Eli Iserbyt over parcours in Maasmechelen: “Kom hier volgend jaar niet terug”
foto: Cor Vos
zondag 30 oktober 2022 om 17:58

Eli Iserbyt over parcours in Maasmechelen: “Kom hier volgend jaar niet terug”

Ondanks zijn derde plek in Maasmechelen overheerste bij Eli Iserbyt van Pauwels Sauzen-Bingoal vooral frustratie. De Belg, die gisteren nog won in Ruddervoorde, zat bij latere winnaar Laurens Sweeck in de kopgroep alvorens hij wegviel uit de kop van de koers door een val. Hij uitte dan ook zijn onvrede over het parcours in de Belgisch Limburgse plaats.

“Er lagen heel veel stenen op het parcours. Ga maar eens eerst met blote voeten op het gras lopen en daarna over stenen en je begrijpt waarom dat een probleem is. Daardoor kwam ik ten val en sta ik hier met bebloede knieën. Je hebt amper grip in de bochten.” Iserbyt verbindt dan ook een rigoureuze conclusie aan de wedstrijd van vandaag. “Ik kom hier volgend jaar niet meer terug als het er nog steeds zo bij ligt. Het is niet Wereldbekerwaardig”, aldus de 25-jarige renner.

De West-Vlaming baalt dan ook als een stekker van het koersverloop. “Na die val was ik kansloos voor de overwinning. Maar ik weet niet of ik gewonnen had zonder val. Sweeck was heel erg sterk vandaag”, besluit Iserbyt, die nog wel aan de leiding van het wereldbekerklassement staat.

Iserbyt is niet de enigde die vraagtekens had bij het parcours. Eerder zei Lars van der Haar al dat het parcours niet in de Wereldbeker thuishoort door de vele stenen. Ook volgens Fem van Empel, die bij de vrouwen won, bolde het parcours totaal niet en was het de zwaarste cross van het seizoen.

RIDE Magazine
33 Reacties
30-10-2022 18:40
@Redactie: was het een soort van sociaal experiment om de kritieken van Iserbyt en Van der Haar vlak na elkaar in afzonderlijke artikels te plaatsen? (was logischer om die reacties te bundelen lijkt me)
    31-10-2022 09:08
    Anders hebben ze niks om te posten, echt nieuwswaardige artikels zijn er nog maar zelden te vinden helaas.
30-10-2022 20:30
Wie kunnen het parcours beter beoordelen, de deelnemers of de commentatoren? Dus welk commentaar kunnen we hoger aanslaan?
    30-10-2022 20:43
    Als je het feitelijk bekijkt dan zag je gewoon een mooi en gevarieerd parcours, met bovendien ook nog eens veel publiek. En uiteindelijk viel het met lekke banden objectief gezien ook wel mee.

    Dus dan kun je veel vinden van het commentaar van de sporters, maar uiteindelijk rijden ze daar vooral ook voor ons vermaak. En dan heeft dit veel meer met crossen van doen dan die ploeterpartij destijds in Baggermonde.
    31-10-2022 07:20
    Het publiek en de commentatoren natuurlijk.

    In deze niche zet je de deelnemers net zo lief een knalrode fopneus op.
30-10-2022 18:57
Ja, altijd zo'n onzin. "Dit hoort niet thuis in het veldrijden". Tuurlijk wel, niets mis met een cross met veel stenen of een moddercross waar je maar een half parcours kan fietsen. Wat maakt het nu uit als er elk jaar zo 1 of hooguit 2 op de kalender staan?

Dan vind ik het eerder logisch dat je je stoort aan die vliegmeetings, die crossen van 30+ kilometer per uur waar ze op een heel rondje nergens van de fiets moeten. Die mogen er ook zijn, maar die komen veel regelmatiger terug. Al ligt dat natuurlijk ook aan de weersomstandigheden, maar tegenwoordig zijn er gewoonweg te veel crossen die geen uitdagingen overhouden als het zacht weer is.
    30-10-2022 19:37
    Inderdaad veel beter zoiets dan dat kunstmatig aangelegde parcours im Fayetteville
    31-10-2022 07:42
    Nee, het is geen onzin. Grote losse stenen horen níet thuis in het veldrijden, in tegenstelling tot modder. Is altijd al zo geweest.
30-10-2022 18:30
Echt een sport met een grote internationale potentie.

Oh nee, wacht ff......

Een sport die 5 maanden per jaar gezanik, gejank en calimero commentaar oplevert van b-garnituur artiesten uit een door de tijd voorbij gestreefde sport. Blijkbaar willen ze niets anders dan kansloze rondjes om voetbalvelden en het lokale kerkhof. Gasten mogen blij zijn dat er in Vlaanderen nog idioten geld in dit circus willen steken, anders was het gewoon werken geblazen ipv fulltime hobbyen.

