‘EK wielrennen 2019 mogelijk in Alkmaar’

vrijdag 11 januari 2019 om 17:38

foto: Cor Vos

Alkmaar wordt mogelijk het decor van het EK wielrennen, dat later dit jaar plaatsvindt in Nederland. Momenteel onderzoekt de Noord-Hollandse gemeente of er voldoende financiële middelen zijn om de Europese titelstrijd binnen te halen, meldt het Noordhollands Dagblad vandaag.


Gisteren werd bekend dat het EK wielrennen dit jaar wordt gehouden in Nederland. De titelstrijd staat op de kalender van 7 tot en met 11 augustus. De stad waar het evenement plaatsvindt, is nog niet bekend. Vorig jaar november werd al bekend dat Ede, Den Bosch en Emmen in de running waren, maar nu blijkt ook Alkmaar in de strijd.

“Ik heb vorig jaar de wedstrijd in Glasgow op televisie gezien, dat was een geweldig spektakel”, zei de Alkmaarse burgemeester Piet Bruinooge. “Dat moet het ook in Alkmaar worden. De stad en de regio krijgen heel veel ‘exposure’; de wedstrijden worden allemaal in heel Europa live uitgezonden.”

Koninklijke weg
De kogel is daarmee echter nog niet door de kerk. “Ik wil wel de koninklijke weg bewandelen. Eerst wordt het besproken in het college van B en W en omdat het om een groot bedrag gaat, moet het ook op 14 februari in de gemeenteraad behandeld worden.” Aan de routes voor de wegwedstrijd en tijdrit wordt pas gewerkt als het EK is binnengehaald, aldus de burgervader.

Dit artikel delen:

20 Reacties

wheeliewillie 11 januari 2019 om 17:44

Boring, een parcours zo vlak als een liniaal.

Dolfy 11 januari 2019 om 18:50

Kasseien en dijken…

KnightBiker 11 januari 2019 om 20:33

De fietspaden In De duinen zijn niet vlak, en vooral bezaaid Met klinkers. Helaas niet echt geschikt voor een peleton. Maar voor De individueele tijdrit zou Je iets heel speciaals kunnen doen…
Met slecht weer en wind kan het wel een spektakelstuk worden, Maar je weer heb je niet op bestelling.
En, onvermijdelijk: De munnikenweg + eventueel De Zuiderkwelweg…

Wheely 12 januari 2019 om 00:14

https://youtu.be/7TImT_FTYaU

Zoiets wordt het natuurlijk.

Max01 11 januari 2019 om 17:52

Vergeet het kopje van bloemendaal niet

Wheely 11 januari 2019 om 19:22

Dan moet je ze wel door de Velsertunnel jagen of iets gaat niet gebeuren denk ik maar een kampioenschap in die omgeving is wel leuk met finish op Zandvoort. Zie ze in combinatie met Alkmaar eerder richting afsluitdijk gaan.

Bergy 11 januari 2019 om 17:55

Mooi man! Lekker om de hoek

Tinkerbell 11 januari 2019 om 18:01

Doe nou maar gewoon in Emmen, dan hebben ze in Drenthe toch nog een groot evenement na het mislopen van het WK.

Tijn Betten 11 januari 2019 om 23:43

Drenthe heeft zich teruggetrokken

kleomantre 11 januari 2019 om 18:36

parcours in de veluwezoom lijkt me mooi

Dolfy 11 januari 2019 om 18:51

Zou geweldig zijn, eindelijk eens een topwedstrijd in het noordwesten, waar toch beste grote renners vandaan komen, zoals Terpstra…

debarreman 11 januari 2019 om 18:54

Mooi! Zet mijn stoel in de voortuin.

peervaneynthoven 11 januari 2019 om 19:32

Terwijl ze door je achtertuin komen :-)?

dani 11 januari 2019 om 19:29

Leuk, kan ik ook eens op de fiets naar de koers. zijn jullie niet blij voor me ;)

Veloburto 11 januari 2019 om 23:14

Ik bem heel blij voor je. Hopelijk komen ze ook door Amsterdam

Romāns Vainšteins 11 januari 2019 om 19:33

“Ik heb vorig jaar de wedstrijd in Glasgow op televisie gezien, dat was een geweldig spektakel”

Tuurlijk joh.

Sjoerd102 11 januari 2019 om 20:40

Kan gelijk het WK wielrennen op hetzelfde parcours georganiseerd worden. Biljartvlak

josemanuelfuente 11 januari 2019 om 21:18

Wordt dit Ek dan niet gezamenlijk met andere EK’s georganiseerd? Atletiek etc.

Lopopodium 11 januari 2019 om 23:09

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat Noord-Holland te bieden heeft qua leuk fietsparcours voor de neutrale kijker.

Het leukste dat ik me kan voorstellen is een parcours alleen op de dijken (en uiteraard ook Zaansche Schans). Dan heb je in ieder geval de wind die een rol kan spelen, en leuke bochtjes van de meanderende dijken. Kan dit in de regio, een aaneenschakeling van dijken in een parcours opnemen? Maar een soortgelijk parcours kan eigenlijk overal in Nederland. En elders kan het ongetwijfeld beter, zoals in Gelderland. Verder zou ik het niet weten wat Alkmaar te bieden heeft boven andere kandidaten…

Tijn Betten 11 januari 2019 om 23:39

Hebben jullie door dat zowel Drenthe (Emmen) als Ede zich hebben terug getrokken voor het EK? Ede heeft het NK al en vond het te kort dag om alles financieel nog te regelen voor het EK. Drenthe (Emmen) hield de boot af, het leek de wielerfans erg leuk aangezien de VAM-berg een erg leuke toevoeging was geweest aan het parcour.