Belgisch Limburgse plaats.
“Er lagen heel veel stenen op het parcours. Ga maar eens eerst met blote voeten op het gras lopen en daarna over stenen en je begrijpt waarom dat een probleem is. Daardoor kwam ik ten val en sta ik hier met bebloede knieën. Je hebt amper grip in de bochten.” Iserbyt verbindt dan ook een rigoureuze conclusie aan de wedstrijd van vandaag. “Ik kom hier volgend jaar niet meer terug als het er nog steeds zo bij ligt. Het is niet Wereldbekerwaardig”, aldus de 25-jarige renner.
De West-Vlaming baalt dan ook als een stekker van het koersverloop. “Na die val was ik kansloos voor de overwinning. Maar ik weet niet of ik gewonnen had zonder val. Sweeck was heel erg sterk vandaag”, besluit Iserbyt, die nog wel aan de leiding van het wereldbekerklassement staat.
Iserbyt is niet de enigde die vraagtekens had bij het parcours. Eerder zei Lars van der Haar al dat het parcours niet in de Wereldbeker thuishoort door de vele stenen. Ook volgens Fem van Empel, die bij de vrouwen won, bolde het parcours totaal niet en was het de zwaarste cross van het seizoen.
Dus dan kun je veel vinden van het commentaar van de sporters, maar uiteindelijk rijden ze daar vooral ook voor ons vermaak. En dan heeft dit veel meer met crossen van doen dan die ploeterpartij destijds in Baggermonde.
In deze niche zet je de deelnemers net zo lief een knalrode fopneus op.
Dan vind ik het eerder logisch dat je je stoort aan die vliegmeetings, die crossen van 30+ kilometer per uur waar ze op een heel rondje nergens van de fiets moeten. Die mogen er ook zijn, maar die komen veel regelmatiger terug. Al ligt dat natuurlijk ook aan de weersomstandigheden, maar tegenwoordig zijn er gewoonweg te veel crossen die geen uitdagingen overhouden als het zacht weer is.
Oh nee, wacht ff......
Een sport die 5 maanden per jaar gezanik, gejank en calimero commentaar oplevert van b-garnituur artiesten uit een door de tijd voorbij gestreefde sport. Blijkbaar willen ze niets anders dan kansloze rondjes om voetbalvelden en het lokale kerkhof. Gasten mogen blij zijn dat er in Vlaanderen nog idioten geld in dit circus willen steken, anders was het gewoon werken geblazen ipv fulltime hobbyen.
(dit mag ook onder dat zeurstuk van die andere kabouter)
Waarom ik kijk? Simpel pretentieloos vermaeck op de zondagmiddag bij gebrek aan koers/xco.
Je kan jezelf toch niet serieus nemen als topper in een sport als je de ene dag zegt dat je niet meer naar land X wil reizen als ke geen startgeld krijgt en de volgende dag zeurt dat je ook niet meer in je eigen land wil crossen omdat ze geen mooi gazonnetje hebben gezaaid op het parcours. "Ik viel door die losse stenen", ja is dat niet juist het punt van CX, dat je moet kunnen sturen. Wat is het volgende week? Te veel modder, te veel zand, te veel bochten?
Dan zwijg ik nog over de uitspraken gisteren "Hij is gewoon gefrustreerd omdat hij niet wint" en vandaag "Ik ben gefrustreerd en ik doe niet meer mee, maar het is niét omdat ik niet win hoor".
Overigens heeft Eli wel een punt. Het parcours was bezaait met grote losse stenen in de grond en dat hoort simpelweg niet thuis op een CX parcours. Is er nooit onderdeel van geweest.
Zoals ik al eerder zei: Interviews achteraf voortaan alleen nog bij de meiden.
We zullen eens zien of hij volgend jaar niet komt als het om een worldcup gaat.