(dit mag ook onder dat zeurstuk van die andere kabouter)
    30-10-2022 18:47
    Dit dus. Nog 2,5 maand doorbijten en de Tour Down Under begint!
    30-10-2022 18:49
    Scherp geformuleerd, maar iets met spijker en kop!
    30-10-2022 19:36
    Haha ja.. die commentator noemde de Belgische bondscoach zelfs Michael Vanthourenhout. Te kansloos voor woorden
    30-10-2022 20:03
    Waarom kijk naar of reageer je dan eigenlijk op het veldrijden Har77, om zelf een potje te kunnen zeiken en zagen? Ik vind bijvoorbeeld pistewedstrijden maar niets, dus dan kijk ik er ook niet naar en lees ik er niets over. Dan moet ik er nadien geen zure epistels over neerpennen...
    30-10-2022 20:08
    @ken:
    Waarom ik kijk? Simpel pretentieloos vermaeck op de zondagmiddag bij gebrek aan koers/xco.
    30-10-2022 20:30
    @Ken: ik kijk niet, wel naar pistewedstrijden trouwens, maar van die laatste amper berichten bovenaan de feed (op zich begrijp ik dat wel) maar vooral geen 5 berichten per dag van de verongelijkte protagonisten in een uit de hand gelopen folklore.
    Je kan jezelf toch niet serieus nemen als topper in een sport als je de ene dag zegt dat je niet meer naar land X wil reizen als ke geen startgeld krijgt en de volgende dag zeurt dat je ook niet meer in je eigen land wil crossen omdat ze geen mooi gazonnetje hebben gezaaid op het parcours. "Ik viel door die losse stenen", ja is dat niet juist het punt van CX, dat je moet kunnen sturen. Wat is het volgende week? Te veel modder, te veel zand, te veel bochten?
    Dan zwijg ik nog over de uitspraken gisteren "Hij is gewoon gefrustreerd omdat hij niet wint" en vandaag "Ik ben gefrustreerd en ik doe niet meer mee, maar het is niét omdat ik niet win hoor".
    30-10-2022 22:36
    Je kan ook gewoon de artikels die je niet liggen en overslaan Cochise, zeker over een sport die je niet boeit. Dan is het heel vreemd als je er toch lange posts negatief over doorboomt. Misschien moeten de veldrijders wat minder zeuren in hun interviews, maar mensen die de sport dan toch niet boeit zeuren blijkbaar nog harder. Har77 kijkt dan tenminste nog als entertainment, waar sport op zich deels voor dient...
    31-10-2022 07:41
    Ach joh, als je ziet wat voor kinderlijk gedrag er in een wereldsport als Formule 1 aanwezig is, dan valt het enorm mee in de cross.

    Overigens heeft Eli wel een punt. Het parcours was bezaait met grote losse stenen in de grond en dat hoort simpelweg niet thuis op een CX parcours. Is er nooit onderdeel van geweest.
30-10-2022 18:45
Geen probleem toch? Als het volgend jaar weer WB-cross is op dit parcours, zonder Eli dus. :)
    30-10-2022 18:48
    Hopelijk volgend jaar een kampioenschap in Maasmechelen
30-10-2022 20:07
Oei, Van Empel die Iserbyt en VDH eigenlijk bijtreedt. Uitgerekend een vrouw en winnares vandaag. Wat meteen de domme commentaren van een aantal WF-volgers ontkracht.
    31-10-2022 09:09
    Ja want van Empel zegt echt totaal wat anders? Niet dat het parcours cross onwaardig is.
31-10-2022 01:56
Hmz, ik wil deze mening, v.w.b. stenen e.d. , niet afdoen als gejank maar is Namen niet ook een behoorlijk "gevaarlijk" parcours? Daar hoor ik ze niet over.. Toon Aerts brak er zowat zijnnek kan ik me heugen, maar die vond het naderhand vooral mooie koers.
    31-10-2022 07:32
    Er is wel nog een verschil tussen een technisch uitdagend parcours en een parcours dat technisch niet mogelijk is omdat het materiaal (hier de banden) de ondergrond niet verteert. Dan wordt geluk de doorslaggevende factor. Paul Herygers verklaart op Sporza dat hij de kritiek niet terecht vindt en dat het wel meeviel met die stenen, want zowel hij als Bart Wellens zouden persoonlijk heel wat stenen weggegooid hebben. Dan is er toch wel iets mis met het oorspronkelijke parcours en de oplossing die hij vermeldt is ten eerste amateuristisch en ten tweede niet efficiënt want biedt geen oplossing voor de stenen die tijdens de wedstrijd bloot komen te liggen. Dan kan ik mij wel iets bij de kritiek voorstellen eerlijk gezegd.
30-10-2022 18:15
De heren crossers laten zich dit weekend wel van hun beste kant zien. :-7

Zoals ik al eerder zei: Interviews achteraf voortaan alleen nog bij de meiden.
30-10-2022 18:25
Dirk Roeftoeter…
30-10-2022 18:27
Iserbyt is gewoon gefrustreerd dat hij hier niet wint
30-10-2022 18:34
Wat een gezanik. Willen ze over een rode loper rijden? Ik vond het een prima parcours.
30-10-2022 19:11
Ha, ha, eerst zeggen dat Sweeck gefrustreerd was omdat hij nog niet gewonnen had dit seizoen. Nu zelf gefrustreerd omdat hij zelf niet wint en het parcours onwaardig is. Wat een zielig mannetje toch.
We zullen eens zien of hij volgend jaar niet komt als het om een worldcup gaat.
31-10-2022 10:12
Feitelijk klaagt EI steen én been…
    31-10-2022 10:20
    Mooi gevonden.
31-10-2022 13:57
Mannekes toch, voor de start van wedstrijd heb ik niets gehoord/gelezen. Was was dan niet gestart. Ga lekker indoor crossen. Dit terrein is van een voormalige STEEN kolen mijn duhhhhhh
30-10-2022 18:01
Meneer wint een keer niet en tis weer de schuld van het parcours.
    30-10-2022 18:14
    “Na die val was ik kansloos voor de overwinning. Maar ik weet niet of ik gewonnen had zonder val. Sweeck was heel erg sterk vandaag”

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine