EK Wielrennen 2019: Paternoster spurt naar titel bij U23-vrouwen

vrijdag 9 augustus 2019 om 14:20
EK Wielrennen 2019: Paternoster spurt naar titel bij U23-vrouwen

foto: Cor Vos

Letizia Paternoster heeft de favorietenrol van Italië waargemaakt tijdens het EK voor beloften-vrouwen. In de wegwedstrijd door Alkmaar sprintte ze met overmacht naar de winst voor de Poolse Marta Lach. Lonneke Uneken reed in eigen land naar het brons.


Italië was de te kloppen ploeg in de wedstrijd over acht rondes over het ruim elf kilometer lange parcours in en rond het Noord-Hollandse Alkmaar. Met Elisa Balsamo en Letizia Paternoster had het Zuid-Europese land immers twee watervlugge vrouwen aan het vertrek, met wie niemand graag naar de finish zou rijden. Vooraf werd dan ook een harde koers verwacht om zo een sprint te voorkomen.

Zeven rensters animeerden voor langere tijd de wedstrijd, maar in de laatste van acht rondes smolt alles weer samen. De Françaises en de Italiaanse rensters legden vervolgens het tempo zodanig hoog, dat nieuwe ontsnappingen onmogelijk werden gemaakt. In de voorbereiding op de sprint cijferde ook Balsamo zich weg voor haar landgenote Paternoster, die het werk van de Italiaanse selectie bekroonde met de titel.

Paternoster, die normaal gesproken uitkomt voor Trek-Segafredo en ook op de piste actief is, was vorig jaar al derde tijdens het beloften-EK. “Het was een nerveuze koers, maar ik had gelukkig een geweldige ploeg om me heen. Dit is ongelooflijk, ik ben erg blij met deze titel. Dank aan mijn team en ploegmaats”, vertelde ze in het flashinterview, nadat ze tranen van haar wangen had geveegd. “Ik moest aan mijn oma denken, die eerder dit jaar overleed. Deze overwinning is voor haar.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Dolfy 9 augustus 2019 om 14:23

Mooie wedstrijd gezien, veel aanvallen. Vooral de Britse vrouwen sterk in de aanval maar toch een sprint dus, wat een overmacht in de sprint had Paternoster.

assen 9 augustus 2019 om 14:25

Bij die naam moet ik altijd twee keer lezen, omdat het zoveel lijkt op iets anders.

Italie doet het goed op het EK, vind ik. Is Italie na Nederland het 2e wielerland bij de vrouwen, of zie ik iets over het hoofd (US, AUS)?

Tutu888 9 augustus 2019 om 14:30

Als ik naar haar foto’s kijk op Google zou ze met jou associatie ook wel carriere hebben gemaakt :-)

r525 9 augustus 2019 om 14:39

Heh gelukkig, ben dus niet de enige.
Was al bang dat ik een dirty mind had.

Grobbel 9 augustus 2019 om 14:40

Wow, hier had ik dus ook last van. Bizar.

Chris Van Uden 9 augustus 2019 om 14:50

Hoe dan ook, ik ben fan

Franco Ballerini 9 augustus 2019 om 15:13

Een plaatje.

wielerliefhebbervandeweek 9 augustus 2019 om 15:22

Haha, ik dacht dat ik dat alleen had

Zjoske 9 augustus 2019 om 15:27

Ik ook, maar ik heb dan ook een fascinatie voor liftsystemen.

sooike 9 augustus 2019 om 15:32

Puck: het kan dus wel: mooi zijn en ook nog koersen winnen! Knoop je dat in je oortjes ?

Peter Lippens 9 augustus 2019 om 17:10

gezien de naam wellicht Vlaemsche roots langs vaderlijke kant of misschien een Italiaanse melkboer ….

Romāns Vainšteins 9 augustus 2019 om 19:39

Is gewoon een Duitstalige naam zoals ze die zeer veel in Noord Italie hebben.

greeny 9 augustus 2019 om 19:46

ach peter.. lieve peter… nog nooit in trentino of lombardije geweest? of logisch nadenken aan de hand van je geografische kennis.. vlaemsche roots.. die is mal. GERMAANSE roots lieve peter

Jean Dumas 9 augustus 2019 om 14:32

Prachtige naam.

Sagan=hulk 9 augustus 2019 om 14:50

Prachtige naam, prachtige rensters. Heel mooi ook om te volgen hoe zij de piste met de weg combineert. Ze haalde onlangs nog vele medailles op de Europese Spelen in Minsk en het EK beloften in Gent.

Ik ben erg benieuwd hoe dit parcours en dan zeker de laatste 2 km gaat uitpakken bij de mannen op zondag, het zal een soort kermiskoers op leven en dood worden. Bij het begin van die kasseistrook moet je alleszins vooraan zitten.

sooike 9 augustus 2019 om 15:28

Iets meer waarderende woorden voor de Nederlandse meisjes hadden in dit verslag niet misstaan. Ook over het brons van Uleken geen woord. Vreemd !

peervaneynthoven 9 augustus 2019 om 15:43

Fijn dat jij het nu dan even memoreert. Lonneke UNEKEN 3e!

Ligthning 9 augustus 2019 om 16:14

Voor het eerst (de finale van) het EK rechtstreeks op tv bekeken. Man, man, man, wat een erbarmelijk parcours. De wedstrijden verworden zo tot verlengde criteriums. Beschamend wat de organisatoren en de “Union Européenne de Cyclisme hier afgeleverd hebben. Kwaliteit en het brengen van attractieve topsport waren duidelijk niet de criteria in het lastenboek. Harde euro’s des te meer, vrees ik.

Oblomov 9 augustus 2019 om 17:05

Je hoeft niet alles te winnen natuurlijk, maar waarom is Nederland deze wedstrijd eigenlijk niet met Wiebes gestart? Is gewoon een tweedejaars U23, net als Paternoster. Jonger dan Lach en Balsamo. Het is niet alsof je (met Wild, Vos en Pieters) een gebrek aan sprinters bij de vrouwen elite hebt.

Sagan=hulk 9 augustus 2019 om 17:18

Wiebes rijdt mee met de profs, heeft daar gewoon grote kans op winst.

girardengo 9 augustus 2019 om 19:48

Pater noster is toch gewoon Latijn? Betekenis: Onze vader.

Jacco van Stierop 9 augustus 2019 om 20:31

« et ne nos inducas in tentationem »
Daar lijkt ze zich weinig van aan te trekken.