EK wielrennen in Herning op maat voor de sprinters

EK wielrennen in Herning op maat voor de sprinters

Sagan was de beste op het eerste EK voor mannen - © Bettiniphoto / UEC

donderdag 23 maart 2017 om 14:26

Het EK wielrennen in het Deense Herning gaat over een biljartvlak parcours. “Je kunt een clash verwachten tussen de supersprinters”, schrijft de Europese wielerunie op haar website. Het evenement staat gepland van 2 tot en met 6 augustus.

Het plaatselijke traject van de wegrit is 20,1 kilometer lang en voert gedeeltelijk door de binnenstad van Herning. De elite mannen zullen dat parcours twaalf keer afleggen, de vrouwen zes keer. Start en finish zijn gelegen bij MCH Messecenter, het grootste Expo-centrum van Scandinavië. Dit is onder meer gekozen vanwege logistieke redenen. De tijdrit voor mannen is 46 kilometer lang en zal voornamelijk gaan over kaarsrechte wegen zonder veel hoogtemeters.

Vorig jaar werd het EK voor het eerst gehouden voor elite mannen. Niemand minder dan Peter Sagan won in Plumelec, maar hij heeft de Europese trui nog nooit getoond, aangezien hij zijn wereldtitel prolongeerde. Bij de vrouwen is Anna van der Breggen de huidige Europese kampioene.

EK wielrennen 2017, flag-dk Herning
Parcours wegrit (kaart)

Parcours tijdrit, elite mannen (kaart)

Volledige programma en alle parcoursen

Dit artikel delen:

11 Reacties

achtpuntzes 23 maart 2017 om 14:33
Quote:
Je kunt een clash verwachten tussen de supersprinters

het is nog maar de vraag OF er supersprinters aan het vertrek staan. met de Tour nog in de benen dienen de zakken te worden gevuld met de na-tour criteriums en de 4de staat de wt-wedstrijd de ronde van Polen al weer op het programma.

Bassieb 23 maart 2017 om 14:37

Dideriksen en Cort Nielsen ftw;)

Pubsted 23 maart 2017 om 14:45

Ik vraag me altijd af waarom de vrouwen zoveel minder kms rijden dan de mannen en zelfs de beloften. Kunnen ze dan echt zoveel minder aan?

HoofdIsVrij 23 maart 2017 om 14:45

Is er nou al iets bekend over of de trui in wedstrijden gedragen mag worden, of niet?

Sagan heeft natuurlijk de WK trui en vrouwenwielwedstrijden kijk ik amper.

hongerklopje 23 maart 2017 om 14:48

Pubsted, zit volgens mij in het feit dat vrouwen wat lastiger kunnen pissen tijdens het fietsen. Dus willen ze binnen die marge blijven

zeurwiggo 23 maart 2017 om 15:24

Van der Breggen rijdt gewoon in die trui. Even een kort bezoekje aan de website van Boels-Dolmans en je had het geweten

HoofdIsVrij 23 maart 2017 om 15:27

@zeurwiggo

Ze draagt de trui inderdaad op de fotoshoots, maar ook tijdens wielerwedstrijden? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit de trui van de kampioen van Oceanië of Afrika in koers gezien. Dus is de trui niet alleen symbolisch?

Mathieu Moller 23 maart 2017 om 15:56

De huidige Afrikaans kampioen (Willie Smit) rijdt niet eens bij een profploeg, dus is het niet zo raar dat jij die nooit in koers hebt gezien.

ChefSpijker 23 maart 2017 om 16:02

Castroviejo doet ook gewoon de tijdritten in de Europese kampioenstrui.

Tutu888 23 maart 2017 om 16:21

Ik meen me te herinneren uit de start van de Giro in Herning een aantal jaren geleden dat er nog wat kasseitjes daar in de binnenstad liggen. Hopelijk kan dat de koers nog attractief maken.

Mathieu Moller 23 maart 2017 om 16:27

@Tutu
Klopt. Ik meen me te herinneren dat daar ook nog eens de GP Herning of Classic Herning ofzoiets is georganiseerd. Ik weet niet of die koers nog bestaat, maar daar zaten volgens mij ook wel wat kasseitjes in.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair