Eli Iserbyt kan seizoen verderzetten na blessure “Kan het niet erger maken”

woensdag 9 november 2022 om 20:14
Eli Iserbyt kan seizoen verderzetten na blessure “Kan het niet erger maken”

foto: Cor Vos

Eli Iserbyt zal vrijdag gewoon aan de start staan van de Jaarmarktcross in Niel. De Belgische veldrijder gaf op tijdens het EK in Namen na pijn in zijn linkerbeen. Nu is er een diagnose gesteld en weet Iserbyt dat hij zijn blessure structureel niet erger kan maken.

Ischialgie is de naam van de blessure van Iserbyt. Het is een zenuwwortelpijn die ontstaat in de onderrug. Die pijn voelt Iserbyt niet in zijn rug, maar in de vorm van zenuwpijnen in het linkerbeen. Het gaat dan over een slapend gevoel, pijn, krachtverlies en spiercontracties. “De overlast manifesteert zich al het hele veldritseizoen, maar stak tijdens het EK nadrukkelijker de kop op na een abrupte verkeerde beweging op de schuine kant.”

“Het goede nieuws: rust is bij deze blessure absoluut niet de beste optie, blijven sporten wel. Daarbij kan de blessure structureel niet slechter worden.” Goed nieuws voor Iserbyt dus, al zal hij wel moeten blijven investeren in oefeningen voor zijn rug. “Het komt er nu op aan nóg meer aandacht te besteden aan het probleem. Ik werkte er al hard aan: twee- tot driemaal per week ga ik langs bij mijn kinesitherapeut, ik besteed veel tijd aan rugoefeningen”, vertelt de West-Vlaming.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Lars Maden 9 november 2022 om 21:28

Yes! Ik kan straks weer rustig slapen.

1
Lo squalo del lago di confine 10 november 2022 om 10:46

Fysiotherapie of kinesio kan dit volgens mij niet verhelpen. Ik denk dus dat hij de rest van het seizoen gaat doormodderen en dan in het voorjaar onder het mes?

1
Bruud 10 november 2022 om 10:52

Zal me niks verbazen als dit nog wel een dingetje wordt. Ischialgie is een verzamelnaam voor zenuwpijn in die zenuw. Als de oorzaak (beknelling oid) niet bekend is, gaat het ook niet zomaar weg. Ik hoop dat die begeleiding van hem op orde is, want anders neem je hier wel risico.

1
Emergo 10 november 2022 om 10:55

Het is en blijft vreemd dat de eerste , op basis van het tijdstip, reactie door Handige Harry niet op de eerste regel staat maar ergens onderaan. dat maakt de reacties van sommigen in eerste instantie wat onduidekijk tot een eindje verder de aanleiding opduikt Onlogisch. Een voorbeeld is mijn eigen reactie.

1
Lo squalo del lago di confine 10 november 2022 om 11:34

Niet specifiek en/of met betrekking tot Iserbyt, maar is een aandoening waar wielrenners/crossers in het verleden Tramadol voor zouden hebben gebruikt om het seizoen af te maken?

1
Handige Harry 9 november 2022 om 21:08

Het schijnt dat hij gewoon in de groei is.

0
Polleke 10 november 2022 om 08:41

Trots op jezelf Harry…?

-3
oliebol 10 november 2022 om 09:43

Vond hem wel leuk van Harry. Jij met verkeerde been ((linker)uit bed gestapt?

0
Michiel 10 november 2022 om 09:49

Iig niet met het goede been uit het verkeerde bed

-1
Blackcanyon 11 november 2022 om 02:20

Eli eli laba sabachtani

0
Chekie 10 november 2022 om 10:18

Wat een kul verhaal. Had geen zin in EK en dit was een mooi excuus. Overigens is dit wel echt een Belgisch iets want daar lopen ze de deur zo ongeveer plat bij de kinesisten.

-1
de nieuweMerckx 10 november 2022 om 12:39

Ik heb al twintig jaar lang onophoudend (meestal lichte) pijn in m’n linkeronderbeen door rugproblemen…
Benieuwd of VDP het niet weer zitten zal hebben als hij straks het veld induikt.

1
Cadellie 10 november 2022 om 11:11

In Nederland noemen we dit gewoon groeipijn

-1