EK Wielrennen 2019: Goud voor Ponomar bij junioren, Leijnse vierde

vrijdag 9 augustus 2019 om 19:08
EK Wielrennen 2019: Goud voor Ponomar bij junioren, Leijnse vierde

foto: Cor Vos

Andrii Ponomar heeft Oekraïne het eerste succes bezorgd tijdens het EK wielrennen in Alkmaar. In de wegwedstrijd voor junioren finishte hij solo, nadat hij in de finale was weggereden uit een kopgroep. De Nederlander Enzo Leijnse greep net naast het podium en werd vierde.

Leijnse maakte lange tijd deel uit van de kopgroep in de wegwedstrijd voor junioren mannen. In de laatste drie rondes konden Gleb Karpenko, Lars Van Ryckeghem én Andrii Ponomar evenwel de oversteek maken naar de vijf vluchters. In de laatste ronde had het peloton de kopgroep voor het grijpen en dat was voor Ponomar het sein om weg te springen.

Op de laatste lokale ronde door Alkmaar pakte de Oekraïner vijftien seconden en deed daarmee een greep naar de Europese titel. Leijnse en Maurice Ballerstedt vielen nog aan in de slotronde, maar de winst was vergeven. Ballerstedt eindigde op de tweede plaats, voor Andrea Piccolo. Leijnse werd vierde en viel daarmee net naast het podium.

Ponomar is de opvolger van Remco Evenepoel op de erelijst bij de junioren.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Joachim Agostinho 9 augustus 2019 om 19:11

Prachtige koers met een verdiende winnaar. Enzo Leijnse veel werk verzet maar kwam te kort in de sprint, sterke renner.

lander luypaert 9 augustus 2019 om 19:22

Die Ponomar lijkt wel een zeer sterke renner op zijn 16! Als ik op PCS kijk.

de nieuweMerckx 9 augustus 2019 om 19:34

Is echt wel het jaar van de heel jonge renners. Bizar.

Matxin 9 augustus 2019 om 20:19

Leuke winner, zou leuk zijn als we straks weer een nieuwe goede Oekraïense renner hebben.

Nederland heeft ook echt een ontzettend sterke lichting junioren. Dat belooft wat voor de toekomst.

peervaneynthoven 9 augustus 2019 om 20:29

Niet slim gereden van de Nederlandse ploeg als je met Kooij een hele snelle man hebt (won ook de pelotonspurt).
In een kopgroep meezitten ok, maar veel sleuren en aan kop rijden (en blijven rijden) op het moment dat er 4 nederlanders de groep bij elkaar willen brengen is op zijn minst ,niet slim. Er had duidelijk meer in gezeten, jammer.
Ponomar 16 jaar? Sterk staaltje, hopelijk niet te sterk.

boehoe 9 augustus 2019 om 20:36

Waar zijn de Belgjes?

Ligthning 9 augustus 2019 om 21:10

Is nu weer tien jaar wachten op de volgende generatie talentvolle Belgjes.

sooike 10 augustus 2019 om 08:21

Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor de tactische uitvoering van de koers bij Nederland, maar die persoon hoeft wat mij betreft niet langer in functie te blijven. Rondenlang sleurden vier Nederlanders aan de kop van de achtervolgende groep, maar bleven steeds op 150-200 meter hangen. Blijkbaar was er geen afspraak wie zich uitiendelijk diende op te offeren. Zo bleef de langzaamste landgenoot in de kopgroep en werd kansloos vierde. Een gemiste kans !

platteprijs 10 augustus 2019 om 08:45

Vier dat heb ik niet gezien, het was vaak dezelfde volgens mij. Dus waarschijnlijk waren er wel afspraken. Ik denk bovendien dat de beste vooraan zat, en daar kan geen tactiek tegenop.

Headlines

Materiaalzone

Populair